Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes
Współpraca z partnerem

Rusza system kaucyjny. Wszystkim przyda się spokój

Już jutro startuje system kaucyjny – największa od lat zmiana w polskim handlu i gospodarce odpadami. Sklepy, operatorzy i konsumenci muszą przygotować się na okres przejściowy, w którym kluczowe będą bezpieczeństwo, edukacja i cierpliwość.

- Zbudowaliśmy zespół, wdrożyliśmy rozwiązania IT, podpisujemy umowy z jednostkami handlowymi, operatorami logistycznymi i centrami sortowania. Od strony organizacyjnej i technicznej jesteśmy gotowi – zapewnia Piotr Okurowski, prezes Kaucja.pl. Fot. Jakub Kuźmiński

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jak sklepy i operatorzy przygotowują się do startu systemu kaucyjnego i jakie decyzje muszą podjąć.
  2. Dlaczego bezpieczeństwo, edukacja i sprawna logistyka są kluczowe dla powodzenia nowego systemu.
  3. Czym charakteryzować się będzie okres przejściowy i dlaczego warto uzbroić się w cierpliwość po 1 października.

Kaucja.pl, jeden z operatorów systemu kaucyjnego, od ponad roku intensywnie przygotowuje się do uruchomienia systemu. W wigilię jego startu wszystko – jak zapewnia spółka – jest dopięte na ostatni guzik.

– Zbudowaliśmy zespół, wdrożyliśmy rozwiązania IT, podpisujemy umowy z jednostkami handlowymi, operatorami logistycznymi i centrami sortowania. Od strony organizacyjnej i technicznej jesteśmy gotowi – mówi Piotr Okurowski, prezes Kaucja.pl.

Data ta ma różne znaczenie dla producentów i sklepów: dla pierwszych to początek możliwości dystrybucji produktów z nowym oznaczeniem, dla drugich – obowiązek pobierania kaucji i organizacji punktów zbiórki.

Sklepy: decyzje, inwestycje i bezpieczeństwo

Największe zmiany czekają sklepy powyżej 200 m kw., które muszą nie tylko pobierać kaucję, ale też zorganizować punkt zbiórki.

– Mają dwie opcje: zakup i instalacja automatu (RVM, tzw. butelkomatu) albo zbiórka manualna. Automat to spory wydatek, a na rynku jest ponad 30 producentów – tłumaczy Piotr Okurowski.

Kaucja.pl przygotowała przewodnik techniczny, który ma pomóc sklepom w wyborze urządzenia.

– Najważniejsze są kwestie bezpieczeństwa: czytnik kodów EAN, waga, kamera 360 stopni, systemy zapobiegające wyłudzeniom kaucji. To kluczowe, bo w innych krajach zdarzały się próby nadużyć – podkreśla prezes Kaucja.pl.

Ważne są też kwestie logistyczne: pojemność maszyny, podział na frakcje (PET, puszka), miejsce instalacji (wewnątrz czy na zewnątrz sklepu) oraz częstotliwość odbioru odpadów.

– Niektóre sieci wykorzystują własny transport zwrotny – pojazdy dostarczające towary do sklepów w drodze powrotnej zabierają odpady. Inne polegają na operatorze. Każdy model jest możliwy, ważne, by był dopasowany do potrzeb sklepu – dodaje Piotr Okurowski.

Wybór operatora: nie tylko stawki

Sklepy stoją przed wyborem operatora systemu kaucyjnego, z którym podpiszą umowę. To istotna decyzja, w której liczą się różne czynniki.

– Stawki handlingowe, czyli zwrot kosztów za prowadzenie punktu zbiórki, są ważne, ale równie istotne są stabilność finansowa operatora, sprawna logistyka, niezawodny system IT i bezpieczeństwo rozliczeń – wskazuje prezes Kaucja.pl.

Operator odpowiada za rozliczenie kaucji i opłat handlingowych. Kluczowe jest także sprawne działanie centralnej bazy danych opakowań kaucyjnych, nad którą wspólnie pracują wszyscy operatorzy.

– To przykład dobrej współpracy w branży – wspólne zalecenia dla producentów automatów, centralna baza danych, prace nad umową międzyoperatorską. Wszystko po to, by system był szczelny i bezpieczny – mówi prezes Kaucja.pl

Umowa międzyoperatorska i rozliczenia

Jednym z ostatnich wyzwań przed startem systemu jest podpisanie umowy międzyoperatorskiej, która reguluje wzajemne rozliczenia i przepływ informacji.

– Robimy wszystko, by umowa była podpisana do 1 października. To ważne dla rynku, konsumentów, sklepów i producentów. Wszyscy operatorzy są zgodni, że to priorytet – zapewnia prezes Kaucja.pl.

Edukacja: największy deficyt

Wiedza o systemie kaucyjnym wśród sklepów i konsumentów wciąż jest niewystarczająca.

– Duże sieci są dobrze przygotowane, mniejsze sklepy dopiero budują wiedzę. Największy deficyt jest jednak po stronie konsumentów – ocenia Piotr Okurowski.

Kampania informacyjna Ministerstwa Klimatu i Środowiska ruszyła niedawno, ale – jak pokazują przykłady z innych krajów – nawet późny start działań edukacyjnych może być skuteczny, jeśli komunikaty trafiają do ludzi w momencie, gdy system faktycznie zaczyna funkcjonować.

Równolegle operatorzy prowadzą webinary, szkolenia i spotkania z sieciami handlowymi oraz producentami.

Codziennie przybywa nowych sklepów. Dziś są ich dziesiątki, wkrótce będą setki.

– W ostatnim tygodniu uruchomiliśmy platformę do elektronicznego podpisywania umów. Codziennie przybywa nowych sklepów. Dziś są ich dziesiątki, wkrótce będą setki – podkreśla Piotr Okurowski.

Okres przejściowy: spokój i cierpliwość

Start systemu kaucyjnego nie będzie rewolucją z dnia na dzień.

– Musimy zaakceptować, że przez pewien czas na półkach będą zarówno produkty kaucyjne, jak i niekaucyjne. Producenci mają zapasy, sklepy muszą je wyprzedać. To naturalny okres przejściowy, który potrwa kilka miesięcy – tłumaczy prezes Kaucja.pl.

Kluczowe będzie zrozumienie i cierpliwość wszystkich uczestników rynku.

Główne wnioski

  1. Start systemu kaucyjnego to największa od lat zmiana w polskim handlu i gospodarce odpadami, wymagająca współpracy sklepów, operatorów i konsumentów.
  2. Bezpieczeństwo techniczne, stabilność finansowa operatorów oraz edukacja uczestników rynku są kluczowe dla sprawnego wdrożenia systemu.
  3. Okres przejściowy będzie wymagał spokoju i cierpliwości, ponieważ przez kilka miesięcy na rynku funkcjonować będą jednocześnie produkty kaucyjne i niekaucyjne.

Artykuł powstał na zlecenie Kaucja.pl Krajowy Operator Kaucyjny.