Sprawdź relację:
Dzieje się!
Analizy Biznes

Konkurencja wśród dyskontów spożywczych. 10 wykresów pozwalających zrozumieć sytuację na rynku

Konkurencja na rynku dyskontów spożywczych w Polsce nabiera tempa. Sieci walczą o klientów, maksymalizując przychody i optymalizując zatrudnienie. Przyjrzeliśmy się liczbom, by sprawdzić, kto wygrywa w tej rywalizacji. Oto 10 wykresów, które pomogą zrozumieć aktualną sytuację na rynku.

Logo Biedronki, największej sieci dyskontów w Polsce (fot. GettyImages)

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Ile wynoszą przychody i zatrudnienie w największych sieciach dyskontowych w Polsce.
  2. Jak prezentują się podstawowe wskaźniki efektywności przychodów, takie jak przychody w przeliczeniu na jeden sklep, na pracownika, czy zatrudnienie w jednym sklepie.
  3. Która sieć dyskontów jest najbardziej efektywna pod względem maksymalizacji przychodów.

Biedronka opublikowała wyniki finansowe za 2024 r. Przychody sieci wyniosły 23,6 mld euro, co – licząc po średniorocznym kursie euro z zeszłego roku – po raz pierwszy przekroczyło 100 mld zł. Wzrost w złotych wyniósł 4,1 proc. Spadła jednak sprzedaż porównywalna LFL – o 0,3 proc. r/r. EBITDA sieci wyniosła ponad 1,8 mld euro (7,8 mld zł), a marża EBITDA 7,7 proc. To spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy marża wyniosła 8,5 proc. W 2024 r. spółka wydała na inwestycje 418 mln euro (1,8 mld zł).

Przy tej okazji pokusiliśmy się o zestawienie najważniejszych danych oraz wskaźników i przedstawienie ich w formie 10 wykresów. Pokrótce naświetlają one, jak wygląda konkurencja pomiędzy największymi sieciami w Polsce.

Zacznijmy od uwagi metodologicznej. W zestawieniu uwzględniliśmy pięć sieci: Biedronkę, Lidla, Aldi, Netto, Dino. Nie ma wątpliwości, że pierwsze cztery sieci można sklasyfikować jako dyskonty. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku Dino – spółka nazywa swoje sklepy „średniej wielkości supermarketami zlokalizowanymi w pobliżu miejsca zamieszkania klientów”. Jednak ze względu na wiele podobieństw pomiędzy nią a dyskontami, zwłaszcza wielkość sklepu oraz podobny model biznesowy, zdecydowaliśmy się na uwzględnienie jej w zestawieniu.

Tam, gdzie pozwoliła na to dostępność danych, w ramach ciekawostki pokazaliśmy także dane dla Żabki, choć nie jest ona siecią dyskontów, tylko sklepów typu convenience.

Do porównań wykorzystaliśmy najnowsze dostępne dane. W przypadku Biedronki, Dino i Żabki są to dane za 2024 r.. Dla pozostałych sieci są to dane za rok obrotowy 2023/24 lub rok 2023. Dokładne informacje o okresach, których dotyczą dane, znajdują się na wykresach.

1. Pod względem przychodów Biedronka jest niekwestionowanym liderem

2. Biedronka jest także liderem pod względem zatrudnienia

3. W obszarze dyskontów Biedronka posiada największą sieć sklepów, ale w porównaniu z Żabką zostaje mocno w tyle

4. Lidl zdecydowanie wyprzedza jednak Biedronkę, jeśli chodzi o średnie przychody jednego sklepu

5. Podobnie w przypadku średnich przychodów na jednego pracownika

6. Lidl ma też największe zatrudnienie w przeliczeniu na jeden sklep, za nim znajduje się Biedronka

7. Połączmy kropki: model biznesowy Lidla wydaje się najbardziej efektywny pod maksymalizację przychodów

8. Jakie przychody osiąga sklep w trakcie jednego dnia?

9. A jakie w przeliczeniu na 1 m kw. powierzchni?

10. Prowadzenie sieci spożywczej w Polsce może być bardzo dobrym biznesem: takie wnioski można wyciągnąć na podstawie zachowań akcji Dino oraz Jeronimo Martins

Główne wnioski

  1. Biedronka jest zdecydowanie największą siecią dyskontów w Polsce, z przychodami na poziomie ponad 100 mld zł w 2024 r. Zatrudnia ok. 84 tys. pracowników, co czyni ją największym pracodawcą w Polsce. Posiada ponad 3,7 tys. sklepów, o jedną trzecią więcej niż Dino i czterokrotnie więcej niż Lidl.
  2. Zdecydowanie najbardziej efektywną siecią pod względem maksymalizacji przychodów jest Lidl – posiada największe przychody w przeliczeniu na jednego pracownika, a także w przeliczeniu na jeden sklep. Wyniosły one ponad 45 mln zł. Przychody Biedronki na jeden sklep wynosiły 27,2 mln zł. Dla porównania, przeciętna Żabka miała 2,4 mln zł przychodów.
  3. Metr kwadratowy Biedronki generował w 2024 r. roczne przychody na poziomie 38,1 tys. zł. W przypadku Dino było to wyraźnie mniej – 27,6 tys. zł.