Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Lifestyle

Ewa Chodakowska i Lefteris Kavoukis stawiają na ekspansję zagraniczną i tworzą nowy biznes

Ewa Chodakowska i Lefteris Kavoukis planują rozwój firmy BeBio poza Polską. Ich usługi, takie jak BeActiveTV i plany dietetyczne online mają być obecne m.in. na rynkach arabskich i azjatyckich. Dodatkowo Lefteris Kavoukis pracuje nad uruchomieniem nowej aplikacji fitness Fitual.

na pion Ewa Chodakowska i Lefteris Kavoukis Fot. materiały prasowe
– Od zawsze dzieliliśmy się obowiązkami. Ewa jest odpowiedzialna za marketing i komunikację, a ja za strategię biznesową. Wiemy, kto ma co i kiedy robić – to pozwala nam zachować spokój w pracy. Oczywiście zdarza się, że podpytujemy się nawzajem o status zawodowych zadań lub o to, jak konkretne sprawy się powiodły. W związku z tym praca i życie prywatne w nieunikniony sposób się przenikają, jednak myślę, że potrafimy znaleźć zdrowy balans – mówi Lefteris Kavoukis, mąż Ewy Chodakowskiej, z którą jest współwłaścicielem firmy BeBio.

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Co planują właściciele BeBio.
  2. Skąd wziął się pomysł Lefterisa Kavoukisa na tworzenie nowego biznesu – aplikacji fitness Fitual i na czym dokładnie polega ten projekt.
  3. Jakie jeszcze biznesy prowadzi małżeństwo.

Ewa Chodakowska i Lefteris Kavoukis są małżeństwem od 2013 r. Wspólnie prowadzą firmę BeBio, w której portfolio znajdziemy m.in. platformę treningową, catering dietetyczny, a także przekąski i kosmetyki promowane przez Ewę Chodakowską.

Obecnie małżeństwo pracuje nad dalszym rozwojem biznesu: wyjściem poza Polskę. Firma zamierza oferować usługi, takie jak BeActiveTV i plany dietetyczne online m.in. na rynkach arabskich i azjatyckich.

– Chcemy kontynuować nasze działania z nowym podejściem, z wykorzystaniem nowych technologii i sztucznej inteligencji. Ważnym celem jest dla nas także docieranie do innych krajów. Jeśli chodzi o kosmetyki, to eksport jest już bardzo udany. A teraz chcemy wyjść z naszymi usługami online. Planujemy ekspansję zagraniczną, koncentrując się na rynkach arabskich i azjatyckich. Zwłaszcza rynek arabski jest dla nas bardzo interesujący, szczególnie w kontekście wzmacniania pozycji kobiet – mówi Lefteris Kavoukis, który w firmie odpowiada za strategię biznesową.

Nowy biznes Ewy Chodakowskiej i Lefterisa Kavoukisa

Poza rozwojem oferty BeBio Lefteris Kavoukis pracuje nad uruchomieniem nowej aplikacji Fitual, która umożliwi szybkie wyszukanie obiektów sportowych w pobliżu miejsca pobytu danego użytkownika, porówna oferty oraz pomoże wybrać siłownię najbardziej odpowiadającą preferencjom zainteresowanej osoby.

– Jeśli użytkownik naszej aplikacji zdecyduje się na zakup jednorazowego wejścia, wystarczy, że wygeneruje w aplikacji kod QR, który następnie pokaże w recepcji siłowni i zapłaci za wstęp. Fitual to aplikacja skierowana do ludzi, którzy często przemieszczają się po Polsce, Europie, świecie, a przy tym chcą pozostać aktywni fizycznie. Aktualnie naszym najważniejszym celem jest poszerzenie sieci siłowni partnerskich i obecność we wszystkich europejskich krajach, w dużych miastach, szczególnie tych, które mają lotnisko i duży ruch turystyczny. Zaczynamy od Europy, a w dalszej kolejności myślimy o Azji i o Stanach Zjednoczonych – wyjaśnia pomysłodawca aplikacji.

Lefteris Kavoukis próbował realizować podobny projekt wiele lat temu w Grecji. Zauważył wówczas na rynku pewną niszę – turyści przyjeżdżający na krótki wypoczynek mieli ograniczony dostęp do siłowni, gdyż często korzystanie z nich wiązało się z koniecznością wykupienia długookresowego karnetu. Postanowił więc stworzyć rozwiązanie oparte na partnerstwie z wieloma siłowniami – z wejść jednorazowych. Napotkał wtedy pewne trudności, a że zbiegło się to w czasie z jego przeprowadzką do Polski, wstrzymał rozwój projektu. Teraz wraca do niego, ale w zmienionej, unowocześnionej wersji, która powstała we współpracy ze studentami Akademii Leona Koźmińskiego (marka BeBio zorganizowała na uczelni konkurs „Od pasji do biznesu”).

– Szukaliśmy innowacyjnych rozwiązań dla fitnessu. Dzięki temu modelowi działania unikamy problemów związanych z budowaniem sieci siłowni, ponieważ sposób funkcjonowania Fituala opiera się na współpracy z działającymi obiektami sportowymi. W przyszłości aplikacja połączy też użytkowników, którzy chcą się umówić na wspólne treningi – mówi Lefteris Kavoukis.

Aplikacja będzie płatna. Według zapowiedzi twórców opłata subskrypcyjna wyniesie ok. 1,5 euro miesięcznie, co pozwoli pokryć koszty operacyjne. Natomiast aplikacja nie będzie ingerować w płatności dokonywane bezpośrednio w recepcji siłowni.

