Globalny potentat optyczny umacnia się w Polsce. Przejmie sieć klinik Optegra
EssilorLuxottica, właściciel m.in. Ray-Ban i Vision Express, przyspiesza europejską ekspansję w okulistyce. Biznes generujący setki milionów złotych przychodów odkupi od funduszu MidEuropa. To kolejny krok francusko-włoskiego giganta na drodze do dominacji w sektorze.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak zmieniła się skala działalności Optegry w okresie inwestycji MidEuropy.
- Kim jest nowy właściciel sieci klinik okulistycznych.
- Na co przy okazji tej transakcji zwracają uwagę eksperci.
Okulistyka to jedna z najpopularniejszych specjalizacji w Polsce (ok. 3,5 tys. specjalistów, 4 proc. ogółu lekarzy), ok. 200 tys. pacjentów rocznie leczy się na oddziałach w szpitalach ogólnych (środek stawki), a liczba porad okulistycznych wynosi ok. 9 mln (ustępuje tylko chirurgii i ginekologii).
Dane z Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) to woda na młyn branży optycznej. W tych okolicznościach nie powinno dziwić, że fundusz private equity (PE) MidEuropa, który dopiero co wprowadził na GPW Diagnostykę, szybko znalazł kupca na kolejną spółkę w sektorze ochrony zdrowia. Międzynarodowa sieć klinik okulistycznych Optegra z mocną pozycją w Polsce prawdopodobnie jeszcze w tym roku stanie się częścią francusko-włoskiej grupy EssilorLuxottica.
Warto wiedzieć
Duży gracz
MidEuropa jest znany w Polsce m.in. z inwestycji w Żabkę, a obecnie ma w portfelu takie spółki jak Allegro, Hortex, Symfonia czy Displate. Dotychczas zebrał 6,5 mld euro w kilku funduszach, które zrealizowały 46 inwestycji (i ponad 280 tzw. add-onów, czyli dodatkowych akwizycji w wykonaniu spółek portfelowych) w 20 krajach. Wyszedł w całości lub w części z 35 firmami. Działa na rynku od 25 lat, obecnie w pięciu biurach. Na pojedynczy projekt przeznacza 50-300 mln euro.
Czołowa sieć klinik w Europie
Fundusze PE z reguły rozwijają spółki przynajmniej przez ok. pięciu lat, zanim znajdą na atrakcyjnych warunkach inwestora branżowego, kolejnego finansowego inwestora lub przygotują debiut na giełdzie. MidEuropa zdecydowanie zaniża średnią inwestycją w Optegrę.
Firma została założona w 2007 r. i wykonała dotychczas ponad 1 mln okulistycznych zabiegów (m.in. leczenia jaskry i zaćmy oraz laserowej korekcji wzroku). Fundusz przejął większościowy pakiet udziałów na początku 2023 r. od wehikułu H2 Equity Partners. Wówczas Optegra miała 29 placówek w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii.
MidEuropa nie czekał długo z rozbudową sieci. W ciągu roku m.in. przeprowadził serię akwizycji w Czechach i Słowacji, zwiększając liczbę klinik do 43. W kolejnych kwartałach umacniał jej pozycję na dotychczasowych rynkach i otwarł nowy: holenderski. Obecnie Optegra wykonuje ok. 140 tys. zabiegów rocznie w 70 placówkach. Jest liderem w Polsce, Czechach i Słowacji oraz wiceliderem w Wielkiej Brytanii.
– Ta transakcja oznacza początek ekscytującego nowego rozdziału w ewolucji Optegry w paneuropejską platformę okulistyczną. Wspierana przez globalnego lidera w dziedzinie opieki okulistycznej jest wyjątkowo dobrze przygotowana do dalszego wzmacniania pozycji lidera w zakresie ochrony wzroku – komentuje Paweł Malicki, partner w MidEuropa.
W 2023 r. Optegra uzyskała 60 proc. przychodów w Wielkiej Brytanii, a Polska była pod tym względem trzecia (17 proc.). Sprzedaż w naszym kraju wyniosła 134,7 mln zł, zysk operacyjny 19,3 mln zł, a wynik netto 14,4 mln zł. Udział polskiego rynku mógł w kolejnych latach wzrosnąć z uwagi na akwizycje. Np. w kwietniu tego roku przejęła Wrocławskie EyeLaser Center. Optegra ma w sumie 12 klinik w Polsce.
