Trzeci pakiet propozycji deregulacyjnych. Co tym razem proponują przedsiębiorcy?
Zespoły eksperckie inicjatywy SprawdzaMy przedstawiły trzeci zestaw propozycji deregulacyjnych. Dotychczas zaprezentowano już 78 pomysłów


Z tego artykułu dowiesz się…
- Jakie nowe propozycje deregulacyjne przedstawiła inicjatywa SprawdzaMy i jakie obszary obejmują.
- Co mogą poprawić dla przedsiębiorców, ludności i administracji.
- Co o pomysłach sądzą eksperci.
Redakcja XYZ jako pierwsza opisuje najnowszy pakiet propozycji zespołu SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski. To kolejne pomysły w zakresie deregulacji, uproszczeń i ułatwień obrotu gospodarczego. Eksperci liczą, że będzie to realne wsparcie dla przedsiębiorców, ludności i administracji.
Nowe propozycje dla przedsiębiorców
Nowe propozycje koncentrują się na kilku obszarach. Wśród najważniejszych znalazło się rozszerzenie mediacji w sprawach administracyjnych, co ma odciążyć sądy i umożliwić stronom osiąganie porozumień bez długotrwałych procesów sądowych.
Pakiet zawiera również rozwiązania mające poprawić płynność finansową przedsiębiorstw:
- kasowy PIT dla szerszego grona firm,
- krótsze terminy zwrotu VAT (do 20 dni dla solidnych podatników),
- mechanizm ostrzegania przed nieuczciwymi kontrahentami,
- usprawnienie egzekucji należności,
- zwiększenie jednorazowej kwoty amortyzacji.
Energetyka, zamówienia publiczne i cyfryzacja
W obszarze energetyki zaproponowano wprowadzenie czytelnych rachunków za prąd, przyspieszenie uruchamiania istniejących inwestycji OZE oraz zwiększenie limitów instalacji fotowoltaicznych do użytku własnego, co ma być szczególnie istotne dla rolników i małych firm.
Propozycje obejmują także ograniczenie stosowania wyłączeń w zamówieniach publicznych, co ma zwiększyć konkurencyjność i poprawić dostęp polskich firm do przetargów. W pakiecie znalazły się również uproszczenia procedur związanych z pozyskiwaniem funduszy unijnych.
W obszarze cyfryzacji kluczowym projektem jest zapewnienie dostępu do wszystkich badań medycznych w aplikacjach Internetowe Konto Pacjenta (IKP) i/lub mObywatel.
Inicjatywa SprawdzaMy zawiera także propozycję zmiany regulacji dotyczących odpowiedzialności karnej w firmach. Celem jest urealnienie odpowiedzialności zarządu za błędy popełniane przez pracowników – obecnie cały zarząd może ponosić odpowiedzialność karną za działania pojedynczych osób, nawet gdy nie miał wpływu na popełniony błąd.
Propozycje deregulacyjne – przegląd
Podatki i sprawozdawczość
Uproszczone raportowanie JPK
Raporty JPK generują dziś nadmierną biurokrację i wysokie koszty księgowości. Proponowana zmiana zakłada wirtualizację kont poprzez dodawanie znaczników do kont księgowych. Efekt? Szybsza realizacja obowiązków podatkowych, mniejsze ryzyko błędów i niższe koszty administracyjne.
Kasowy PIT dla szerszego grona przedsiębiorców
Propozycja zakłada podniesienie limitu oraz uproszczenie zasad kasowego PIT. Dzięki temu większa liczba firm płaciłaby podatek dochodowy dopiero po faktycznym otrzymaniu środków od odbiorców, a nie na podstawie wystawionych faktur. Pomysłodawcy liczą, że poprawi to płynność finansową przedsiębiorstw i zwiększy skłonność do inwestycji.
Krótszy termin zwrotu VAT
Postulat zakłada skrócenie maksymalnego okresu zwrotu do 20 dni – dla solidnych podatników z nieskazitelną historią podatkową. To rozwiązanie ma poprawić płynność finansową firm i wyrównać warunki konkurencji z podmiotami z innych krajów UE.
