Wakacje Polaków: jak podróżują zetki, a jak ich rodzice i na co najczęściej narzekają
Pokolenie Z i ich rodzice – choć różni ich wiele w podejściu do podróżowania, można znaleźć kilka wspólnych mianowników, na podstawie których planują swoje urlopy. Ich zachowania podczas wakacji również bywają podobne. Czy to oznacza, że cechy typowe dla Polaków, jak choćby narzekanie, dotyczą wszystkich, niezależnie od wieku?
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jakie są priorytety w planowaniu podróży przez pokolenia X i Z.
- Na co najczęściej narzekają Polacy podczas wakacji.
- Kto wiedzie prym w zabieraniu pracy na urlop.
Jak wynika z badania „Podróże Polaków 2025”, przeprowadzonego przez IQS na zlecenie firmy Sabre w kwietniu tego roku, pokolenie Z, spragnione nowych doświadczeń i wrażeń, ceni sobie podróże krótsze, ale częstsze. Co ciekawe, 54 proc. ankietowanych przyznaje, że inspiracją do podróżowania są dla nich media społecznościowe – z Instagramem, YouTube’em i TikTokiem na czele. Czterech na dziesięciu młodych Polaków podróżuje obecnie częściej niż w poprzednich latach i deklaruje, że w przyszłości planuje jeszcze intensywniej korzystać z możliwości wyjazdów.
Co jest kluczowe dla Zetek podczas podróży?
Zetki najczęściej wybierają podróże trwające 5-7 dni i chętnie wyjeżdżają w grupach – dla 32 proc. ankietowanych brak towarzystwa stanowi istotną barierę w planowaniu wakacji. Co istotne, planują swoje wyjazdy uważnie i pragmatycznie. Ponad 66 proc. badanych korzysta z porównywarek cen biletów, a 50 proc. preferuje oferty last minute. Co ciekawe, 25 proc. respondentów przyznało, że zdarzyło im się wykorzystać sztuczną inteligencję (AI), aby ułatwić lub przyspieszyć planowanie podróży.
– Młodsze pokolenie chętnie łączy różne narzędzia, aby obniżyć koszty wyjazdu. Generacja Z, wychowana w cyfrowym świecie, w naturalny sposób rozumie, że platformy i aplikacje to złożone technologie, które czasem wyliczają i prezentują ceny dynamicznie. Część konsumentów podejmuje wyzwanie i stara się „wygrać” z systemami maksymalizującymi przychody. Nasze badanie wskazuje, że pokolenie Z nie wyobraża sobie planowania podróży bez poszukiwania oszczędności – mówi Grzegorz Surma, ekspert w firmie Sabre, dostawcy oprogramowania i technologii dla branży turystycznej, w tym linii lotniczych, hoteli czy biur podróży.

Na co zwraca uwagę generacja X, planując urlop?
Generacja X, podobnie jak młodsze pokolenie, planując urlop, stara się zoptymalizować wydatki. 61 proc. Polaków w wieku 45-55 lat wskazuje koszty jako główną barierę w regularnym podróżowaniu. Aby zaoszczędzić, podobnie jak zetki, chętnie korzystają z porównywarek cen oraz wyszukują promocji w internecie. Mimo sporych wydatków związanych z wyjazdami, 73 proc. przedstawicieli tej grupy planuje podróż w najbliższym czasie. Jednak tylko 23 proc. deklaruje, że podróżuje obecnie więcej niż w przeszłości.
Starsze pokolenie, w przeciwieństwie do zetek, preferuje dłuższe wyjazdy – nawet do 14 dni – podczas których najważniejsze są spokój i relaks. Najczęściej planują wakacje w lipcu, sierpniu i wrześniu. Młodsze pokolenie podróżuje przez cały rok, stawiając na krótsze i bardziej spontaniczne wypady.
Koszty, pogoda i tłumy – utrapienia Polaków podczas urlopu
Jak pokazuje najnowsze badanie Barometr Providenta, blisko połowa Polaków (49,8 proc.) uważa, że zbyt wysokie ceny mogą popsuć wakacyjny wypoczynek. Niewiele mniej, bo 44,1 proc., obawia się złej pogody. Aż 39,3 proc. przyznaje, że nie potrafi się zrelaksować w tłumie innych turystów.
