Impact 2025. Jedenaście rozmów, które pokazują potęgę sportu
Sportowe bodźce sprawiły, że powstało doskonałe aerodynamicznie koło. Także to, że nasza odzież będzie błyskawicznie dokonywać pomiarów stanu naszego organizmu. To dzięki sportowcom Polska może przyciągnąć do kraju turystów i znacznie podbijać swoje PKB. To sportowcy najlepiej nam pokażą, jak wiele w życiu może zmienić dieta. O tym wszystkim rozmawiano podczas Impactu 2025.
Fot. materiały prasowe, Impact CEE
Z tego artykułu dowiesz się…
- Które gwiazdy sportu, biznesu oraz sportu i biznesu wystąpiły na poznańskiej konferencji Impact 2025.
- Kiedy Igor Klaja, twórca marki 4F, powie, że właśnie wylądował na „swoim Marsie”.
- Jak wielkim sukcesem zakończyła się kampania promocyjna Polski z udziałem Katarzyny Niewiadomej i Jeremy'ego Sochana.
Hasłem dnia były słowa: „Sports & Tourism Marketing”. Właściciel Legii Warszawa Dariusz Mioduski powiedział podczas jednej z debat, iż „sport już przestał być tylko sportem, a stał się potężnym sektorem gospodarki”. Trafił w sedno sprawy. Ale nie tylko o tym była mowa podczas wielkiej poznańskiej imprezy.
Magda Linette i Anna Lewandowska
Dyskusję o sporcie podczas Impactu rozpoczęła właśnie poznanianka – tenisistka Magda Linette. Mówiła o autentyczności, o tym, jak ceni sobie tę cechę również w czasie negocjacji z potencjalnymi sponsorami. Otwarcie powiedziała, że na razie nie zdecydowałaby się na współpracę z markami związanymi z rynkiem kryptowalut, gdyż zbyt mało wie o tym segmencie gospodarki finansowej. A jeśli ma do czegoś zachęcać innych ludzi, to musi być przekonana, iż nie naraża ich na niepotrzebne ryzyko. Rozmowa z Magdą Linette znajduje się tutaj.
Anna Lewandowska także bardzo dobrze zna Poznań, choć w tym mieście się nie urodziła. Ale tu studiowała, a jej mąż Robert właśnie w Lechu Poznań został królem strzelców Ekstraklasy i to z tego miasta wyruszył na podbój piłkarskiego świata. Dziś Robert Lewandowski ma już prawie 37 lat i wcale nie zwalnia – jest najlepszym strzelcem klubu FC Barcelona, najlepszej drużyny obecnego sezonu w Hiszpanii. Utrzymuje wspaniałą sportową formę również dzięki temu, że jego żona wie wszystko lub prawie wszystko na temat zdrowego żywienia. O tym też Anna Lewandowska mówiła podczas Impactu w panelu „Siła marki i pasji – jak Anna Lewandowska łączy sport i wellbeing z biznesem”. Z biznesem, ponieważ żona kapitana polskiej reprezentacji jest jedną z najbardziej przebojowych polskich przedsiębiorczyń. Nową działalność zdążyła już otworzyć także w Barcelonie. Rozmowę z Anną Lewandowską można obejrzeć tutaj.
Gigant szwajcarski i gigant polski
Firma DT Swiss to wielka marka w świecie kolarstwa, która produkuje najbardziej zaawansowane technologicznie koła. Uczestnikiem Impactu 2025 był dyrektor techniczny szwajcarskiego przedsiębiorstwa, Martin Walthert. W swoim wystąpieniu mówił m.in. o tym, jak wiele kształtów kół jego firma testowała, zanim uzyskała to optymalne z punktu widzenia aerodynamiki. W symulacjach chodziło nie tylko o odpowiedni kształt, lecz też o to, by zapewnić kolarzom wysoki poziom bezpieczeństwa. „Przepraszam, że będę teraz mówił trochę jak kujon” – powiedział w pewnym momencie Martin Walthert, ale następnie wszystkie wykresy wyjaśnił całkiem przystępnie. Całość tutaj.
Igor Klaja podczas Impactu opowiedział słuchaczom o tym, że chce lecieć na Marsa – i była to oczywiście przenośnia. Wyjaśnił, że gdy tylko 4F kupi firmę Adidas, to wtedy powie, że dopiął swego, że „na swoim Marsie” wylądował. Powiedział, iż 4F zamierza w ciągu najbliższych 10 lat swoje przychody pomnożyć dwudziestokrotnie. Tutaj znajduje się całość rozmowy z Igorem Klają, twórcą wielką polskiej marki odzieżowej.

„Rozrywka”, która tworzy olbrzymi ekosystem
Następnie na scenie zasiadł „cały sportowy ekosystem” (w taki sposób ocenił ten skład prowadzący dyskusję Grzegorz Nawacki, redaktor naczelny XYZ). W rozmowie wzięła udział Beata Stelmach, szefowa Totalizatora Sportowego, czyli największego mecenasa sportu w Polsce, który w 2024 r. przekazał nań ponad miliard złotych. Była też Daria Sulgostowska, PR menedżerka Igi Świątek, a także członkini zarządu Polskiego Związku Tenisowego. Obok usiadł Dariusz Mioduski, wspomniany wyżej właściciel Legii Warszawa. Czwartym uczestnikiem panelu dyskusyjnego była Michał Banasiak, ekspert XYZ oraz współzałożyciel Polskiego Instytutu Dyplomacji Sportowej. Dyskutowano o tym, jak sport napędza biznes. Całość dostępna jest tutaj.