Zdaniem eksperta
Obszar do poprawy
Jeżeli doszłoby do obniżenia podstawowego terminu zwrotu VAT z 60 dni do 20 dni, i to bez dodatkowych warunków, zmiana ta mogłaby realnie poprawić płynność finansową przedsiębiorstw. Natomiast wprowadzenie dodatkowych wymogów spowodowałoby, że krąg firm uprawnionych do szybszego zwrotu uległby ograniczeniu.
Bez precyzyjnego określenia warunków dostępu do przyspieszonego zwrotu trudno ocenić, czy przedsiębiorcy rzeczywiście skorzystają z nowej możliwości, czy też okaże się ona dostępna jedynie dla nielicznych podatników spełniających restrykcyjne kryteria. W takiej sytuacji wpływ na płynność finansową firm byłby mocno ograniczony.
Dodatkowym problemem, szczególnie dla podmiotów zagranicznych, jest techniczna kwestia zwrotu podatku. Zgodnie z obecnymi przepisami zwrot VAT może być dokonany wyłącznie na rachunek bankowy w polskim banku. Oznacza to, że zagraniczne firmy, którym przysługuje zwrot podatku, muszą zakładać konto w Polsce, co w praktyce okazuje się procesem skomplikowanym i czasochłonnym.
Z perspektywy inwestorów zagranicznych, możliwość dokonania zwrotu VAT na rachunek bankowy prowadzony w innym kraju mogłaby znacząco poprawić konkurencyjność polskiego systemu podatkowego oraz ułatwić prowadzenie działalności na polskim rynku.
Większa kwota jednorazowej amortyzacji
Aby umożliwić przedsiębiorcom szybsze rozliczanie wydatków inwestycyjnych, zespół SprawdzaMy proponuje podniesienie limitu jednorazowej amortyzacji do 1 mln zł. Dzięki temu firmy unikną konieczności rozliczania kosztów w kolejnych latach, co pozwoli im szybciej uwzględniać nakłady inwestycyjne w kosztach działalności. Propozycja ma na celu ułatwienie zakupu środków trwałych oraz zwiększenie konkurencyjności firm.
Mechanizm ostrzegania przed nieuczciwymi kontrahentami
Planowane jest wdrożenie systemu ostrzegania przedsiębiorców o potencjalnie nieuczciwych kontrahentach. Ma to pomóc firmom unikać współpracy z podmiotami, które mogą narazić je na sankcje skarbowe. Mechanizm ten zwiększy bezpieczeństwo transakcji i ograniczy ryzyko finansowe wynikające z nieświadomej współpracy z nierzetelnymi partnerami.
Jasne zasady dotyczące podatku od przerzuconych dochodów
Obecne przepisy dotyczące podatku od przerzuconych dochodów budzą liczne wątpliwości interpretacyjne, co zwiększa ryzyko popełniania błędów i prowadzi do niepewności prawnej wśród przedsiębiorców. Rozwiązaniem miałoby być wydanie oficjalnych objaśnień podatkowych, które jasno określą zasady stosowania tego podatku. Dzięki temu przedsiębiorcy zyskaliby większą pewność prawa, a ryzyko błędnych rozliczeń znacząco by spadło.
Jednolite zasady interpretacji podatku od nieruchomości
Obecnie interpretacje w zakresie podatku od nieruchomości wydawane są przez organy samorządu, co prowadzi do rozbieżności w stosowaniu przepisów. Zespół SprawdzaMy proponuje, aby Ministerstwo Finansów przejęło odpowiedzialność za opracowywanie jednolitych zasad interpretacyjnych. Taki krok zapewniłby większą stabilność podatkową, zmniejszyłby ryzyko różnic w orzecznictwie lokalnym i ułatwił przedsiębiorcom planowanie działalności.
Zdaniem eksperta
„Pierwszy krok” w cywilizowaniu regulacji dotyczących podatku od nieruchomości
Jednym z powszechnie podnoszonych przez praktyków problemów jest kwestia rozbieżności interpretacyjnych występująca przy stosowaniu przepisów. A interpretacja w przypadku podatku od nieruchomości to duże wyzwanie. Mamy do czynienia z relatywnie niewielką liczbą przepisów, które są bardzo stare: mają 34 lata. Nikt wtedy nie myślał nawet o takich obiektach jak panele fotowoltaiczne, stacje ładowania pojazdów, czy też magazyny wysokiego składowania.
