Virgin Morawiecki i sigma Tusk. Jak Koalicja Obywatelska nieoczekiwanie zaczęła rządzić na TikToku?
„Kto prowadzi to konto XDDD”, „Przypominam, że to oficjalne konto”, a nawet „Psycholog mi nie uwierzy XD”. Nie, to nie komentarze pod postami młodego influencera, a pod kontem... Koalicji Obywatelskiej na platformie TikToka. Sztabowcy KO od jakiegoś czasu zaczęli rządzić wśród partyjnych kont na TikToku. Dlaczego „sigma Tusk” działa i podejmuje walkę z panowaniem prawicy w mediach społecznościowych?
Z tego artykułu dowiesz się…
- Co zmieniło się w komunikacji Koalicji Obywatelskiej w ostatnich tygodniach.
- Czy zmiany przynoszą efekty w statystykach dotarcia.
- Jakimi tematami i narracją Koalicja Obywatelska próbuje dotrzeć do najmłodszego elektoratu.
„Sztabowcy położyli kampanię Trzaskowskiego”, „gdzie była Koalicja Obywatelska na TikToku?”, „dlaczego rządzący oddali narrację w social mediach walkowerem?” – na pewno słyszeli państwo wiele takich komentarzy przy próbach analizy przyczyn porażki Rafała Trzaskowskiego w wyborach prezydenckich. Wówczas rzeczywiście kandydaci prawicowi dominowali nad internetowym przekazem.
Kilka miesięcy później w zestawieniu zasięgów partii politycznych na TikToku króluje… Koalicja Obywatelska, a do niedawna – Platforma Obywatelska.

Choć dla porządku należy dodać, że wciąż największe zasięgi zdobywają indywidualne konta polityków prawicy jak Sławomir Mentzen czy Ewa Zajączkowska-Hernik. Jednak, jeśli chodzi o konta partyjne, to zdecydowanie dominuje KO. Co stoi za taką zmianą?
Sigma Tusk i kciuk Nawrockiego
„W Sikorski”, „Virgin Morawiecki, sigma Tusk”, „aura” albo „POV: Masz tylko jedną emotkę” z Karolem Nawrockim w tle pokazującym kciuki w górę. Z materiałów KO z nie do końca zrozumiałymi – poza najmłodszymi rocznikami – opisami wyłania się obraz Donalda Tuska magicznie zduszającego inflację i wygrywającego mecze reprezentacji czy też uznawanego na arenie międzynarodowej szefa MSZ Radosława Sikorskiego.
@kobywatelska Donald Tusk 🔛🔝 #Tusk #Polska #Litwa #mecz #fyp ♬ dźwięk oryginalny - Koalicja Obywatelska
@kobywatelska Pokonaliśmy PiSowską drożyznę❗️ #Tusk #inflacja #kahoot #fyp ♬ dźwięk oryginalny - Koalicja Obywatelska
@kobywatelska Sikorski 🔛🔝 #Sikorski #onz #fyp ♬ dźwięk oryginalny - Koalicja Obywatelska
Ich antagonistami są dwie czołowe postacie Prawa i Sprawiedliwości – prezydent Karol Nawrocki i prezes partii Jarosław Kaczyński. Nawrocki? Człowiek o dziwnym uśmiechu, który zajmuje się tylko wetowaniem ustaw rządu. Kaczyński? Starszy polityk z równie dziwnymi minami zestawiany w jednym filmiku m.in. z Dariuszem Mateckim i Januszem Kowalskim w rytm popularnej piosenki.
@kobywatelska ♬ dźwięk oryginalny - Koalicja Obywatelska
W tle pojawia się też były premier Mateusz Morawiecki. Głównie jednak jako niszczyciel polskiej gospodarki, który wbrew własnym deklaracjom pozwolił na wpuszczenie setek tysięcy migrantów do Polski.
@kobywatelska ♬ dźwięk oryginalny - Koalicja Obywatelska
@kobywatelska 🇵🇱 aura #Morawiecki #Tusk #fyp ♬ dźwięk oryginalny - Koalicja Obywatelska
@kobywatelska ✨hipokryzja✨ #Morawiecki #MigracjaPiS #PiS #Tusk #fyp ♬ dźwięk oryginalny - Koalicja Obywatelska
Z partyjnych tiktoków wyłania się obraz znany dotychczas z portalu X (dawniej: Twitter), gdzie dominuje spolaryzowany przekaz kolportowany przez najbardziej zaangażowanych zwolenników danej formacji politycznej. Na TikToku gdzie dominują (jak widać na powyższych nagraniach) bardzo krótkie formy liczy się jednak także pomysł, forma oraz wpasowanie się w najbardziej aktualne trendy i estetykę. Nie bez powodu w innych kanałach komunikacyjnych KO stawia na inny przekaz. Tam bowiem prym wiodą inne formy czy inna grupa odbiorców.
Czy to działa?
Czytelnik niezaznajomiony z tiktokową estetyką mógłby złapać się za głowę i pomyśleć, że „kiedyś to były czasy, teraz to już nie ma czasów”. Ale czy to znaczy, że zjawisko, którego do końca nie rozumiemy, nie jest warte uwagi?
