Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes

Raport: Polska kluczowym graczem w sektorze logistyki

Polska wykorzystuje swój potencjał związany z położeniem w pobliżu potężnych gospodarek Zachodu i rozwijającego się Wschodu – uważają autorzy raportu firmy Savills. Kraj, wymieniany od lat jako pretendent do miana logistycznej potęgi, swoją mocną pozycję w sektorze oparł na kilku filarach.

Na zdjęciu mknący po drodze samochód ciężarowy.
Polska jest kluczowym graczem w sektorze logistyki. Jednym z filarów jej potencjału jest infrastruktura drogowa. Fot. Maria Wachala, Getty Images

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Co sprawia, że Polska jest wymieniana jako jeden z ważniejszych krajów dla firm logistycznych.
  2. Jak kraj rozwinął się gospodarczo od wejścia do Unii Europejskiej.
  3. Jakie były najważniejsze aspekty rozwoju sektora logistyki w Polsce.

Polska, leżąca między silnymi gospodarkami Europy Zachodniej i wschodzącymi rynkami Europy Wschodniej, jest kluczowym ośrodkiem dla rozwijających się sektorów produkcyjnych i logistycznych na kontynencie. Przyciąga też inwestorów i światowe korporacje, które przenoszą swoją działalność z Azji do Europy. Położenie to jest atrakcyjne dla firm, które dążą do skrócenia łańcucha dostaw w UE. Dzięki takiej praktyce przedsiębiorstwa mogą uniknąć zakłóceń w dostawach, co jest istotne szczególnie w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej.

Lokalizacja to jednak nie wszystko. Rozwój infrastruktury – sieci dróg, mostów, linii kolejowych i portów, daje prawdziwy impuls do tego, aby Polska odnosiła sukcesy w sektorze logistyki – wynika z opublikowanego właśnie raportu Savills „Polska Express: all aboard the Polish logistics freight train”.

Jak to się zaczęło

Od czasu przystąpienia do Unii Europejskiej, Polska doświadczyła gwałtownego wzrostu PKB. W latach 1990-2019 był on najwyższy wśród krajów OECD, czyli 38. najbardziej rozwiniętych państw demokratycznych.

Także w ostatniej dekadzie polska gospodarka odnotowała znaczące wzrosty – dochód gospodarstw domowych zwiększył się o 31,2 proc., podczas gdy w UE było to średnio 5,5 proc. To z kolei napędziło konsumpcję – w ciągu ostatnich 10 lat wzrosła ona o niemal połowę (46 proc.).  

Obiecujące dla Polski są również prognozy. Do 2029 r. dynamika konsumpcji w Polsce ma wzrosnąć o 13 proc. Duża w tym zasługa e-commerce, czyli handlu internetowego, który w 2024 r. osiągnął udział w wolumenie sprzedaży detalicznej na poziomie 8,7 proc. Prognozy wskazują, że ma on wzrosnąć do niemal jednej czwartej (23 proc.).

Rynek magazynowy – nie wypadamy z czołówki

Tak prężny rozwój e-commers zwiększa jednocześnie popyt na powierzchnie magazynowe. Na tym rynku, pod względem wielkości popytu, Polska jest wciąż w europejskiej ścisłej czołówce. Jak podają autorzy raportu, w ciągu ostatnich kilku lat nie wypadliśmy poza pierwszą czwórkę, wyprzedzając nieraz takich gigantów, jak Wielka Brytania, Francja czy Hiszpania.

– Polska jest miejscem dystrybucji i realizacji zamówień dla wielu globalnych platform e-commerce, w tym Amazona, Zalando, Shein, VidaXL, które obsługują Europę Zachodnią i Skandynawię. Wraz z dalszym rozwojem handlu elektronicznego na Zachodnie, Polska skorzysta na zwiększonym popycie na powierzchnię magazynową ze strony tych najemców w celu realizacji transgranicznych dostaw e-commerce – czytamy w raporcie Savills.

I chociaż w ostatnich latach popyt na powierzchnie magazynowe w całej Europie nieco zwolnił, wydaje się jednak, że nie dotyczyło to Polski. Kraj utrzymał swój udział w rynku na poziomie ok. 12 proc. Z kolei trzy największe rynki: Niemcy, Holandia i Wielka Brytania odnotowały spadek udziału kolejno o 3 proc., 3 proc. i 2 proc.

Dobry przykład – infrastruktura

Nie bez znaczenia dla rozwoju ekonomicznego kraju były pieniądze otrzymane w ramach perspektyw unijnych. W latach 2007-2027 do Polski trafiło (i jeszcze trafi) łącznie 229 mld euro, które były impulsem dla rozwoju infrastruktury drogowej, mostowej czy portowej.

Dla sektora logistyki ważna jest przede wszystkim sieć dróg (transport towarów w Polsce opiera się głównie na samochodach – w 2023 r. odpowiadały za przewóz 87,3 proc. wszystkich towarów). Od czasu wejścia do UE w 2004 r. sieć dróg zwiększyła się niemal siedmiokrotnie – z 784 km do 5514 km łącznie w 2023 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), podmiot odpowiedzialny za budowę dróg w Polsce, była zresztą największym beneficjentem unijnych pieniędzy w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Tylko w ostatniej perspektywie GDDKiA otrzymała ponad 40 mld zł.

Także na wybrzeżu Morza Bałtyckiego znajduje się kilka kluczowych portów, w tym jeden z największych portów na Bałtyku – w Gdańsku, wskazywany przez autorów raportu jako szansa dla polskiej logistyki. Port Gdańsk notuje zresztą bardzo dobre wyniki. W 2023 r. obsłużył ponad 79,6 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o 26,1 proc. w porównaniu do roku 2022.

Układ portu, obejmujący porty wewnętrzne i zewnętrzne, z terminalami głębokowodnymi, pozwala na przyjęcie nawet największych statków, pływających po Cieśninach Duńskich. Terminal Kontenerowy Baltic Hub w Gdańsku o powierzchni 88 hektarów i pojemności 64 tys. TEU obejmuje drugie nabrzeże głębokowodne dodane w 2016 r.

– Finansowanie przez UE trzeciego terminalu głębokowodnego w 2022 r. jeszcze bardziej zwiększy możliwości operacyjne Portu Gdańsk – uważają eksperci Savills, obserwując wzrost zainteresowania trójmiejskim rynkiem logistycznym z perspektywy najemców.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że biorąc pod uwagę wymienione wcześniej aspekty, Polska pozostaje w kręgu zainteresowań inwestorów. Rosnące zainteresowanie Polską jako hubem logistycznym w Europie wynika z bliskości zachodnich rynków, rosnącej konsumpcji krajowej oraz stabilnych, konkurencyjnych kosztów operacyjnych. Przewiduje się, że kraj pozostanie jednym z liderów rozwoju sektora logistycznego.

Główne wnioski

  1. Polska jest istotnym graczem w sektorze euroazjatyckiej logistyki – tak pod względem położenia geograficznego, jak i rozwoju ekonomicznego.
  2. Kluczowe dla rozwoju sektora logistyki w Polsce były inwestycje w infrastrukturę drogową i porty morskie.
  3. Obiecujące perspektywy ma przed sobą rynek magazynowy, napędzany przez rozwój e-commerce.