Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Analizy

Klin podatkowy według OECD w Polsce na ośmiu wykresach. Bykowe? Już jest

OECD opublikowało dziś analizę opodatkowania osób na umowie o pracę w krajach członkowskich. Preferencje fiskalne na rzecz rodziny są w Polsce niemal najwyższe wśród państw rozwiniętych.

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Co to jest klin podatkowo-składkowy w ujęciu OECD.
  2. Jak przedstawiał się on w Polsce na tle innych krajów OECD.
  3. Jak duże preferencje fiskalne na rzecz rodziny wbudowane są w system podatkowy w Polsce.

OECD opublikowało dziś analizę opodatkowania osób na umowie o pracę w ramach swojej sztandarowej publikacji „Taxing Wages 2025” (TW2025). Obejmuje ona dane za 2024 r. Przedstawia poziom opodatkowania dla ośmiu modelowych typów gospodarstw domowych różniących się składem (singiel, rodzina z dziećmi) oraz poziomem wynagrodzeń przez nich uzyskiwanych (np. przeciętne wynagrodzenie) w Polsce oraz pozostałych krajach OECD.

Warto wiedzieć

Klin podatkowy: ujęcie OECD

Podstawowym pojęciem używanym w raporcie jest klin podatkowo-składkowy. To różnica pomiędzy kosztami pracy (wynagrodzeniem brutto powiększonym o składki po stronie pracodawcy) a płacą netto. Wyrażany jest jako procent kosztów pracy. Na przykład klin w wysokości 30 proc. dla singla oznacza, że podatki, składki i daniny odprowadzane od jego pensji – niezależnie, czy przez niego, czy przez pracodawcę – stanowią 30 proc. całkowitych kosztów pracy. W przypadku osób posiadających dzieci płaca netto uwzględnia także transfery rodzinne (np. świadczenie 800+ lub zasiłki rodzinne, jeśli przysługują). W tym ujęciu 800+ traktowane jest jak negatywny podatek dochodowy.

Z tego względu można mówić o klinie podatkowo-składkowo-transferowym.

OECD (2025), Taxing Wages.

1. Klin podatkowy w Polsce i krajach OECD

Podstawowym wykresem, który pojawia się w mediach przy okazji publikacji TW, jest ten przedstawiający klina podatkowego dla singla. Dotyczy on osoby osiągającej zarobki w wysokości 100 proc. przeciętnego wynagrodzenia.

W Polsce wyniósł on w 2024 r. 34,7 proc. i był nieco niższy (o 0,2 pkt proc.) od średniej dla krajów OECD. Najwyższy klin był w krajach kontynentalnej Europy (Belgia, Niemcy, Francja czy Włochy) i zawierał się w przedziale 47-52 proc. Znacznie niższe obciążenia były w krajach anglosaskich (USA, Wielka Brytania czy Australia), a najniższe w krajach Ameryki Łacińskiej.

Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

Niemniej jednak należy poczynić istotne zastrzeżenie. Jeśli obowiązkowe składki trafiają do prywatnych firm, nie są liczone jako część podatkowego obciążenia pracy. Dlatego nie są uwzględniane w takich zestawieniach. To tłumaczy niski klin w Chile (prywatny system emerytalny) czy Kolumbii.

Podobnie jest w Polsce – składki trafiające na subkonto w ZUS (łącznie 7,3 proc. wynagrodzenia brutto) nie są uwzględniane przez OECD w obliczeniach klina podatkowego, ponieważ są dziedziczne i traktowane jako prywatne oszczędności.

Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

Powyższe zestawienie koryguje ten fakt dla wszystkich krajów OECD, wprowadzając nowy termin: „klin obowiązkowych płatności”. Po uwzględnieniu składek trafiających na subkonto w ZUS zmienia się relatywna pozycja Polski. Klin obowiązkowych płatności dla singla uzyskującego przeciętne wynagrodzenie wynosi 39,8 proc. Jest więc już o niemal 2 pkt proc. wyższy niż średnia dla OECD.

Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

W Polsce klin ten rośnie o 5,1 pkt proc. po uwzględnieniu subkont. Jeszcze bardziej istotny wzrost obserwuje się w Chile i Kolumbii (15-18 pkt proc.), a także w Szwajcarii i Holandii (14-17 pkt proc.).

