Przepych, czary i recykling: Fashion Week Paris 2025 Haute Couture
Paryż wibruje modą. Dobiega końca Tydzień Mody Haute Couture w stolicy Francji, gdzie 27 domów mody zaprezentowało swoje kolekcje na wiosnę-lato 2025. Tegoroczne trendy to: wenecki karnawał, pióra, sztuka, asymetryczne kształty, sensualny mistycyzm, lateks, lata 20-te, obfitość, gorsety oraz recykling. Topowe pokazy odbywały się w symbolicznych miejscach Paryża: Pałacu Tokio, Grand Palais, ogrodach Muzeum Rodina i w okolicy wieży Eiffla.


Z tego artykułu dowiesz się…
- Jakie trendy modowe krawiectwa szytego na miarę (haute couture) zaprezentowały domy mody w swoich kolekcjach wiosna-lato 2025 na Fashion Week Paris 2025.
- Które domy mody wystawiały swoje kolekcje.
- Które z wydarzeń w świecie mody krytycy uznali za najważniejsze i dlaczego.
Tydzień Mody Haute Couture w Paryżu 2025 był prawdziwym świętem rzemiosła, dziedzictwa i wyobraźni, ukazując esencję haute couture (krawiectwa szytego na miarę) w najczystszej formie. Paryż wibrował modą w tym i minionym tygodniu, bo wcześniej odbył się męski tydzień mody jesień-zima 2025-2026 prêt-à-porter, czyli ubrań szytych seryjnie, gotowych do noszenia. Krytycy trwają w zachwycie – kreatywność i kunszt osiągnęły nowe szczyty w tym roku.
W tym roku kilka domów mody wybrało zaskakujące lokalizacje swoich pokazów: odnowiony dworzec kolejowy, Pałac Tokio (Kevin Germanier), Grand Palais (Chanel), Pl. Inwalidów, prywatna rezydencja w dzielnicy Marais, a nawet taras na dachu z panoramicznym widokiem na Wieżę Eiffla.
W Palais Brongniart powstała przestrzeń poświęcona zrównoważonym innowacjom, w której zaprezentowane zostały najnowsze osiągnięcia w zakresie tkanin pochodzących z recyklingu i ekologicznych procesów produkcyjnych. Wielkie nazwiska ze świata mody angażują się w ten projekt.
Podwójne „C” Chanel na wybiegu w Grand Palais
Motyw cyklu jest wyraźnie zaznaczony w pokazie Chanel podwójnym „C”, co miało nawiązywać do symbolu nieskończoności. Kolorystyka kolekcji przechodzi od subtelnych pasteli, inspirowanych świtem, po głębokie granaty, czerń i złoto nawiązujące do nocy i księżyca. Zaskoczeniem dla publiczności była obecność intensywnych barw, takich jak zieleń szmaragdowa, róż czy niezwykły żółty odcień słonecznika, rzadko spotykane w haute couture. Sama Gabrielle Chanel „Coco” nie stroniła od odważnych kolorów, choć dziś kojarzy się je raczej z jej rywalką, włoską projektantką i niemal rówieśniczką – Elsą Schiaparelli.
W kolekcji dostrzegalne są również odniesienia do teatralnych kostiumów, które Chanel projektowała w latach 20. XX w. Elementy nawiązujące do teatru pojawiają się w szerokich rękawach, koszulach Pierrota i operowych pelerynach. Choć technicznie są to projekty imponujące, niektóre ich elementy mogą wydawać się nieco anachroniczne – ocenili krytycy. Najmocniejszym ukłonem w stronę Gabrielle Chanel i nawiązaniem do jej modeli są jednak perfekcyjnie skrojone kostiumy z charakterystycznymi dla niej galonami oraz innowacyjne bluzki zszyte ze spódnicami.
Charakterystycznym elementem kolekcji Chanel wiosna-lata są skrócone długości – spódnice, zarówno te ołówkowe, kopertowe, jak i rozkloszowane, kończą się na wysokości połowy uda. To rozwiązanie prawdopodobnie nie spodobałoby się samej Coco, która w latach 60. krytykowała modę na odsłanianie kolan.
Wieczorowe propozycje Chanel to eleganckie zestawy, w których tweed nabiera nowego, olśniewającego charakteru – pojawia się w odcieniach platyny, szampana i srebra. Tradycyjne zamknięciem pokazu haute couture w wykonaniu Chanel był pokaz sukni ślubnej – tym razem w krótkiej sukienki z kołnierzykiem typu Claudine i długim trenem z tiulu. Chanel przechodzi przez moment transformacji, lecz robi to w sposób harmonijny, z poszanowaniem swojego dziedzictwa i elegancji, jak oceniają francuskie media.
