Media Expert idzie na zwarcie z Allegro. „To będzie totalny lider handlu w Polsce”
Na spadkowym rynku elektroniki użytkowej handlowy gigant zwiększa przychody w tempie zaskakującym ekspertów. Pod rozbudowę sieci kupuje całe parki handlowe i wykłada 500 mln zł na centrum logistyczne, a w e-commerce rozpycha się w kolejnych kategoriach dzięki uruchomieniu własnej platformy sprzedażowej. Ma już skalę jak mało kto: 21,5 mld zł przychodów. – Media Expert zdeklasował już inne sieci z elektroniką, a teraz zmierza po pozycję, jaką ma w Polsce Allegro – podkreśla branżowy ekspert.
Z tego artykułu dowiesz się…
- W jakim tempie Media Expert rozwija się na tle bezpośredniej konkurencji.
- Jakie są jego główne przewagi w starciu m.in. z Allegro na polu internetowej sprzedaży nie tylko elektroniki użytkowej.
- Z jakimi głównymi wyzwaniami, zdaniem ekspertów, sieć będzie się musiała zmierzyć.
Sprzedawcy elektroniki użytkowej generalnie nie mają w Polsce licznych powodów do optymizmu. Po dwucyfrowym spadku w 2023 r. wartość rynku zmniejszyła się w ubiegłym roku o 5 proc. – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).
Przejściowy spadek popytu, który nastąpił po wzmożonych zakupach elektroniki w okresie pandemii COVID-19, odbija się na wynikach nawet największych graczy jak RTV Euro AGD, MediaMarkt Polska czy Neonet (przejęty w tym roku przez X-kom).
Z trudnych warunków nic sobie za to nie robi lider: Media Expert. W ciągu dwóch lat nie tylko zwiększył przychody o 6 mld zł, ale jeszcze poprawił rentowność.
Prawie 2 mld zł dywidendy w siedem lat
W roku obrotowym 2024/2025 (zakończonym w marcu) przychody właściciela sieci, spółki Terg, wzrosły z 18,4 do 21,5 mld zł, zysk operacyjny z 669,7 do 896,7 mln zł, a netto z 509,3 do 707,7 mln zł. Wynik EBITDA przekroczył po raz pierwszy 1 mld zł.
Dwucyfrowy wzrost nie jest jednorazowy. To kontynuacja trendu mimo coraz większej skali. Od 2017 r. sprzedaż Media Expert zwiększyła się prawie czterokrotnie, a zysk operacyjny pięciokrotnie.
RTV Euro AGD, które na początku tego okresu miało wręcz większe przychody, „tylko” je prawie podwoiło do 2024 r. (11,2 mld zł). Jego wynik operacyjny skurczył się w tym czasie o połowę do 84 mld zł. W gorszej sytuacji są pozostałe sieci bazujące na wielkopowierzchniowych sklepach – sprzedaż MediaMarkt i Neonet wyraźnie spadła i pojawiła się strata.
– Media Expert wykonuje naprawdę dobrą robotę, dzięki czemu konsekwentnie zwiększa nie tylko przychody, ale też zysk. Zdecydowanie przekracza średnią rentowność w branży – komentuje Grzegorz Wachowicz, w przeszłości m.in. dyrektor ds. sprzedaży i marketingu RTV Euro AGD oraz dyrektor generalny Sony w Polsce.
W ciągu ostatnich siedmiu lat Terg wypłacił łącznie 1,8 mld zł dywidendy. Tylko raz, w roku obrotowym kończącym się u progu pandemii, cały zysk trafił na kapitał zapasowy. Korzysta na tym przede wszystkim rodzina Grzebitów, większościowy udziałowiec. „Forbes” sklasyfikował ją w tegorocznym rankingu „100 najbogatszych Polaków” na 10 miejscu z majątkiem wycenionym na ponad 6 mld zł. Niemniej prawie 11 proc. udziałów należy do kadry menedżerskiej spółki.
500 mln zł na jedno centrum logistyczne
Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska (Ogólnopolskiego Związku Producentów AGD i HVAC), spodziewał się wzrostu Media Expert, ale dynamika przerosła jego oczekiwania.
