Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes Newsy

Zmiany na szczycie PLL LOT. Nowy skład zarządu

Według nieoficjalnych informacji XYZ, Polskie Linie Lotnicze LOT mają nowy zarząd. W skład organu weszły dwie nowe osoby – Jerzy Kurella, były wiceprezes PGNiG i prezes Tauronu, który w PLL LOT został wiceprezesem spółki oraz Piotr Karnkowski, dotąd związany z branżą bankową, który także obejmie funkcję wiceprezesa.

Samoloty Embraer 190 w barwach LOT-u na płycie lotniska
Nowym wiceprezesem PLL LOT został Jerzy Kurella – wynika z informacji XYZ, fot. Piotr Bożyk

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jakie zmiany zaszły w zarządzie PLL LOT.
  2. Jaki był przebieg kariery Jerzego Kurelli przed dołączeniem do przewoźnika.
  3. Kto znajduje się obecnie w zarządzie polskich linii lotniczych.

Według nieoficjalnych informacji XYZ, spółka Polskie Linie Lotnicze LOT (PLL LOT) ma nowy zarząd. W skład organu weszły dwie nowe osoby. Jedną z nich jest Jerzy Kurella, wcześniej przez lata związany w branżą energetyczną, m. in. jako wiceprezes PGNiG i prezes Taurona Polska Energia. W PLL LOT będzie pełnił funkcję wiceprezesa spółki.

Wiceprezesem zostanie także drugi nowy członek zarządu, Piotr Karnkowski, dotąd związany z branżą bankową. Przez ostatnie 7 lat pracował w Banku Gospodarstwa Krajowego, wcześniej, przez kilkanaście lat związany był Bankiem BPH.

Dotychczas w skład zarządu LOT-u wchodzili Michał Fijoł (pełniący funkcję prezesa), Dorota Dmuchowska (członkini ds. operacyjnych) oraz Artur Lebiedziński, p.o. członka zarządu ds. ekonomiczno-finansowych oraz korporacyjnych.

Jerzy Kurella dołącza do zarządu PLL LOT

Jerzy Kurella to prawnik. Przed dołączeniem do PLL LOT był związany m. in. z branżą energetyczną.

Jako prawnik pracował w TUiR Partner i Gardia Life. Od 2002 roku był zawodowo związany z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem (PGNiG), w którym pełnił m.in. funkcję dyrektora zarządzającego ds. obsługi prawnej oraz dyrektora zarządzającego ds. negocjacji.

Później został członkiem zarządu, a potem wiceprezesem grupy kapitałowej BOT. Jednak w 2008 roku zrezygnował z tej funkcji i został prezesem Wojskowego Towarzystwa Budownictwa Społecznego, a już rok później rozpoczął karierę w Banku Gospodarstwa Krajowego, gdzie zajmował się znowu projektami energetycznymi.

W latach 2013-2015 powrócił do PGNiG jako wiceprezes zarządu ds. handlowych. W okresie od czerwca 2013 do stycznia 2014 r. powierzono mu pełnienie obowiązków prezesa zarządu PGNiG.

1 października 2015 został wybrany przez na nowego prezesa Tauron Polska Energia zastępując na tym stanowisku Dariusza Luberę. W dniu 8 grudnia 2015 został odwołany z tej funkcji.

W latach 2017-2021 był ekspertem ds. energetycznych Instytutu Staszica, w latach 2021-2023 pracował jako doradca dla EY. Następnie przeszedł jako doradca do JKK Doradztwo Biznesowe.

Prezes LOT utrzymał się na stanowisku po zmianie władzy

Nie ma natomiast zmian na samym szczycie spółki. Michał Fijoł zasiada na stanowisku prezesa Polskich Linii Lotniczych LOT od połowy 2023 r. Wcześniej, w grudniu 2022 r. ze spółką pożegnał się jej wieloletni szef, Rafał Milczarski.

Obejmując nowe stanowisko Fijoł był już jednak w swojej firmie dobrze znany – wcześniej przez siedem lat pełnił funkcję członka zarządu ds. handlowych. Wraz z objęciem stanowiska prezesa PLL LOT, Fijoł został także szefem Polskiej Grupy Lotniczej (PGL).

W mediach co jakiś czas pojawia się opinia, że pozycja prezesa LOT-u może być zagrożona. Mimo to, Michał Fijoł utrzymał się na stanowisku szefa spółki po zmianie władzy w wyborach parlamentarnych w październiku 2023 r.

Portal wnp.pl informuje, że niepewna pozycja Fijoła w Locie jest skutkiem ścierających się „obozów” w Ministerstwie Infrastruktury. Jeden z nich rzekomo chce pozbawić obecnego prezesa stanowiska. Drugi – oczekuje stabilnej pozycji LOT-u i chce wzmocnienia przewoźnika, by za kilka lat, po powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego, linie mogły obsłużyć hub.

Ale tarcia na poziomie kadrowym to niejedyny problem linii lotniczych. LOT znajduje się obecnie w strategicznym momencie wyboru floty regionalnej. Decyzja dotyczy przejęcia 84 samolotów, jednak przewoźnik od kilku lat nie zajął jeszcze stanowiska odnośnie tego, kto ma wyprodukować maszyny. Wiadomo, że będzie to europejski Airbus lub brazylijski Embraer – pytania ofertowe przewoźnik wysłał do firm wiosną tego roku. O sytuacji floty PLL LOT pisaliśmy szczegółowo w tym tekście.

Artykuł zaktualizowano o informację, że do zarządu PLL LOT jako wiceprezes dołączy poza Jerzym Kurellą także Piotr Karnkowski.

Kolejna aktualizacja:

Informację o zmianach w zarządzie PLL LOT potwierdziła Polska Agencja Prasowa powołując się na przedstawicieli przewoźnika.