No pokazy Chanel wybrały się m.in. Vanessa Paradis (w kolorowym płaszczu z piór w pastelowych odcieniach i topie ozdobionym kryształkami), Pamela Anderson, Marion Cotillard, Charlotte Casiraghi, Inès de la Fressange, Joyce Cisse, Blanca Li oraz piosenkarka Jennie, gwiazda zespołu Blackpink i ambasadorka marki od 2017 r.
Wenecki karnawał i feeria barw u Valentino
Co warto zapamiętać z pierwszego pokazu haute couture Valentino autorstwa nowego głównego projektanta Alessandro Michele, rzymianina, który przez 20 lat tworzył kolekcje Gucciego? Jego pokaz w Palais Brongniart w sercu II dzielnicy Paryża był niezwykle barwny i wyczekiwany przez wszystkich. Słynny projektant Alessandro Michele swą kolekcję na wiosnę-lato 2025 zatytułował „VERTIGINEUX” nawiązując do filozofii Umberto Eco. Jak sam podkreślał, skupił się w tym roku wokół poezji wyliczania, obfitości idei. „Każda sukienka jest zatem nie tylko przedmiotem, ale splotem sieci znaczeń: żywą kartografią przechowującą ślad wizualnych i symbolicznych wspomnień” – stwierdził projektant w swoim komunikacie prasowym.
Pokazy Valentino to był prawdziwy spektakl dla gości, takich jak Elton John, siedzący w pierwszym rzędzie. W teatralnej scenerii i stroboskopowej atmosferze parada odbywała się w majestatycznych sukniach (niektóre z nich to efekt ponad 1600 godzin pracy krawców).
Kolekcja pełna była kapeluszy i piór, masek karnawałowych. Lekkie i delikatne falbany, suknie weneckie, wzory arlekinowe, krynoliny Marii Antoniny (bardzo modne w tym sezonie), stroje kardynalskie, misterne hafty, obszerne kokardy, rękawy trąbkowe, tkaniny satynowe – Alessandro Michele powraca do swoich korzeni i czerpie inspirację z Rzymu, tworząc barwną kolekcję pełną licznych odniesień do dziedzictwa Valentino.
Wśród 48 sylwetek modelek krytycy wyróżnili sukienkę bez ramiączek z kremowego tiulu, inspirowaną obrazami Williama Blake’a i Williama Turnera, będącą połączeniem strojów tancerek Degasa i sukienek Marilyn Monroe. Kreacja przypominająca suknię księżniczki, już niedługo będzie można podziwiać na czerwonych dywanach festiwali filmowych – zapewnia dom mody.
Sensualny mistycyzm u Jean Paul Gautiera
Projektant Ludovic de Saint Sernin zatytułował kolekcje wiosna-lato haute couture dla Jean Paul Gaultier „La Naufrage” (tł. zatonięcie statku), przenosząc nas do zmysłowego i teatralnego świata zamieszkanego przez mityczne stworzenia.
Czołowe postaci to: Meluzyna, która ma na sobie gorset w kolorze morskiej piany, ozdobiony spódnicą pokrytą cekinowymi łuskami, kobieta odziana w żagle łodzi, kupidyn ubrany w uprząż ze skrzydeł z piór bażanta i skórzane szorty. Królował lateks.
Dior haute couture – cudowny świat Alicji w Krainie Czarów
W ogrodach Muzeum Rodina Maria Grazia Chiuri zaprezentowała kolekcję Dior haute couture przesiąkniętą magią słynnej opowieści Lewisa Carrolla pt. „Alicja w Krainie Czarów”. Modelki występowały w gigantycznym namiocie pokrytym rysunkami indyjskiej artystki Rithiki Merchant. Na pokazie obecnych było 850 gości, w tym m.in. Laetitia Casta, Jisoo, Anya Taylor-Joy, Carla Bruni czy Pamela Anderson.
Pokaz otworzyła „wyimaginowana panna Dior” w wełnianej kurtce haftowanej kwiatami i jeżynami oraz skórzanymi tłoczeniami. Modelki defilowały w gorsetach, cekinach z wzorami ważek i ślimaków, w bańkach z tiulu, organzy i angielskiego haftu. Pokaz charakteryzowała przezroczystość i kruchość materiałów, zwłaszcza gorsetów i krynolin.
