Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Lifestyle

Szef YouTube Music: Naszą ambicją jest stać się największym generatorem przychodów dla przemysłu muzycznego

Dan Chalmers, dyrektor YouTube Music w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, był gościem CEE Music Day. Podczas wydarzenia opowiedział o planach firmy oraz roli platform w rozwoju rynku muzycznego.

Debata w ramach konferencji poświęconej branży muzycznej.
Dan Chalmers, dyrektor YouTube Music w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, ocenił rolę i pozycję YouTube’a w branży muzycznej. Fot. materiały prasowe

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Kto rządził w polskiej muzyce na YouTubie w ubiegłym roku.
  2. Jakie są dalsze plany biznesowe związane z rozwojem YouTube Music i Premium.
  3. Które kategorie będą rozwijać się w przyszłości na tego typu platformach.

W Warszawie odbyła się trzecia edycja CEE Music Day. Podczas wydarzenia osoby związane z branżą muzyczną, w tym m.in. artyści, autorzy tekstów oraz przedstawiciele wytwórni, dyskutowali o sile i przyszłości muzycznej sceny w Polsce i na świecie. W trakcie spotkania nagrodzono także artystów, którzy swoją twórczością zdominowali polską muzykę na YouTubie w 2024 r.

Artystą roku został raper, autor tekstów i producent muzyczny związany z ekipą DopeHouse. Był nim Gibbs, którego muzyka – licząc wszystkie materiały – wygenerowała w Polsce najwięcej wyświetleń w ubiegłym roku.

Piosenką roku 2024 został przebój minionego lata Sylwii Grzeszczak „och i ach”. To najczęściej słuchany utwór na polskim YouTubie z wynikiem 165 mln odtworzeń.

Z kolei najczęściej oglądanym teledyskiem w 2024 r. w Polsce został klip do utworu „Chyba że z Tobą” zespołu Modelki. Trio tworzą Urszula Kowalska, Agnieszka Nowakowska i Zuzanna Fijak. Teledysk obejrzano ponad 73 mln razy.

Według wyliczeń YouTube.com, pod koniec 2024 roku w Polsce ponad 100 kanałów miało ponad milion subskrybentów. To wzrost o ponad 20 proc. rok do roku. Ponadto 4 tys. kanałów miało ponad 100 tys. subskrybentów, a ponad 25 tys. kanałów – ponad 10 tys. subskrybentów.

Miliardy dolarów dla artystów

YouTube ma obecnie miliardy zalogowanych użytkowników miesięcznie na całym świecie. Każdego dnia ludzie oglądają miliardy godzin filmów, generując ogromne liczby wyświetleń.

– W ciągu ostatnich trzech lat wypłaciliśmy twórcom, artystom i firmom medialnym 70 mld dolarów – informują twórcy YouTube’a.

Coraz większą popularnością wśród internautów cieszą się platformy oferowane przez YouTube: Music i Premium. Są już dostępne w ponad 100 krajach i mają ponad 125 mln subskrybentów. Kluczową rolę w rozwoju tych platform odgrywa zwłaszcza muzyka.

– Treści generowane przez użytkowników są dziś sposobem na wybicie się artystów. Generują one prawie 30 proc. przychodów branży muzycznej na całym świecie. W ciągu 12 miesięcy między lipcem 2021 r. a czerwcem 2022 r. wypłaciliśmy branży muzycznej ponad 6 mld dolarów. Jesteśmy podekscytowani naszą rolą w przemyśle muzycznym, tym, że możemy pomóc artystom rozwijać kariery i zapewniać monetyzację ich działań. Myślę, że dla nich to też jest ekscytujący czas, że mogą być na naszej platformie – mówi Dan Chalmers, dyrektor YouTube Music w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Zdaniem eksperta przewagą wspomnianych platform nad konkurencją jest ich unikatowa treść.

– Wierzymy, że muzyka to coś więcej niż tylko słuchanie piosenek. To także emocje i doświadczenia wizualne. Na YouTubie oferujemy katalog ponad 100 mln piosenek, często rzadkich nagrań i remiksów, których nie można znaleźć nigdzie indziej – dodaje Dan Chalmers.

Dan Chalmers, dyrektor YouTube Music w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce
Wierzymy, że ten rok przyniesie renesans teledysku – mówi Dan Chalmers, dyrektor YouTube Music w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Fot. materiały prasowe

Polska w fazie rozwoju

Według Dana Chalmersa Polska jest rynkiem o dużym potencjale rozwoju dla YouTube Music.

– Postrzegamy Polskę jako rynek z ogromnym potencjałem wzrostu bazy subskrybentów. Polska, podobnie jak inne kraje Europy, Bliski Wschód i Afryka, jest dla nas szczególnie interesująca i oferuje wiele możliwości rozwoju. W ciągu ostatniej dekady zaobserwowaliśmy znaczący wzrost subskrypcji premium oraz dynamiczny rozwój rynku reklamowego, który wciąż rośnie. Widzimy, że przemysł muzyczny coraz bardziej opiera się na wzroście subskrypcji, szczególnie w celu napędzania swojego biznesu. Reklama również odgrywa kluczową rolę, zwłaszcza na rynkach wschodzących – tłumaczy przedstawiciel YouTube’a.

Dalszym celem platformy w Polsce, ale także w innych krajach, jest zwiększanie bazy subskrybentów i inwestycja w rozwój branży muzycznej.

– Jesteśmy w czołówce rewolucjonizowania sposobu, w jaki artyści wydają muzykę i jak fani ją konsumują. Wnosimy znaczący wkład w cały biznes muzyczny, wypłacając pieniądze artystom i wytwórniom, a naszą ambicją jest stać się największym generatorem przychodów dla przemysłu muzycznego – dodaje Dan Chalmers.

