Strix zrobił zakupy w Holandii. Konsoliduje europejski e-commerce z funduszem private equity
Miesiąc po zdobyciu inwestora w postaci Delta Equity Partners wywodząca się z Polski agencja e-commerce sfinalizowała pierwsze z planowanych przejęć. To jej druga akwizycja na holenderskim rynku.


Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak dużą agencję i dlaczego przejął Strix.
- Jaki ma plan na dalszą konsolidację rynku w Europie.
- W jakiej kondycji jest branża e-commerce i kto najwięcej zyskuje na obecnej sytuacji.
Łatwiej powiedzieć, niż zrobić. Agencja e-commerce Strix Group, która w lutym zapowiedziała na łamach XYZ plan konsolidacji europejskiego rynku, na słowach jednak nie poprzestała. Właśnie zrealizowała pierwszą z licznych planowanych transakcji.
Podwojenie sił w Holandii
Firma zatrudniająca łącznie ponad 200 specjalistów e-commerce podwoiła holenderski zespół, przejmując trzydziestoosobową agencję Sition, działającą od 2000 r. Zajmuje się ona tworzeniem sklepów internetowych na bazie popularnych platform Shopware i Shopify. Założyciele spółki, Michel Doens i Dennis Bottram, pozostają na swoich stanowiskach i wzmocnią zespół zarządzający całej grupy.
– Połączenie sił czyni nas największym i najbardziej doświadczonym partnerem Shopware w regionie Beneluksu. Wzmacniamy także naszą pozycję jako Shopify Plus Partner, korzystając z wyraźnego wzrostu popularności Shopify na rynkach holenderskim i niemieckim – komentuje Michel Doens.
– Znam Michela i Dennisa od wielu lat i zawsze byłem pod wrażeniem ich wiedzy oraz doświadczenia w e-commerce. Wspólnie będziemy rozwijać Strixa, umacniając jego pozycję jako lidera cyfrowego handlu w Europie – dodaje Marc-Paul Brandt prezes Strix Group.
Zdaniem eksperta
Kto dziś wygrywa w e-commerce
Obecna sytuacja rynkowa premiuje trzy typy podmiotów. Po pierwsze, najwięcej zyskują firmy omnikanałowe, sprawnie łączące mocną sieć stacjonarną z solidnym e-commerce. Po drugie, duzi zagarniają coraz większą część tortu. Skala biznesu odgrywa coraz większą rolę, co naturalnie prowadzi do konsolidacji. Wreszcie po trzecie, w dobrej sytuacji są marketplace’y, bo konsumenci ciągle oczekują możliwie jak największego wyboru i wygody zakupów z oferty różnych sklepów w ramach jednej, sprawdzonej platformy.
Współpraca zamiast konkurencji
Strix i Sition długo obserwowali wzajemne działania i często rywalizowali o te same projekty. Połączenie sił, zamiast konkurowania, zapewnia im większą siłę oddziaływania, zwłaszcza że łączy ich zbieżne podejścia do rozwoju, budowy relacji z klientami i wizji przyszłości e-commerce.
– Łączymy ekspertyzę w obszarze Shopware i Shopify, poszerzamy zasięg i zyskujemy lepsze możliwości obsługi klientów na coraz bardziej wymagającym rynku. Wspólnie możemy szybciej rozwijać innowacje, obsługiwać większe i bardziej kompleksowe wdrożenia oraz skuteczniej zdobywać kolejne strategiczne projekty – tłumaczy Borys Skraba, prezes i założyciel Strixa.
Podkreśla, że mimo niewielkiej powierzchni Holandia jest nawet większym rynkiem e-commerce niż Polska, a wykorzystanie technologii Shopify i Shopware rośnie tam w imponującym tempie. Renoma Sition i doświadczenie w obsłudze międzynarodowych klientów pozwoli grupie rozwinąć się nie tylko w tym kraju, ale też w sąsiednich.
Inwestor finansowy na pokładzie
Strix oferuje kompleksowe doradztwo w cyfryzacji handlu, a zaczynał od tworzenia e-sklepów na bazie Magento (Adobe). To jego trzecia akwizycja. W latach 2022-23 przejął dwie agencje (w Niemczech oraz Holandii) i stworzył grupę działającą pod wspólnym szyldem. W tym roku jego potencjał dostrzegł holenderski fundusz private equity Delta Equity Partners (DEP), który za kilkanaście milionów euro przejął większościowy pakiet udziałów.
– Nasza poprzednia transakcja w Holandii miała charakter fuzji, teraz to klasyczna akwizycja. Kadra zarządzająca Sition zachowuje stanowisko, a zespoły operacyjne działają bez większych zmian. To zgodne z naszą strategią wyboru firm z już ugruntowaną pozycją i dojrzałym modelem biznesowym, które nie wymagają intensywnej reorganizacji. Płynna integracja już się rozpoczęła, potrwa około 12 miesięcy. Marka na razie zostaje, stopniowo będziemy wdrażać wspólne procesy operacyjne i sprzedażowe – mówi Borys Skraba.
Grupa rośnie w tempie ok. 20 proc., miniony rok zamknęła z przychodami na poziomie 70-80 mln zł. Chce dalej zwiększać je o co najmniej 15-20 proc. rocznie, a dzięki przejęciom nawet więcej, by w ciągu pięciu lat zwielokrotnić skalę biznesu.
– Nasza współpraca z Delta Equity Partners od początku ma jasno określony cel: budowę silnego, europejskiego gracza e-commerce. Struktura inwestycji pozwala nam skupić się na skalowaniu biznesu i rozwoju kompetencji. Fundusz pełni rolę zewnętrznego działu M&A [fuzji i przejęć – red.]. Jest zaangażowany w procesy akwizycyjne, ale nie ingeruje w codzienną działalność operacyjną. Na przykładzie przejęcia Sition widać, jak sprawnie możemy dzięki temu finalizować transakcje, jednocześnie zachowując pełną kontrolę nad integracją i rozwojem organizacji – mówi Borys Skraba.

