Orlen, NCBR i 200 mln zł. Reaktywacja martwego programu
Zasada głosi: do trzech razy sztuka. Orlen i NCBR ogłosiły trzecią edycję konkursu NEON, którego celem jest rozwijanie i wdrażanie nowych technologii z instytucjami naukowo-badawczymi. Dwa wcześniejsze zakończyły się fiaskiem. Nie zakwalifikowano ani jednego uczestnika. Z drugiej strony, program od strony formalnej był niekorzystny dla wnioskujących.


Z tego artykułu dowiesz się…
- Z jakich powodów w pierwszych dwóch konkursach programu NEON organizatorzy – Orlen i NCBR – nie wyłonili żadnego uczestnika.
- Jakie zastrzeżenia formalne, w tym dotyczące zapisów we wzorach umów, zgłosili wnioskodawcy – uczelnie i jednostki badawczo-naukowe. Które zapisy były dla nich najbardziej niekorzystne?
- Co wykazał audyt pierwszych naborów do programu NEON. Jakie zmiany wprowadzono w niedawno ogłoszonej, trzeciej edycji konkursu?
„Wspólne przedsięwzięcie Orlen i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pod nazwą NEON wraca w nowej odsłonie. Właśnie ogłoszono trzeci konkurs grantowy – NEON III. Budżet, prawie 200 mln zł, jest gotowy, by wesprzeć rozwój najciekawszych rozwiązań technicznych, technologicznych i cyfrowych w trzech obszarach tematycznych: dekarbonizacja, cyfryzacja i gospodarka obiegu zamkniętego” – ogłosiło w ostatnich dniach Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Orlen i NCBR w latach 2022-23 przeprowadziły dwa nabory – do NEON I oraz NEON II (w kategoriach biomasa i przemysł 4.0). W konkursach tych nie wybrano ani jednego z wnioskujących – zespołów z uczelni, jednostek czy instytutów badawczych. Nie podpisano tym samym żadnej umowy na realizację projektów. A łącznie wpłynęło 13 wniosków (w tym jeden odrzucony z powodów formalnych) – uzyskały bardzo niską ocenę.
„Komisje składające się z ekspertów powołanych przez Orlen i NCBR, oceniające poszczególne aplikacje stwierdziły, że nie spełniały one wymagań merytorycznych, a tym samym nie kwalifikowały się do finansowania kolejnych poziomów rozwoju. Powody dyskwalifikacji były różne – od niewłaściwie zaplanowanych kosztów, przez niespełnienie kryteriów własności intelektualnej, po brak potencjału wdrożeniowego” – poinformowało biuro prasowe Orlenu w korespondencji z XYZ.
Zdaniem uczestnika konkursu
Program, w którym nikt nie dostał finansowania
NCBR podaje, że budżet NEON III przeznaczony na dofinasowanie projektów to 196 mln zł. Pozostałe 4 mln zł zostały przeznaczone na obsługę przedsięwzięcia (trzech konkursów).
Niekorzystne umowy w pierwszych konkursach
„Panuje duże niezadowolenie i zawód ze strony wnioskodawców związane z niepowodzeniem dwóch konkursów. Efektem tego jest sytuacja, w której część z nich zadeklarowała, że nie będzie już składać wniosków w programie” – wskazała analiza programu, jaką przeprowadziła spółka Evalu (spisana w dokumencie „Ewaluacja on-going wspólnego przedsięwzięcia NEON”).
Odmienne wobec składanych wniosków oczekiwania organizatorów to jedno, drugie – NEON I i NEON II miały kilka barier formalnych. Część zapisów z regulaminu i wzorów umów była niekorzystna dla samych wnioskujących.
Jedną z barier stanowił wymóg wdrożenia rezultatów projektu w sytuacji, gdy Orlen się na taki krok nie zdecyduje. „Zapisy obligowały wykonawców projektów do wdrożenia, mimo że agenda badawcza została opracowana w oparciu o zapotrzebowanie Orlenu. Wdrożenie rynkowe w takich warunkach byłoby utrudnione lub niemożliwe” – wykazał audyt.
Konkursy Orlenu i NCBR wywołały niezadowolenie
Ponadto wnioskodawcy nie mogliby uzyskać wynagrodzenia za wykorzystanie praw intelektualnych przez Orlen. „Takie podejście stoi w sprzeczności z rozwiązaniami praktykowanymi w tym zakresie. Wnioskodawcy musieli również zagwarantować tzw. czystość patentową. Zwracano uwagę, że przeprowadzenie badania stanu techniki jest procesem długotrwałym i kosztochłonnym” – można przeczytać w dokumencie audytowym.
