Redan o krok od upadłości. Do sądu trafiły wnioski
Zarząd spółki Redan, do niedawna właściciela sieci sklepów odzieżowych, złożył dwa wnioski: o ogłoszenie upadłości i o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego firmy.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Dlaczego spółka Redan zostanie zlikwidowana.
- Jaki jest plan władz firmy co do upadłości spółki.
- Jaka jest historia firmy Redan.
W sobotę Redan złożył do sądu w Łodzi dwa wnioski: o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego i o ogłoszenie upadłości. Spółka poinformowała o tym w komunikacie opublikowanym w niedzielę ok. godz. 21.
Redan złożył wniosek o wstrzymanie rozpatrzenia wniosku o ogłoszenie upadłości do czasu rozpoznania pierwszego wniosku. To standardowa praktyka, na wypadek gdyby sąd nie zgodził się na otwarcie postępowania układowego.
Co się dzieje w sieci Redan
Zgodnie z komunikatem w tym roku Redan koncentrował się na zakończeniu handlu odzieżą oraz na budowie rentowności obszaru usług logistycznych.
Firma sprzedała m.in. prawa ochronne do znaków: Top Secret i DryWash. Dzięki transakcji możliwa stała się spłata kredytu bankowego, który od momentu nabycia tych praw przez Redan jest zabezpieczony zastawem rejestrowym. Firma przeniosła także usługi logistyczne do niej w 100 proc. spółki Redan Fulfillment.
„Pozwoliło to na dopasowanie jej kosztów do uzyskiwanych przychodów ze sprzedaży z posiadanego obecnie portfela kontrahentów. Powinno to zapewnić, że spółka ta będzie w stanie prowadzić rentowną działalność”, informuje Redan w komunikacie.
Spółka wyjaśnia też złożenie dwóch wniosków.
„Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości wynika z ostrożności w wypełnieniu obowiązków nałożonych na członków zarządu. Z tego względu wraz z wnioskiem o ogłoszenie upadłości złożono wniosek o wstrzymanie jego rozpoznania do czasu wydania prawomocnego orzeczenia w sprawie wniosku restrukturyzacyjnego, składanego równolegle. W opinii zarządu, biorąc pod uwagę aktualne zaawansowanie procesu restrukturyzacji spółki, dokonanie spłat wierzycieli w toku postępowania restrukturyzacyjnego będzie bardziej efektywne (szybsze i tańsze) niż w toku postępowania upadłościowego”, informuje spółka.
Likwidacja firmy Redan
– Analizując efekty podejmowanych działań oraz aktywa i zobowiązania Redanu, zarząd ocenił, że najkorzystniejszym rozwiązaniem z punktu widzenia wierzycieli spółki jest przeprowadzenie jej zorganizowanej likwidacji. W związku z tym złożył do sądu wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego o charakterze układu likwidacyjnego – poinformował Bogusz Kruszyński, prezes firmy.
Przedstawiciele firmy poinformowali także o propozycjach, jakie skierowano wobec wierzycieli. Zobowiązania kredytowe zabezpieczone znakami towarowymi miałyby zostać spłacone na dotychczasowych zasadach w formie spłat dokonywanych przez spółkę Greenpoint, która w lipcu br. przejęła prawa do znaków towarowych Top Secret i DryWash.
Inne zobowiązania finansowe, w tym pożyczkowe oraz z tytułu obligacji serii F, miałyby zostać spłacone w formie udziałów w spółce Redan Fulfillment. Zaproponowano konkretne rozwiązanie: w proporcji udziału wierzytelności głównej wierzyciela w łącznej sumie wierzytelności z tego tytułu. Wierzytelności uboczne zostaną umorzone. Wierzyciel posiadający obligacje zostanie objęty tymi zasadami, o ile wyrazi na to zgodę.
Inni wierzyciele (do 7,5 tys. zł wierzytelności) mieliby zostać spłaceni w całości. Ci, których kwota przekraczałaby 7,5 tys. zł, mieliby otrzymać prawa majątkowe do wierzytelności przysługujących Redanowi wobec spółki Top Secret. To, jak wynika z ostatniego sprawozdania finansowego Redanu, ponad 14 mln złotych. Spółka Top Secret znajduje się obecnie w stanie upadłości, jej obecnym właścicielem jest Jacek Kopij, jeden z dyrektorów w czasach, kiedy właścicielem marki był Redan. Zgodnie z nowym komunikatem 1 zł wierzytelności wobec Redanu dawałby 2,46 zł wierzytelności wobec Top Secret.
Uwzględniono także potencjalne zobowiązania wobec ZUS, które miałyby zostać spłacone w trzech ratach po zatwierdzeni układu.
Spodziewany koniec Redanu
Już w sierpniu br. władze Redanu informowały o odejściu od zasady kontynuacji działalności przy pracach nad sprawozdaniami finansowymi firmy. W październiku br. zawieszono obrót jej akcjami na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
W I połowie 2024 r. Redan poniósł stratę na sprzedaży w kwocie 4,3 mln zł. W przypadku pominięcia ujemnej marży na sprzedaży towarów oraz zmiany poziomu odpisów aktualizujących wartość towarów, które – wobec zakończenia działalności handlowej nie mają decydującego znaczenia – spółka poniosła 3,3 mln zł straty. W tym okresie zostały także wygenerowane ujemne przepływy z działalności operacyjnej w kwocie 0,7 mln zł.
