Shell wprowadza na stacje piekarnie Gorąco Polecam. Testują nowy koncept na rynku
Po pieczywo na stację benzynową? Shell we współpracy z siecią piekarń Gorąco Polecam sprawdzą, czy taki pomysł przyniesie oczekiwane rezultaty biznesowe.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Z jakich powodów Shell zaproponował biznesową współpracę sieci Gorąco Polecam.
- Dlaczego stacje tak bardzo koncentrują się także na jakości pozapaliwowej oferty.
- Jak współpraca biznesowych partnerów wpisuje się w ich dotychczasowe strategie rozwoju na krajowym rynku – w branży sprzedaży paliw i w sektorze piekarniczym.
Shell i sieć Gorąco Polecam znalazły punkt biznesowego styku. Firmy podejmują współpracę, w ramach której na stacjach benzynowych pojawią się punkty sprzedaży pieczywa. To dość nowatorski koncept, partnerzy będą więc testować go w różnych lokalizacjach i formatach. Pierwsze Gorąco Polecam na stacjach Shell zostanie otwarte jeszcze w październiku 2025 r.
– Biorąc pod uwagę założenia planu rozwoju Shell-a w Polsce, od pewnego czasu szukaliśmy firmy, która poszerzyłaby ofertę sprzedażową stacji. Klienci są przyzwyczajeni do tego, że przy okazji tankowania samochodu czy doładowywania auta elektrycznego mogą zrobić drobne zakupy, rozgościć się w zintegrowanej przestrzeni kawiarnianej, restauracyjnej, fastfoodowej itp. Tym razem postawiliśmy na markę premium oferującą wyroby piekarnicze. Gorąco Polecam może w elastyczny sposób wkomponować się w zróżnicowaną przestrzeń, jaką dysponujemy na poszczególnych stacjach, co jest dla nas istotnym atutem – mówi Tomasz Bartos, dyrektor rozwoju sieci Shell.
Shell wprowadza na stacje piekarnie
Pierwsza piekarnio-kawiarnia pod szyldem Gorąco Polecam pojawi się na stacji Shell w Dalanówku, przy trasie S7 Gdańsk-Warszawa.
Dotychczas Shell przestrzeń kawiarniano-gastronomiczną na stacjach aranżował i obsługiwał w dużym stopniu samodzielnie; współpracował głównie z sieciami typu fast food.
– W Polsce jakość oferty i obsługi klienta na stacjach benzynowych – zarówno naszych, jak i konkurencji – w ostatnich latach bardzo wzrosła. Dużo większą wagę przykłada się także do wizualnej strony obiektów. Branża po prostu podąża za rosnącymi oczekiwaniami klientów – zaznacza Tomasz Bartos.
Menedżer dodaje, że polscy konsumenci zmieniają swoje nawyki żywieniowe – fast food’y na stacjach są wciąż pożądane, ale ofertę należy rozszerzać o zdrowsze posiłki.
– Jesteśmy przekonani, że klienci będą zainteresowani zakupem pieczywa i wyrobów piekarniczych na stacjach. Z jednej strony, stanowią one jakościowy i wygodny posiłek do skonsumowania w drodze. Z drugiej, wielu kierowców wracając z trasy, szuka miejsca, gdzie może zakupić pieczywo do domu – dodaje Tomasz Bartos.
Zdaniem eksperta
Dlaczego stacje poszerzają pozapaliwową ofertę
Fundamentem jest komplementarność oferty. Brak popularnych kategorii produktów wpływa negatywnie na atrakcyjność danej placówki, tym samym stawiając pod znakiem zapytania jej rentowność. Na szczególną uwagę zasługuje segment gastronomiczny, niegdyś kojarzony jedynie z hot dogiem i kawą. Obecnie odwiedzając stację paliw, klient może skorzystać z bogatej oferty przekąsek i napojów, która potrafi zawstydzić sieciowe bary szybkiej obsługi.