2. Zmiany klina: spadek przez 800+, wzrost przez mrożenie progów

Jak zmienił się klin podatkowy dla singla o przeciętnym wynagrodzeniu w 2024 r.? W Polsce wzrósł on o 0,4 pkt proc. względem 2023 r. Wynika to ze wzrostu płac nominalnych, co przy utrzymaniu kwoty wolnej na niezmienionym poziomie 30 tys. zł skutkuje wyższym efektywnym obciążeniem podatkowo-składkowym. Największy wzrost klina zanotowano we Włoszech (1,6 pkt proc.) z powodu przekroczenia progu, poniżej którego stosuje się obniżone stawki składek na ubezpieczenie społeczne. W Słowenii wzrost o 1,4 pkt proc. wynikał z wprowadzenia liniowej składki zdrowotnej. Najsilniejszy spadek odnotowano w Finlandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii (1,6-1,7 pkt proc.).

Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

Poniższa tabelka podsumowuje zmiany względem 2023 r. dla wszystkich typów gospodarstw domowych (GD). Reguła jest następująca: klin podatkowy w Polsce zmniejszył się dla tych GD, w których są dzieci – dzięki podniesieniu w 2024 r. wysokości świadczenia wychowawczego z 500 zł do 800 zł. W przypadku gospodarstw bez dzieci klin wzrósł, co wynika z mrożenia progów podatkowych.

Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

3. System podatkowy ukierunkowany na rodzinę

W Polsce kontrowersje wywołała niedawno propozycja „bykowego”, czyli wyższego opodatkowania osób bezdzietnych. Jednak traktując – zgodnie z podejściem OECD i ekonomistów – świadczenia na rzecz rodziny jako element klina podatkowego, można stwierdzić, że „bykowe” już jest zaszyte w polskim systemie podatkowym.

Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

Zestawienie pokazuje, jak różni się obciążenie singla z przeciętnym wynagrodzeniem względem osoby zarabiającej tyle samo, lecz będącej w małżeństwie (modelowo: małżonek bez dochodów) i mającej dwójkę dzieci. Różnice w klinie wynikają ze wspólnego rozliczenia (podwójnej kwoty wolnej) oraz świadczeń rodzinnych.

Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

Jak widać, Polska należy do krajów o najwyższych preferencjach prorodzinnych w OECD – zaraz po Słowacji. Różnica między klinem podatkowym rodziny a singla wynosi niemal 23 pkt proc. przy średniej OECD na poziomie ok. 9 pkt proc.

4. Niska progresywność klina podatkowego w Polsce

W Polsce klin podatkowy cechuje się umiarkowaną progresywnością (w przypadku umowy o pracę). Singiel uzyskujący 167 proc. przeciętnego wynagrodzenia ma tylko o ok. 5 pkt proc. wyższy klin niż osoba zarabiająca 67 proc. przeciętnego wynagrodzenia (czyli nieco powyżej płacy minimalnej). Dla porównania, średnia OECD wynosi ok. 8 pkt proc., a dla krajów OECD należących do UE – 9 pkt proc. Największa progresja występuje w Irlandii i Izraelu (ok. 17 pkt proc.), a najmniejsza – na Węgrzech.

Ikona wykres interaktywny Wykres interaktywny
Ikona pełny ekran Pełny ekran

Główne wnioski

  1. Klin podatkowo-składkowy to różnica pomiędzy kosztami pracy (wynagrodzeniem brutto powiększonym o składki po stronie pracodawcy) a płacą netto. Obejmuje on składki (na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy itd.) oraz podatek dochodowy. W przypadku posiadania dzieci płaca netto jest dodatkowo powiększana o transfery rodzinne (np. świadczenie 800+).
  2. Podstawowym wskaźnikiem w zestawieniach klina podatkowego jest klin dla singla osiągającego zarobki w wysokości 100 proc. przeciętnego wynagrodzenia. W Polsce w 2024 r. wyniósł on 34,7 proc. i był o 0,2 pkt proc. niższy od średniej dla krajów OECD. Najwyższy klin występował w krajach Europy kontynentalnej (Belgia, Niemcy, Francja, Włochy) i zawierał się w przedziale 47-52 proc. Znacznie niższe obciążenia odnotowano w krajach anglosaskich, a najniższe – w krajach Ameryki Łacińskiej.
  3. Polska należy do krajów o niemal najwyższych preferencjach prorodzinnych wśród państw OECD – zaraz po Słowacji. Różnica między klinem podatkowym rodziny a singla wynosi u nas niemal 23 pkt proc. przy średniej dla krajów OECD wynoszącej ok. 9 pkt proc.