Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Lifestyle Sport
Sport to pieniądz Odc. 11
Partner programu:

Święto sportu i rozrywki. Fenomen Super Bowl i futbolu amerykańskiego

Super Bowl to nie tylko mecz finałowy najlepszej ligi futbolu amerykańskiego, ale także jedno z największych widowisk sportowych i popkulturowych na świecie. Każdego roku przyciąga setki milionów widzów, generując gigantyczne zyski i kreując nowe gwiazdy. Czy futbol amerykański ma szansę podbić Europę? W podcaście „Sport to pieniądz” Michał Gutka opowiada o tym, co sprawia, że Super Bowl jest globalnym fenomenem.

Z tego odcinka dowiesz się…

  1. Dlaczego Super Bowl to coś więcej niż sportowy finał.
  2. Ile kosztuje 30-sekundowa reklama podczas tego wydarzenia.
  3. Jakie znaczenie ma half-time show i dlaczego artyści występują tam za darmo.
Obejrzyj lub posłuchaj
Wideocast
Powiększ wideo
Wideocast
Powiększ wideo

Święto sportu i rozrywki. Fenomen Super Bowl i futbolu amerykańskiego

Ponad 110 milionów Amerykanów zasiadło przed telewizorami, by oglądać ubiegłoroczne Super Bowl, czyli finał najlepszej na świecie ligi futbolu amerykańskiego. W tym roku widzów może być jeszcze więcej.

Jedni będą wypatrywać historycznych wydarzeń na boisku – Kansas City Chiefs mogą stać się pierwszą futbolową drużyną, która sięgnie po Super Bowl trzy razy z rzędu. Inni już teraz czekają na warte miliony dolary spoty reklamowe i half-time show z udziałem Kendricka Lamara.

W cyklu „Sport to pieniądz” sprawdzamy na czym polega fenomen Super Bowl i czy futbol amerykański ma szansę podbić także Europę. Gościem Michała Banasiaka jest Michał Gutka, komentator Viaplay i współautor podcastu „NFL po godzinach”.

Minuta warta 16 milionów dolarów

Super Bowl to najważniejsze wydarzenie w amerykańskim sporcie, będące eksportowym elementem amerykańskiej popkultury. Wszystko dzięki oprawie, która sprawia, że mecz nie dla wszystkich zrozumiałej dyscypliny, urasta do miana wielkiego show.

W telewizji FOX News mecz poprzedzi transmisja wywiadu z prezydentem USA. A zanim zawodnicy rozpoczną walkę o trofeum, posłuchają amerykańskiego hymnu. W przerwie spotkania na złożoną naprędce scenę wyjdzie Kendrick Lamar, by dać jeden z najbardziej wyczekiwanych i najbardziej prestiżowych koncertów w roku.

W poprzednich latach w trakcie Super Bowl występowali m.in. Usher. Rihanna czy Jennifer Lopez. Jak zauważa Michał Gutka, występ w half-time show to dla artystów ogromne wyróżnienie. Za koncert nie dostają pieniędzy.

Ogromne pieniądze zarabiają za to futboliści. Najlepsi nawet 3,5 mln za każdy rozegrany w NFL mecz. Jeszcze więcej trzeba zapłacić za spoty reklamowe w Super Bowl. W tym roku 30 sekund czasu antenowego wyceniono na średnio 8 milionów dolarów.

Futbol podbije Europę?

Tak jak piłka nożna dotąd nie podbiła Stanów, tak futbol amerykański nie jest szczególnie popularny w Europie. Władze ligi pracują jednak nad tym, by to zmienić. Pomóc mają m.in. mecze wyjazdowe, rozgrywane przez drużyny z NFL w europejskich miastach.

NFL organizowała już mecze w Wielkiej Brytanii i Niemczech. W tym roku po raz pierwszy zaprezentuje się w Hiszpanii.

Komercyjnie coraz lepiej radzą też sobie też rozgrywki European League of Football (ELF), w których występują Wrocław Panthers. W tym roku liga podpisała 8-letni kontrakt z nadawcą DAZN.

Michał Gutka opowiada także o futbolu amerykańskim w Polsce, który swego czasu dynamicznie się rozwijał, a kończące sezon ligowy mecze rozgrywano na Stadionie Narodowym. Teraz nie jest już tak różowo.

Obecnie w NFL nie gra żaden Polak. Jedynym, który zagrał o Super Bowl był Sebastian Janikowiski, grający na pozycji kopacza w Oakland Raiders.

Partnerem programu jest Totalizator Sportowy, właściciel marki LOTTO