Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Newsy

Polacy budują zagraniczne neobanki. Chcą realizować więcej projektów w regionie i wyjść poza bankowość

Polscy programiści obsługują 50 instytucji finansowych na całym świecie, od Stanów Zjednoczonych przez Europę Środkowo-Wschodnią po Daleki Wschód. W tym roku współtworzyli rumuński Salt Bank, który do końca roku chce mieć 300 tys. klientów. Wojciech Mach, szef GFT Poland, opowiada, co dalej.

Wojciech Mach, prezes GFT Poland (fot. GFT Poland)
Wojciech Mach, prezes GFT Poland chce realizować więcej projektów w Europie Środkowo-Wschodniej i wyjść poza bankowość, oferując usługi dla ubezpieczycieli i branży farmaceutycznej. (fot. GFT Poland)

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. W czym specjalizuje się polski zespół międzynarodowej korporacji GFT.
  2. Jakie są jego kluczowe projekty i wdrożenia w zagranicznych bankach.
  3. Co GFT Poland planuje na 2025 r.

Salt Bank w Rumunii, MOX Bank w Hongkongu i Trust Bank w Singapurze. Co je łączy? Wszystkie te projekty współtworzyli polscy programiści. Mowa o zespole GFT Poland, którym od ponad pięciu lat kieruje Wojciech Mach.

Polacy najlepsi w tzw. core bankingu

GFT to międzynarodowa grupa specjalizująca się w transformacji cyfrowej przedsiębiorstw, działająca na rynku od 1987 r. GFT Technologies SE zadebiutowała na niemieckiej giełdzie we Frankfurcie (Prime Standard) w 1999 r. i obecnie działa na 20 rynkach na świecie.

Firma zatrudnia blisko 12 tys. pracowników, przy czym największe zespoły znajdują się w Brazylii, Hiszpanii, Polsce i we Włoszech, a każdy z tych krajów posiada unikalne specjalizacje. Polski oddział wyróżnia się ekspertyzą w projektowaniu i wdrażaniu cyfrowych banków od podstaw, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań core banking, tj. kluczowych systemów IT wspierających zarządzanie ryzykiem, księgowość, analizę klientów i przeciwdziałanie praniu pieniędzy. GFT współpracuje z czołowymi dostawcami technologii, wykorzystując systemy m.in. Engine by Starling, Thought Machine i Mambu.

Zaawansowane główne systemy IT umożliwiają wprowadzanie nowych produktów i usług bankowych co dwa-trzy tygodnie, podczas gdy w tradycyjnych rozwiązaniach ten proces może trwać nawet pół roku. W ramach naszego projektu w Wielkiej Brytanii bank może wdrożyć jednego dnia 10 tys. zmian kodu. Takie możliwości oferują innowacyjne systemy bankowe. Dysponujemy szeroką ekspertyzą w zakresie różnych narzędzi IT, co pozwala nam wspólnie z klientem opracować optymalne rozwiązanie, wdrożyć je i rozszerzyć o dodatkowe funkcjonalności, dostosowane do specyfiki podmiotu mówi Wojciech Mach, CEO GFT Poland.

GFT współpracuje z dużymi grupami bankowymi

Zespół GFT w Polsce liczy około 1300 osób, które pracują w różnych miastach w Łodzi, Warszawie, Poznaniu i Krakowie. Firma obecnie obsługuje ponad 50 banków na całym świecie, realizując zarówno wdrożenia na potrzeby konkretnych projektów, jak i nawet kilkunastoletnie partnerstwa. Przykładami może być 14-letnia współpraca z niemieckim Deutsche Bankiem, 11-letnia z amerykańskim Citibankiem oraz wieloletnia relacja z brytyjskim HSBC. Dla tak dużych grup GFT Poland pełni rolę strategicznego partnera technologicznego.