– Szacuję – bo niestety brakuje wiarygodnych, rynkowych danych – że firma ma już prawie połowę polskiego rynku AGD, którego dynamika po raz kolejny oscyluje wokół zera. W wielu innych kategoriach elektroniki sytuacja wcale nie jest dużo lepsza. W związku z tym wzrost przychodów o 17,1 proc. to imponujący wynik – mówi Wojciech Konecki.
Jeszcze większe wrażenie robi na nim dynamika zysku operacyjnego rzędu 34 proc. To dowodzi, że Media Expert nie zwiększa obrotów za wszelką cenę.
– Realizuje w międzyczasie ogromne inwestycje. Centrum logistyczne budowane dla niego przez Panattoni, o powierzchni 208 tys. m kw., to prawdziwy kolos [wartość inwestycji rozpoczętej w tym roku w Łodzi wynosi 500 mln zł – red.]. Już połowa tej skali to bardzo dużo – podkreśla Wojciech Konecki.
Ruch na Media Expert ustępuje tylko Allegro i Temu
Media Expert stawia na w pełni omnikanałowy rozwój. Od roku obrotowego 2017/2018 zwiększył liczbę sklepów o połowę: do 598 na koniec marca. Teraz ma ich już ponad 600 (o powierzchni 300-1600 m kw.) w ok. 450 miejscowościach i przygotowuje już kolejne. Mimo to systematycznie zwiększa udział sprzedaży internetowej (konkretnej wartości nie wskazuje).
Firma przebojem wdarła się na rynek e-commerce. Pod względem liczby realnych użytkowników (prawie 12 mln) ustępuje wyłącznie Allegro i Temu, z wyraźną przewagą m.in. nad Empikiem, AliExpress i Shein – wynika z Mediapanelu Gemiusa/PBI. Ma program lojalnościowy zapewniający m.in. rabat na usługi i darmową dostawę zamówień od 40 zł.
Już od kilku lat na mediaexpert.pl można kupić nie tylko elektronikę, ale też np. asortyment sportowy, zabawki, produkty drogeryjne i żywność. Szczególnie nietypową kategorią, biorąc pod uwagę profil sklepu, są artykuły dla zwierząt domowych, w tym karma. Konkurencja odpowiada: Maxi Zoo szykuje intensywną ekspansję, a na akcesoria dla zwierząt chce mocniej postawić m.in. Pepco.
– Media Expert jest coraz bliżej sufitu nie tylko w AGD, ale też w RTV. Dlatego rozszerzanie oferty jest naturalne, zwłaszcza że coraz więcej produktów – np. hulajnogi – zyskuje elektroniczne odpowiedniki. Sceptycznie podchodziłem jednak do sprzedaży rowerów czy karm. Sądziłem, że to będzie tylko niewielki dodatek, który zdekoncentruje firmę. Tymczasem okazuje się, że nowe kategorie, wykraczające poza elektronikę, są dla niej ciekawym źródłem przychodów i elementem budowy lojalności konsumentów – mówi Wojciech Konecki.
Deklasacja konkurencji, pora na więcej
Grzegorz Wachowicz już kilka lat temu sygnalizował, że celem Media Expert przestanie być tylko bezpośrednia rywalizacja z RTV Euro AGD i innymi sieciami z elektroniką. I tak się stało.
– On je zdeklasował już w 2023 r., a teraz zmierza po pozycję, jaką ma w Polsce Allegro. W jakimś stopniu będzie odbierać mu część obrotów, bo konsumenci nie zaczną nagle kupować więcej. Zwłaszcza że ma kilka potężnych przewag konkurencyjnych – wyjaśnia branżowy ekspert.
Jako pierwszą z nich wskazuje silną sieć stacjonarną. Uznaje ponad 600 sklepów za bardzo solidną bazę. Każdy z nich przyczynia się do wzrostu lokalnej sprzedaży internetowej. Na taką korelację wskazują inni detaliści, jak np. LPP (właściciel m.in. Reserved i Sinsay).