Powoduje to, że każdy urząd musi mocno się wysilić żeby zastosować przepis do konkretnych sytuacji. Każda gmina i każdy urząd miasta może mieć swoje indywidualne podejście do danej kwestii.
Bardzo głośna w środowisku doradców podatkowych była sprawa, która później trafiła ostatecznie do Trybunału Konstytucyjnego. Silos w jednej gminie był uznawany za budynek opodatkowany od powierzchni, a w drugiej za budowlę opodatkowaną kilkudziesięciokrotnie wyżej.
Podatek od nieruchomości stanowi istotny dochód jednostek samorządowych, dlatego do pewnego stopnia zrozumiałe jest, że często wykorzystują one możliwości interpretacyjne do zwiększenia wpływów do budżetu.
W praktyce proces stosowania przepisów rozpoczyna się od analizy interpretacji podatkowych wydanych w odniesieniu do danej regulacji. To znacznie utrudnione, ponieważ nie istnieje obecnie jedna skonsolidowana baza interpretacji. Jednostki samorządowe publikują je na swoich stronach internetowych z dużym opóźnieniem, a ta sytuacja w oczywisty sposób utrudnia ujednolicenie podejścia do problematycznych kwestii.
W mojej ocenie to bardzo dobry pomysł i „pierwszy krok” w cywilizowaniu regulacji dotyczących podatku od nieruchomości. Pomoże on z jednej strony urzędnikom, a z drugiej przedsiębiorcom, którzy będą mogli zawczasu zweryfikować podejście do danej kwestii i przynajmniej oszacować potencjalne zobowiązanie w podatku od nieruchomości.
Nie zapominajmy jednak, że to tylko „wierzchołek góry lodowej”. Podatek od nieruchomości to obszar wymagający daleko idących zmian i dostosowania do obecnych realiów. Pomimo postulatów doradców podatkowych oraz przedsiębiorców, ostatnia nowelizacja niewiele rozjaśniła a w niektórych przypadkach nawet skomplikowała rozliczenia.
Miejmy nadzieję, że omawiana zmiana to pierwszy krok w poprawie przepisów podatkowych w tym zakresie.
Zwolnienie usług prawnych i doradczych z VAT
Celem tej propozycji jest obniżenie kosztów usług prawnych i doradczych, co zwiększyłoby dostępność profesjonalnej pomocy prawnej – szczególnie dla mniejszych podmiotów i obywateli.
Zmniejszenie obowiązkowej sprawozdawczości bankowej
Obecnie banki raportują te same dane w różnych formatach, co generuje zbędne koszty i obciążenia administracyjne. Uproszczenie systemu usprawniłoby działanie banków oraz przyspieszyło obsługę klientów.
Energetyka
Czytelne rachunki za prąd
Obecne rachunki za energię elektryczną zawierają wiele niejasnych pozycji, co utrudnia ich analizę. Eksperci proponują uproszczenie ich struktury oraz wprowadzenie czytelnych informacji o rzeczywistym zużyciu energii i naliczanych opłatach. Celem jest ułatwienie konsumentom i przedsiębiorcom kontrolowania kosztów oraz efektywnego zarządzania wydatkami na energię.
Transparentny rejestr wniosków o przyłączenie do sieci energetycznej
Proces przyłączania nowych odbiorców do sieci jest nieprzejrzysty, co prowadzi do niejasności i długiego oczekiwania. Rozwiązaniem byłoby stworzenie publicznie dostępnego rejestru wniosków o przyłączenie. Taki system zwiększyłby transparentność procesu i ułatwił koordynację między firmami energetycznymi a odbiorcami.
