Startuje nowa węgierska linia lotnicza. Za sterami Chińczycy
Jeszcze w tym miesiącu ma się odbyć pierwszy lot nowej węgierskiej linii lotniczej Hungary Airlines. Przewoźnik zaczyna od segmentu cargo, ale chce także świadczyć usługi pasażerskie. W tym celu podpisał już z Boeingiem porozumienie dotyczące kupna 100 samolotów typu B737 MAX.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jakie plany rozwoju w segmencie przewozów cargo i pasażerskich ma nowa węgierska linia lotnicza Hungary Airlines.
- Kiedy planuje pierwszy lot i na jakiej trasie. Na jakich połączenia zamierza się skoncentrować.
- Kto stoi za Hungary Airlines oraz kto kieruje nowym węgierskim przewoźnikiem.
Ostatnie miesiące to czas kolejnych bankructw środkowoeuropejskich linii lotniczych. Pod koniec listopada upadłość ogłosiły estońskie linie Nordic Aviation Group AS (Nordica) i Regional Jet OÜ (Xfly). Miesiąc wcześniej, po 101 latach, przestały istnieć czeskie narodowe Czech Airlines (CSA). W marcu upadłość ogłosiła także rumuńska linia lotnicza Blue Air.
Był Malév, jest Wizz Air, będzie Hungary Airlines
Już od kilkunastu lat nie ma też firmy Malév, najstarszego węgierskiego przewoźnika. Działalności nie prowadzi od lutego 2012 r. Na Węgrzech funkcjonuje dziś kilka prywatnych linii lotniczych, z których najbardziej znany jest Wizz Air. A lada chwila działalność rozpocznie kolejna, Hungary Airlines – informuje dziennik Világgazdaság powołujący się na specjalistyczny portal Budflyer.
Hungary Airlines to nowa nazwa firmy lotniczej, która została założona już w maju 2021 r. jako Universal Translink Airline Hungary. Jej macierzystym lotniskiem jest budapeszteński Międzynarodowy Port Lotniczy im. Ferenca Liszta w sąsiadującym z węgierską stolicą miasteczku Vecsés. Przewoźnik zaczyna działalność od segmentu cargo, jednak planuje rozszerzyć ją również o transport pasażerski. Właśnie z myślą o nim w ostatnich dniach listopada podczas targów Chain Expo w Pekinie podpisała z Sixiang Gao, wiceprezesem Boeinga ds. globalnej sprzedaży umowę dotyczy zakupu samolotów pasażerskich. Jak pisze węgierski Forbes chodzi aż o 100 maszyn typu B737 MAX. Kiedy pierwsze samoloty mają trafić do nabywcy jednak nie podano. Nie wiadomo też, jaka jest wartość podpisanej umowy.
Zakup ma umożliwić nowym węgierskim liniom uruchomienie bezpośrednich lotów do Chin, przy czym budapesztański port lotniczy ma w zamyśle przewoźnika pełnić rolę lotniska przesiadkowego.
Z Europy Środkowej do Państwa Środka
Cytowany przez Világgazdaság węgierki minister spraw zagranicznych Péter Szijjártó podkreśla, że nad Balaton przyjeżdża coraz więcej chińskich turystów. A to oznacza, że trzeba zwiększyć liczbę bezpośrednich lotów między Węgrami a Państwem Środka. Obecnie z jednego do drugiego kraju można polecieć 21 razy tygodniowo.
I właśnie na połączeniach z Europy Środkowej do Chin ma skoncentrować swą działalność Hungary Airlines. Jak podaje serwis Budflyer chodzi m.in. o loty z Budapesztu do Pekinu, Szanghaju, Chongqing i Ningbo. Portal dodaje, że już wiosną nowy węgierski przewoźnik podpisał ramowe umowy o strategicznej współpracy z China Zhejiang Airport Group i Shenzhen Airport Group. Chodzi o stworzenie węgiersko-chińskiego węzła lotniczego transportu towarowego.
Strategiczna lokalizacja, kluczowe partnerstwo
„Strategiczne położenie Węgier, doskonale rozwinięta infrastruktura oraz silne zaangażowanie w innowacje i współpracę międzynarodową sprawiają, że nasz kraj stanowi naturalny most między Wschodem a Zachodem” – mówił w Forbes Gábor Jenai, dyrektor Węgierskiej Agencji Promocji Eksportu. Nic więc dziwnego, że już pierwszy, zaplanowany na ten miesiąc lot linii Hungary Airlines ma się odbyć na trasie Budapeszt – Hongkong.
Jak informuje Hungary Today połączenie ma obsługiwać przystosowany do przewozu ładunków Airbus A330F. Nowy przewoźnik jest właśnie w trakcie przejmowania tego samolotu, który dotychczas wykorzystywała linia Wizz Air.
Nie przypadkowo też, jak podaje serwis airportal.hu, większościowym właścicielem firmy jest chiński biznesmen Wu Jiang. Na czele Hungary Airlines również stoi obywatel Chin, Duan Bo – to on podpisał umowę z Boeingiem. W kierownictwie linii lotniczych są też dwaj węgierscy eksperci tej branży – Gábor Talabos i Gábor Varga.
Główne wnioski
- Nowa węgierska linia lotnicza Hungary Airlines zaczęła działalność jako przewoźnik cargo. W planach ma też transport pasażerski. W tym celu chce kupić 100 samolotów B737 MAX.
- Linia planuje uruchomić loty między Europą Środkową a Chinami. Podpisała już porozumienie w ramach którego powstać ma węgiersko-chiński węzeł transportu towarowego.
- Większościowym właścicielem nowego przewoźnika jest chiński biznesmen Wu Jiang. Na czele firmy stoi inny Chińczyk – Duan Bo.