Zagrożenie ze strony Rosji nie jest już teoretyczne. Czas na inwestycje!
Jakie są najważniejsze trendy? Co jest największym czynnikiem ryzyka, a na czym buduje optymizm? O czym marzy i co jest jego prywatnym i zawodowym celem na 2025 – odpowiada Michał Mastalerz, partner zarządzający i prezes zarządu PwC Polska.
1. XYZ: Co jest największym czynnikiem ryzyka w 2025 r. i jak się na nie szykować?
Michał Mastalerz, partner zarządzający i prezes zarządu PwC Polska: Życie w „ciekawych” czasach przestało już brzmieć ekscytująco i „ciekawie”. W ostatnich latach, począwszy od pandemii, liczba i jakość otaczających nas ryzyk dramatycznie wzrosły. Każdy kolejny rok coraz bardziej to uwidacznia, ponieważ w wielu obszarach ryzyka te wzajemnie się nakładają i kumulują.
Skalę oraz krytyczność kluczowych ryzyk, przed którymi stoimy jako Unia Europejska, zarówno z perspektywy gospodarczej, jak i bezpieczeństwa, świetnie opisał Mario Draghi w raporcie „The Future of European Competitiveness”. To lektura, którą każdemu polecam.
Słabnąca konkurencyjność i innowacyjność europejskich gospodarek (w tym polskiej), niska produktywność, niewystarczające wykorzystanie nowoczesnych technologii, rosnąca zależność w wielu krytycznych obszarach od Chin, biurokracja oraz brak pełnego wykorzystania wspólnego rynku jako przewagi konkurencyjnej – to wszystko jest doskonale zdiagnozowane w tym raporcie. Draghi postuluje skokowy wzrost inwestycji, który doprowadzi do najwyższego od lat 70. udziału wydatków inwestycyjnych w PKB Europy. Aby to osiągnąć, potrzebne są zwiększone inwestycje publiczne, w tym z budżetu UE. „Fundamenty, na których budowaliśmy, teraz się chwieją” – mówi Draghi.
Ogromnym ryzykiem byłoby, znając te wyzwania, nic z nimi nie zrobić w 2025 r.
Zadbajmy o bezpieczeństwo!
2. Trzy główne trendy biznesowe/społeczne i jak na nie pan odpowiada? Jak zmieniają pana firmę, styl pracy lub sposób życia?
Bezpieczeństwo to słowo, które będzie dominować w Polsce przynajmniej do czerwca 2025 roku. To hasło przewodnie polskiej prezydencji w Radzie UE, temat kluczowy w kampanii prezydenckiej i motyw przewodni drugiej kadencji prezydenta USA, Donalda Trumpa. W firmach bezpieczeństwo powinno oznaczać dalsze inwestycje w cyfryzację, narzędzia cybersecurity (zagrożenie ze strony Rosji nie jest już teoretyczne), a także dywersyfikację rynków zbytu i dostawców. W PwC od lat rozwijamy kompetencje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego i coraz częściej pracujemy w zespołach paneuropejskich, aby wspierać naszych klientów przy użyciu nowoczesnych technologii, zapewniając im maksymalne poczucie ochrony.
Rozwój – Czas niższego wzrostu gospodarczego, stabilna lub kurcząca się baza konsumentów i geopolityczna niepewność to wyzwania, które nie sprzyjają rozwojowi polskich firm. W takiej sytuacji odpowiedzią powinien być „skok do przodu” – rozwój poprzez akwizycje, nowe inwestycje lub wejście na nowe rynki. W PwC kontynuujemy program inwestycyjny, rozwijamy nowe kompetencje (np. Managed Services), a także oferujemy naszym pracownikom możliwości pracy na rynkach międzynarodowych, by otworzyć przed nimi kolejne ścieżki rozwoju.
Nowe technologie i AI – Znaczna część prezesów na świecie, w tym w Polsce, deklaruje, że wdrożenie narzędzi AI przynosi stopniowe korzyści w postaci wzrostu rentowności lub przychodów. Jednak w Polsce zaufanie do tej technologii pozostaje ograniczone, co hamuje jej szerszą adopcję. Dlatego potrzebujemy programów edukacyjnych i wsparcia, które pomogą budować przekonanie o korzyściach płynących z nowych technologii.
W PwC Polska dysponujemy dedykowanym zespołem i budżetem na rozwój rozwiązań opartych na GenAI. Aktywnie zachęcamy naszych pracowników i klientów do zgłaszania pomysłów, które mogą zrewolucjonizować nasze działania. Wierzymy, że eksperymentowanie to klucz do sukcesu.
Zadbajmy o ludzi – przekonuje Michał Mastalerz
3. Optymizm na 2025 buduję na…
Zawsze na ludziach. Mam ogromne szczęście pracować z zespołem, który jest ambitny, wspierający i pozytywnie nastawiony, a do tego pełen poczucia humoru. W takich warunkach trudno nie być optymistą, nawet jeżeli ostrożnym.
4. Gdyby złota rybka mogła spełnić jedno pana marzenie, to byłoby to…
Wszystkie moje plany i ambicje zawodowe oraz osobiste zamieniłbym na „odwilż” w Rosji – zmianę przywództwa, nowy sposób prowadzenia polityki zagranicznej i wewnętrznej oraz pokój na Ukrainie. Nie mam większego marzenia niż pokój. Zarówno na Ukrainie, jak i w całej Europie.
5. Pana cel na 2025 r. (zawodowy i prywatny)?
Zawodowo: Chciałbym, aby kampania „PwC to #Możliwości do kwadratu” była maksymalnie urzeczywistniona. Chcemy, by nasza firma była postrzegana jako lider w dostarczaniu kompleksowych rozwiązań audytowych i doradczych, oferując najwyższą jakość usług. Dla naszych pracowników „możliwości do kwadratu” oznaczają rozwój, pracę w środowisku inspirującym i możliwość nauki od najlepszych ekspertów.