Podniesienie limitu mocy instalacji PV na potrzeby własne
Obecne przepisy ograniczają budowę instalacji fotowoltaicznych do 150 kW. Propozycja zakłada podniesienie tego limitu do 500 kW, co miałoby na celu:
- Zwiększenie niezależności energetycznej firm i gospodarstw rolnych,
- Obniżenie kosztów działalności,
- Większy udział tańszej energii w polskim systemie.
Uproszczenie procedury uzyskiwania koncesji dla instalacji OZE
Obecne skomplikowane procedury zniechęcają do inwestycji w odnawialne źródła energii. Rozwiązaniem mogłoby być uproszczenie administracyjnych wymogów, co przyspieszyłoby dostęp do tańszej energii, poprawiło miks energetyczny kraju oraz obniżyło koszty energii dla przedsiębiorców i obywateli.
Administracja publiczna i postępowania
Nowe zasady doręczeń w postępowaniu administracyjnym
Dziś mamy tzw. fikcję doręczenia w przypadku nieodebrania pisma. Propozycja zespołu to obowiązek dodatkowej próby doręczenia oraz szerszy katalog podmiotów, które są uprawnione do odbioru korespondencji. To zapewni lepszą ochronę prawną stronom postępowania.
Elektroniczne doręczanie załączników do decyzji administracyjnych
Eksperci proponują umożliwienie przesyłania dużych załączników (np. map geodezyjnych) w formie elektronicznej. Taki krok uprościłby procedury administracyjne oraz zmniejszył koszty zarówno dla urzędów, jak i obywateli.
Możliwość umorzenia dawno zawieszonych postępowań administracyjnych
Zespół postuluje wprowadzenie terminu, po którego upływie organ administracji będzie mógł umorzyć długotrwale zawieszone postępowanie. To rozwiązanie pozwoliłoby ograniczyć koszty prowadzenia postępowań i zredukować biurokrację.
Zdaniem eksperta
Czy można zawiesić postępowanie na wieczność? Okazuje się, że tak
Czy to źle? Niekoniecznie.
Z systemowego punktu widzenia na pewno niekorzystną sytuacją jest stan, w którym postępowania administracyjne są zawieszane na lata (dziesiątki lat) i nie mogą zostać w ten czy inny sposób zakończone z uwagi na przeszkody, których usunięcie niespecjalnie kogokolwiek interesuje. Koronnym przykładem takiej sytuacji jest sytuacja przewidziana w art. 97 par. 1 pkt 1 k.p.a., w której dochodzi do śmierci strony, a wezwanie jej spadkobierców albo zarządcy sukcesyjnego do udziału w postępowaniu, nie jest możliwe. Niemożliwość wezwania do udziału w postępowaniu spadkobierców zmarłej strony ma miejsce wtedy, gdy jej spadkobiercy nie są ustaleni.
Czy jednak cokolwiek – poza statystyką organu – cierpi przy takim stanie sprawy? Niespecjalnie.
W przytoczonym wyżej przykładzie sprawa zostaje zawieszona, a spadkobiercy strony mogą się kiedyś ujawnić lub nie. Pomijając przypadki, w których postępowania o stwierdzenie nabycia spadku trwają latami, podkreślić również należy, że często dochodzi do sytuacji, w których takie postępowania w ogóle nie mogą być prowadzone, bo nieznane jest miejsce pobytu spadkobierców, albo co gorsza – spadkobiercy. Ci, którzy zmarli za granicą Polski lub nawet poza Unią Europejską, lub nie są obywatelami polskimi, wymagają wcześniejszego przeprowadzenia postępowania spadkowego w innym państwie, zgodnie z prawem obowiązującym w tym kraju.
Tacy „spadkobiercy spadkobierców” często nie wiedzą, że w Polsce toczyło się postępowanie, które w jakiś sposób może dotyczyć także ich praw, np. dotyczących nieruchomości pozostawionej przez pierwotnego spadkodawcę. Umorzenie postępowania zawieszonego stwarza niebezpieczeństwo dla praw majątkowych osób, którym prawa te przysługują, a o których istnieniu osoby te mogą w danym czasie nie wiedzieć.
Skoro zatem stawiamy na szali utratę prawa strony, musimy uzasadnić, jaką wartość chroni postulowane rozwiązanie dające możliwość organom administracji umarzanie obligatoryjnie zawieszonych postępowań, poza statystyką danego organu. Prawdopodobnie żadną.