– Kluczowe w tym kontekście jest wyjście poza samo otwieranie sklepów. Media Expert buduje własną sieć obiektów handlowych, w tym parków. W ten sposób blokuje dostęp konkurencji. W handlu detalicznym najważniejsza jest lokalizacja. Dlatego np. Żabka, która ma już „zaklepane” punkty, pewnie nie obawia się w Polsce potencjalnego wejścia 7-Eleven. Podobną strategię obserwujemy we wszystkich branżach, dla których kluczowym czynnikiem sukcesu jest lokalizacja: np. sieci fitness czy kawiarni – tłumaczy Grzegorz Wachowicz.
Blokada najlepszych miejsc dzięki własnym parkom handlowym
Terg prowadzi działalność w tym zakresie pod szyldem Aura Park. Wśród zrealizowanych projektów wymienia 40 parków handlowych w małych i średnich miastach w całej Polsce (m.in. Bytom, Garwolin, Tarnobrzeg). Ich powierzchnia wynosi od kilku do kilkunastu tysięcy metrów kwadratowych. W realizacji są jeszcze cztery.
W latach 2024-2025 spółka planowała oddać do użytku parki handlowe o łącznej powierzchni 72 tys. m kw. O skali wymaganych inwestycji świadczą tegoroczne transakcje w polskim sektorze. Ares Management i Slate Asset Management zapłacili 300 mln euro (ok. 1,3 mld zł po bieżącym kursie) za 36 parków handlowych z portfela Trei Real Estate. Z kolei Shopper Park Plus kupił ich od innego właściciela osiem (o powierzchni w sumie ok. 210 tys. m kw.) za ok. 195 mln euro.
– Dzięki zakupowi parku handlowego w kilkudziesięciotysięcznej miejscowości Media Expert de facto ustawia cały lokalny handel, wybierając operatorów w poszczególnych segmentach. Długo nie mógł dostać się do największych miast, bo RTV Euro AGD i MediaMarkt skutecznie blokowały mu najlepsze lokalizacje. Skupił się więc na małych oraz średnich miejscowościach, „obudowując” największe aglomeracje. Zdominował je i teraz pilnuje, by konkurencja mu tam nie zagroziła – mówi Grzegorz Wachowicz.
Zwraca uwagę, że sieć rozwija się szerzej w dużych miastach dopiero od kilku lat. Bazuje na lokalizacjach o generalnie mniejszym ruchu. Osiąga jednak sukces dzięki sprawnej logistyce, w tym szybkiej dostawie do klienta.
Kompetencje z tradycyjnego handlu procentują w internecie
Menedżer wylicza także pozostałe przewagi elektronicznego giganta w starciu z platformami handlowymi. Podkreśla, że co prawda Allegro wyznaczyło wysokiej jakości standardy rynku e-commerce (ma w nim mniej więcej jedną trzecią udziału), ale Media Expert skutecznie idzie jego śladem.
– Wyjątkowo udanie kopiuje i ulepsza najbardziej udane rozwiązania innych firm. Zbudowało bardzo silne kompetencje w obszarze internetowego handlu. Nie ustępuje najlepszej konkurencji w niczym w zakresie doświadczenia użytkownika, a z tradycyjnego handlu wyniosło bardzo umiejętne zarządzanie zapasami – mówi Grzegorz Wachowicz.
Zaznacza, że zarabianie w handlu byłoby dziecinnie proste, gdyby nie konieczność właściwego doboru oferty i wypełnienia magazynu. Każda nietrafiona decyzja w tym zakresie wymaga wyprzedaży, które obniżają marżę.
– Media Expert jest na tym polu diabelnie skuteczne. Dlatego nie mam wątpliwości, że zostanie totalnym liderem omnikanałowego handlu w Polsce. To już tylko kwestia kilku lat. Bez wchodzenia w nowe obszary może spokojnie nawet podwoić przychody, przekraczając 40 mld zł – twierdzi Grzegorz Wachowicz.
