UOKiK: ponad 3 tysiące decyzji w sprawach konsumenckich w ciągu 5 lat
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów świętuje 35-lecie działalności. Wydał tysiące decyzji i przeprowadził kluczowe postępowania.
W ciągu ostatnich pięciu lat Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał 3 119 decyzji dotyczących ochrony interesów konsumentów – poinformował UOKiK w dzisiejszym komunikacie. Instytucja obchodzi w tym roku jubileusz 35-lecia istnienia.
Przełomowe sprawy i wielomilionowe kary
W latach 2019–2024 UOKiK przeprowadził ponad 3 200 postępowań wyjaśniających i właściwych, dotyczących konkurencji, konsumentów i kontroli koncentracji. W tym czasie wydano 1 740 decyzji związanych z ochroną konkurencji – przekazuje PAP.
Jedną z kluczowych spraw ostatnich lat była decyzja z 2024 roku dotycząca niedozwolonego porozumienia cenowego między KIA Poland a dealerami. Na 12 firm i 5 osób fizycznych nałożono łącznie kary w wysokości prawie 408 mln zł. Decyzja nie jest prawomocna.
W 2020 r. UOKiK ukarał spółki z grupy Veolia Polska kwotą blisko 120 mln zł za zmowę z firmami z grupy PGNiG. To pierwsza decyzja, w której ukarano również menedżera odpowiedzialnego za naruszenia. Sprawa dotyczyła zawyżania cen ciepła w Warszawie.
Zmiany w prawie i działania edukacyjne
W 2022 r. urząd opublikował rekomendacje dla influencerów w zakresie oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych. Rok później zorganizowano „okrągły stół” z udziałem przedstawicieli Facebooka, Instagrama, YouTube’a i TikToka.
W 2024 r. UOKiK stworzył także rekomendacje dla sektora finansowego dotyczące przeciwdziałania oszustwom internetowym. Zbiór zaleceń powstał we współpracy z KNF oraz ekspertami bankowymi.
Urząd przypomniał również sprawę Biedronki, w której potwierdzono stosowanie nieumówionych rabatów wobec dostawców. W 2024 roku sąd pierwszej instancji potwierdził stanowisko UOKiK w sprawie nadużywania przewagi kontraktowej.
35 lat ochrony rynku i konsumentów
UOKiK działa od 13 kwietnia 1990 r. Początkowo funkcjonował jako Urząd Antymonopolowy, a od 1996 r. nosi obecną nazwę i prowadzi działania także w zakresie ochrony konsumentów.
Z biegiem lat poszerzano jego kompetencje, m.in. o nadzór nad Inspekcją Handlową (1996), monitorowanie pomocy publicznej (2001), walkę z przewagą kontraktową (2017) i zatorami płatniczymi (2020).
Obecna ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów obowiązuje od 2007 r. W 2015 r. wprowadzono nowelizację, która umożliwiła m.in. nakładanie kar na osoby fizyczne. Ostatnia zmiana przepisów nastąpiła w 2023 r. i dotyczyła m.in. obowiązku podawania najniższej ceny z 30 dni przed promocją.
