Warszawa Wschodnia zostanie przebudowana. Oto szczegóły inwestycji za 4 mld zł
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na gruntowną przebudowę dworca Warszawa Wschodnia. Inwestycja pochłonie 4 mld zł a prace mają rozpocząć się w 2026 r.
Największa od dziesięcioleci inwestycja kolejowa w Warszawie staje się faktem. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na kompleksową przebudowę stacji Warszawa Wschodnia. To druga pod względem liczby obsługiwanych pociągów stacja w stolicy – każdego dnia zatrzymuje się tu niemal 1000 składów, w tym około 280 dalekobieżnych i 670 aglomeracyjnych.
Rekordowy budżet inwestycji na dworcu Warszawa Wschodnia
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że skala inwestycji jest ogromna.
- Już teraz przekroczyliśmy próg 20 mld zł w postępowaniach przetargowych, co daje impuls firmom wykonawczym i podwykonawcom. Skala zadania obejmującego przebudowę stacji Warszawa Wschodnia jest ogromna i wymaga dokładnych przygotowań ze strony przyszłego wykonawcy. Modernizacja Warszawy Wschodniej będzie prowadzona pod ruchem, co stanowi szczególne wyzwanie – powiedział minister.
Według wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka, projekt ma być dwa razy większy niż przebudowa Warszawy Zachodniej. Po zakończeniu prac możliwa będzie modernizacja linii średnicowej w centrum stolicy.
Priorytet dla firm z UE
Jak zaznaczył prezes PKP PLK Piotr Wyborski, przetarg wyklucza udział podmiotów spoza Unii Europejskiej, zgodnie z orzeczeniem TSUE.
- Chronimy rynek wewnętrzny i równocześnie przygotowujemy się do stworzenia pierwszej w Polsce 60-kilometrowej trasy kolejowej, która całkowicie oddzieli ruch dalekobieżny od podmiejskiego – podkreślił.
- Po realizacji tych dwóch projektów, a także rozbudowie linii do Otwocka, stworzymy pierwszą w Polsce około 60 kilometrową trasę kolejową, która w pełni separuje ruch dalekobieżny od podmiejskiego na odcinku od Grodziska Mazowieckiego przez Warszawę aż do Otwocka. To otworzy nowe możliwości dla przewoźników w zakresie oferty przewozowej, a pasażerom zapewni dostęp do kolei bez barier, w standardzie XXI wieku - powiedział.
Nowe perony, tunele i windy
Modernizacja obejmie przebudowę siedmiu peronów, które zyskają zadaszenie, jednolitą wysokość oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Powstanie także 14 nowych wind, a w tunelach zamontowane zostaną schody ruchome i tradycyjne.
Przebudowane zostaną wszystkie trzy przejścia podziemne, a dodatkowo powstanie nowy łącznik pod peronem 6, prowadzący w stronę ul. Tysiąclecia. Dzięki temu poruszanie się po stacji stanie się znacznie łatwiejsze.
Istotnym elementem projektu jest modernizacja przystanku Warszawa Stadion. Dobudowany zostanie peron tymczasowy, a pasażerowie zyskają bezpośrednie połączenie kolej–metro, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz.
Nowe przejście podziemne na wysokości ul. Chodakowskiej połączy Pragę Północ z Pragą Południe. Powstanie także konstrukcja pod przyszły tunel Tysiąclecia, który zrealizuje miasto.
Nowa estakada i system sterowania ruchem
Modernizacja obejmie także infrastrukturę techniczną. Wybudowana zostanie 29-przęsłowa estakada o długości ponad 1,6 km, łącząca stację z linią nr 9 w kierunku Gdańska, Olsztyna i Legionowa. Powstanie też nowoczesna nastawnia z komputerowym systemem sterowania ruchem.
Prace obejmą wiadukty kolejowe nad ulicami Targową, Siwca i Zamoyskiego.
Inwestycja zostanie sfinansowana z unijnego programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko). Zakończenie modernizacji Warszawy Wschodniej planowane jest na 2029 rok. Po tym etapie PKP PLK przystąpią do przebudowy ostatniego odcinka linii średnicowej – od Warszawy Zachodniej do Warszawy Stadion.