Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Newsy Technologia

Kilkadziesiąt milionów dla startupu Oxla. Tak dużej rundy seed w regionie nie było od lat

Firma oferująca rozwiązania z zakresu analityki danych pozyskała od inwestorów 11 mln dolarów i szykuje mocną ekspansję międzynarodową. W projekt uwierzył fundusz z USA.

Na zdjęcie znajdują się twórcy startupu Oxla: Adam Szymański i Kacper Szcześniak
Oxla to startup wywodzący się z Politechniki Warszawskiej. Twórcą rozwiązania jest Adam Szymański (na zdjęciu z lewej), który o pomoc w jego komercjalizacji zwrócił się do Kacpra Szcześniaka. fot.: mat. prasowe

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Ile pieniędzy pozyskał polski startup Oxla
  2. Dlaczego technologia startupu, bazująca na nowym podejściu do baz danych może znaleźć popyt na rynku
  3. W jakim kierunku będzie rozwijała się firma

Rewolucja AI i dynamiczne postępy w cyfryzacji przedsiębiorstw otwierają możliwości związane z rozwojem zupełnie nowej klasy rozwiązań technologicznych. Niosą też wyzwania, jak zapewnienie odpowiedniej infrastruktury i np. przetwarzanie w krótkim czasie olbrzymich baz danych. Problem rodzi okazję. Tę okazję chce wykorzystać polski startup Oxla, oferujący rozwiązania do analityki danych.

— Rozwiązanie takie jak nasze nie jest w żaden sposób ograniczone geograficznie. Oxla to produkt o globalnym zasięgu, dla firm na całym świecie. Naturalnym kolejnym krokiem jest umocnienie naszej pozycji i temu służy nawiązanie współpracy z funduszem TQ Ventures, przypieczętowane założeniem osobowości prawnej w USA — tłumaczy Kacper Szcześniak, współzałożyciel i CEO Oxla.

Startup zamknął właśnie rundę finansową na etapie seed (czyli zalążkowym, na wczesnym etapie rozwoju). Od inwestorów pozyskał łącznie 11 mln dolarów amerykańskich, co jest imponującym wynikiem, jeśli chodzi o polski rynek startupów. Rundę prowadził amerykański fundusz TQ Ventures, przy udziale Lead Ventures, 4Growth oraz Warsaw Equity Group.

Warto wiedzieć

Globalny rynek analityki danych był wart około 57,76 mld USD w 2023 roku

Prognozuje się, że do 2030 roku osiągnie wartość 302,01 mld USD

Grand View Research

Skąd pomysł na Oxla

Pomysł polskiego startupu to w dużym uproszczeniu rozproszona baza danych analitycznych, której celem jest przyspieszenie wykonywania zapytań analitycznych przy jednoczesnej redukcji kosztów operacyjnych. Przedstawiciele startupu chwalą się, że ich technologia jest 10-krotnie szybsza i obniża koszty o 85 proc. w porównaniu do dużych hurtowni danych (takich, jak Snowflake, Databricks czy ClickHouse). Grupą docelową rozwiązania są firmy z branży cyberbezpieczeństwa, IoT, handlowej i przemysłu.

Pomysł wywodzi się z Polski, a dokładniej z Politechniki Warszawskiej. Wpadł na niego obecny CTO startupu, Adam Szymański. O wsparcie nad jego rozwojem zwrócił się do Kacpra Szcześniaka.

Zdaniem inwestora

To będzie rewolucja

Oxla wspiera inżynierów danych i specjalistów data science, którzy potrzebują rozwiązań do przetwarzania dużych zbiorów danych. Ogromne doświadczenie zespołu, ambitna wizja i jej konsekwentna realizacja dają nam pewność, że ta baza danych zrewolucjonizuje rynek infrastruktury danych

— Znając Adama z wcześniejszej współpracy, nie miałem wątpliwości co do jego geniuszu technicznego. Byłem również przekonany o niezwykłym potencjale tego projektu, dlatego zdecydowałem się zostać jednym z pierwszych inwestorów Oxla, a niedługo później dołączyć do firmy

– tłumaczy Kacper Sześniak

Technologia rozwijana jest od 2020 r., ale oficjalny debiut nastąpił w styczniu 2024 r. Kacper Szcześniak ujawnia, że Oxly ma już kilkunastu klientów korporacyjnych na czterech kontynentach. W zespole pracuje obecnie 49 osób z różnych miejsc w Polsce i na świecie.

Zdaniem inwestora

Oxla wykonała spory postęp

W kwietniu 2022 r. dokonaliśmy pierwszej inwestycji w Oxla, gdy zespół liczył zaledwie około 10 osób, a produkt znajdował się jeszcze we wczesnej fazie rozwoju. Już wtedy wyróżniały go silne fundamenty technologiczne i niezwykła szybkość oraz wydajność rozwiązania. Zaufanie do Adama i Kacpra, a także potencjał produktu do zrewolucjonizowania rynku, skłoniły nas do wsparcia firmy, mimo że znajdowała się na wcześniejszym etapie rozwoju niż projekty, w które zwykle inwestujemy. W ciągu tych dwóch lat Oxla poczyniła niezwykłe postępy, szczególnie w obszarze komercyjnym

Duża inwestycja w Oxla

Pieniądze posłużą na realizację kilku celów. Pierwszy z nich to dalszy rozwój technologii. Oxla ma obecnie trzy patenty związane z innowacyjnym systemem kontroli przepływu danych w silnikach zapytań i dynamicznej realizacji tych zapytań. Kolejne trzy patenty oczekują na rozpatrzenie, ale to nie koniec rozwoju produktu.

