Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości: nowe możliwości dla polskich firm
PARP dysponuje znaczną pulą środków, które mają być przeznaczone na rozwój polskich firm. – Środków jest bardzo dużo, wyzwań też. Chcemy wydawać fundusze unijne w sposób coraz bardziej ambitny – mówi w rozmowie z XYZ Katarzyna Duber-Stachurska, prezeska PARP.
Z tej rozmowy dowiesz się…
- Jakie nowe formy wsparcia oferuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) dla małych i średnich firm w ramach funduszy unijnych.
- Jakie są priorytety PARP na 2025 rok.
- Jak działa Baza Usług Rozwojowych i jak mogą z niej korzystać firmy planujące rozwój kompetencji pracowników.
W rozmowie z Martyną Mroczek-Kowalik prezeska PARP, Katarzyna Duber-Stachurska, przedstawiła kluczowe cele agencji na bieżący rok.
PARP planuje ogłosić w 2025 r. łącznie 19 naborów o wartości niemal 2,2 mld zł. Najwięcej z nich – aż jedenaście na kwotę blisko 1,4 mld zł – zostanie zrealizowanych w ramach Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG).
Z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej (FEPW) przewidziano sześć naborów o łącznej wartości 350 mln zł. Z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS) przewidziano z kolei dwa nabory na 443 mln zł.
Od początku realizacji programów na lata 2021-2027 (w tym KPO), PARP planuje do końca 2025 r. uruchomić łącznie 65 naborów o wartości ponad 19,7 mld zł.
Środki z PARP dla MŚP
Głównymi beneficjentami funduszy europejskich zarządzanych przez agencję są małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP).
– Wspieranie MŚP to podstawowa rola i misja Agencji – zaznacza Duber-Stachurska.
Według niej, 90 proc. oferty PARP jest kierowane właśnie do firm z sektora MŚP. Wsparcie dla samorządów i osób fizycznych jest ograniczone – główny nacisk kładziony jest na rozwój przedsiębiorczości i innowacji.
PARP oferuje firmom wsparcie w obszarach nowoczesnych technologii, wzornictwa, automatyzacji, podnoszenia kompetencji i budowania platform dla startupów.
– Chcemy, by każde przedsiębiorstwo – bez względu na branżę – mogło znaleźć coś dla siebie – dodaje prezeska.
Innowacje i zaawansowane technologie
Katarzyna Duber-Stachurska podkreśla, że obecne środki to już nie wsparcie „na nadrabianie zaległości cywilizacyjnych”, lecz na rozwój innowacyjności i zaawansowanych technologii.
Ekspansja międzynarodowa polskich firm jest kolejnym priorytetem agencji.
– Czujemy tu pewien niedosyt. Zachęcamy przedsiębiorców, by częściej i odważniej sięgali po narzędzia wspierające rozwój działalności poza Polską – mówi szefowa PARP.
PARP realizuje także nabory w ramach FERS, ukierunkowane na rozwój kompetencji pracowników. Finansowane są m.in. usługi szkoleniowe i doradcze, które pomagają firmom dostosować się do zmian na rynku pracy. Obecnie w ramach FERS prowadzonych jest aż osiem naborów.
Prezeska agencji zwraca też uwagę na jedno z kluczowych narzędzi PARP. Chodzi o Bazę Usług Rozwojowych (BUR), którą określa jako unikatową w skali Europy.
– To platforma elektroniczna łącząca dostawców usług szkoleniowych z przedsiębiorcami. Agencja weryfikuje te firmy, rejestruje je, wprowadza standardy usług, a korzystając z BUR, przedsiębiorcy mogą znaleźć odpowiednie szkolenia, które następnie są dofinansowywane ze środków europejskich – tłumaczy Duber-Stachurska.
Które obszary chce wspierać PARP
Prezeska PARP wskazała na kluczowe obszary, w których polskie firmy potrzebują wsparcia.
– Badania pokazują, że polskie firmy są bardzo kreatywne i potrafią tworzyć skuteczne modele biznesowe. Jednak w porównaniu do swoich odpowiedników z innych krajów rozwijają się wolniej i rzadziej decydują się na ekspansję zagraniczną. Nie jesteśmy też w pełni usatysfakcjonowani z poziomu ich innowacyjności i cyfryzacji. Dlatego koncentrujemy się na czterech głównych obszarach wsparcia: internacjonalizacji, wzroście, cyfryzacji i innowacyjności – podkreśla Katarzyna Duber-Stachurska.
Szczegółowe informacje o aktualnych naborach znajdują się na stronie PARP.

Główne wnioski
- PARP koncentruje się na wspieraniu małych i średnich przedsiębiorstw, oferując im szeroki dostęp do funduszy unijnych, zwłaszcza w obszarach innowacji, technologii, rozwoju kompetencji i automatyzacji.
- Kluczowymi celami Agencji na ten rok są zwiększenie internacjonalizacji i innowacyjności polskich firm. Mimo dużego potencjału, rozwijają się one wciąż wolniej niż ich zagraniczni konkurenci.
- PARP dysponuje także nowoczesnymi narzędziami wsparcia, takimi jak Baza Usług Rozwojowych – elektroniczna platforma umożliwiająca przedsiębiorcom łatwy dostęp do zweryfikowanych usług szkoleniowych finansowanych ze środków unijnych.
Materiał powstał na zlecenie PARP