Zdaniem lekarza
Inwestycja zgodna z globalnymi trendami
Początek epidemii krótkowzroczności, czyli „minusów”, datuje się na drugą połowę XX w. i nic nie wskazuje, by ten globalny trend miał się odwrócić albo chociaż zahamować. Rośnie liczba osób z wadą wzroku oraz kwalifikujących się do zabiegu laserowej korekcji wzroku. Dobre szkła w markowych oprawkach to wydatek rzędu nawet 2-3 tys. zł, ponoszony cyklicznie. W związku z tym laserowa korekcja wzroku to coraz przystępniejsza cenowo – obecnie rzędu 10 tys. zł – alternatywa. Szczególnie atrakcyjna np. dla sportowców, którzy dzięki niej nie muszą korzystać z soczewek kontaktowych.
W samej Polsce wykonuje się tysiące tego typu zabiegów rocznie, a Optegra jest może nie monopolistą, ale zdecydowanym liderem polskiego rynku pod względem liczby zabiegów. To więc dobry ruch dla firmy EssilorLuxottica, która ciągle poszerza zakres oferty. Wprowadziła już m.in. specjalne okulary dla dzieci z krótkowzrocznością.
Światowy lider opieki okulistycznej
MidEuropa to kolejny już fundusz PE działający w Polsce, który dobił targu z grupą EssilorLuxottica. Rok temu Innova Capital sprzedała jej rumuńską Optical Investment Group, sieć ok. 100 salonów optycznych.
EssilorLuxottica to globalny potentat optyczny, wyceniany na francuskiej giełdzie na ponad 110 mld euro (kilkakrotnie więcej niż PKO BP, najcenniejsza polska spółka). W 2024 r. zwiększyła przychody z 25,4 do 26,5 mld euro (ok. 112 mld zł po bieżącym kursie). Największą sprzedaż, 12 mld euro, osiągnęła w Ameryce Północnej, a nieco mniejszą, prawie 10 mld euro, w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Ponad połowę przychodów, ok. 14 mld euro, przyniosła grupie sprzedaż bezpośrednio do konsumentów. Odpowiada za to globalna sieć ok. 18 tys. salonów optycznych pod prawie 30 szyldami, w tym ok. 850 sklepów Vision Express (ponad 200 w Polsce).
Równolegle EssilorLuxottica prowadzi działalność w kanale profesjonalnym. Ma m.in. setki laboratoriów, centrów dystrybucyjnych oraz fabryk produkujących soczewki i oprawki okularowe. Oferuje okulary pod ok. 150 markami własnymi (najpopularniejsza to Ray-Ban) oraz licencjonowanymi (Prada, Chanel czy Giorgio Armani).
Zdaniem eksperta
Strategiczny ruch
Podobne ruchy obserwowaliśmy już wcześniej – Philips przejmujący niemiecką sieć centrów diagnostycznych czy Medtronic inwestujący w specjalistyczną klinikę leczenia cukrzycy Diabeter. Tego typu transakcje umożliwiają producentom głębsze zrozumienie realnych potrzeb pacjentów i dostosowanie oferty w sposób bardziej precyzyjny – od projektowania produktów, przez ich wdrożenie, aż po opiekę posprzedażową.
Ta i podobne transakcje pokazują, że do konkurowania o wysokiej jakości aktywa medyczne dołączają mniej oczywiści inwestorzy, którzy szukają synergii i nowych kompetencji. Pojawienie się nowej kategorii kupujących ma szansę stać się akceleratorem liczby transakcji M&A [fuzji i przejęć – red.] na rynku medycznym.
Główne wnioski
- Skala
MidEuropa przejął Optegrę na początku 2023 r., gdy miała 29 klinik okulistycznych w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Sprzedaje ją w momencie, gdy zarządza 70 placówkami we wspomnianych krajach oraz Holandii. W 2023 r. polski biznes przyniósł 134,7 mln zł przychodów i odpowiadał za 17 proc. obrotów grupy. - Potentat
EssilorLuxottica to globalny gigant optyczny, wyceniany na francuskiej giełdzie na ponad 110 mld euro. W 2024 r. osiągnął 26,5 mln euro przychodów, najwięcej (12 mld euro) w Ameryce Północnej. Ponad połowę obrotów zapewniła sprzedaż bezpośrednio do konsumentów za sprawą światowej sieci 18 tys. salonów optycznych m.in. pod szyldem Vision Express. Grupa zarządza całym łańcuchem dostaw, od projektowania i produkowania okularów, aż po ich dostawę do salonów własnych i obcych. Jest właścicielem m.in. marki Ray-Ban. - Strategia
Przejęcie Optegry przez grupę EssilorLuxottica wpisuje się w trendy rosnącej liczby osób z krótkowzrocznością oraz zapewniania jak najszerszego zakresu usług i produktów. Przekłada się to na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, niezależność dostaw oraz wyższą rentowność.

