Dzieje się
Ten wpis stanowi część relacji na żywo z 15.04.2025
NEWSROOM XYZ

Tylko 18 proc. firm produkcyjnych kompleksowo zabezpiecza AI. Wyniki badania EY

Zaledwie 18 proc. firm produkcyjnych w Polsce wdrożyło kompleksowe zabezpieczenia systemów opartych na sztucznej inteligencji. AI przynosi biznesowi korzyści, ale jej rozwój niesie też nowe zagrożenia, zwłaszcza w obszarze cyberbezpieczeństwa.

W firmach produkcyjnych, które wdrażają sztuczną inteligencję, 34 proc. inwestycji dotyczyło cyberbezpieczeństwa. Jedynie 18 proc. przedsiębiorstw zapewniło tej technologii kompleksową ochronę – wynika z raportu EY „Jak polskie firmy wdrażają AI”.

30 proc. firm produkcyjnych ma już za sobą pierwsze wdrożenia AI, więc sektor jest liderem w tym zakresie. Aż 94 proc. deklaruje, że analizowało zagadnienia cyberbezpieczeństwa. Jednak tylko 28 proc. firm systematycznie ocenia ryzyko przed wdrożeniem – przekazuje PAP.

45 proc. firm przemysłowych stawia na zabezpieczenia proceduralne, a 30 proc. na narzędziowe. Połączenie obu podejść – czyli pełną ochronę – wdrożyło tylko 18 proc. firm. To najniższy wynik spośród wszystkich analizowanych branż.

Rosnące zagrożenia i nowe obszary do ochrony

EY wskazuje, że zagrożeniem dla firm produkcyjnych są nie tylko ataki na komputery, lecz także na urządzenia OT (Operational Technology), takie jak sterowniki fabryczne, czujniki IoT czy narzędzia do kontroli maszyn.

Zdaniem ekspertów EY, naruszenia w tym obszarze mogą prowadzić do przestojów, uszkodzeń maszyn czy nawet ingerencji w skład produktów. Atak na system AI zarządzający robotami na linii produkcyjnej może zagrozić nie tylko biznesowi, ale również bezpieczeństwu konsumentów.

Leszek Mróz z EY ocenił, że o bezpieczeństwie OT mówi się wciąż zbyt mało, mimo że zapewnienie ciągłości produkcji w kluczowych sektorach ma znaczenie strategiczne – zwłaszcza w kontekście położenia Polski jako kraju przyfrontowego.

Szczegóły badania i kontekst rynkowy

Badanie „Jak polskie firmy wdrażają AI” zostało przeprowadzone przez Cube Research na zlecenie EY Polska w ostatnim kwartale 2024 roku. Próba objęła 501 dużych i średnich przedsiębiorstw z branż produkcyjnej, handlowej i usługowej.

EY przypomniał, że wdrażanie AI przynosi firmom korzyści – 78 proc. respondentów wskazało, że inwestycje spełniły ich oczekiwania. Odsetek organizacji, które zakończyły pierwsze implementacje AI, wzrósł z 20 proc. do 25 proc. w ciągu roku.

EY świadczy usługi audytorskie, doradztwa podatkowego, biznesowego, strategicznego i transakcyjnego.