Nowy wymiar miejskiego stylu życia. Kolacja i koktajl z widokiem na miasto
W ostatnich sezonach rooftop bary, zwłaszcza latem, zdobywają serca miłośników miejskiego stylu życia. Coraz więcej osób – zamiast spotkań w zatłoczonych lokalach przy ulicy – wybiera relaks w koktajlbarach z widokiem na miasto i dobrą muzyką w tle.


Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak działają rooftop bary.
- Z czego wynika popularność koktajlbarów położonych na wysokich piętrach budynków.
- Kto i przy jakich okazjach najczęściej odwiedza rooftop bary.
Rooftop bary otwierane są zazwyczaj w godzinach popołudniowych od godz. 17 lub nieco wcześniej w weekendy. Ich głównym atutem poza jedzeniem i ofertą koktajlową jest piękny widok na miasto jak w przypadku warszawskiej Panoramy, która mieści się na 40 piętrze dawnego hotelu Marriott, a obecnie Warsaw Presidential.
– Mamy bardzo piękny widok na całą Warszawę, co jest naszym ogromnym atutem i przyciąga naszych gości. Łączymy to z wysokiej jakości kuchnią i koktajlami opartymi na alkoholach premium oraz mocktailami – mówi Patryk Machałowski, zastępca menadżera w Panorama Sky Bar w hotelu Warsaw Presidential.
Natomiast z lokali na 33 piętrze gdańskiej Olivy Star rozpościera się widok na Trójmiasto i Bałtyk. Dodajmy, że mieszczą się tam dwie restauracje. Pierwsza z gwiazdką Michelin Arco by Paco Pérez i druga mniej formalna Treinta y Tres.
Krótka karta menu
Karta menu w rooftop barach opiera się na przekąskach, które idealnie komponują się z drinkami, aczkolwiek pojawiają się także w karcie dania, które serwowane są w formie kolacji.
– Wśród przekąsek w Panoramie proponujemy m.in. tartaletkę z tuńczykiem, ostrygi czy tatara. A dla bardziej głodnych mamy ravioli z łososiem, krewetki w różnych postaciach, cheeseburgera czy steka – wylicza Patryk Machałowski.
Karta menu w tego typu lokalach jest – krótka w przeciwieństwie do wielu restauracji.
– Do rooftopów przychodzi się przede wszystkim na tzw. drinka. W większości przypadków nasi goście zamawiają koktajle oraz coraz popularniejsze mocktaile, czyli koktajle bez alkoholu. Oczywiście skybary mają również ofertę dań, natomiast są to w większości przekąski, a karty menu są raczej krótkie – dodaje Adrian Pizon, Food and Beverage Outlets Manager Crowne Plaza Warsaw-The Hub.

Koktajle na wysokościach
Warszawska Panorama jest obecnie najwyżej położonym lokalem w stolicy (40 piętro). Na drugim miejscu jest koktajlbar Level 27 (27 piętro warszawskiej Atlas Tower przy Al. Jerozolimskich 123a) oraz The Roof mieszczący się na 21. piętrze hotelu Crowne Plaza Warsaw-The Hub przy rondzie Daszyńskiego. Wiosną tego roku do grona wysoko położonych rooftop barów dołączył Ether Rooftop Bar. Znajduje się na 19 piętrze hotelu NYX Hotel Warsaw przy ul. Chmielnej 71. O ile Panorama Sky Bar i The Roof są otwarte przez cały rok, to pozostałe koktajlbary na wysokościach działają sezonowo.
– Rooftop bary mają różny charakter. Część lokali postawiła na koncept bardziej klubowo-dyskotekowy. Otwierają się tylko w letnie weekendy, kiedy pozwala na to pogoda. Z kolei inne, jak my, działają w zasadzie non stop, przez cztery pory roku i są otwierane przez większość dni w tygodniu, co na pewno jest plusem – podkreśla Patryk Machałowski z Panorama Sky Bar.
Zdaniem ekspertów wizyta w tego typu lokalach to wyjątkowe doświadczenie dla gości.
– Rooftopy dzielą się na te, które przyjmują gości codziennie, niezależnie od pogody oraz na te, których dostępność zależy od aury. Ich największy plus to widoki. Warto zaznaczyć, że w Polsce nadal nie ma ich tak dużo jak w Europie Zachodniej, Azji czy USA. To popularna kategoria lokali gastronomicznych, która ma duży potencjał rozwoju w naszym kraju. Warto zaznaczyć, że obecny deficyt rooftopów w Polsce sprzyja ich popularności – dodaje Adrian Pizon z Crowne Plaza Warsaw -The Hub.

Miejsce na randkę, imprezę firmową, jogę, a nawet zaręczyny
Rooftop bary ożywają głównie w weekendy i wtedy widać w nich wzmożony ruch. W tygodniu bywa nieco spokojniej, chociaż wszystko zależy od dnia lub wydarzenia, które się tam odbywają.
– Lokale z widokiem na panoramę miasta to świetne miejsce na randkę czy spotkanie ze znajomymi. Chociaż ostatnio coraz częściej te przestrzenie są wykorzystywane do różnych wydarzeń, jak np. silent disco, degustacje, eventy firmowe czy sesje jogi o wschodzie słońca – wylicza Patryk Machałowski.
Jak dodaje, w przypadku warszawskiej Panoramy Sky Bar zdarzały się także wieczory panieńskie, kawalerskie, spotkania rodzinne, firmowe, a nawet zaręczyny.
– Najczęściej nasi goście odwiedzają nas, gdy chcą coś celebrować, głównie wieczorami. Na pewno latem, gdy dzień jest dłuższy i pełniejszy, ruch jest większy. Wiosną, jesienią i zimą widok na oświetloną Warszawę też jest jednak piękny – ocenia menadżer koktajlbaru.
Jak mówi, czasami przed lokalem ustawiają się wręcz kolejki. Co ciekawe, mimo że takie lokale jak Panorama Sky Bar czy The Roof mieszczą się w hotelach, nie odwiedzają ich wyłącznie goście hotelowi.
– Czasy, w których restauracje hotelowe czy koktajlbary były głównie zarezerwowane dla gości hotelowych, już dawno minęły. Owszem, odwiedzają nas goście hotelowi, ale mamy bardzo duży odsetek gości z zewnątrz. To właśnie mieszkańcy Warszawy, okolicznych miejscowości oraz turyści najczęściej korzystają z naszej oferty – podsumowuje Patryk Machałowski.


Główne wnioski
- Rooftop bary symbolem nowoczesnego miejskiego stylu życia. Wzrost popularności tego typu lokali to odpowiedź na rosnące oczekiwania gości szukających nie tylko smaku, ale i atmosfery.
- Rosnąca wartość i potencjał do dalszego rozwoju. Deficyt rooftop barów na polskim rynku w porównaniu do miast Europy Zachodniej czy Azji nie wynika z braku zainteresowania, lecz z ograniczonej dostępności przestrzeni, ale to może się wkrótce zmienić.
- Rooftopy są przestrzenią do celebracji, rozrywki i wydarzeń specjalnych. Od randek, przez eventy firmowe i silent disco po jogę o wschodzie słońca – skybary odpowiadają na różnorodne potrzeby mieszkańców miast i turystów, redefiniując pojęcie wyjścia do koktajlbaru.