Żabka Jush wchodzi mocniej w sprzedaż alkoholu przez internet. „Chcemy dotrzeć do klientów w nowych lokalizacjach"
Grupa Żabka rozwija obecność w segmencie alkoholi. Właśnie wystartowała nowa usługa o nazwie Alcostore – dowiedział się portal XYZ.pl.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak Alcostore łączy dotychczasowe usługi Jush i Delio, by zaoferować klientom dostęp do szerokiego wyboru alkoholi premium na terenie całej Polski.
- Dlaczego Żabka rozwija sprzedaż alkoholu przez internet.
- W jaki sposób rozwój Alcostore wpisuje się w długofalową strategię ekspansji e-commerce sieci Żabka i jakie nowe możliwości otwiera przed marką.
Usługa Alcostore formalnie wystartowała 8 lipca, ale obecnie jest stopniowo wdrażana. Przykładowo część warszawskich użytkowników aplikacji Jush informację o nowym regulaminie, w którym opisano usługę, dostała 17 lipca.
– Alcostore to rozwinięcie dotychczasowych usług Jush i Delio supermarket online, które pozwoli dotrzeć z wyselekcjonowanym asortymentem alkoholowym do klientów w nowych lokalizacjach – deklaruje w komentarzu przekazanym redakcji XYZ.pl Magdalena Marzec, szefowa marketingu marek Żabka Jush i Delio.
Alcostore, czyli nowy koncept grupy Żabka
Domena alcostore.pl, która ma stanowić fundament nowego konceptu grupy Żabka, nie jest jeszcze dostępna dla użytkowników. Została zarejestrowana w czerwcu br. przez Lite e-Commerce. To części grupy Żabka odpowiadająca za rozwój technologiczny w obszarze e-commerce, czyli m.in. aplikacji mobilnych.
– W ofercie Alcostore znajdują się m. in. wina z różnych regionów świata i Polski, a także alkohole klasy premium na specjalne okazje. Usługa została uruchomiona 8 lipca i jest obecnie stopniowo udostępniana użytkownikom w wybranych lokalizacjach. Proces wdrożenia prowadzony jest etapami, aby zagwarantować najwyższą jakość obsługi i bezpieczeństwo realizacji zamówień – informuje Magdalena Marzec.
Formalnie sprzedaż alkoholu w usługach oferowanych przez grupę Żabka dostępna jest od lat. Przykładowo w aplikacji Jush! – od 2022 r. Różnica pomiędzy Alcostore a Delio ma charakter obszarowy. W przypadku Alcostore dostawy będą realizowane w całej Polsce. Oczywiście nie będą realizowane w tak krótkim czasie, jak w przypadku usługi Delio.
Lite e-Commerce, Żabka i ofensywa w e-commerce
Oferta Alcostore już pojawiła się w aplikacji mobilnej Lite e-Commerce z grupy Żabka. Jak deklaruje firma, to rozwinięcie dotychczasowych usług Jush i Delio supermarket online.
Lite e-Commerce deklaruje, że zasady sprzedaży są zgodne z obowiązującym prawem. Usługa jest dostępna wyłącznie dla zarejestrowanych i pełnoletnich użytkowników platformy.
– Platforma umożliwia prezentację oferty produktowej, a proces sprzedaży odbywa się w autoryzowanym punkcie, który posiada wymagane przepisami zezwolenia dotyczące napojów alkoholowych. Z oferty mogą korzystać wyłącznie zarejestrowani, pełnoletni użytkownicy platformy. Zamówienia można składać przez całą dobę, natomiast realizacja usługi odbywa się wyłącznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00–17:00. Skrócony czas realizacji wprowadziliśmy w trosce o wzmocnienie standardów odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu – komentuje Magdalena Marzec.
Odbiór zamówienia jest możliwy w specjalnych punktach, ale także w formie dostawy pod adres. Zamówienie może odebrać wyłącznie osoba, która złożyła zamówienie i potwierdziła pełnoletniość u kuriera.
"W przypadku braku podstaw do wydania zamówienia, np. jeśli odbiorca jest niepełnoletni lub jego zachowanie wskazuje, że znajduje się w stanie nietrzeźwości, dostawa nie zostanie zrealizowana, a środki są automatycznie zwracane na konto klienta. Każdorazowo odbiór potwierdzany jest podpisem klienta, który stanowi jednocześnie potwierdzenie spełnienia warunków odbioru" – informuje Lite e-Commerce.