Polski zespół GFT działa na skalę globalną, nie ograniczając się do regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W ramach współpracy specjaliści często odwiedzają zagraniczne organizacje, aby w pełni zrozumieć ich specyfikę i potrzeby. Polski oddział wyróżnia zróżnicowany zakres realizowanych projektów – doświadczenie zdobyte podczas realizacji globalnych przedsięwzięć pozwala efektywnie wdrażać innowacyjne rozwiązania również na rodzimym rynku. Przykładem tego podejścia jest implementacja chmury obliczeniowej Google’a dla jednego z największych banków w Polsce. Wdrożenie opierało się na doświadczeniu zdobytym przy realizacji analogicznego projektu dla HSBC podkreśla Wojciech Mach.

Zdaniem eksperta

Rocznie przybywa 20-30 tys. etatów

Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce, w którym pracuje 457,1 tys. osób, ciągle się rozwija. Rocznie przybywa 20-30 tys. miejsc pracy. Sektor w Polsce był beneficjentem takich zjawisk jak brexit i przez lata pokazał zarówno swoją odporność, jak i innowacyjność. Naszym największym atutem są pracownicy. I właśnie na rozwój rynku pracy i talentów powinniśmy stawiać, uwzględniając w programach nauczania potrzeby nowoczesnego biznesu. Zapotrzebowanie na usługi IT się stabilizuje, ale w niektórych profilach, np. tzw. technology for banking lub technology for pharmacy, czyli technologii dla bankowości czy farmacji, popyt rośnie.

Pomaga budować banki na Dalekim Wschodzie

Zdaniem prezesa GFT Poland szczególnie interesujące są przykłady z Azji, gdzie podejście do innowacji znacząco różni się od europejskiego. W krajach takich jak Singapur czy Chiny regulacje są bardziej elastyczne niż w Europie, co ułatwia i przyspiesza proces uzyskania licencji na stworzenie banku cyfrowego.

– W Azji nie obserwujemy przesytu regulacjami, który jest widoczny w Europie. Jednak region ten ma swoje specyficzne wyzwania, takie jak wymogi bankowości islamskiej opartej na zasadach szariatu, które zabraniają pobierania i płacenia odsetek. W jednym z projektów stworzyliśmy bank, który spełniał nie tylko standardowe regulacje finansowe, ale również wynikające z zasad religijnych – podkreśla szef polskiego oddziału GFT.

Pierwszym azjatyckim bankiem współtworzonym przez polski zespół był MOX Bank w Hongkongu, kolejnym Trust Bank w Singapurze. Polacy uczestniczyli także w budowie banków w Indiach i Malezji, a obecnie realizują projekty w Tajlandii i Wietnamie.

Wojciech Mach zauważa, że innowacyjne podejście do bankowości rozwijane w Azji, przyciągnęło uwagę największych grup bankowych, które reagują na te zmiany, tworząc nowe mobilne platformy finansowe. Przykładem jest hiszpański Santander, który powołał do życia PagoNxt – jednostkę specjalizującą się w globalnych transakcjach pieniężnych. Podobne rozwiązania, takie jak wewnętrzne cyfrowe banki, rozwijają również amerykański JP Morgan i holenderski ING Groep. Jak podkreśla, wszyscy kluczowi klienci GFT Poland już prowadzą działania związane z tworzeniem neobanków lub aktywnie rozważają ich wdrożenie.

W jednym z projektów stworzyliśmy bank, który spełniał nie tylko standardowe regulacje finansowe, ale również wynikające z zasad szariatu, które zabraniają pobierania i płacenia odsetek

Wojciech Mach, szef GFT Poland

Polskim bankom niepotrzebny restart

Co ciekawe, GFT ma stosunkowo niewiele wdrożeń na polskim rynku. Wynika to z wysokiego poziomu cyfryzacji polskiej bankowości, która stale wprowadza nowe rozwiązania technologiczne. Przykładem może być Nest Bank, który z sukcesem zaimplementował generatywną sztuczną inteligencję (AI) w czatbocie N!Asystent. Za to rozwiązanie bank zdobył nagrodę „Best of Show” na międzynarodowej konferencji FinovateFall 2024 we wrześniu tego roku.

