Jak walczyć z cyfrowymi fraudami? Branża finansowa szykuje się na 2025 r.
Jakie są najważniejsze trendy? Co jest największym czynnikiem ryzyka, a na czym buduje optymizm? O czym marzy i co jest jej prywatnym i zawodowym celem na rok 2025 – odpowiada Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
1. XYZ: Co jest największym czynnikiem ryzyka w 2025 r. i jak się na nie szykować?
Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe: Największym czynnikiem ryzyka w 2025 r. będą zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem. Szczególnie niepokojące stają się technologie deep fake oraz wykorzystujące sztuczną inteligencję do manipulacji treści i algorytmów, np. w mediach społecznościowych. W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami wykorzystania ich do wywierania wpływu na przebieg i rezultat tak ważnych wydarzeń, jakimi są wybory. Wybory prezydenckie w Rumunii i ich finalne unieważnienie pokazują dobitnie wagę zagrożeń, z którymi się obecnie mierzymy.
Cyberzagrożenia i wykorzystanie nowych technologii do oszustw to wyzwanie dla niemal wszystkich sektorów gospodarki. Kradzież tożsamości będzie szczególnie istotnym zagrożeniem dla branży finansowej, natomiast firmy ubezpieczeniowe będą musiały zabezpieczyć np. obszar likwidacji szkód, w którym wykorzystywane są zdjęcia – dzisiaj manipulacja grafiką jest prostsza i bardziej dostępna niż kiedykolwiek wcześniej.
Bez względu na rodzaj zagrożeń, branże czy wielkość firm, które będą się z nimi mierzyły – cyberbezpieczeństwo musi stać się priorytetem dla wszystkich. Odważę się postawić tezę, że musi być to obszar, w którym pojęcie „konkurencja” powinno być zastąpione słowem „współpraca ponad podziałami”, w którym sektor prywatny i publiczny łączą siły, dzielą się istotnymi informacjami i wspólnie opracowują strategie na walkę z zagrożeniami.
Trzy trendy oczami szefowej Mastercard Polska
2. Trzy główne trendy biznesowe/społeczne i jak na nie pani odpowiada? Jak zmieniają pani firmę, styl pracy lub sposób życia?
Trend 1: Elastyczna praca
Głęboko wierzę, że największą efektywność relacji biznesowych buduje się na spotkaniach twarzą w twarz. Pracownicy cenią i oczekują możliwości pracy zdalnej i hybrydowej, dlatego stajemy przed wyzwaniem, by z jednej strony dostosować się do zmieniających się trendów, a z drugiej zachęcać do obecności w biurze i zapewniać odpowiednią kontrolę nad projektami zespołów. Ostatecznym celem powinno być bowiem zwiększenie wydajności pracy, a na pewno nie jej utrata. W Mastercard stosujemy jasne zasady pracy hybrydowej, pozostawiając pewną elastyczność, i już teraz widzimy, że będziemy musieli dostosowywać te zasady w miarę, jak uczymy się nowych metod pracy.
Trend 2 i 3: Personalizacja oparta na sztucznej inteligencji
Personalizacja z wykorzystaniem AI to trend, który wciąż jest na etapie rozwoju, ponieważ nie potrafimy jeszcze w pełni wykorzystać jego potencjału. Z jednej strony konsumenci oczekują coraz bardziej spersonalizowanych doświadczeń, z drugiej jednak często blokują cookies i wyłączają reklamy, co stanowi wyzwanie dla skutecznej personalizacji. Dostrzegam dwa scenariusze: albo konsumenci w dalszym ciągu niechętnie będą dzielić się danymi, albo zgodzą się, gdy zobaczą, że personalizacja, której oczekują, zaczęła się dziać na dużą skalę.
W ostatnim czasie Mastercard przejął firmy Minna Technologies i Dynamic Yield, specjalizujące się w zaawansowanych rozwiązaniach do hiperpersonalizacji, wykorzystujących m.in. funkcje generatywnej AI. Rozwiązania tej drugiej wdrożyliśmy już z powodzeniem i dobrymi rezultatami u wybranych klientów w Stanach Zjednoczonych. W Europie postęp w tej dziedzinie jest wolniejszy – wciąż bowiem cała branża technologiczna oczekuje na wytyczne w AI Act.
3. Optymizm na 2025 buduję na…
Mój optymizm na 2025 r. opiera się na otwartości Polaków na innowacje i nowe technologie. W obszarze płatności stwarza nam to ogromne możliwości, a na tle Europy jesteśmy czempionem wdrażania najnowszych rozwiązań – i za to bardzo dziękuję wszystkim uczestnikom i odbiorcom rynku płatniczego. Mijający rok obfitował w tego typu projekty.
Polska była pierwszym krajem w Europie, w którym w ramach programu Mastercard Biometric Checkout, wspólnie z PayEye i Empikiem udostępniliśmy Polakom płatności spojrzeniem. Odbiór tego rozwiązania był niezmiernie pozytywny – przyznało to 90 proc. respondentów, którzy zapłacili w Empiku spojrzeniem. We współpracy z władzami Ełku i ITCardem udostępniliśmy mieszkańcom tego miasta możliwość głosowania na budżet partycypacyjny w bankomatach. Zmieniamy też oblicze e-commerce’u, popularyzując wspólnie z partnerami nowy standard płatności kartą w internecie – Click to Pay.
Jestem przekonana, że otwartość Polaków na nowości pozwoli nam zawalczyć o jeszcze szersze włączenie finansowe, dzięki usługom dającym szybki i bezpieczny dostęp do gotówki w sklepach oraz możliwość wpłaty gotówki na kartę. W mniejszych miejscowościach jest to szczególnie istotne przy malejącej sieci placówek bankowych i bankomatów. Będziemy również popularyzować tokenizację płatności, która zwiększa ich bezpieczeństwo.
Co nas czeka w 2025 r.
4. Gdyby złota rybka mogła spełnić jedno pani marzenie, byłoby to…
Wykorzystanie zdobyczy technologii, wiedzy i możliwości, jakie daje nam globalność, do rozwiązania najbardziej palących problemów współczesnego świata: głębokich podziałów społecznych i politycznych, kryzysu samotności oraz wyzwań związanych z wychowywaniem kolejnych pokoleń.
5. Pani cel na 2025 r. (zawodowy i prywatny)?
Mój zawodowy cel to wprowadzenie na rynek produktu, który zrewolucjonizuje branżę. Natomiast na mojej prywatnej liście zadań na najbliższy rok znajduje się znalezienie równowagi między pracą a życiem osobistym, by mieć więcej czasu dla siebie i swoich bliskich, przy jednoczesnym realizowaniu ambitnych celów zawodowych.