Żabka i ekspansja w świecie internetowym
Dziś Żabka to jedna z największych pod względem liczby sklepów sieci handlowych w Polsce. Obecnie ma ponad 11,6 tys. sklepów. Do 2028 r. ma liczyć już 14,5 tys. punktów. W 2019 r. firma uruchomiła aplikację mobilną Żappka. W maju 2020 r. zgromadziła ponad 3 mln użytkowników.
W maju 2020 r. Żabka rozpoczęła testy usługi „zakupy online z dostawą do domu” w około 300 wybranych sklepach. Klienci mogli zamawiać produkty przez aplikację i odbierać je z dostawą pod wskazany adres. Kolejnym etapem rozwoju sieci było wejście w rynek q-commerce. W 2021 r. grupa Żabka powołała spółkę-start-up Lite e-Commerce (w ramach projektu Żabka Future), która ma zajmować się rozwojem usług w formacie ultra-szybkich dostaw. W tym samym roku zadebiutowała usługa Żabka Jush, czyli dostawy w 15 minut. Początkowo realizowana była w wybranych dzielnicach Warszawy. W 2024 r. Lite e-Commerce zintegrowało w aplikacji nowe formaty usług: Żabka Jush (zakupy ekspresowe), Delio (internetowy supermarket) Maczfit i Dietly (catering dietetyczny).
Warto wiedzieć
Sprzedaż alkoholu przez internet
Sprzedaż alkoholu przez internet w Polsce wciąż stanowi niszę w porównaniu z tradycyjnymi kanałami, jednak rośnie dynamicznie. Według analiz opublikowanych przez firmę Arvato w marcu 2022 r. zakupy online odpowiadały za zaledwie około 0,1 proc. wartości sprzedaży alkoholu w Polsce. W rozwiniętych rynkach zachodnich i azjatyckich udział ten jest znacząco wyższy. Przykładowo w USA wynosi ok. 5 proc. Globalne prognozy analizującej rynek napojów IWSR zakładały, że do 2025 r. e-commerce będzie stanowić ok. 6 proc. wolumenu sprzedaży alkoholi na świecie, a wartość globalnego rynku alkoholu online sięgnie 42 mld dolarów.
Rynek alkoholi w Polsce ogółem należy do największych segmentów FMCG – wartość sprzedaży wszystkich napojów alkoholowych w handlu detalicznym to kilkadziesiąt miliardów złotych rocznie. Sama kategoria wina osiągnęła w 2023 roku sprzedaż około 4,6 mld zł.
Kontrowersje wokół sprzedaży alkoholu przez internet
Grupa Żabka nie jest pierwszą dużą firmą, która mocno wchodzi w segment sprzedaży alkoholu przez internet. Przykładowo w październiku 2024 r. taką ofertę uruchomiło Allegro, największa platforma e-commerce w Polsce. Wcześniej w usługi zaangażowały się typowe sieci handlowe, takie jak Carrefour czy Biedronka. Robiły to stopniowo, bo przez lata sprzedaż alkoholu przez internet była pewnego rodzaju szarą strefą.
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości nie przewidywała możliwości sprzedaży alkoholu przez internet, z drugiej strony taka sprzedaż wymagała uzyskania koncesji. Problematyczna była interpretacja miejsca sprzedaży. Czy w przypadku zakupów internetowych jest nim sklep, czy też miejsce odbioru, czyli dom klienta.
W 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uznał, że jeśli przedsiębiorca ma zwykłą koncesję i sklep stacjonarny, to witryna internetowa jest tylko formą prezentacji oferty, a samą umowę sprzedaży zawiera się w sklepie fizycznym. Przedsiębiorcy mieli jednak problemy z niejednoznaczną interpretacją przepisów.
Dopiero w 2022 r. NSA stwierdził, że brak wyraźnych przepisów o sprzedaży alkoholu online nie oznacza zakazu. Wręcz przeciwnie, uznał, że w demokratycznym państwie prawnym, jeśli coś nie jest wprost zakazane przez ustawę, to należy to uważać za dozwolone. Chodziło o sprawę przedsiębiorcy z Krakowa, któremu miasto cofnęło koncesję na sprzedaż alkoholu przez to, że sprzedawał go przez internet. Od tego czasu sprzedaż alkoholu przez internet mocno się rozprzestrzeniła.
Firmy próbują sił z alkoholem
Firmy stosują jednak konkretne zasady. Wymagana jest pełnoletniość przy rejestracji konta w systemie zakupowym, a przy odbiorze paczki z alkoholem sprawdzany jest dowód tożsamości. Również usługi szybkich dostaw (typu delivery apps) wprowadzają własne zabezpieczenia. Glovo wymaga, by użytkownik aplikacji miał 18 lat, a przed wydaniem alkoholu kurier Glovo weryfikuje tożsamość, wiek oraz stan trzeźwości klienta. Jeśli pojawiają się wątpliwości co do pełnoletności lub trzeźwości, kurier odmawia wydania towaru i raportuje sprawę. Pieniądze za alkohol są zwracane na konto.