Należy podkreślić, że umorzenie postępowania dokonywane na gruncie postępowania cywilnego jest odmienne od tego, jakie postuluje się w odniesieniu do procesu administracyjnego. Postępowanie cywilne charakteryzuje się tym, że po obu stronach są zawsze dwa podmioty: powód i pozwany. Wytaczanie postępowań cywilnych, których przedmiotem są konkretne roszczenia wobec pozwanego, a następnie zawieszanie tych postępowań w nieskończoność, uderzałoby wprost w interesy takiego pozwanego, który każdego dnia musiałby się zastanawiać, czy sprawa, która dawno temu została wytoczona, któregoś dnia znowu nie zostanie wznowiona.
Strona postępowania administracyjnego (w pierwszej instancji) jest jedna. Jest nią podmiot, który zwraca się z wnioskiem o załatwienie danej sprawy zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wydawane decyzje nie dotyczą zatem praw i interesów majątkowych organu, do którego strona się zwraca. Nie ma zatem podmiotu, którego możliwość umorzenia postępowania mogłaby chronić.
Usprawnienie mediacji w postępowaniu administracyjnym
Propozycja zakłada doprecyzowanie regulacji oraz rozszerzenie katalogu spraw, w których możliwe będzie skorzystanie z mediacji. Zdaniem ekspertów zarówno obywatele, jak i administracja publiczna zyskają skuteczniejsze narzędzie do rozwiązywania sporów, co pozwoli ograniczyć liczbę spraw trafiających do sądów. Dodatkowo mechanizm ten przyczyniłby się do przyspieszenia wpływu środków do budżetu z postępowań zakończonych ugodą, a także zmniejszyłby obciążenie sądów administracyjnych.
Postępowania sądowe w rejonie podatników
Pomysł zakłada dostosowanie rejonizacji, aby sprawy podatkowe były rozpatrywane przez wojewódzki sąd administracyjny właściwy dla podatnika, a nie dla organu podatkowego. Celem jest obniżyć koszty postępowań i ułatwić dostęp do sądu.
Zwolnienie Rzecznika MŚP z kosztów postępowań administracyjnych
Zwolnienie Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców z opłat administracyjnych pozwoliłoby mu aktywniej angażować się w obronę interesów przedsiębiorców. Dzięki temu zwiększyłaby się liczba spraw, w których Rzecznik mógłby interweniować.
Zamówienia publiczne i fundusze UE
Certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych
Certyfikowanie wykonawców w zamówieniach publicznych ma uproszczyć proces przetargowy, eliminując konieczność każdorazowego wnioskowania o dokumenty. Cel? Przyspieszenie procedur i ułatwienie składania ofert.
Ograniczenie wyłączeń z Prawa zamówień publicznych
Zespół zauważa, że zbyt częste wyłączenia sprawiają, iż wiele kontraktów trafia do tych samych wykonawców. Zmiana ma zapewnić większą przejrzystość i szerszy dostęp polskich firm do przetargów publicznych.
Usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty
Co zniechęca mniejsze polskie firmy do udziału w przetargach? Zbyt skomplikowane warunki oraz krótkie terminy na składanie ofert. Proponowane zmiany mają usprawnić procedury i umożliwić większej liczbie przedsiębiorstw konkurowanie o kontrakty.
Ochrona beneficjentów funduszy UE przed przedwczesnym wykluczeniem
Eksperci proponują transparentne zasady wpisywania na listę podmiotów wykluczonych, aby chronić polskie przedsiębiorstwa przed arbitralnym wykluczeniem i zapewnić im możliwość skorzystania z procedury odwoławczej.
Podniesienie progu wymagającego stosowania zasady konkurencyjności przy zamówieniach z funduszy UE
Eksperci wskazują, że podniesienie tego progu uprości realizację projektów unijnych, zmniejszy biurokrację i pozwoli firmom szybciej korzystać ze środków europejskich.