To właśnie oferta pozapaliwowa jest kluczowym czynnikiem decydującym o atrakcyjności danej placówki. Operatorzy sieciowi są tego świadomi, stąd tak dużą wagę przykładają do wysokiej jakości produktów. Klient zapamięta stację, na której zjadł naprawdę dobry lunch. Będzie kojarzył daną sieć stacji z tym że „mają najlepszą kawę i dobry posiłek”. Wysoka jakość jest tu elementem budowania wizerunku marki… do której klient wraca.
Plan współpracy z Gorąco Polecam
Gorąco Polecam to wywodząca się z Warszawy sieć piekarnicza, która w ostatnich kilku latach dotarła także do Wrocławia, Krakowa, Poznania czy Gdańska. Plan współpracy z Shell’em zakłada uruchomienie na stacjach ok. 10 punktów sprzedaży do końca pierwszego kwartału 2026 r. Partnerzy biznesowi przyznają, że koncept jest nowy, więc będzie testowany w różnych lokalizacjach i wariantach.
– Na stacjach Shell udostępnimy ofertę tożsamą z naszymi standardowymi piekarnio-kawiarniami w biurowcach, galeriach handlowych czy dworcach. Większy nacisk położymy jednak na produkty gotowe do natychmiastowej konsumpcji – obok pieczywa będziemy oferować kanapki, wrapy, pizzetty, słodkie i słone przekąski, a także dania gotowe. Na stacjach dostępny będzie też nasz koncept „Szałata i Szok”, czyli zielone i owocowe menu. Klienci będą mieli do wyboru ok. 20 rodzajów sałatek przygotowywanych na miejscu oraz soki, smoothies, koktajle. Ofertę będziemy dopasowywać do lokalizacji i potrzeb konkretnych klientów – mówi Bartłomiej Rychcik, właściciel i prezes spółki Enata Bread stojącej za siecią Gorąco Polecam.
Sieć piekarni rośnie jak na drożdżach
Ambicją Gorąco Polecam jest rozwój ogólnopolskiej sieci piekarnio-kawiarni. Cel to 500 punktów sprzedaży. Obecnie w sieci działa blisko 150 lokali głównie w dużych miastach.
– Dysponujemy kilkoma magazynami na terenie całego kraju, dlatego przy współpracy z Shell-em logistyka dostaw nie będzie dla nas problemem. Nasz model biznesowy jest łatwy do skalowania. W Gorąco Polecam na stacjach klientów będą obsługiwać nasi przeszkoleni pracownicy. Punkty wyposażymy w profesjonalne piece do wypieków i podgrzewania żywności. Shell udzieli nam powierzchni do prowadzenia działalności piekarniczej i sprzedażowej, a ponadto wesprze w działaniach marketingowych i promocyjnych. Logo Gorąco Polecam będzie wyeksponowane na stacjach – mówi Bartłomiej Rychcik.
Strony nie ujawniają szczegółów umowy ani predykcji dotyczących wpływu Gorąco Polecam na przychody stacji.
Gorąco Polecam w ubiegłym roku zaczęło testować automat do sprzedaży pieczywa i przekąsek. Szef Enata Bread przyznaje, że wymaga on dopracowania i nie jest jeszcze gotowy do skalowania.
Niemniej taki kierunek rozwoju sprzedaży może być interesujący dla stacji benzynowych.
– Niektóre stacje mają mniejszą powierzchnię i wprowadzanie dodatkowych marek sprzedażowych lub usługowych, nie jest możliwe. Przyszłość zmierza w stronę samoobsługi, więc wszelkie automaty do sprzedaży różnych produktów, od kawy po kwiaty, z pewnością będą zyskiwać naszą przychylność – mówi Tomasz Bartos.