Renesans teledysków

Zdaniem eksperta, w cyfrowym świecie platform muzycznych nastąpi zwrot ku przeszłości, a dokładniej – do teledysków, na które dawniej czekało się niczym na premierę filmową.

– Wierzymy, że ten rok przyniesie renesans teledysku. Uważamy, że jest to niezwykle ważne narzędzie wizualne, które otwiera świat artysty dla fanów, dając im możliwość zagłębienia się w jego twórczość i zdobycia wyjątkowego doświadczenia. Można to porównać do dawnych wizyt w sklepach z płytami winylowymi, gdzie fani grzebali w regałach w poszukiwaniu unikatów. Chcemy odtworzyć tego typu muzyczne doświadczenie na YouTubie, aby oglądanie teledysków pozwalało fanom jeszcze bardziej utożsamiać się z artystą i zgłębiać jego świat – wyjaśnia Dan Chalmers.

Jak dodaje, pomóc w tym ma działanie platformy na zasadach podobnych do telewizji.

– Postrzegamy YouTube’a jako nową telewizję. Wierzymy, że sztuczna inteligencja (AI) może napędzać rozwój kreatywności na platformie, otwierając nowe możliwości dla średnich i dłuższych form wideo. Krótkie formaty nadal będą pełnić ważną rolę, stanowiąc bramę do konsumpcji dłuższych treści. Dajemy twórcom ogromne możliwości i wsparcie w kierowaniu wideo do szerokiego grona fanów na całym świecie – tłumaczy dyrektor YouTube Music w Europie.

Dan Chalmers, dyrektor YouTube Music w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce i Jakub Szymanek, dziennikarz XYZ
Zdaniem Dana Chalmersa Polska jest rynkiem o dużym potencjale do rozwoju YouTube Music. Fot. materiały prasowe

Globalizacja muzyki

Kolejnym trendem, który zaznaczy swoją obecność jeszcze mocniej w tym i kolejnych latach, będzie globalizacja muzyki.

– Muzyka latynoska, afro-beats czy K-pop to tylko niektóre z globalnych trendów, które obserwujemy na całym świecie. Będą się one wzajemnie przenikać i docierać do krajów, w których dotychczas nie były szeroko dostępne. Mamy dwa miliardy zalogowanych fanów muzyki i widzimy w tym ogromną szansę, by pomóc w globalnym eksporcie różnorodnych gatunków muzycznych. To także szansa na rozwój karier kolejnych artystów, zdobycie przez nich sławy i monetyzację ich twórczości dzięki subskrypcjom oraz reklamom wśród naszej dwumiliardowej bazy użytkowników. Co więcej, prognozujemy dalszy wzrost subskrypcji premium – podsumowuje Dan Chalmers.

Warto wiedzieć

„Dancing Queen” Abby z miliardem wyświetleń na YouTubie

Ponadczasowy hymn zespołu Abba, „Dancing Queen”, osiągnął miliard wyświetleń na YouTubie, co czyni go prawie najstarszym pod względem roku powstania utworem, który dołączył do listy piosenek z miliardem wyświetleń. Najstarszym jest „Bohemian Rhapsody” (1975) zespołu Queen.

Przypomnijmy, że piosenka „Dancing Queen” została nagrana w Sztokholmie w Szwecji, a jej autorami są Benny Andersson, Björn Ulvaeus i Stig Anderson. Andersson i Ulvaeus również wyprodukowali utwór, który był głównym singlem z kultowego albumu „Arrival”.

„Dancing Queen” pojawiło się na YouTubie 8 października 2009 r. i od tego czasu oglądalność pochodziła z wielu różnych krajów. Historycznie największymi dostawcami wyświetleń utworu były: Brazylia, Stany Zjednoczone, Meksyk, Wielka Brytania, Francja, Japonia, Włochy, Filipiny, Polska i Argentyna. Według Google Trends zainteresowanie piosenką wzrosło wraz z ponownymi wydaniami i reaktywacją zespołu. Największy wzrost miał miejsce w sierpniu 2008 r., co zbiegło się z premierą pierwszego filmu „Mamma Mia!”. Spory przyrost nastąpił też w sierpniu 2018 r., kiedy ABBA ogłosiła nagrywanie nowej płyty po 35 latach.

Dodajmy, że kanał Abby na YouTubie zgromadził ponad 1 mld wyświetleń w ciągu ostatniego roku i zawiera ponad 10 teledysków z ponad 100 mlnwyświetleń, w tym „Gimme! Gimme! Gimme!” (ponad 500 mln) i „Mamma Mia” (ponad 300 mln).  

XYZ za YouTube

Główne wnioski

  1. YouTube inwestuje w rynek muzyczny. Platforma ma ambicję stać się kluczowym medium do rozwoju i monetyzacji muzyki, zapewniając artystom globalny zasięg i realne przychody, wypłacając już teraz branży muzycznej miliardy dolarów.
  2. Renesans teledysków i globalizacja muzyki. Zdaniem szefa YouTube Music w Europie te trendy będą rozwijać się w najbliższym czasie na rynku muzycznym i w internecie.
  3. „Dancing Queen” z miliardem wyświetleń na YouTubie. Wielki hit Abby jest prawie najstarszym utworem (ustępując tylko „Bohemian Rhapsody” zespołu Queen), który dołączył do listy piosenek z miliardem wyświetleń . Podkreśla to po raz kolejny wielkość artysty, ale także tendencje słuchaczy do muzycznych podróży do przeszłości.