Polskie banki są naprawdę niezłe we wdrażaniu technologii, dlatego nie mają potrzeby, by robić kompletny restart i wprowadzać na nowo główne systemy IT. W gorszej pozycji niż polscy kredytodawcy są za to instytucje, z którymi pracujemy w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Tam jest większa chęć do tak dużych zmian tłumaczy prezes GFT Poland.

Więcej projektów w tym regionie Europy

Jak podkreśla Wojciech Mach, wdrożenia realizowane w Europie Środkowo-Wschodniej najczęściej dotyczą dwóch kluczowych scenariuszy. Pierwszy jest realizowany wtedy, gdy bank dąży do zdobycia nowej grupy klientów, zwłaszcza młodych. Przykładem może być rumuński lider sektora bankowego, Banca Transilvania, którego tradycyjny wizerunek nie przyciągał młodszej grupy klientów. W odpowiedzi na to powstał mobilny Salt Bank (zbudowany na licencji Idea Banku Romania, przejętego przez Transilvanię w 2021 r.) zaprojektowany z myślą o młodych osobach, które cenią sobie nowoczesne technologie i intuicyjne rozwiązania cyfrowe.

Zdaniem partnera

Salt Bank chce mieć 300 tys. klientów do końca roku

Od napisania ostatniej linijki kodu, pełne wdrożenie w banku trwało rok. Od początku w proces ten był zaangażowany GFT Poland, jak i brytyjski GFT Technology UK. Nadal współpracujemy. Spodziewamy się, że do końca roku będziemy mieć 300 tys. klientów wobec 230 tys. w naszym planie biznesowym. Nie tylko liczba klientów, ale też inne wskaźniki, np. liczba i wartość transakcji, przekraczają nasze oczekiwania. Szczerze mówiąc, cały rynek był zaskoczony naszymi wynikami. Działamy na rynku od ośmiu miesięcy i nie chcemy się rozpraszać. W 2025 r. chcemy skoncentrować się na pozyskiwaniu nowych klientów, ale musimy też dostarczyć kilka bardzo ważnych funkcji, takich jak udzielanie kredytów i inwestycje, a także otwarcie na nowe segmenty klientów, np. freelancerów.

Drugi scenariusz wiąże się z konsolidacjami. Region Europy Środkowo-Wschodniej charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem rynku – wiele podmiotów posiada niewielkie udziały, a duże banki, dążąc do rozwoju, stawiają na przejęcia. Według Wojciecha Macha możemy spodziewać się dalszych konsolidacji w sektorze. Po połączeniu dwóch instytucji bankowych często pojawia się wyzwanie integracji infrastruktury IT – głównych systemów operacyjnych i wielu dodatkowych rozwiązań. Partnerzy technologiczni, tacy jak GFT, odgrywają kluczową rolę w budowie wspólnej platformy, która nie tylko łączy najlepsze praktyki obu podmiotów, ale również wykorzystuje najnowocześniejsze dostępne na rynku technologie.

Nasz rozmówca dostrzega duży potencjał rozwoju w tym regionie. Obecnie GFT Poland realizuje tam siedem projektów, a w 2025 r. planuje ogłosić kilka nowych inicjatyw. Jak zapowiada, większość z nich będzie dotyczyć modernizacji systemów core banking, jednak kluczowe mogą być również inne obszary, takie jak sztuczna inteligencja, zaawansowana automatyzacja procesów czy hiperpersonalizacja produktów bankowych, która stanowi dziś kluczowy element strategii banków.

– Europa Środkowo-Wschodnia to dla nas wciąż niewykorzystany potencjał, a chcemy realizować tam znacznie więcej projektów – podsumowuje Wojciech Mach.

Polska w TOP3 pod względem wzrostu przychodów

GFT Poland jest jedną z najszybciej rosnących jednostek w grupie GFT pod względem przychodów. Po dziewięciu miesiącach 2024 r. spółka osiągnęła 24,9 mln euro przychodów, co oznacza wzrost o 17 proc. rok do roku. Szybszy rozwój odnotował tylko oddział we Francji, a podobny jednostka w Niemczech. Polski oddział wyprzedził m.in. Meksyk, jednak jego wyniki nadal pozostają relatywnie niższe w porównaniu z innymi rynkami, plasując polską spółkę na dziewiątym miejscu w grupie.

