Sprawdź relację:
Dzieje się!
Analizy

Rynek odzieży jest czterokrotnie większy niż rynek obuwia. Zdominowali go giganci

Porównujemy oba rynki i przyglądamy się przewagom CCC w związku z nową strategią ogłoszoną przez spółkę.

Fot. GettyImages

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jak wygląda rynek odzieży w porównaniu z rynkiem obuwia.
  2. W jakim modelu działają największe spółki na rynku odzieży.
  3. Jakie atuty ma CCC na tym rynku.

Kilka tygodni temu CCC ogłosiło nową strategię, zgodnie z którą stawia na szybki rozwój na rynku odzieży. Dariusz Miłek, prezes i założyciel spółki, udzielił wywiadu portalowi XYZ, który ukazał się w ostatni wtorek. Mówił w nim „chcemy ubierać mieszkańców mniejszych miejscowości od stóp do głów w rozpoznawalne, markowe produkty w przystępnych cenach”. CCC blisko współpracuje z Authentic Brand Group (ABS), od którego posiada licencję na produkcję asortymentu z logo wielu znanych marek.

Porównujemy rynek odzieży z rynkiem obuwia, na którym dotychczas głównie koncentrowało się CCC. Z analizy wynika przede wszystkim, że jest on znacznie większy od rynku obuwia. Wydaje się jednak trudny, ze względu na silną pozycję graczy horyzontalnych. Jednak CCC ma wyraźne przewagi, dzięki którym może zdobyć swój kawałek rynku.

Odzież – większy rynek, większa konkurencja

W 2024 r. europejski rynek odzieży osiągnie wartość na poziomie ok. 450 mld euro wynika z danych Statisty. Z kolei rynek obuwia będzie wart ok. 110 mld euro. Oba rynki mają rosnąć – rynek odzieży ma rozwijać się w tempie 1,9 proc. (już po uwzględnieniu inflacji), natomiast rynek obuwia w tempie 3,6 proc. Zatem rynek obuwia ma rozwijać się prawie dwa razy szybciej.

Kluczowym segmentem na rynku odzieży jest segment ubrań dla kobiet. Według raportu „Branża odzieżowa. Pozycja międzynarodowa polskich producentów i prognozy rozwoju rynku do 2027 r.” opublikowanego przez PKO BP, średnie wydatki na osobę na rynku odzieży w 2023 r. wyniosły 555 euro. Aż 54 proc. dotyczyło odzieży damskiej. Jedna trzecia wydatków dotyczyła odzieży męskiej, a 14 proc. odzieży dziecięcej. Jednocześnie segment odzieży kobiecej ma notować najwyższy wzrost w najbliższych latach.

Rynek odzieży – walka z gigantami

We wszystkich segmentach rynku odzieżowego dominują duzi gracze, w większości pochodzący z Europy. W obszarze średniej i średnio-wyższej półki cenowej są to hiszpański Inditex (m.in. Zara, Massimo Dutti, Bershka), szwedzki H&M, irlandzki Primark oraz niemiecko-szwajcarskie C&A. W Europie Środkowo-Wschodniej dochodzi do tego polskie LPP (Reserved, Cropp, Sinsay).

Wymienione spółki działają w modelu horyzontalnym. Posiadają ofertę z różnych segmentów rynku – codziennego, eleganckiego, a ostatnio coraz częściej też sportowego (m.in. Zara) dla wszystkich konsumentów (kobiety, mężczyźni i dzieci). Ich przewagą jest głównie skala działania i zintegrowanie produkcji ze sprzedażą. Dzięki temu mogą mieć bardzo dużą i zróżnicowaną ofertę, co przyciąga klientów, a także mają możliwość negocjowania bardzo dobrych warunków z najemcą, głównie galeriami handlowymi. Wymienione sieci skupiają się głównie na rozwoju własnych marek, rzadko wchodząc w partnerstwa, czy sprzedając asortyment innych producentów.

Rynek obuwia z kolei charakteryzuje się bardziej rozdrobnioną strukturą i większym udziałem produktów markowych sprzedawanych w sieciowych sklepach. Udział e-commerce w rynku obuwia w większości europejskich państw jest znacznie wyższy, niż w rynku odzieży. Ponadto bardzo silną pozycję mają gracze wertykalni, czyli skupiający się na wybranych segmentach rynku – zwłaszcza w obszarze obuwia sportowego (Nike, Adidas, New Balance).

Przewagi CCC: licencje, integracja odzieży i obuwia oraz Halfprice

Stawiając mocniej na rozwój biznesu odzieżowego, grupa CCC wchodzi więc na większy rynek, ale jednocześnie zdominowany przez bardzo dużych graczy. Może jednak odnieść sukces dzięki połączeniu trzech czynników.

Po pierwsze, jest to bogata oferta produktów markowych na licencjach, czego nie mają tradycyjne sieci odzieżowe.

Drugą przewagą jest integracja obuwia z odzieżą. To daje możliwość większej i bardziej zróżnicowanej ekspozycji w sklepach Modivo czy Worldbox, niż w sieciach horyzontalnych. Część z sieci horyzontalnych powiększa swoją ofertę w obszarze obuwia (zwłaszcza Inditex i Primark). Wciąż nie stanowi ona jednak znaczącej części ich asortymentu.

Trzecią przewagą jest przedłużenie tradycyjnej ścieżki dystrybucji przez sieć Halfprice. Sieci horyzontalne nie mają takiej możliwości, muszą przeceniać asortyment w swoich sklepach, a później wycofywać go z oferty. CCC pod tym względem ma większą elastyczność, co zapewne przełoży się na większą zyskowność.

Główne wnioski

  1. Rynek odzieży w Europie jest czterokrotnie większy niż rynek obuwia. Ponad połowę rynku stanowią ubrania dla kobiet.
  2. Na rynku odzieży dominują bardzo duzi gracze horyzontalni sprzedający głównie własne marki, tacy jak Inditex, H&M, C&A, Primark, a także polskie LPP.
  3. Przewagi CCC na rynku odzieży to przede wszystkim produkty na licencji (pozyskanej od Authentic Brand Group), integracja asortymentu odzieży i obuwia oraz sieć Halfprice, która wydłuża klasyczną ścieżkę dystrybucji.