MediaMarkt Polska ciągnie centralę w dół. Co dalej? Właściciel ujawnia plany
Polska odnoga Ceconomy, czyli krajowa sieć sklepów MediaMarkt, ciąży wynikom spółki, jednak – jak zapewnił szef Ceconomy w odpowiedzi na pytanie XYZ – pozostaje dla grupy kluczowym rynkiem w trakcie planowanego przejęcia grupy przez chiński JD.com, po którym Ceconomy dużo sobie obiecuje, szczególnie w kontekście rozwoju logistyki.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jaka jest obecna sytuacja MediaMarkt w Polsce na tle konkurencji.
- Czy Ceconomy (właściciel MediaMarkt) planuje zwolnienia.
- Jak prezentują się najnowsze wyniki finansowe Ceconomy.
Jak pisaliśmy w XYZ, MediaMarkt w Polsce pozostaje w tyle za RTV Euro AGD czy Media Expert, gdy jeszcze parę lat temu konkurencja mu nie odstawała.
MediaMarkt Polska od lat nie dotrzymuje kroku Media Expert i RTV Euro AGD
Jeszcze w 2017 r. MediaMarkt notował przychody zbliżone do Media Expert i RTV Euro AGD – odpowiednio 4,6, 5,8 oraz 6 mld zł. Różnice były jeszcze mniejsze na poziomie zysku operacyjnego: MediaMarkt wypracował 142 mln zł, wobec 163 mln zł w RTV Euro AGD i 178 mln zł w Media Expert.
To niewątpliwe wyzwanie dla lokalnej struktury MediaMarkt, która jednak w poprzednich latach mogła liczyć na istotne wsparcie ze strony centrali. W styczniu 2023 r. MediaMarktSaturn Retail Group podwyższyła kapitał zakładowy spółki, obejmując udziały za 572,9 mln zł. Z powodu skali skumulowanej straty z lat ubiegłych kapitał własny pozostał ujemny i wyniósł minus 108,8 mln zł. Dalsze inwestycje są możliwe, ponieważ właściciel zadeklarował wsparcie finansowe do 1 mld zł do 30 czerwca 2026 r.
W trakcie prezentacji wyników za rok fiskalny 2024/25 zobowiązanie do inwestycji podtrzymał szef Ceconomy – dr Kai-Ulrich Deissner.
– Polska jest dla nas ekstremalnie ważnym rynkiem i jednocześnie rynkiem rosnącym. Oczywiście dalej intensywnie inwestujemy w Polsce. Bardzo istotne jest dla nas również to, aby być numerem jeden lub dwa także na polskim rynku. To jednak wymaga czasu, ponieważ jest on bardzo konkurencyjny – powiedział nam Kai-Ulrich Deissner.
JD.com ma wnieść do Ceconomy swoje doświadczenie w logistyce
W tym kontekście Ceconomy wiąże duże nadzieje z planowaną finalizacją transakcji z JD.com.
Jak doprecyzował Deissner, odpowiadając na pytanie dotyczące współpracy z JD.com, chociaż nie chce zdradzać szczegółów, zanim dojdzie do ostatecznego porozumienia z chińskim gigantem e-commerce, spodziewa się po nim wiele.
– JD.com bardzo skutecznie realizuje dostawy do klientów. Ponad 90 proc. paczek w Chinach dociera do odbiorcy tego samego lub następnego dnia, a mówimy o terytorium całych Chin. Liczymy, że przeniesie swoje logistyczne doświadczenie do Europy – powiedział.
Ceconomy nie planuje redukcji zatrudnienia, jednak – jak zaznaczył Deissner – na bieżąco analizuje funkcjonowanie poszczególnych obszarów działalności. Spółka nie wyklucza niewielkich zmian w zatrudnieniu na poziomie lokalnym. Na obecną chwilę nie są jednak planowane żadne masowe zwolnienia.
MediaMarkt Polska – zatrudnienie i liczba sklepów w roku fiskalnym 2024/25 w dół
Jak wynika z opublikowanych danych finansowych za rok fiskalny 2024/25, w Polsce zatrudnienie w ostatnim roku spadało.
Liczba etatów zmalała z 2726 na koniec września 2024 r. do 2437 na koniec września 2025 r., a liczba zatrudnionych osób – z 2817 do 2598. W tym samym okresie liczba sklepów w Polsce spadła z 85 do 81 – jeden sklep otwarto, a pięć zamknięto.
Te statystyki MediaMarkt Polska osiągnął w sytuacji, gdy polski rynek elektroniki użytkowej – według danych zaprezentowanych w raporcie – wzrósł o 6,7 proc. r/r.
Ogólnie polska odnoga Ceconomy pojawia się w tegorocznych wynikach spółki w negatywnym kontekście. Ceconomy chwali się wzrostem sprzedaży porównywalnej we wszystkich krajach, w których operuje, z wyjątkiem Polski. Podobnie tylko w Polsce nie rośnie sprzedaż internetowa spółki.
Ceconomy wskazuje spadek wartości aktywów w Polsce (34 mln euro), jako jeden z głównych czynników pogarszających wynik finansowy netto. Drugim istotnym obciążeniem były koszty transakcyjne związane z JD.com, które wyniosły 32 mln euro.
Jak podała spółka, Ceconomy w roku fiskalnym 2024/25 odnotowała stratę w wysokości 34 mln euro (w porównaniu z 77 mln euro zysku r. wcześniej). Przychody wzrosły r/r o 5,7 proc. do 23,1 mld euro, a EBIT zwiększył się o 24 proc. do 378 mln euro.
We wrześniu 2025 r. zarząd i rada nadzorcza zarekomendowały akcjonariuszom przyjęcie oferty zakupu akcji po 4,6 euro przez JD.com. Transakcja, wyceniająca właściciela m.in. MediaMarkt na 2,2 mld euro, ma zostać zrealizowana w pierwszej połowie 2026 r. Według spółki ma wesprzeć strategiczną transformację w kierunku modelu omnichannel, zapewniającego spójne doświadczenie zakupowe niezależnie od kanału sprzedaży.
Główne wnioski
- MediaMarkt traci pozycję na polskim rynku. Jeszcze kilka lat temu jego wyniki finansowe były porównywalne z RTV Euro AGD i Media Expert, dziś jednak spółka pozostaje za nimi w tyle.
- Ceconomy podtrzymuje deklaracje o silnym zaangażowaniu na polskim rynku, planując dalsze inwestycje, których celem jest osiągnięcie pozycji numer jeden lub przynajmniej numer dwa w Polsce – analogicznie do tego, jak jej biznesy plasują się na innych rynkach.
- W tym kontekście grupa wiąże duże nadzieje z przejęciem przez chińskiego giganta handlu JD.com, który ma wnieść przede wszystkim rozległe doświadczenie w obszarze logistyki.