Kolejne przejęcia w przygotowaniu
Pozyskanie inwestora przyspieszy realizację planu Strixa w zakresie konsolidacji europejskiego rynku. Jest gotów przeprowadzać nawet po kilka akwizycji rocznie. Bardziej niż na największych konkurentach w poszczególnych krajach zależy mu na „nieoszlifowanych diamentach”, którym pomoże rozwinąć skrzydła – w konsekwencji będą to mniejsze i średnie transakcje rzędu 5-10 mln euro.
– Mamy na radarze kilka europejskich spółek, głównie średniej wielkości firm specjalizujących się w określonych technologiach i ze stabilną pozycją na swoich rynkach. Kluczowe jest dla nas, by miały duży potencjał wzrostu i mogły skorzystać z synergii zapewnianej w ramach grupy. Nie spieszymy się, bo nie chcemy „kolekcjonować” firm, tylko świadomie dołączać do organizacji biznesy przynoszące realną wartość dodaną. Na razie w większości przypadków to my, wspólnie z inwestorem, inicjujemy rozmowy, jednak widać, że rynek zauważył naszą strategię i postępy. Możliwe więc, że w przyszłości firmy będą zgłaszać się same – mówi Borys Skraba.
DEP to fundusz o kapitalizacji 75 mln euro (ok. 314 mln zł po przeliczeniu po obecnym kursie). Inwestuje w małe i średnie firmy z branży technologii i szeroko rozumianej ochrony zdrowia z 5-25 mln euro przychodów oraz dodatnim wynikiem EBITDA. Koncentruje się na strategii „buy and build”, czyli przejmuje firmy z potencjałem zostania konsolidatorem danej branży. Kolejnych okazji inwestycyjnych szuka m.in. w naszym kraju.
– Mimo że Strix to nasza pierwsza inwestycja w firmę działającą w Polsce, to znajduje się ona na naszym radarze już od dawna. Polscy specjaliści od technologii są w europejskiej czołówce dzięki doskonałym uniwersytetom, a Polska odnotowała silny wzrost szczególe w zakresie e-handlu. Zawsze jesteśmy zainteresowani inwestowaniem w rozwijające się, wysokiej klasy firmy w sektorze technologii i zdrowia. W Polsce działa w tym obszarze wiele silnych firm, dla których moglibyśmy być idealnym partnerem na drodze do zostania liderem rynku – uważa Niels van Aalten założyciel i partner zarządzający Delta Equity Partners.
Zdaniem eksperta
Gdzie więcej przejęć

Główne wnioski
- Przejęcie
Holenderska agencja Sition, która dołączyla do Strix Group, zatrudnia 30 specjalistów e-commerce. Specjalizuje się w tworzeniu e-sklepów na bazie platform Shopware i Shopify. - Trend
Na rynku e-commerce liczniejsze od przejęć sklepów internetowych są akwizycje dostawców rozmaitych usług dla branży. To pochodna rosnącego skomplikowania infrastruktury e-commerce. - Zwycięzcy
Po skokowym wzroście e-commerce nastąpił powrót do trajektorii sprzed pandemii. Na obecnej sytuacji najwięcej zyskują firmy skutecznie łączące sprzedaż stacjonarną z internetową, najwięksi gracze oraz marketplace’y z szeroką ofertą.