Zgodnie ze stanem na koniec czerwca br. zobowiązania Redanu (z wyłączeniem przychodów przyszłych okresów stanowiących zaliczki wpłacone przez Greenpoint na poczet ceny sprzedaży znaków towarowych) miały wartość 57,1 mln zł i przewyższały wartość aktywów spółki – po przeszacowaniu do ceny sprzedaży netto możliwych do uzyskania – o 42,2 mln zł.
– W ostatnich latach, jak i w okresach pośrednich, spółka konsekwentnie wskazywała na czynniki generujące niepewność co do zdolności do kontynuowania działalności. Od momentu wybuchu epidemii koronowirusa SARS-CoV-2 Redan nie uzyskał trwałej rentowności na działalności polegającej na handlu odzieżą, pomimo jej dofinansowania przez akcjonariuszy spółki w 2020 r. A jednocześnie rosły należności Redanu od spółki prowadzącej sprzedaż detaliczną towarami marki „Top Secret” w Polsce i zobowiązania wobec podmiotów importujących towary. W rezultacie Redan podjął działania mające na celu z jednej strony sprzedaż praw do znaków towarowych, a z drugiej zmianę profilu działalności na świadczenie usług logistycznych. W 2024 r. została zrealizowana transakcja sprzedaży praw ochronnych do znaków towarowych. Zapewnia ona możliwość spłaty kredytu bankowego, który jest zabezpieczony zastawem rejestrowym na tych prawach. Spłata kredytu nastąpi w II połowie 2025 r. – podano w komunikacie opublikowanym w sierpniu br.
Podejmowane działania, mające na celu zmianę przedmiotu działalności spółki na świadczenie
usług logistycznych, nie przyniosły zawarcia kontraktów na podstawie których byłyby generowane przychody ze sprzedaży na poziomie zapewniającym pokrycie kosztów działalności bieżącej i możliwość terminowej obsługi pozostałych zobowiązań spółki.
Obecnie głównym akcjonariuszem spółki jest Radosław Wiśniewski (prawie 39 proc. udziałów). Oprócz niego w akcjonariacie znajduje Piengjai Wiśniewska (ze spółką Ores: 25,5 proc.). 35 proc. akcji należy do pozostałych akcjonariuszy.
Historia firmy Redan
Redan wyrósł z małego, lokalnego przedsiębiorstwa na znaczącego gracza na polskim rynku odzieżowym. Firma Redan została założona w 1995 r. przez Radosława Wiśniewskiego i jego wspólników w Łodzi, mieście o bogatej tradycji włókienniczej. Początkowo Redan działał jako hurtownia odzieży, zaopatrująca małe sklepy w całej Polsce.
Powstanie marek Top Secret i Troll
W latach 90. Redan zainwestował w rozwój autorskich marek odzieżowych. W 1996 r. powstała marka Troll, skierowana do młodzieży, oferująca odzież w przystępnych cenach, charakteryzującą się oryginalnym designem. Kilka lat później firma wprowadziła na rynek Top Secret – markę dla młodych dorosłych, preferujących elegancką, a zarazem casualową modę.
Obie marki szybko zdobyły popularność, dzięki czemu Redan mógł otwierać kolejne sklepy w Polsce i za granicą. Strategią firmy była oferta modnej odzieży w średnim przedziale cenowym.
Wejście na giełdę
W 2003 r. Redan zadebiutował na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Był to ważny krok, który umożliwił zdobycie kapitału na dalszy rozwój. Firma mogła zwiększyć liczbę sklepów i rozpocząć działalność na rynkach międzynarodowych, w tym na Ukrainie, w Rosji i Czechach.
Kryzys gospodarczy z 2008 r., rosnąca konkurencja na rynku oraz zmieniające się preferencje konsumentów wymusiły restrukturyzację. Redan zaczął ograniczać działalność w mniej rentownych lokalizacjach, koncentrując się na kluczowych markach oraz rozwijając kanały sprzedaży internetowej.
Ważnym elementem strategii Redanu była także marka TextilMarket (TXM), która celowała w segment dyskontowy. Sieć oferowała tanie ubrania i produkty tekstylne, co odpowiadało potrzebom klientów z mniejszych miast. Sieć obecnie już nie istnieje.
Główne wnioski
- Restrukturyzacja i zmiana profilu działalności. Redan złożył dwa wnioski do sądu: o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego oraz o ogłoszenie upadłości. Firma skoncentrowała się na zamknięciu działalności handlowej i rozwoju usług logistycznych przez spółkę zależną Redan Fulfillment.
- Sprzedaż marek i spłata zobowiązań. Sprzedaż praw do znaków towarowych Top Secret i DryWash umożliwiła spłatę kredytu bankowego. Pozostałe zobowiązania miały zostać uregulowane poprzez wydanie udziałów w spółce logistycznej wierzycielom.
- Zorganizowana likwidacja spółki. Zarząd Redanu uznał, że najbardziej korzystnym rozwiązaniem dla wierzycieli będzie zorganizowana likwidacja spółki. Wierzyciele o niskich wierzytelnościach mają zostać spłaceni w całości, a ci z większymi kwotami – w ramach majątkowych praw do wierzytelności Redanu wobec spółki Top Secret.