Zdaniem eksperta

Aplikacja Fitual trudnym projektem do zeskalowania i zmonetyzowania biznesu

Na pewno pozytywnym aspektem w przypadku wprowadzenia aplikacji na rynek jest postać Ewy Chodakowskiej, która jest rozpoznawalną osobą i taką też ma markę. Jest to duża zaleta w startupie, ponieważ ułatwia dotarcie do użytkowników. Aczkolwiek Ewa jest rozpoznawalna głównie w Polsce i może to nie wystarczyć w wyjściu poza kraj. Na pewno plusem będzie to, że branża fitness rośnie globalnie od kilku lat i penetracja rynku siłowni jest coraz większa – w Skandynawii osiąga już skalę ponad 20 siłowni na 100 tys. mieszkańców. Kluczowe jest budowanie startupu na szybko rosnącym rynku.

Natomiast jeśli chodzi o moje obawy, to zastanawiam się, do ilu osób trafi ten projekt. Jak duże jest grono osób, które podczas podróżowania będzie naprawdę szukać siłowni. Dlatego moim zdaniem aplikacja musi być bardzo przekonująca i wygodna dla użytkowników, musi nieść wartość dodatkową jak np. gamifikacja, możliwość zapisywania swoich treningów czy rekomendacje, zwłaszcza jeśli za korzystanie z aplikacji użytkownik będzie musiał zapłacić. Być może jest coś więcej w idei Ewy Chodakowskiej i Lefterisa Kavoukisa, którzy prowadzą już platformę treningową BeActive i zechcą z tym połączyć aplikację. Myślę, że crossowanie różnych produktów jak trening z aplikacją, suplementy, odpowiednie odżywianie może przekonać użytkowników do tego projektu. Natomiast sama aplikacja może być trudnym projektem do zeskalowania i zmonetyzowania biznesu.
Lefteris Kavoukis
Lefteris Kavoukis pracuje nad uruchomieniem nowej aplikacji Fitual. Fot. materiały prasowe

Własna restauracja, a może kawa? Ewa Chodakowska i Lefteris Kavoukis myślą o nowych rynkach

Aktualnie Ewa Chodakowska i Lefteris Kavoukis rozwijają platformę treningową BeActiveTv oraz catering dietetyczny. W tych przypadkach są w 100 proc. właścicielami. Jeśli chodzi o kosmetyki i przekąski, małżeństwo działa w tych obszarach na zasadzie partnerskiej z innymi spółkami.

Foodwell jest producentem batoników BeRaw, ale to my z Ewą jesteśmy w stu procentach właścicielami marki i dzielimy się zyskiem. W przypadku firmy kosmetycznej mamy 25 proc. udziałów, ale marka BeBio Cosmetics w 100 proc. należy do nas, a my licencjonujemy ją firmie, która zajmuje się produkcją i dystrybucją. Nie jesteśmy zaangażowani w codzienną działalność operacyjną jak produkcja, zakup materiałów, handel detaliczny, logistyka, kalkulacja kosztów. Natomiast bardzo pilnujemy tego, by produkty, które oferujemy konsumentom, miały najwyższą jakość – wyjaśnia Lefteris Kavoukis.

Jak przyznaje, obecnie każdy z biznesów jest rentowny i generuje zyski.

– Usługi online są najbardziej dochodowe. Z kolei diety i catering charakteryzują się stabilnym, organicznym wzrostem na poziomie ok. 10 proc. rocznie. Na początku mieliśmy ogromne wzrosty po 100 proc, a czasami nawet 300-400 proc. Obecnie biznes stał się bardziej stabilny, natomiast duże możliwości rozwoju będą się wiązać z wchodzeniem na nowe rynki – tłumaczy Lefteris Kavoukis.

W planach spółek poza ekspansją zagraniczną jest także rozwój oferty na krajowym rynku.

– Na pewno pojawi się więcej nowych smaków batonów. Z kolei wśród kosmetyków – więcej zapachów perfum. Będziemy poszerzać ofertę – mówi Lefteris Kavoukis.

Firma jest otwarta na inwestycje na nowych rynkach.

– Zawsze kochałem restauracje i kawiarnie, dlatego chciałbym pójść w tym kierunku, aczkolwiek na tę chwilę nie mamy żadnego konkretnego planu działania. Interesuje mnie wszystko, co jest związane z kawą – pozyskiwanie surowca, produkcja, serwowanie kawy, ale to na razie luźne pomysły. Ich realizacja wymaga bardzo przemyślanej strategii – podsumowuje Lefteris Kavoukis.

Główne wnioski

  1. Rozwój biznesu i dywersyfikacja działalności: Ewa Chodakowska i Lefteris Kavoukis konsekwentnie rozwijają swoje przedsiębiorstwo BeBio, obejmujące m.in. platformę treningową i catering dietetyczny.
  2. Ekspansja na rynki zagraniczne ważnym kierunkiem rozwoju: Małżeństwo dynamicznie rozwija swoją firmę, koncentrując się na wprowadzaniu usług BeBio na rynki zagraniczne. Nowe technologie i sztuczna inteligencja mają odegrać istotną rolę w dalszym wzmacnianiu pozycji marki na arenie międzynarodowej.
  3. Inwestycje w nowy projekt: Poza rozwojem BeBio Lefteris Kavoukis inwestuje w nowe projekty, takie jak aplikacja Fitual, która ma ułatwić dostęp do siłowni osobom podróżującym. Firma nie wyklucza też rozszerzenia działalności na nowych rynkach.