Pod koniec 2024 r. Ministerstwo Zdrowia zadeklarowało, że w planach jest głęboka reforma ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Jednym z punktów miał być zakaz sprzedaży alkoholu przez internet. Do tej pory projekt ustawy nie został jednak opublikowany. Co więcej, zgodnie z publikacjami medialnymi (np. na portalu Prawo.pl) pomysł wywołał spore kontrowersje wewnątrz rządu. Zastrzeżenia do projektu resortu zdrowia zgłosiło m.in. Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Jak rośnie sprzedaż alkoholu przez internet
Tradycyjne sieci długo podchodziły ostrożnie do sprzedaży alkoholu w internecie. Na początku pandemii większość dużych e-sklepów spożywczych wstrzymywała się z dodaniem alkoholu do oferty, by nie ryzykować utraty koncesji. Przykładowo w 2022 r. sprzedaż internetową alkoholu zapoczątkował Auchan, a Carrefour uruchomił ją niecały rok temu, we wrześniu 2024 r.
Sklepy spożywcze online eksperymenty zaczęły nieco wcześniej. Frisco, największy do tej pory sklep w branży e-grocery w Polsce, wstrzymał ją w 2018 r. z powodu decyzji administracyjnej. Ponownie uruchomiono ją w 2020 r. Do tej pory zakupy alkoholu na platformie formalnie wiążą się z ofertą spółki FR24, założonej głównie pod kątem sprzedaży alkoholu.
Quick-commerce rośnie na znaczeniu
W czasie pandemii w segment weszły aplikacje "quick-commerce". Przykładem jest Glovo, które w ramach współpracy z siecią Biedronka umożliwia zamówienie alkoholu (usługa “Piwniczka Biedronki”). Glovo oświadcza, że działa zgodnie z prawem. Przyjmuje zamówienia jako pośrednik, a sprzedaż realizowana jest z konkretnego sklepu stacjonarnego Biedronki lub magazynu (dark store) posiadającego zezwolenie. Podobne usługi oferowały startupy Lisek, Jokr czy projekt Żabka Jush.
Żabka uruchomiła aplikację Jush w 2021 r. Alkohole również były tam dostępne dla pełnoletnich użytkowników. Usługa Jush działała jednak tylko w wybranych miastach. Pod koniec 2022 ograniczono jej zasięg.
Przez lata podchody pod sprzedaż alkoholu robiło także Allegro. Firma wycofała się z pomysłu w 2022 r. Ostatecznie usługę wprowadzono w październiku 2024 r.
– Allegro wdrożyło wiele technologicznych rozwiązań, aby zakupy w tej kategorii były bezpieczne oraz zgodne z obowiązującym prawem. Chcąc zobaczyć ofertę produktów alkoholowych, klienci za każdym razem będą musieli przejść przez kilka zabezpieczeń – zadeklarowała firma.
Główne wnioski
- Żabka wprowadziła usługę Alcostore, która formalnie ruszyła 8 lipca 2025 roku, umożliwiając sprzedaż szerokiego asortymentu alkoholi przez internet na terenie całej Polski. Operacyjnie Alcostore bazuje na technologii Lite e-Commerce, a proces wdrożenia odbywa się etapami. Oferta obejmuje wina z różnych regionów świata, w tym Polski, oraz wysokiej klasy alkohole premium.
- Usługa Alcostore jest rozwinięciem dotychczasowych kanałów e-commerce Żabki, przede wszystkim aplikacji Jush i Delio. Różnica polega na zasięgu – Alcostore dostarcza zamówienia na terenie całego kraju, choć z dłuższym niż w modelu Delio czasem realizacji. Zamówienia przyjmowane są całą dobę, a dostawy realizowane od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00–17:00, co ma wzmacniać standardy odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu.
- Żabka konsekwentnie rozwija e-commerce, budując sieć usług szybkich dostaw od testów w 2020 roku po platformę Żappka i start-up Lite e-Commerce. Alcostore wpisuje się w jej strategię ekspansji online, obok takich rozwiązań jak Jush, Delio czy integracja z usługami cateringowymi. Dzięki temu sieć umacnia pozycję lidera w segmencie convenience, przygotowując się do dalszego wzrostu liczby punktów do 14,5 tys. w 2028 roku.