Na uwagę zasługują cztery sukienki koszykowe imitujące porosty z koronek, pereł, złotych i srebrnych cekinów, haftowane chryzantemami w lamówkach z organzy, które przypominały falujące meduzy. Pojawiły się jednak również dwurzędowe marynarki w stylu New Look z wełny i jedwabiu w kolorze ecru.
Dyskretny luksus Alexandre’a Vauthiera
W galeriach Monnaie de Paris pokazano kreacje z kolekcji haute couture niezależnego projektanta Alexandre’a Vauthiera. Około 30 modelek defilowało przy muzyce piosenkarki i aktorki Lou Doillon.
Materiały kolekcji to naturalny kaszmir, jedwabna organza, satyna. Dominowały: czerń łączona z granatem, szarością i kilkoma odcieniami beżu. Królował garnitur, ale pojawiły się również kurtki, spodnie, kamizelki – wszystkie te elementy noszą dziewczyny, które przechadzają się ulicami stolicy Francji – jednocześnie nowoczesne i ponadczasowe.
33-letni Kevin Germanier zaskakuje
Oprócz pokazów znanych domów mody, jak Chanel, Dior, Valentino czy Jean-Paul Gautier wydarzeniem Fashion Week był pokaz Kevina Germaniera znanego z projektu 120 kostiumów na letnie Igrzyska Olimpijskie w Paryżu w 2024 r., w tym słynnego kostiumu Złotego Podróżnika. Do fanów młodego projektanta zaliczają się m.in. Taylor Swift, Björk i Lady Gaga.
Sam Kevin Germanier, na swoim koncie na Instagramie określił pokaz w Paryżu jako „historyczny moment” i „spełnienie dziecięcego marzenia małego chłopca, który spędzał godziny, wyobrażając sobie świat, w którym wszystko jest możliwe”. Pochodzący ze Szwajcarii projektant używa starych cekinów, plastikowych kwiatów czy kaset VHS (bazujących na materiałach z recyklingu).
W mijającym tygodniu mogliśmy zobaczyć w Paryżu również mniej znanych projektantów i mniejsze domy mody czy debiutantów na tej prestiżowej imprezie jak koreańska Miss Sohee.
Miss Sohee, czyli Sohee Park z Londynu
Założycielka i dyrektor kreatywna Sohee Park, znana jako Miss Sohee, jest koreańską projektantką mieszkającą w Londynie. Czerpie inspirację z koreańskiego dziedzictwa, zamiłowania do antyków i przedmiotów vintage. W jej kolekcji pojawiły się motywy romantyczne, jak i koreańskie malarstwo minhwa, misterne hafty i wzornictwo.
Projektantka została już uznana za jedno z najciekawszych odkryć modowych przez Harper’s Bazaar UK i za „prawdziwą artystkę” przez Vogue France, a jej projekty często pojawiają się na czerwonych dywanach Festiwalu Filmowego w Cannes czy rozdania Oscarów.
Jednak to giganci, jak Dior, Chanel czy Valentino najbardziej przyciągają publiczność. W tym roku na Fashion Week 2025 Haute Couture pokazy zorganizowali: Schiaparelli, Imane Ayissi, Georges Hobeika, Christian Dior, Rahul Mishra, Julie de Libran, Giambattista Valli, Chanel, Alexis Mabille, Stéphane Rolland, Julien Fournié RVDK Ronald Van Der Kemp, Giorgio Armani Privé, Gaurav Gupta, Franck Sorbier, Elie Saab, Yuima Nakazato, Valentino, Viktor i Rolf, Zuhair Murad, Jean Paul Gaultier, Aelis, Ashi Studio, Juana Martín, Peet Dullaert, Maison Sara Chraibi, Miss Sohee, Germanier.
Najważniejsze momenty Fashion Week Paris 2025 Haute Couture:
Alessandro Michele, znany z pracy w domu mody Gucci, zadebiutował u Valentino, prezentując kolekcję pełną przepychu i maksymalizmu. Na wybiegu pojawiły się suknie balowe o rozmachu godnym królowej Marii Antoniny, a także misternie zdobione kreacje z koronką i piórami. Michele podkreślił piękno dojrzałości, angażując modelki w wieku 50 plus.
Giorgio Armani świętował 20-lecie linii Armani Privé, prezentując eleganckie i wyrafinowane sylwetki. Jego kolekcja obfitowała w dopasowane garnitury i wieczorowe suknie przypominające zbroje, inspirowane estetyką różnych kultur świata.