Zdaniem eksperta
Media Expert w topie e-commerce
Wejście przez Media Expert w model marketplace wpisuje się w szerszy trend obserwowany na rynku e-commerce. Podobny krok wykonały ostatnio MediaMarkt, Castorama czy Leroy Merlin. W przypadku Media Expert to jednak bardziej ewolucja niż rewolucja. Już wcześniej oferował w sieci szeroki wybór produktów spoza elektroniki, w tym: zabawki (w 2024 r. należał w tej kategorii do pierwszej dziesiątki graczy internetowych), chemię gospodarczą czy artykuły DIY.
Kategorie nieelektroniczne odpowiadały już wcześniej za istotną część przychodów firmy. Z naszego najnowszego, listopadowego badania wynika, że średnio ponad czterech na dziesięciu konsumentów kupuje w sklepach m.in. z RTV/AGD także produkty spoza elektroniki. To potwierdza, że kierunek rozwoju Media Expert odpowiada rzeczywistym preferencjom zakupowym, a nie jest jedynie strategią testową.
Coraz większa liczba e-sklepów wchodzących w model marketplace udowadania, że to naturalny sposób poszerzania asortymentu bez konieczności zamrażania kapitału w zapasach oraz lepszego wykorzystania ruchu na stronie. Warto jednak pamiętać, że konsumenci coraz częściej gubią się w bardzo szerokich katalogach z powtarzalnymi ofertami, a globalne dane wskazują na spadek współczynników konwersji na platformach handlowych. Dodatkowym wyzwaniem dla firm łączących własny, klasyczny e-sklep z platformą pozostaje utrzymanie spójności marki i zaufania klientów.
„Zarabiają przy niskiej marży, zarobią przy wyższej”
Ekspert podkreśla jeszcze, że Media Expert wywodzi się z jednego z najbardziej konkurencyjnych segmentów handlu. Współpracuje z wieloma detalistami, dla których marża brutto w granicy 30 proc. to poważny problem. Chcieliby mieć ją na poziomie branży modowej – 50-70 proc. Trudniejszych realiów doświadczył np. Marcin Grzymkowski, który po odejściu z eObuwia stworzył sportowy e-sklep Sportano.
– Tymczasem w elektronice to wartości nieosiągalne – w urządzeniach mobilnych czy komputerach mówimy wręcz o jednocyfrowej marży. Skoro Media Expert umie świetnie zarabiać w tych warunkach, to tym bardziej poradzi sobie w bardziej rentownych produktach – mówi Grzegorz Wachowicz.
Dlatego uznaje wejście w kolejne kategorie za naturalne. Zwłaszcza że w ten sposób firma może w tańszy sposób pozyskiwać ruch.
– Media Expert pojawia się dziś w czołówce wyszukiwania wszystkich najpopularniejszych kategorii. W handlu kluczowe znaczenie mają dwa wskaźniki: koszt pozyskania klienta, tzw. CAC, i to, ile wyda on u nas w określonym czasie, czyli CLV. Rozbudowując ofertę, a przede wszystkim przyzwyczajając konsumenta do swojej aplikacji, Media Expert skutecznie zwiększa ilość pozostawianych przez niego pieniędzy – mówi Grzegorz Wachowicz.
Kolejny krok w e-commerce: własna platforma handlowa
Firma nie zatrzymuje się w e-commerce. We wrześniu otworzyła się na zewnętrznych sprzedawców, uruchamiając własną platformę sprzedażową. Od tego czasu można kupić u niej np. biżuterię.
Ten krok wpłynie na jej strukturę przychodów. Do bezpośredniej sprzedaży dojdzie prowizja od partnerów. W konsekwencji pojawi się wskaźnik GMV, czyli łączna wartość obrotów na platformie. Dla porównania: w latach 2019-2024 Allegro zwiększyło GMV w Polsce z 22,8 do 60,7 mld zł, a przychody z 2,6 do 9,5 mld zł.
