PAŻP: 1,4 mld zł na inwestycje. Dwie nowe wieże i centrum operacyjne
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zainwestuje w nowe obiekty do kontroli ruchu lotniczego. Odnotowaliśmy w ostatnich kilku latach zapaść inwestycyjną, ale nadrabiamy straty – mówi Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezeska agencji.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jaki plan inwestycyjny chce wdrożyć Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w latach 2025-2029.
- Dlaczego budowa nowej wieży kontroli lotów dla Lotniska Chopina jest konieczna, a sam remont niewystarczający.
- Na jakie kwoty opiewają poszczególne inwestycje.
Ruch lotniczy w ostatnich latach mocno się zmienił, na co wpływ miały: wybuch wojny w Ukrainie w lutym 2022 r., pandemia czy inflacja. Nie pomogła inercja w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), którą poprzedniemu zarządowi zarzuca obecny.
Agencja podsumowuje mijający rok
– Z raportu otwarcia PAŻP 2024 wynika, że spółka była źle zarządzania pod kątem menadżerskim, brakowało kultury organizacyjnej, odnotowano także zapaść inwestycyjną z poprzednich kilku lat. Zafundowaliśmy sobie wyhamowanie szkoleń kontrolerów. Nie lubię narzekać, ale zastaliśmy skansen – mówi Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezeska PAŻP.
Podkreśla jednak, że jest dumna z tego, jak w agencji wyglądał 2024 r.
– Po takim kryzysie firma nie podniesie się w jedną noc, jednak wymieniłam 90 proc. kadry menadżerskiej. Nie zgodziłam się na zredukowanie liczby kontrolerów lotu. W przyszłym roku w maju na szkoleniach PAŻP będzie 200 osób, najwięcej ze wszystkich agencji kontroli lotów w całej Europie – mówi Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
W 2024 r. agencja zajęła się inwestycjami w unowocześnianie systemu kontroli ruchu lotniczego, w radary i pomoce nawigacyjne. Obecnie kończy realizację około 200 inwestycji.
Ambitny plan inwestycyjny
Mimo inwestycyjnej zapaści ostatnich lat PAŻP powoli odbija się od dna. Na lata 2025-2029 przygotowała plan, który zakłada wydanie 1,4 mld zł w 100 kluczowych projektach i dotyczy głównie zintegrowanego systemu operacyjnego dla wszystkich wież. Średnio PAŻP wydawać więc będzie ok. 280 mln zł rocznie.
Najważniejszą inwestycją, na której koncentruje się agencja, jest budowa nowej wieży kontroli lotów dla Lotniska Chopina. Jak przyznaje prezeska, wieża na stołecznym Okęciu jest najmniej nowoczesnym obiektem tego typu w okręgu warszawskim i jedną z najstarszych wież w Polsce. Projekt miał zacząć się jeszcze w 2019 r.
– Wieża warszawska ma małą salę operacyjną, wymaga generalnego remontu, a koszt wyposażenia nowego pomieszczenia jest gigantyczny – mówi Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
Wieża kontroli lotów ma od kilku lat pozwolenie na budowę. Powstanie nowego obiektu jest konieczne, bowiem wieża jest w tak złym stanie, że, zdaniem prezeski PAŻP „nie dociągnie do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego” w 2032 r. CPK miałby wówczas przejąć ruch lotniczy z Okęcia. Zdaniem Magdaleny Jaworskiej-Maćkowiak remont i tak wymagałby budowy wieży tymczasowej, więc finalnie byłby nieopłacalny. Jego koszt szacowany jest na 25 mln zł, a koszt budowy nowej wieży będzie opiewać na blisko 100 mln zł. Prace budowlane mają ruszyć już w kolejnym roku, a obiekt ma zostać oddany pod koniec 2027 r.
Inną ważną inwestycją PAŻP-u jest budowa zdalnej wieży kontroli lotów dla Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Niestety, jak się właśnie okazało, przetarg na pierwszą zdalną wieżę w Modlinie dopiero co został unieważniony.
– Najtańsza oferta nie spełniała wymagań, a dwie inne przekraczały budżet inwestora. Przetarg zostanie powtórzony w styczniu nowego roku, będziemy mieli zaledwie trzy miesiące różnicy wobec pierwotnego planu – mówi prezeska.
PAŻP zamierza także zbudować nowe centrum operacyjne dla pracowników, które pochłonie ok. 300-400 mln zł plus dodatkowe koszty wyposażenia. Szacuje się, że w nowym centrum, które powstanie niedaleko obecnej siedziby PAŻP-u, będzie pracować 500 osób. Realizacja centrum operacyjnego ma zakończyć się w 2029 r., a planowo w 2032 r. zostanie tam zainstalowany potrzebny system.
Na PAŻP wpływa wojna w Ukrainie
PAŻP przygotowuje się na koniec wojny za wschodnią granicą.
– Ruch lotniczy nad Polską kompletnie od nas nie zależy, ma na to wpływ może prezydent Putin. Jeśli wojna się skończy, wpłynie to na polską przestrzeń powietrzną. Po wyborach w USA zaczęliśmy pracować nad kolejnymi scenariuszami, bo niektóre rzeczy mogą wydarzyć się szybciej. Chodzi o stabilność, którą musimy zagwarantować także naszym pracownikom – mówi Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
Jej zdaniem europejski system kontroli ruchu lotniczego jest skostniały i może nie zareagować odpowiednio szybko na zmiany. Na pełny powrót ruchu lotniczego po ewentualnym końcu wojny w Ukrainie PAŻP może być gotowy w ciągu pół roku.
Główne wnioski
- Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podnosi się po kilku latach inercji i zapaści inwestycyjnej.
- Agencja przedstawiła plan inwestycyjny, który opiewa na 1,4 mld zł i zostanie zrealizowany do 2029 r.
- Najważniejsze zaplanowane inwestycje PAŻP-u to zintegrowanie systemu kontroli na wieżach w Polsce, nowa wieża kontroli lotów dla Lotniska Chopina i budowa centrum operacyjnego dla pracowników za 400 mln zł.