Maria Grazia Chiuri projektująca dla domu mody Dior zabrała nas w podróż do krainy czarów, czerpiąc inspirację z książki „Alicja w Krainie Czarów”. Jej kolekcja była pełna zabawnych i misternych projektów, które przeniosły widzów w świat fantazji. Chiuri zasugerowała również możliwość odejścia z domu mody pod koniec tego roku.
Dom mody Schiaparelli kontynuował swoją surrealistyczną tradycję, prezentując kreacje redefiniujące kształty ciała. Krytycy okrzyknęli suknie domu jako najelegantsze i najwspanialsze ze wszystkich kolekcji.
Ludovic de Saint Sernin, jako gościnny projektant domu mody Jean Paul Gaultier wprowadził swoją estetykę pełną erotyzmu. Jego kolekcja była pełna morskich stworów i – charakterystycznych dla Gaultiera – kreacji dopasowanych do sylwetki.
Dom mody Chanel świętował 110-lecie swojej haute couture oraz powrót do Grand Palais „spektakularnym pokazem, który symbolizuje cykl życia i niekończącą się ewolucję” – jak napisano w komunikatach prasowych. W obliczu nadchodzącej zmiany dyrektora artystycznego – Matthieu Blazy obejmie to stanowisko w październiku – obecna kolekcja została przygotowana przez studio Chanel, którego styliści pracowali zarówno z Karlem Lagerfeldem, jak i Virginie Viard.
Dolce & Gabbana zorganizował tajny pokaz w Hôtel de la Marine, przeznaczony wyłącznie dla wybranych gości. W kolekcji dominowała czerń, bogata w koronki i nawiązania do ikonografii religijnej, przełamana złotymi akcentami. Zaskoczeniem było zakończenie pokazu suknią ślubną w tradycyjnym paryskim stylu.
Lanvin, najstarszy francuski dom mody, powrócił na wybieg po niemal dwóch latach przerwy. Peter Copping, nowy dyrektor kreatywny, zainspirował się w swojej kolekcji przeszłością, tworząc kreacje w formie ciężkich płaszczy z wełny, skórzanych trenczy i sukni z metalicznymi taśmami, które podkreśliły ich luksusowy charakter.
Guillaume Henry dla Patou postawił na wyraziste połączenie czerwieni i czerni, ciężkie tkaniny i odważne akcesoria, inspirowane paryskim szykiem lat 70. W jego kolekcji dominowały skórzane kozaki, masywne biżuteryjne klamry i bluzki z marszczonymi kołnierzami.
Alexandre Vauthier zaprezentował minimalistyczną kolekcję z asymetrycznymi krojami, szerokimi ramionami i stonowaną paletą barw. Mimo ograniczenia zdobień pojawiły się luksusowe detale – bolerko z piór marabuta i top z frędzlami kryształów Lesage, dodając kolekcji odrobiny dawnego blasku.

Główne wnioski
- Tegoroczne trendy na Fashion Week 2005 Paris Haute Couture to: wenecki karnawał, pióra, sztuka, asymetryczne kształty, sensualny mistycyzm, lateks, lata 20., obfitość, gorsety oraz recykling.
- Na Paris Fashion Week 2025 Haute Couture pokazy zorganizowali: Schiaparelli, Imane Ayissi, Georges Hobeika, Christian Dior, Rahul Mishra, Julie de Libran, Giambattista Valli, Chanel, Alexis Mabille, Stéphane Rolland, Julien Fournié RVDK Ronald Van Der Kemp, Giorgio Armani Privé, Gaurav Gupta, Franck Sorbier, Elie Saab, Yuima Nakazato, Valentino, Viktor i Rolf, Zuhair Murad, Jean Paul Gaultier, Aelis, Ashi Studio, Juana Martín, Peet Dullaert, Maison Sara Chraibi, Miss Sohee, Germanier.
- Za najważniejsze wydarzenia imprezy krytycy modowi uznali, m.in.: pokaz Alessandro Michele, który zadebiutował u Valentino, Giorgio Armani, który świętował 20-lecie linii Armani Privé, prezentując eleganckie i wyrafinowane sylwetki. 110 rocznicę domu mody Chanel i jej pokaz w Grad Palais, tajemniczy pokaz Dolce & Gabbana, renesans najstarszego francuskiego domu mody Lanvin, elegancję kolekcji Alexandre’a Vauthiera oraz pokaz Diora w ogrodach Muzeum Rodina w Paryżu. Zwrócono również uwagę na kolekcję Guillaume Henry dla Patou oraz przepych i elegancję sukni domu Schiaparell. Jean-Paul Gautier jak zwykle szokował grą i brakiem granic między tym, co kobiece a męskie.