Automatyczne uwzględnienie protestu przy braku rozpatrzenia w terminie
Propozycja zakłada, że jeśli instytucja nie rozpatrzy protestu dotyczącego oceny wniosku o dofinansowanie w ustawowym terminie, to zostanie on automatycznie uznany za pozytywnie rozpatrzony. Ten mechanizm ma na celu usprawnienie procesów administracyjnych i ochronę wnioskodawców przed opóźnieniami.
Ograniczenie możliwości arbitralnego unieważniania naborów wniosków o dofinansowanie
Zespół postuluje wyeliminowanie nieprecyzyjnych przepisów i wprowadzenie jednoznacznych warunków unieważniania naborów. Taka zmiana zwiększyłaby transparentność i przewidywalność procesu przyznawania dofinansowań.
Prawo cywilne i karne
Usprawnienie egzekucji należności
Eksperci zaproponowali, aby usprawnić egzekucję zaległych faktur poprzez ominięcie sądów. Byłaby opcja skierowania sprawy bezpośrednio do komornika. Wierzyciel próbuje wtedy wszcząć egzekucję, jeśli wystawił fakturę w Krajowym Systemie E-faktur, a dłużnik zaksięgował ją w Jednolitym Pliku Kontrolnym. To sposób na przyspieszenie ściągania należności i ograniczenie kosztów postępowań sądowych. W przypadkach, gdy dłużnik unika zapłaty, choć nie kwestionuje roszczenia.
Część komentatorów wskazuje, że rozwiązanie może być niekonstytucyjne, gdyż artykuł 175 ust. 1 Konstytucji RP precyzuje, że to sądy powszechne sprawują wymiar sprawiedliwości we wszystkich sprawach. Argumentują, że skierowanie sprawy do komornika pozbawia domniemanego dłużnika prawa do obrony w sądzie, a wręcz pomija sądy w procesie.
Autorzy pomysłu precyzują, że nie ma mowy o wyłączeniu sądów powszechnych z procesu egzekucji należności. Podkreślają, że chodzi tylko o dodanie uproszczonej ścieżki egzekucyjnej dla bezspornych należności, które wierzyciel może w pierwszym kroku skierować do komornika. I na tym etapie dłużnik miałby prawo wnieść do komornika protest, czyli zakwestionować dług. Co ważne, ten protest nie musi być merytoryczny, bo sprawa zakwestionowanego długu trafiłaby do sądu.
Doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym
Jednoznaczna definicja konsumenta ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa prawnego firm oraz uproszczenie procesów sprzedaży i reklamacji. Eksperci wskazują, że taka zmiana zapewni przedsiębiorcom większą pewność w relacjach z klientami, eliminując niejasności interpretacyjne.
Zmiany w odpowiedzialności karnej menedżerów i podmiotów zbiorowych
Obecnie w przypadku błędu np. księgowego, odpowiedzialność karną może ponosić cały zarząd, niezależnie od faktycznej winy. Proponowana zmiana zakłada, że odpowiedzialność ponosić będą jedynie osoby faktycznie odpowiedzialne za popełniony błąd, a nie cały zarząd. Zdaniem zespołu, takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo prawne kadry zarządzającej i zachęci do prowadzenia działalności w Polsce.
Zdaniem eksperta
Realny problem w skali kraju
Jednak w praktyce to właśnie członkowie zarządu najczęściej znajdują się na celowniku organów ścigania. Wynika to z założenia, że jako osoby zarządzające firmą powinni posiadać pełną wiedzę o jej działalności oraz dysponują najszerszym zakresem kompetencji. W efekcie to właśnie im stawiane są zarzuty, a postępowania karne najczęściej dotyczą kadry zarządzającej.
Jest to realny problem w skali całego kraju, dlatego nowelizacja ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione mogłaby stanowić krok w dobrą stronę. Obecnie przepisy te pozostają martwe, co zwiększa ryzyko prawne po stronie członków zarządu.
Rozwiązanie tego problemu wymaga jednak nie tylko zmian w przepisach, lecz także zmiany podejścia organów. Osoby prowadzące postępowania karne wobec przedsiębiorców powinny posiadać szerszą wiedzę ekonomiczną i podatkową, co umożliwiłoby bardziej wnikliwą ocenę zasadności pociągania członków zarządu do odpowiedzialności karnej skarbowej.
