Fałsz, czyli lekcja fact-checkingu z PSL-em. Wiceminister do Ciechocinka jedzie pociągiem, którego nie ma
Wiceminister Miłosz Motyka z PSL ubolewa nad tym, że Polacy niewiele wiedzą o sukcesach rządu Donalda Tuska – w tym o rzekomo przywróconym połączeniu kolejowym z Ciechocinkiem. Winą w tej sytuacji obarcza brak rzecznika rządu. Tymczasem rzeczywistość jest inna – do Ciechocinka po prostu nie można obecnie dojechać pociągiem.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Co wiceminister klimatu Miłosz Motyka mówił o przywróconym połączeniu kolejowym z Ciechocinkiem.
- Czy zgodnie z deklaracją polityka rzeczywiście można dojechać do Ciechocinka koleją.
- Kiedy faktycznie będzie można pojechać pociągiem do Ciechocinka.
– Posłużę się danymi Ministerstwa Infrastruktury. Wraca kolej do Ciechocinka, wreszcie, po 14 latach – powiedział wiceminister Miłosz Motyka z Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
W środowej rozmowie z Beatą Lubecką w programie „Gość Radia ZET” polityk PSL chwalił działania gabinetu Donalda Tuska i mówił o potrzebie powołania rzecznika rządu. Był tak przekonujący, że dziennikarka kilkakrotnie zasugerowała, że to właśnie Motyka najlepiej nadaje się na to stanowisko.
Dariusz Klimczak pociągiem jedzie do Ciechocinka?
– A to połączenie do Ciechocinka już ruszyło? – zapytała Beata Lubecka.
– Moim zdaniem ruszyło. Tak – odpowiedział Motyka, partyjny kolega ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. Dziennikarka dopytywała jeszcze, dlaczego sam minister nie pojechał do uzdrowiska, by nagłośnić sukces.
– Był – stwierdził Motyka. Według niego nie wiemy o tym, ponieważ rząd Donalda Tuska nie ma rzecznika.
PKP PLK: Obecnie nie ma połączeń kolejowych do Ciechocinka
Prawda jest zupełnie inna. Do Ciechocinka nadal nie kursują pociągi.
– Obecnie nie ma połączeń kolejowych do Ciechocinka. Pociągi dojadą tam od nowego rozkładu jazdy [grudzień br. – przyp. red.] – poinformował Radosław Śledziński z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Podobną informację opublikowano 21 marca 2025 r. na oficjalnym profilu Ministerstwa Infrastruktury na Facebooku. W relacji z podpisania umowy na remont linii kolejowej nr 245 Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek znalazła się obietnica, że połączenie zostanie uruchomione jeszcze w tym roku.
– Zapewnienie dostępu do kolei to odpowiedź na oczekiwania nie tylko lokalnych samorządowców, ale przede wszystkim mieszkańców. Również kuracjusze, tak licznie przybywający do Ciechocinka, będą odtąd mieć wybór między samochodem a koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu – mówił wtedy minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Od grudnia 2025 r. minimum osiem par pociągów dziennie
Regularne pociągi do Ciechocinka mają wrócić po 14 latach – połączenie zostało zlikwidowane w grudniu 2011 r.. Linia miała głównie znaczenie turystyczne – dowoziła kuracjuszy do popularnego uzdrowiska. Później pociągi kursowały jedynie w letnie weekendy 2014 r. za sprawą prywatnego przewoźnika Arriva – do stacji Toruń Wschodni.
Remont linii kolejowej nr 245, łączącej Ciechocinek z Aleksandrowem Kujawskim, umożliwi zwiększenie prędkości z 40 km/h do 120 km/h. Urząd Marszałkowski zadeklarował uruchomienie minimum ośmiu par pociągów dziennie przez co najmniej pięć lat.
Wykonawca wymieni nawierzchnię peronów w Ciechocinku, Odolionie i Aleksandrowie Kujawskim. PKP PLK zamontuje nowe wiaty, ławki i energooszczędne oświetlenie. Ruch kolejowy ma ruszyć w grudniu 2025 r. Wartość inwestycji to 24,5 mln zł.
Od czasu transformacji ustrojowej w Polsce zlikwidowano ponad 3,7 tys. km linii kolejowych. Dostępu do kolei zostało pozbawionych około 50 miast liczących powyżej 10 tys. mieszkańców oraz wiele mniejszych. Przywracaniem połączeń kolejowych zajmował się wcześniej rząd PiS, inicjując program Kolej Plus.
Główne wnioski
- Wiceminister Miłosz Motyka twierdził, że przywrócono połączenie kolejowe z Ciechocinkiem, a minister infrastruktury miał tam pojechać pociągiem.
- W rzeczywistości pociągi do Ciechocinka jeszcze nie kursują. Umowa na remont linii nr 245 została podpisana w marcu 2025 r.
- Ruch kolejowy ma zostać wznowiony dopiero w grudniu 2025 r. Wartość inwestycji to 24,5 mln zł.
