Tak Polacy podbijają zagranicę
Klienci z całej Europy w zasięgu ręki. Batna24 rozwija sprzedaż zagraniczną we współpracy z Amazon
Fulfilment by Amazon (FBA) to oferta dla sprzedawców, którzy oczekują od marketplace czegoś więcej niż tylko możliwości wystawienia swoich produktów.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Na czym polega program Fulfilment by Amazon.
- Czym zajmuje się częstochowska firma Batna24.
- Jak marketplace Amazon pomógł jej sprzedawać produkty za granicą.
Sklep bierze na siebie kompletowanie zamówień i wysyłanie ich do klientów, co usprawnia cały proces i obniża koszty nawet o 70 proc. względem samodzielnej realizacji tych samych procesów przez MŚP. W ten sposób sprzedawcy mogą w łatwy i tańszy sposób dotrzeć do klientów w całej Europie.
Z programu korzysta już 47 proc. polskich przedsiębiorców sprzedających na Amazon, w tym m.in. częstochowska firma Batna24, której współwłaściciel przyznaje, że umożliwiło to marce ogromny rozwój. Plany na przyszłość? Dalsza ekspansja. We współpracy z Amazon.
Batna24 to istniejący od 2001 roku dystrybutor sprzętu sieciowego – marek Ubiquiti oraz Mikrotik. W ofercie firmy znajdują się również produkty innych renomowanych firm, takich jak TP-Link, RF-Elements, Teltonika, Cisco, Cambium oraz Xiaomi. Bez słowa przesady można powiedzieć, że to jeden z europejskich liderów w swojej branży. Jedną z marek własnych Batna24 jest Ekstralink.
W 2021 r. częstochowska firma postanowiła wprowadzić tę markę na Amazon, bo – jak przyznaje Łukasz Mucha, współwłaściciel Batna24 – dzięki Amazon można w szybki sposób być w całej Europie i szybko rozpocząć tam sprzedaż.
– Największą popularnością cieszą się produkty marki Extralink z kategorii produktów sieciowych, a dokładnie szafy rackowe oraz wszelkiego rodzaju akcesoria sieciowe. W 2023 roku udało nam się zrealizować 18 tysięcy zamówień i łącznie sprzedać około 20 tysięcy produktów – opowiada Mucha.
Szybkie dostawy produktów w całej Europie
Amazon daje sprzedawcom nie tylko możliwość pojawienia się na najpopularniejszym na świecie marketplace (czyli serwisie, w którym w poszczególnych kategoriach swoje oferty wystawiają różni sprzedawcy), ale też skorzystania z usług, które nie byłyby dla nich dostępne, gdyby zdecydowali się prowadzić sprzedaż jedynie za pośrednictwem własnego sklepu internetowego. Jedną z nich jest usługa Fulfilment by Amazon (FBA).
To program, który umożliwia przechowywanie, odbiór, pakowanie i dostarczanie produktów, jak również obsługę klientów oraz procesu zwrotów. Zdejmuje to ze sprzedawców wiele obowiązków i ogranicza je tak naprawdę do dwóch: produkcja i dostarczenie produktów go do centrum dystrybucyjnego Amazon. Wszystkim innym zajmie się Amazon, więc zamówienia sprawnie trafiają do kupujących. Co ważne, takie rozwiązanie jest dużo tańsze niż samodzielna realizacja zamówień przez MŚP, zwłaszcza gdy odbiorcy mieszkają w innym kraju niż sprzedawca.
– Dzięki Fulfilment by Amazon możemy w bardzo szybki sposób dotrzeć do klientów w całej Unii Europejskiej i to właśnie jest dla nas najważniejsze we współpracy z Amazon. Ponadto korzystamy z usługi Amazon Ads i VAT Services. Ta druga usługa zakłada, że to Amazon w naszym imieniu wystawia faktury z VAT-em danego państwa. Dzięki temu nie musimy mieć programów księgowych do obsługi zagranicznych klientów. Usługa ta bardzo ułatwia nam rozliczenia – mówi Łukasz Mucha.
FBA to propozycja skrojona pod małych i średnich przedsiębiorców, bo pozwala im skoncentrować się na podstawowym obszarze działalności. Dowodem na to, że program trafił w ich potrzeby niech będzie fakt, że w 2023 r. skorzystało z niego 47 proc. sprzedających na Amazon. Zachętą dla tych, którzy nie odważyli, się jeszcze na tę opcję, może być obowiązująca od sierpnia 2024 r. oferta specjalna. Przedsiębiorcy, którzy rozpoczną działalność na Amazon.pl, są zwolnieni z opłaty abonamentowej i opłaty za prowizję od sprzedaży przez pierwszych 6 miesięcy od rejestracji.Dodatkowo wszyscy sprzedawcy mogą zyskać nawet do 50 proc. zniżki na usługę Fulfilment by Amazon (FBA).
Plany na przyszłość: wewnętrzny rozwój i międzynarodowa ekspansja
Współpraca z Amazon ma wiele wymiarów, nie tylko ten sprzedażowy.
– Wejście na Amazon daje firmie i poszczególnym jej pracownikom możliwość poznania czegoś nowego, rozwijania się i obserwowania, jak rośnie nowy projekt. To są dla nas wyzwania, z którymi nie mieliśmy wcześniej do czynienia. Przechodzimy przez nowe procesy krok po kroku, widzimy sukces w sprzedaży i to nam daje ogromną satysfakcję – zachęca Łukasz Mucha.
Plany na przyszłość? Współwłaściciel częstochowskiej firmy przyznaje, że kolejnym celem strategicznym we współpracy z Amazon jest pojawienie się w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Szwecji, krajach Beneluksu oraz Turcji.
Artykuł powstał na zlecenie Amazon
Partner serii
W ramach cyklu Tak Polacy podbijają zagranicę opisujemy historie polskich firm, które bardzo dobrze radzą sobie na rynkach zagranicznych. Partnerem serii jest Amazon.
Czytaj więcej