Zniesienie limitu rekompensaty dla świadków w postępowaniach cywilnych
Obecnie istnieje górny limit zwrotu utraconego zarobku dla świadków w sprawach cywilnych. Zniesienie tego ograniczenia umożliwiłoby pełną rekompensatę strat finansowych, jakie ponoszą osoby zobowiązane do stawienia się w sądzie.
Zwolnienie z opłaty za pierwszy tytuł wykonawczy w postępowaniu cywilnym
Eksperci wskazują, że zwolnienie z opłaty za pierwszy tytuł wykonawczy ułatwi skuteczne egzekwowanie wyroków i zmniejszy koszty dla obywateli dochodzących należności przed sądem.
Inne obszary
Roczny limit przychodów dla działalności nieewidencjonowanej
Obecnie obowiązuje miesięczny limit przychodów, po którego przekroczeniu konieczna jest rejestracja działalności gospodarczej. Wprowadzenie limitu rocznego zmniejszyłoby biurokrację i zminimalizowało ryzyko niezamierzonego przekroczenia progu, co mogłoby prowadzić do nieświadomego naruszenia przepisów.
Dłuższy okres na dostosowanie się do wymogów UE dla firm z sektora kryptowalut
Zbyt krótki okres przejściowy dla firm z sektora kryptowalut powoduje przenoszenie kapitału za granicę. Eksperci wskazują, że wydłużenie okresu dostosowawczego mogłoby zapobiec odpływowi środków i zapewnić stabilniejsze warunki działania dla polskich firm.
Uproszczenie procedur geodezyjnych
Obecne procedury geodezyjne są czasochłonne i kosztowne. Ich uproszczenie i przyspieszenie skróciłoby czas rozpoczęcia budowy oraz zredukowało koszty administracyjne, ułatwiając rozwój inwestycji budowlanych.
Zwiększenie liczby produktów inwestycyjnych dostępnych w bankach
Chodzi o zniesienie ograniczeń w ofercie produktów finansowych. Eksperci wskazują, że klient otrzyma większy wybór, emitent będzie mógł łatwiej pozyskać kapitał, a inwestorzy zwiększą zaangażowanie. Wszystko razem przełoży się na wzrost inwestycji.
Dostęp do wyników badań w aplikacji mObywatel
Propozycja zakłada udostępnienie wszystkich wyników badań diagnostycznych w aplikacjach Internetowe Konto Pacjenta (IKP) i/lub mObywatel. Zdaniem ekspertów usprawni to pacjentom zarządzanie dokumentacją medyczną, eliminując konieczność logowania się do różnych systemów.
Łatwiejszy proces uzyskiwania obywatelstwa dla osób pochodzenia polskiego
Eksperci postulują uproszczenie procedur i skrócenie czasu rozpatrywania wniosków o obywatelstwo. Celem jest ułatwienie osobom o polskich korzeniach uzyskania pełnych praw obywatelskich w Polsce.
Szybsza procedura uzyskiwania zgody na usunięcie drzewa
Krótsze postępowanie to dla właścicieli nieruchomości szansa na sprawniejsze zarządzanie swoją posesją. Propozycja zakłada przyspieszenie procesu administracyjnego, przy jednoczesnym zachowaniu zasad ochrony przyrody.

Główne wnioski
- Nowe propozycje deregulacyjne mają na celu uproszczenie przepisów i procedur w obszarach podatków, administracji, energetyki i zamówień publicznych, co ma ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce.
- Kluczowe rozwiązania obejmują m.in. rozszerzenie mediacji w sprawach administracyjnych, przyspieszenie zwrotu VAT, uproszczenie raportowania JPK oraz zwiększenie limitów dla instalacji fotowoltaicznych.
- Wprowadzenie bardziej przejrzystych zasad podatkowych, zmniejszenie biurokracji oraz ułatwienia dla przedsiębiorców mogą zwiększyć inwestycje i poprawić konkurencyjność polskich firm zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.