– Uruchomienie własnej platformy handlowej to dla firmy oczywisty kierunek. Po pierwsze, udostępnia partnerom już zgromadzony ruch w zamian za czysty zysk w postaci prowizji. Po drugie, znacząco poszerza asortyment, ograniczając ryzyko do minimum. Sama może skupić się na najlepiej rotującym towarze, a resztę zapewniają partnerzy na własne ryzyko. Poza tym samodzielne prowadzenie każdej dodatkowej kategorii wymaga nie tylko następnego zespołu, ale też kolejnych tysięcy metrów kwadratowych powierzchni – ocenia Grzegorz Wachowicz.
Jego zdaniem Media Expert nie poprzestanie na dotychczasowej ofercie. Spodziewa się, że wkrótce będzie można tam kupić wszystko, w tym nawet… samochody chińskich marek.
– Są one idealnie skrojone pod sprzedaż w e-commerce. Ich konfiguracja jest diametralnie uproszczona wobec np. niemieckich odpowiedników. Dzięki temu można je w prosty sposób porównać i kupić bez udziału doradcy. Kiedyś wydawało się, że zakup komputera wymaga wizyty w specjalistycznym sklepie. Wystarczyło trochę czasu, by stały się dostępne nawet w dyskontach spożywczych – mówi branżowy ekspert.
Miniwywiad
Allegro nie odpuszcza perspektywicznej kategorii
XYZ: Jak oceniają państwo swoją pozycję w e-handlu szeroko rozumianą elektroniką w Polsce?
Jacek Weichert, dyrektor kategorii elektroniki użytkowej oraz re-commerce w Allegro: Jesteśmy pierwszym wyborem dla kupujących elektronikę użytkową w internecie. Bazujemy na modelu 3P [third-party, czyli zewnętrzni sprzedawcy – red.], co oznacza, że nasza siła jest bezpośrednim odzwierciedleniem siły i różnorodności naszych partnerów. Dzięki tej synergii odpowiadamy wartościowo za ok. 37-38 proc. całego rynku elektroniki online. Natomiast w kluczowym segmencie RTV co czwarty telewizor kupowany w Polsce w internecie pochodzi z Allegro.
Mimo rosnącej konkurencji – zarówno ze strony graczy wertykalnych [wyspecjalizowanych graczy jak np. Decathlon w sporcie – red.], jak i platform chińskich – oferujemy unikatową wartość. Jest trudna do podrobienia, bo wynika z bezkonkurencyjnej skali, najszerszego asortymentu i wygody zakupów. W całym handlu online pozostajemy niezastąpionym punktem startowym dla konsumentów. Według najnowszego raportu Customer Journey 2025, aż 36 proc. wszystkich e-konsumentów rozpoczyna ścieżkę zakupową na Allegro. Co więcej, siedem na 10 osób, które wybierają platformę handlową, wybiera właśnie nas.
Jak ważna na tle pozostałych kategorii jest dla państwa elektronika użytkowa?
Jest kluczową kategorią – największą pod względem wartości i jedną z najbardziej dojrzałych. Po dynamicznym wzroście e-commerce w 2021 r. utrzymuje ona stabilny, z roku na rok coraz szybszy wzrost. W pierwszych trzech kwartałach 2025 r. urosła rok do roku o 11 proc. na poziomie GMV w sprzedaży produktów nowych. Szczególnie szybko rośnie segment komputerów i konsol, napędzany premierami nowych kart graficznych oraz rosnącym zapotrzebowaniem na pamięć RAM związanym z rozwojem i popularyzacją narzędzi AI.
Znaczenie tej kategorii potwierdzają również badania zachowania konsumentów. Według SW Research zarówno mężczyźni (73 proc.), jak i kobiety (67 proc.) chętnie kupują elektronikę w internecie. Z kolei z danych firmy Danae wynika, że aż 56 proc. konsumentów planowało zakup elektroniki w trakcie „black week”, a co drugi e-konsument deklaruje, że najchętniej kupuje elektronikę w promocjach. To przekłada się na szczególnie silną pozycję kategorii w kluczowych momentach sprzedażowych roku.