Spójrzmy choćby na zestawienie zasięgów profili partyjnych na TikToku we wrześniu 2025 r. Dane z platformy MediaBoard wyraźnie pokazują dominację KO wśród użytkowników TikToka.
Głównymi „sprawcami” takich wyskoków są przede wszystkim filmiki przekraczające tradycyjną polityczną estetykę.
Rekordowa rolka zebrała ponad 1,3 mln odtworzeń. O dziwo nie ma na niej Donalda Tuska – jest za to Karol Nawrocki. Z kciukiem w górę.
@kobywatelska 👍 #Nawrocki #polityka #kciuk #Tusk #fyp ♬ dźwięk oryginalny - Koalicja Obywatelska
Ponad pół miliona razy wyświetlono skrót przemówienia szefa MSZ Radosława Sikorskiego z posiedzenia ONZ w Nowym Jorku. Sikorski ostrzegał Rosjan przed kolejnymi prowokacjami na terenie Polski.
@kobywatelska Jeśli kolejna rosyjska rakieta lub samolot znajdą się bez pozwolenia w naszej przestrzeni powietrznej i zostaną zestrzelone, to niech Rosja nie przychodzi jęczeć do ONZ❗️ #RadosławSikorski #Sikorski #polityka #bezpieczeństwo #Rosja ♬ original sound - Koalicja Obywatelska
Wyświetlenia pompuje nawet… Andrzej Duda. A ściślej viralowe nagranie ze śpiewającą byłą parą prezydencką.
@kobywatelska 🤓🤓 #Nawrocki #Duda #weto #fyp ♬ dźwięk oryginalny - Koalicja Obywatelska
Tiktokowe powstanie z kolan Koalicji Obywatelskiej
W trakcie kampanii wyborczej konto KO na TikToku generowało przeważnie średnio kilka tysięcy wyświetleń materiałów. Co symptomatyczne – brak na profilu partyjnym nagrań z Rafałem Trzaskowskim. Gdyby sugerować się wyłącznie przeglądem archiwalnych nagrań na profilu KO na TikToku można wręcz odnieść wrażenie, że nie było żadnych wyborów prezydenckich, a tym bardziej nie było w nich Rafała Trzaskowskiego.
Incydentalnie KO wypuszczała viralowy materiał. W maju w dwóch wypadkach udało się tego dokonać z nagraniem Radosława Sikorskiego z konferencji Impact CEE, gdzie deklarował, że Polska nie wyśle polskich żołnierzy do Ukrainy.
@kobywatelska Polska NIE WYŚLE swoich żołnierzy na Ukrainę❗️ 💬 Minister Radosław Sikorski 👆
♬ dźwięk oryginalny - Koalicja Obywatelska
Na innym równie popularnym nagraniu widzimy premiera Tuska, który oskarża byłego premiera Mateusza Morawieckiego o podpisanie zgody na Zielony Ład.
@kobywatelska Kto wprowadził Zielony Ład? Morawiecki i PiS! #morawiecki #PiS #zielonyład #DonaldTusk ♬ original sound - Koalicja Obywatelska
Warto sięgnąć pamięcią do kampanii wyborczej w 2023 r. Choć było to zaledwie dwa lata temu, Koalicja Obywatelska na ten czas oddała inicjatywę w sieci zwłaszcza Konfederacji. Oddała, bowiem na chińskiej platformie w kampanijnym okresie „królował” nie kto inny niż Donald Tusk – poniższe nagranie odtworzono ponad 7 mln razy.
@donald_tusk #ImperiumRzymskie #trend #tusk #polityka ♬ dźwięk oryginalny - Donald Tusk
@donald_tusk „Co będzie jak dziadek wygra wybory?” #tusk #polityka #morawiecki #pis #mateuszek #książki ♬ dźwięk oryginalny - Donald Tusk
Czy to znaczy, że sztabowcy KO sięgają po sprawdzone rozwiązania sprzed dwóch lat? Czy w tiktokowym szaleństwie KO jest metoda? Liczby są po stronie KO. Tak jak obecne sondaże. Co prawda dzieje się to kosztem koalicjantów, przez co KO nie może realnie liczyć na przedłużenie rządów. Chyba że na TikToku.
Główne wnioski
- Koalicja Obywatelska we wrześniu diametralnie zmieniła sposób komunikacji na TikToku. Dominują klipy o prześmiewczej i memicznej estetyce. Są bardziej skupione na rozbudzaniu emocji niż prezentowaniu osiągnięć partii rządzącej.
- Zestawienie zasięgów na TikToku za wrzesień pokazuje, że Koalicja Obywatelska zaczęła dominować wśród kanałów partyjnych. Wciąż jednak pozostaje z tyłu wśród profili polityków – jedynym względnie rozpoznawalnym politykiem KO na TikToku pozostaje premier Donald Tusk.
- Popularność samego Tuska nie dorównuje tej z okresu kampanii wyborczej w 2023 r., gdy rolki ówczesnego lidera opozycji oglądano nawet 7 mln razy. Nie należy wykluczyć, że próba zmiany wizerunku partii na TikToku próbuje nawiązać do tego okresu, jednak uwarunkowania polityczne oraz społeczne oczekiwania mogą stanowić istotną przeszkodę w powtórzeniu podobnych rezultatów.