Modele rozliczeń są bardzo różnorodne, ale dla mnie najważniejsze jest, aby projekty, które realizujemy, były ambitne, ciekawe i stanowiły wyzwanie dla zespołu. Nie chcemy być firmą, która rozdrabnia się na setki drobnych inicjatyw, lecz dążymy do realizacji projektów przemyślanych i wartościowych. Mamy zdolność identyfikowania „next big thing”, co potwierdziliśmy w obszarze chmury obliczeniowej i systemów core banking – podkreśla Wojciech Mach.

Dodaje, że obecnie firma nie planuje dynamicznego zwiększania zatrudnienia. Możliwe jednak, że, w zależności od konkretnych projektów, będzie poszukiwać ekspertów o specjalistycznych kompetencjach.

Firma konsekwentnie poszukuje projektów na rynkach międzynarodowych, jednocześnie rozwijając model współpracy, w którym jej usługi są rekomendowane przez globalnych liderów, takich jak twórcy głównych systemów IT czy renomowane firmy konsultingowe.

– Koncentrujemy się na budowaniu trwałych relacji z kluczowymi partnerami, aby wspólnie realizować ambitne projekty technologiczne. Naszym celem jest pokazywanie GFT jako zaufanego eksperta technologicznego, który dostarcza innowacyjne rozwiązania dopasowane do potrzeb klientów. Chcemy być jak Q wspierający Jamesa Bonda [chodzi o szefa działu naukowo-rozwojowego – red.] – dostarczając narzędzia i łącząc elementy w spójną, efektywną całość. To podejście przynosi wymierne efekty. W Thought Machine największej platformie dla neobanków, jesteśmy partnerem wdrażającym ich rozwiązania najczęściej – mamy dwa razy więcej realizacji niż drugi największy partner w tym zakresie – podkreśla Wojciech Mach.

Trzy trendy: hiperpersonalizacja, cybersecurity i AI

CEO GFT Poland wskazuje, że w najbliższych miesiącach jednym z kluczowych kierunków rozwoju bankowości będzie hiperpersonalizacja, czyli precyzyjne dopasowanie produktów i usług do indywidualnych potrzeb klienta.

– Często są to pozornie proste kwestie, które banki nadal realizują w nieoptymalny sposób. Np. wysyłanie ofert pożyczek do klientów, mimo że ich sytuacja finansowa nie uzasadnia takiej propozycji, jest działaniem nietrafionym, frustrującym. Tymczasem, mając dostęp do szczegółowej historii kont, banki mogłyby skuteczniej wspierać klientów w zarządzaniu finansami osobistymi, oferując rekomendacje przynoszące realne korzyści. Takie podejście, oparte na personalizowanych rozwiązaniach, przyniosłoby wymierne korzyści klientom i instytucjom finansowym. To jest właśnie esencja hiperpersonalizacji – wyjaśnia Wojciech Mach.

Drugim ważnym trendem jest cyberbezpieczeństwo, szczególnie istotne w kontekście dynamicznych zmian geopolitycznych. Szef GFT Poland przypomina, że w odpowiedzi na rosyjską agresję Ukraina przeprowadziła błyskawiczną migrację swoich systemów bankowych do chmury obliczeniowej.

– W regionie Europy Środkowo-Wschodniej rozmowy o podobnych działaniach już się toczą. Presja ze strony inwestorów i rządów zmusza banki do poważnego traktowania kwestii bezpieczeństwa i podejmowania działań na rzecz jego wzmocnienia. W czasach, gdy rosną wydatki na obronność, możliwość sprawnej migracji do chmury, a co za tym idzie, zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności, staje się niezwykle istotna. Kluczowe jest zapewnienie regionalizacji, aby centra danych nie były zlokalizowane w jednym miejscu – mówi Wojciech Mach.