Polacy coraz więcej inwestują w poprawę jakości domowej rozrywki – 28 proc. respondentów kupiło od czasów pandemii sprzęt taki jak telewizory, konsole, soundbary czy projektory. Zwiększenie budżetu na ten cel deklaruje 39 proc. osób dokonujących takich zakupów. Te dane dowodzą nie tylko ogromnej wagi kategorii elektroniki użytkowej, lecz także jej wyjątkowo dużego potencjału wzrostu.
Co uznają państwo za główne przewagi konkurencyjne w porównaniu z takimi graczami jak np. Media Expert?
Przede wszystkim skalę i bezkonkurencyjnie szeroką ofertę. W elektronice to już ok. 10 milionów unikatowych produktów, z których najpopularniejsze są objęte gwarancją najniższej ceny. Ma to szczególne znaczenie w segmencie wysokobudżetowym.
Prowadzimy platformę od ponad 25 lat, dzięki czemu doskonale rozumiemy potrzeby kupujących i sprzedających. Jednocześnie zapewniamy unikatowe w regionie rozwiązania zwiększające wygodę zakupów takie jak Allegro Smart!, Allegro Protect, Allegro Pay, czy Allegro Delivery. To połączenie szerokiego wyboru, atrakcyjnych cen i usług finansowo-logistycznych czyni zakupy wyjątkowo prostymi i bezpiecznymi.
Mocno stawiamy również na rozwój recommerce, czyli produkty używane i odnowione. Ten segment ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonego rozwoju. Nasz nowy program Allegro Odzyskaj, uruchomiony w październiku, umożliwia łatwą odsprzedaż używanego sprzętu naszym partnerom. W ten sposób dodatkowo wzmacniamy kompletność ekosystemu Allegro na tle konkurencji.
Chiński JD.com największym zagrożeniem
Za największe wyzwanie dla Media Expert uznaje ekspansję Chińczyków. Jego założyciele byli bardzo zaniepokojeni wejściem do Polski Amazona, ale czarny scenariusz się nie ziścił, bo dobrze się przygotowali. Teraz szykuje się na ruch ze strony JD.com, który inwestuje w niemiecką grupę Ceconomy. Transakcja wyceniająca właściciela MediaMarktu na 2,2 mld euro (ponad 9 mld zł po bieżącym kursie) ma zostać zrealizowana w pierwszej połowie 2026 r.
– Za Polskę JD.com weźmie się dopiero pewnie kilka lat po transakcji, niemniej możliwości ma ogromne. Myślę, że Media Expert długo liczył po cichu na wycofanie się niemieckiej sieci, by przejąć po niej najlepsze lokalizacje w największych miastach. Tymczasem może się okazać, że to MediaMartkt z nowym inwestorem będzie w ofensywie – mówi Grzegorz Wachowicz.
Jest pewien przetasowań w branży. Sądzi, że prędzej czy później X-kom będzie chciał sprzedać Neonet. Jeśli RTV Euro AGD nie odwróci negatywnego trendu wyników z dwóch ostatnich lat, to również może brać pod uwagę różne opcje.
– Tempo zmian w branży będzie zależało od ogólnej kondycji na rynku. Jakikolwiek kryzys bezwzględnie obnaży słabości, których teraz na pierwszy rzut oka nie widać. A Media Expert jest na taki scenariusz dobrze przygotowany – przekonuje Grzegorz Wachowicz.
Na międzynarodową ekspansję przyjdzie czas
Na zagrożenie ze strony JD.com oraz ryzyko związane z wpływem na handel upowszechniania się generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) zwraca uwagę także Wojciech Konecki.
– Jednak Media Expert przeszedł już przez wiele mielizn. Poradził sobie z bardzo silną konkurencją, także z zagranicy, i potrafi nadążać za nowościami. W Polsce wciąż ma jeszcze przestrzeń do wzrostu. Niemniej naturalnie nasuwa się pytanie, czy przekona się w końcu do wejścia na sąsiednie rynki. Na pewno ma do tego możliwości. Niedawno wróciłem z Brukseli i muszę przyznać, że polskie sieci handlowe naprawdę nie mają się czego wstydzić, a wręcz wyznaczają wiele trendów – mówi prezes APPLiA Polska.