Na liście wakacyjnych utrapień pojawiają się też zawodne środki transportu – opóźnione autobusy, pociągi czy samoloty przeszkadzają 9 proc. respondentów. Dla 26,9 proc. Polaków problemem są owady, które potrafią skutecznie zepsuć relaks. Co czwarty badany (26,5 proc.) narzeka na zachowanie innych turystów.
Co ciekawe, w szczycie sezonu urlopowego – od czerwca do sierpnia – wyjazd planuje aż 58,6 proc. ankietowanych. Być może właśnie chęć uniknięcia tłoku sprawia, że 30,7 proc. respondentów planuje wakacje dopiero jesienią.
– Wyjazdy tuż po sezonie to idealne rozwiązanie dla osób, które na urlopie potrzebują więcej przestrzeni i spokoju. Niższe obłożenie hoteli i obiektów turystycznych oznacza też łatwiejszy dostęp do popularnych atrakcji. Dodatkową korzyścią mogą być oszczędności. W sezonie letnim, zwłaszcza w lipcu i sierpniu, ceny potrafią być nawet o kilkadziesiąt procent wyższe niż we wrześniu czy październiku. Nic więc dziwnego, że część osób świadomie wybiera urlop poza głównym sezonem – podkreśla Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.
Praca na urlopie
Z jednej strony podczas urlopu chcemy odpocząć i oderwać się od codzienności, a z drugiej – trudno nam całkowicie „wylogować się” z pracy. Dotyczy to zwłaszcza osób aktywnych zawodowo, korzystających ze służbowych sprzętów, takich jak laptop czy telefon, dynamicznie budujących swoją karierę lub tych, których stanowiska wymagają stałej dostępności.
Co prawda większość z nich – 66,8 proc. – deklaruje, że na wakacje nie zabiera sprzętu służbowego, ale to nie oznacza, że praca całkowicie znika z urlopowego horyzontu. Prawie co piąty badany (18,9 proc.) przyznaje, że pakuje do walizki firmowy telefon. Co ciekawe, wiele takich odpowiedzi pochodzi od osób młodych – w grupie wiekowej 18-24 lata odsetek ten wynosi aż 57,1 proc.
W konkursie na najbardziej zapracowanych przodują jednak starsi. Zabieranie pracy na urlop najczęściej zdarza się osobom powyżej 65. r. życia. Aż 60,8 proc. z nich pakuje na wyjazd służbowy sprzęt.
– Te dane pokazują, że work-life balance w praktyce wygląda różnie. Młodsze pokolenia są bardziej mobilne i cyfrowe, ale też często dopiero budują swoją pozycję zawodową. Stąd większa skłonność do pozostawania w kontakcie z pracą nawet podczas urlopu – choćby z poziomu telefonu – podsumowuje Karolina Łuczak.
Główne wnioski
- Mimo różnic pokoleniowych podejście do podróżowania łączy zetki i ich rodziców, ponieważ obie grupy, planując urlop, skupiają się przede wszystkim na szukaniu oszczędności i optymalizacji kosztów. Zarówno pokolenie Z, jak i generacja X chętnie korzystają z porównywarek cen, promocji i ofert last minute. Dodatkowo młodsi coraz częściej włączają do planowania podróży sztuczną inteligencję.
- Styl podróżowania jednak wyraźnie się różni między pokoleniami. Zetki wolą krótsze, ale częstsze wyjazdy, podczas gdy pokolenie X stawia na dłuższy wypoczynek i spokój. Młodsze pokolenie, inspirowane mediami społecznościowymi, podróżuje spontanicznie i intensywnie, często w grupie. Z kolei osoby z generacji X preferują spokojniejsze, dłuższe wakacje raz do roku.
- Niezależnie od wieku, Polacy podczas urlopów narzekają na te same rzeczy. Bez względu na to, czy mamy 20 czy 50 lat, zbyt wysokie koszty, zła pogoda czy zbyt duża liczba turystów to najczęstsze powody niezadowolenia z urlopu.