Zdaniem eksperta
Jaka jest kondycja branży piekarniczej
Erozji uległa również średnia rentowność w krajowym sektorze. Co też istotne, rosną różnice pomiędzy przedsiębiorstwami w obszarze zdolności do przenoszenia wyższych kosztów na odbiorców. To z kolei znajduje odzwierciedlenie w znacznie wyższym w relacji rocznej odsetku firm deficytowych (20 proc. kontra 13 proc. rok wcześniej).
W trudniejszych realiach rynkowych coraz większą rolę odgrywa zdywersyfikowanie sprzedaży, innowacyjność produktowa oraz procesowa. Nie są to łatwe do osiągnięcia przewagi, ale pozwalają lepiej radzić sobie z jednej strony z dużą konkurencją, zaś z drugiej strony z presją kosztową, ułatwiając tym samym ochronę marży.
Potrzeba dostosowania się do rynku
Bartłomiej Rychcik zaznacza, że współpraca z Shell-em stwarza dla jego firmy dobre warunki do rozwoju sieci także poza miastami lub na ich obrzeżach. Przyspiesza realizację obranej już strategii.
– Odnotowujemy nadpodaż lokalizacji pod lokale Gorąco Polecam. Otrzymujemy więcej ofert, niż jesteśmy w stanie „przerobić”. Ujawniając nieco kulisy naszych rozmów handlowych, niedawno spłynęła do nas propozycja otworzenia lokali w Niemczech. Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że dostrzegli nas zagraniczni przedsiębiorcy. Niemniej, nie jest to jeszcze moment na ekspansję zagraniczną. Skupiamy się nad zwiększeniem liczby lokali w kraju i rozwojem kanałów sprzedaży, zarówno stacjonarnych, jak i on-line. Mam na myśli sklep internetowy, platformy delivery czy partnerstwa w zakresie dostaw mobilnych – mówi Bartłomiej Rychcik.
Także Shell na bieżąco reorganizuje swoje struktury i szuka rynkowych szans. Niedawno media obiegła informacja o planowanej redukcji zatrudnienia w krajowskim Shell Business Operations. Firma doniesień nie potwierdza, wskazuje natomiast na potrzebę dostosowania działalności do zmieniających się warunków rynkowych. W ostatnich tygodniach do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynął wniosek koncentracyjny – chęć kupna pojedynczych stacji Shell, wyraziło Przedsiębiorstwo Handlowe Kurzepa z Warszawy.
– W Shellu szukamy nowych możliwości i ścieżek dalszego rozwoju. Chcemy zwiększać nasz udział w rynku – stąd włączanie partnerów jak Gorąco Polecam do naszej przestrzeni, ale także wiele wewnętrznych działań. Shell ma obecnie ponad 450 stacji, z czego blisko 380 własnych. Uruchamiamy kolejne stacje w atrakcyjnych lokalizacjach, w tym przy nowych trasach, a – co jest naturalne – zamykamy te, które z wielu powodów przestają być dla nas atrakcyjne i rentowne – mówi Tomasz Bartos.
Główne wnioski
- Shell i sieć Gorąco Polecam rozpoczynają współpracę. Jej efektem ma być wprowadzenie piekarni na teren ok. 10 stacji paliw do końca pierwszego kwartału 2026 r. Czy klienci stacji będą zainteresowaniu wyrobami piekarniczymi? Formuła jest nowa na rynku, więc wymaga przetestowania.
- Klienci stacji oczekują rozbudowanej oferty pozapaliwowej. Od dawna postój nie kończy się już wyłącznie na zatankowaniu samochodu czy doładowaniu auta elektrycznego, liczy się także możliwość zjedzenia dobrego posiłku, zakupu kawy i innych drobnych artykułów. Jakość oferty pozapaliwowej jest już istotnym elementem konkurencyjności rynkowej.
- Shell liczy na to, że klienci będą zainteresowani zakupem pieczywa i wyrobów piekarniczych na stacjach – jako przekąski w drodze i zaopatrzenia w pieczywo w drodze do domu.