Druga kwestia to komercjalizacja produktu.

— 80 proc. zatrudnionych w firmie stanowią inżynierowie, więc oczywiście rozwój i ciągłe dopracowywanie produktu jest czymś, do czego stale dążymy. Teraz jeszcze mocniej stawiamy też na rozwój biznesowy i sprzedaż — mówi Kacper Szcześniak.

Oxla sfinalizowała właśnie proces przeniesienia prawnej siedziby z Polski do amerykańskiej jurysdykcji w stanie Delaware.

— To strategiczne posunięcie mające na celu wzmocnienie pozycji na rynku globalnym i ułatwienie dalszego rozwoju — deklarują przedstawiciele startupu.

Twórcy Oxla cieszą się z dołączenia do grona inwestorów funduszu z USA.

— Jako nowojorski fundusz venture capital specjalizujący się w startupach software’owych oferują nam nie tylko finansowanie, ale również szeroką sieć kontaktów oraz doświadczenie w skalowaniu firm technologicznych na globalną skalę — dodaje Adam Szymański.

Firma oferuje usługi zarówno w formule wdrożeń w chmurze z pełnym zarządzaniem i możliwością samodzielnego hostingu, jak i hosting on-premises, czyli rozwiązanie pozwalające klientom na pełną kontrolę nad ich danymi, zgodnie z rosnącymi wymaganiami regulacyjnymi dotyczącymi przetwarzania. Oferta chmurowa Oxla jest dostępna na Amazon Web Services, a opcje wdrożeniowe dla Microsoft Azure i Google Cloud Platform są w końcowej fazie rozwoju. Celem Oxla jest zbudowanie platformy analizy danych poprzez maksymalne dopasowanie do istniejących narzędzi analitycznych i rozszerzenie oferty produktowej o dodatkowe narzędzia analityczne.

Na zdjęciu: Adam Szymański, założyciel i CTO oraz Kacper Szcześniak, współzałożyciel i CEO
Adam Szymański, założyciel i CTO oraz Kacper Szcześniak, współzałożyciel i CEO

Zdaniem inwestora

Rozwiązanie ma potencjał do zmiany standardu na rynku

Firma wyznacza nowy standard w obszarze przechowywania danych. Udział w rundzie seed o wartości 11 mln dol. – jednej z największych w regionie CEE w ostatnim czasie – jest dowodem naszej wiary zarówno w wizję Oxla, jak i w wyjątkowy zespół, który za nią stoi. Rozwiązanie ma potencjał, by wyznaczyć nowe standardy i zredefiniować sposób, w jaki firmy zarządzają i wykorzystują swoje dane. W Lead Ventures jesteśmy zaangażowani w inwestowanie w technologie, które mają transformacyjną siłę, więc podejście Oxla doskonale wpisuje się w naszą misję

Co jeszcze szykuje firma

Jak zapewnia Kacper Szymański, w najbliższym czasie pod względem technologicznym startup postawi na dwa kierunki. Pierwszy z nich to integracje z innymi dostępnymi na rynku narzędziami analitycznymi Big Data (np. do wizualizacji danych), tak aby dostosować się do ekosystemów narzędzi wykorzystywanych przez naszych klientów.

— W przyszłości postawimy na tworzenie kolejnych, własnych produktów, np. analitycznych, komplementarnych dla naszego istniejącego rozwiązania bazodanowego — zapewnia.

Główne wnioski

  1. Ile pieniędzy pozyskał polski startup Oxla? Oxla pozyskała 11 mln dol. w rundzie seed od inwestorów, w tym amerykańskiego funduszu TQ Ventures, Lead Ventures, 4Growth oraz Warsaw Equity Group.
  2. Dlaczego technologia Oxla może znaleźć popyt na rynku? Startup oferuje rozproszoną bazę danych analitycznych, która jest 10 razy szybsza i obniża koszty operacyjne o 85 proc. w porównaniu do innych rozwiązań na rynku, takich jak Snowflake czy Databricks. Dzięki temu ma potencjał do rewolucji w branżach takich jak cyberbezpieczeństwo, IoT czy przemysł.
  3. W jakim kierunku będzie się rozwijała firma? Oxla planuje dalszy rozwój technologiczny, komercjalizację produktu na globalną skalę, integrację z innymi narzędziami analitycznymi oraz tworzenie nowych produktów komplementarnych do swojej bazy danych. Firma koncentruje się na ekspansji na rynku amerykańskim i rozwija ofertę w chmurze na platformach takich jak AWS, z planami wdrożeń na Microsoft Azure i Google Cloud.