Grzegorz Wachowicz nie spodziewa się międzynarodowej ekspansji firmy w najbliższych latach. Choć byłoby ją na to stać.
– Osiąga już ok. 1 mld zł zysku EBITDA, a niedługo będzie generowała tyle zysku netto. Z takimi pieniędzmi można robić naprawdę dużo, co widać po skali inwestycji spółki. Można też rozważać zagraniczne przejęcia. Myślę, że to dla niej bardziej prawdopodobny scenariusz niż budowa pozycji swojej marki od zera. Jednak różnice kulturowe i zakupowe między krajami nie ułatwiają zadania, a Media Expert ma jeszcze mnóstwo do zrobienia w Polsce – podkreśla Grzegorz Wachowicz.
Zdaniem eksperta
Elektronika w Media Expert waży coraz mniej
Od kilku lat obserwujemy w Polsce zmianę pokoleniową w zakupach. Nie chodzi już tylko o wybór kanału stacjonarnego lub internetowego, ale o kierowanie się do konkretnych sklepów. Z naszych analiz wynika, że konsumenci coraz chętniej eksplorują nowe platformy – to świadczy o ich otwartości na zmiany. Inwazja chińskich platform oraz otwarcie się na model marketplace przez takie firmy jak Media Expert czy Castorama dowodzi wyraźnie, że liczy się przede wszystkim perfekcyjna zdolność do kreowania potrzeby zakupowej oraz odpowiednia oferta. Klienci są skłonni wracać do nowych miejsc zakupu, o ile ich pierwsze doświadczenie jest pozytywne.
Dostrzegamy też na przykładzie Allegro i chińskich platform, że konsumenci chętnie kupują w nowych destynacjach gadżety, modę, produkty do wyposażenia i dekoracji domu, jednak po przemyślane i zaplanowane zakupy wciąż kierują się do rodzimego lidera. Co więcej, ta grupa u When U Buy wydaje w internecie prawie dwa razy więcej od „wiernych klientów” Allegro. Okazuje się zatem, że pojawienie się nowych platform zwiększyło skalę wydatków w e-commerce.
Główne wnioski
- Finanse
Media Expert rośnie w dwucyfrowym tempie na spadającym rynku. W ciągu siedmiu ostatnich lat zwiększył przychody prawie czterokrotnie do 21,5 mld zł, a zysk operacyjny pięciokrotnie do 896,7 mln zł. Osiągnął w tym czasie w sumie niemal 3 mld zł zysku netto, z czego prawie 1,8 mld zł właściciele wypłacili w formie dywidendy. Zdecydowana większość udziałów należy do rodziny Grzebitów. „Forbes” sklasyfikował ją w tegorocznym rankingu „100 najbogatszych Polaków” na 10 miejscu z majątkiem wycenionym na ponad 6 mld zł. - Ekspansja
Firma zwiększyła liczbę sklepów w ciągu siedmiu lat o połowę. Ma ich już ponad 600 o powierzchni od 300 do 1600 m kw., w ok. 450 miejscowościach. Zaczynała od małych i średnich miast, bo RTV Euro AGD i MediaMarkt blokowały jej najlepsze lokalizacje w dużych miastach. Zdominowała więc m.in. obrzeża aglomeracji, a dziś punktowo wchodzi do największych miast i buduje własną sieć parków handlowych, by ograniczyć pole do ekspansji konkurencji. - E-commerce
Media Expert skutecznie rozwija w pełni omnikanałowy model sprzedaży. Z roku na rok zwiększa udział e-commerce w przychodach. Od lat systematycznie rozszerza asortyment w modelu bezpośredniej sprzedaży, a we wrześniu otworzył się na zewnętrznych sprzedawców, uruchamiając własną platformę handlową. Dzięki temu można u niego kupić coraz więcej asortymentu spoza elektroniki jak np. karma dla zwierząt domowych czy biżuteria. W ten sposób zaczyna podkopywać dominację Allegro na polskim rynku e-commerce.