Katarzyna Zillmann i Tomasz Majewski – dwoje wyjątkowych polskich medalistów olimpijskich – rozmawiali o życiu sportowców. Przekonywali, żeby unikać nadmiernego „intelektualizowania” podczas rozmów o sporcie, podkreślali zgodnie: „My robimy w rozrywce...”. Całość można znaleźć w tym miejscu.
Przyszłym polskim mistrzom Rajdu Dakar będzie już na pustyni chłodniej
Rafał Sonik opowiedział o swojej wyjątkowo niebanalnej drodze życiowej. Oto uznany przedsiębiorca, który dorobił się sporej fortuny, został sportowcem. I to jakim – wygrał Rajd Dakar w kategorii quadów. Podczas Impactu opowiadał m.in. o tym, jak wielki wysiłek wiąże się ze zwycięstwem w najsłynniejszym rajdzie na świecie. Rozmowa dostępna jest tutaj, zatytułowano ją słowami: „Sport, biznes, pomaganie – przepis na spełnione życie”.
Jakub Boniecki to specjalista ds. odzieży sportowej z marki 4F, Maciej Bogusz to reprezentant władz Polskiego Związku Piłki Siatkowej, który z marką 4F kilka miesięcy temu podpisał sportowy kontrakt. Wyjaśniali, jaki wpływ na sportowe stroje – a następnie na stroje sportowców-amatorów – może mieć najnowocześniejsza technologia. Mówili m.in. o tym, że w przyszłości już same koszulki będą pobierać z ludzkiego ciała wszystkie parametry pozwalające oceniać aktualną kondycję człowieka oraz niebezpieczeństwa, na które jego organizm jest narażany w czasie wysiłku. W dyskusji brała udział także Anna Kiełbasińska, była polska biegaczka, która podkreślała to, że równie istotny jak technologia jest dizajn sportowych strojów. „My chcemy wyglądać!” – mówiła z uśmiechem polska lekkoatletka i przy okazji dotknęła bardzo ważnej kwestii dotyczącej świata sportu w ogóle. Jakiej? Relacja z tego panelu wraz z rozmową uczestników znajduje się w tym linku.
Turystyka, głupcze
Czy słyszeli Państwo o akcji „Poland. More than you expected” („Polska. Więcej niż myślisz”)? Wielu obywateli innych krajów słyszało o niej z pewnością. Jej sztandarem był krótki filmik z udziałem Katarzyny Niewiadomej oraz Jeremy’ego Sochana. Celem akcji była promocja Polski, nasza najlepsza kolarka szosowa oraz koszykarz San Antonio Spurs „wykręcili” wspaniałe wyniki – filmik w 12 krajach wyświetlono ponad 900 mln razy. I to o tej m.in. akcji rozmawiali uczestnicy kolejnego „sportowego” panelu podczas Impactu 2025. Obecni byli: Otylia Jędrzejczak (wybitna była sportsmenka, obecnie prezeska Polskiego Związku Pływackiego), Piotr Borys (sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki), Rafał Szmytke (prezes Polskiej Organizacji Turystycznej) oraz Tomasz Sobania (biegacz ekstremalny nazywany polskim Forrestem Gumpem). Wyjaśniali, jak wiele tzw. turystyka sportowa może dać polskiej gospodarce. Wideo z rozmową znajduje się w tym miejscu.
Świat sportu – jak każdy świat – podbija się głową
Znakomita kolarka Daria Pikulik podczas Impactu mówiła o tym, jak budować markę w niszowym sporcie, jakim jest kolarstwo kobiet. A szczególnie kolarstwo torowe, czyli dyscyplina, w której Daria Pikulik zdobyła srebrny medal olimpijski w Paryżu w 2024 r. Nawiązała do tamtych igrzysk i pewnej pouczającej sytuacji związanej z jej medalem. Zdobyła go tuż pod koniec imprezy, gdy już polscy eksperci i kibice pogodzili się z tym, że nasza reprezentacja skończy olimpiadę z dziewięcioma medalami. Nie doceniali Pikulik. – I właśnie to motywuje mnie najbardziej. Ludzka niewiara w mój sukces – mówiła podczas Impactu. Rozmowę możesz obejrzeć tutaj.
„Sportowy” dzień w Poznaniu zakończył Mariusz Wlazły, jeden z najwybitniejszych siatkarzy w historii Polski. Gwiazdor naszego sportu, który tuż przed końcem swojej kariery zapisał się na studia psychologiczne. Obecnie jest na trzecim roku, a wiedza teoretyczna jest mu potrzebna, by uzupełnić tę praktyczną dotyczącą psychologii sportu, którą zdobył podczas wielu lat gry. Gry na najbardziej newralgicznej pozycji na parkiecie – Mariusz Wlazły był atakującym, to do niego kierowane były piłki w najbardziej istotnych momentach meczu. Mógł zostać trenerem, ale wybrał inną drogę – już oferuje pomoc psychologiczną młodym siatkarzom. Rozmowę można obejrzeć, klikając w ten link.
Główne wnioski
- Podczas konferencji Impact 2025 przedstawiciele świata sportu i biznesu udowadniali, jak wielkim wehikułem gospodarczym jest sport. To m.in. doskonała platforma marketingowa oraz wyśmienite narzędzie stymulujące turystykę.
- Sportowcy są narażeni na występy pod wielką presją, mają zatem doświadczenie i praktyczną wiedzę z zakresu psychologii. A ta może pomóc liderom z wielu branż niezwiązanych ze sportem.
- Wyścig po sportowe zwycięstwa jest we wszystkich dyscyplinach tak zacięty, iż rodzi potrzebę tworzenia coraz lepszego sprzętu, który następnie wykorzystywany jest w tzw. normalnym życiu. Jeździmy lepszymi rowerami i nosimy bardziej komfortowe ubrania oraz obuwie w dużej mierze dzięki rywalizacji sportowej.