Zdaniem uczestnika konkursu
Licencja bez wynagrodzenia
Problemem okazała się ponadto formuła oceny wniosków. Zgłaszający projekty mierzyli się np. z pytaniami, gdzie odpowiedź wymagała przeprowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz z ich „ponadstandardową szczegółowością”. Eksperci natomiast mieli mało czasu na analizę zgłoszeń.
„Wątpliwości świata nauki związane z warunkami konkursu, zostały wyartykułowane wyraźnie podczas drugiego konkursu, już po jego ogłoszeniu. Uniemożliwiało to jakiekolwiek zmiany w dokumentacji. Dlatego organizatorzy podjęli działania, mające na celu zmodyfikowanie regulaminu i warunków umów. NCBR przeprowadził kilkustopniową ewaluację, a Orlen przystąpił do szeroko zakrojonych konsultacji ze światem nauki” – wyjaśnia biuro prasowe Orlenu.
Zdaniem uczestnika konkursu
Przekazane Orlenowi know-how
Wystartował NEON w poprawionej wersji
Ewaluację programu przeprowadzono w latach 2023-24. NCBR informuje, że odbyły się również rozmowy i warsztaty z jednostkami naukowymi działającymi w obszarze przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Zaktualizowano m.in. zakres tematyczny i zmieniono zasady konkursu.
„26 lutego 2025 r. opublikowaliśmy ogłoszenie dotyczące III konkursu w ramach programu NEON. Najistotniejsze zmiany w dokumentacji konkursowej obejmują zobowiązanie Orlenu do wdrożenia rezultatu projektu. Wdrożenie to nie będzie już po stronie beneficjenta, jak było w II konkursie” – informuje NCBR w korespondencji z XYZ.
Dodatkowo beneficjenci będą mieli prawo do udzielenia odpłatnej licencji za możliwość korzystania z praw własności intelektualnej do zgłoszonych rozwiązań.
– W ramach programu NEON będziemy poszukiwać nowatorskich technologii dla transformacji Grupy Orlen, zapisanych w strategii do 2035 r. Liczymy na mobilizację świata nauki i napływ odkrywczych rozwiązań. Chcemy pomóc w przyspieszeniu rozwoju i komercjalizacji najlepszych rozwiązań, którym niełatwo wyjść z fazy badań laboratoryjnych – powiedział Konrad Jar, dyrektor wykonawczy ds. strategii i innowacji Orlen, zapowiadając NEON III.
NEON ma być szansą dla jednostek naukowych, przedsiębiorstw oraz konsorcjów.
– Liczymy na to, że efekty projektów wesprą również cyfryzację istotnych procesów w przemyśle rafineryjno-petrochemicznym. Jestem też przekonany, że przeprowadzona ewaluacja programu wychodzi naprzeciw potrzebom biznesu i nauki – dodał prof. Jerzy Małachowski, dyrektor NCBR.
Orlen wskazuje, że trzecia edycja konkursu koncentruje się m.in. na:
- technologiach, które eliminując z obiegu dwutlenek węgla, ułatwiają wytwarzanie paliw zrównoważonych i syntetycznych, technologiach wodorowych (obszar dekarbonizacji)
- efektywności energetycznej i zarządzaniu farmami wiatrowymi (cyfryzacja)
- oczyszczaniu wód poprocesowych (gospodarka obiegu zamkniętego).

Główne wnioski
- Orlen i NCBR w latach 2022-23 przeprowadziły dwa nabory konkursowe w programie NEON, skierowanym do jednostek naukowo-badawczych. Ich celem było znalezienie i rozwój technologii, które można byłoby wdrożyć w petrochemicznym koncernie. Zgłosiło się kilkanaście zespołów. Żaden nie został zakwalifikowany do programu. Powody były różne, „od niewłaściwie zaplanowanych kosztów, przez niespełnienie kryteriów własności intelektualnej, po brak potencjału wdrożeniowego”
- Wnioskodawcy zgłosili natomiast szereg niekorzystnych dla nich zapisów w regulaminie i we wzorach umów. Okazało się, że niektóre mogą np. uniemożliwiać im wdrożenie projektu w sytuacji, gdy Orlen finalnie nie będzie chciał nad nimi kontynuować prac. W trzecim, ogłoszonym w ostatnich dniach konkursie NEON zostały wprowadzone zmiany.
- Prof. Jerzy Małachowski, dyrektor NCBR wyraża przekonanie, że przeprowadzona ewaluacja programu i wprowadzone zmiany wychodzą już naprzeciw potrzebom biznesu i nauki.