Trzecim wyraźnym kierunkiem jest wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI). Jej potencjał w bankowości wykracza poza automatyzację prostych procesów

– AI wspiera banki w analizie dużych zbiorów danych, umożliwiając lepsze podejmowanie decyzji, prognozowanie ryzyka czy tworzenie innowacyjnych produktów. Dzięki niej instytucje mogą skuteczniej odpowiadać na oczekiwania klientów, jednocześnie zwiększając efektywność. Wiemy, jak czasochłonne potrafi być oczekiwanie na infolinii banku. Wyobraźmy sobie agenta wspieranego przez modele językowe (LLM), który w krótkim czasie analizuje potrzeby klienta i skutecznie rozwiązuje jego problem – często bardziej efektywnie niż człowiek. Jednak, aby takie rozwiązanie mogło działać na odpowiednim poziomie, konieczny jest dostęp do precyzyjnych i kompletnych danych. Niestety, wiele instytucji nadal nie gromadzi informacji w sposób wystarczająco dokładny i systematyczny, dlatego kluczowym obszarem działań GFT jest wdrażanie technologii i procesów umożliwiających bankom pełne wykorzystanie potencjału AI – zaznacza Mach.

Plany wyjście poza segment bankowy

Wojciech Mach jest przekonany, że w nadchodzących latach to technologia będzie kluczowym czynnikiem, zapewniającym przewagę konkurencyjną w sektorze finansowym.

– Bankom będzie coraz trudniej wyróżnić się w obszarach takich jak kredyty czy depozyty, gdzie innowacje są ograniczone. To właśnie technologia stanie się głównym narzędziem, pozwalającym zdobyć lojalność klientów i budować trwałe relacje – podkreśla Mach.

GFT, poza realizacją kolejnych projektów w Europie Środkowo-Wschodniej, zamierza skoncentrować się na poszerzeniu swojej działalności i wyjściu poza dotychczasową niszę, otwierając się na nowe grupy klientów.

– Jednym z wyzwań będzie mocniejsze zaangażowanie poza sektor bankowy. Chciałbym skierować naszą uwagę na inne regulowane branże, takie jak farmacja czy ubezpieczenia. Mamy za sobą pierwsze próby, nie uniknęliśmy błędów, ale kluczowe jest wyciągnięcie wniosków i dalszy rozwój w tym kierunku – zaznacza prezes GFT Poland.

Zdaniem eksperta

Fintechy, medtechy, pharmatechy i healthtechy

W centrach usług dostarczających rozwiązania oparte na nowych technologiach zatrudnienie rośnie. Potrzebują ich banki, fintechy, ale ostatnio także firmy z sektorów medtech, pharmatech i healthtech.
GFT jest jednym z najlepszych na rynku dostawców technologii dla bankowości. Tak duży rozwój firmy potwierdza, że potrzeby w sektorze finansowym są duże. To dlatego firma rośnie, choć w IT były w ostatnich miesiącach duże zwolnienia. Ludzie z wieloletnim doświadczeniem i szerokimi kompetencjami informatycznymi są na wagę złota i mają pracę. Mniejszy jest popyt na role juniorskie.

Główne wnioski

  1. Polscy programiści współtworzą zagraniczne neobanki. W tym roku ruszył, budowany m.in. przez polski zespół rumuński Salt Bank, który do końca roku chce obsługiwać 300 tys. klientów. Polacy pracują nad wdrożeniami w Tajlandii i Wietnamie, mają też wieloletnie partnerstwa z dużymi grupami bankowymi: niemieckim Deutsche Bankiem, amerykańskim Citi i brytyjskim HSBC.
  2. Firma GFT Poland zatrudnia 1300 osób i w międzynarodowej grupie GFT pod względem dynamiki przychodów, ustępuje jedynie oddziałowi we Francji. Chce rozwijać relacje z globalnymi liderami cyfryzacji, którzy rekomendują grupom bankowym korzystanie z usług GFT.
  3. Zamierza realizować więcej projektów w Europie Środkowo-Wschodniej, a także wyjść poza sektor bankowy za cel stawia sobie inne regulowane branże, czyli farmację i ubezpieczenia.