Pogłoski o końcu Carrefoura w Polsce mocno przesadzone? „2025 r. to dla nas reset”
Carrefour Polska ogłasza nowe otwarcie. Sieć ma nowy zarząd, strategię i spojrzenie na rynek retail. – Przygotowaliśmy plan rozwoju naszej sieci w Polsce i od stycznia 2025 r. wdrażamy go w życie – zapowiada Tomasz Waligórski, prezes Carrefour Polska. W planach: dalsza redukcja etatów, konsolidacja rynku, zmiana polityki cenowej oraz poszukiwanie oszczędności.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jaką strategię wdraża Carrefour Polska pod kierownictwem nowego prezesa.
- Na czym polega polityka redukcji nierentownych sklepów i zwolnień grupowych.
- Jakie są założenia w zakresie optymalizacji kosztowej, cenowej, promocyjnej i asortymentowej.
Od lat pojawiają się spekulacje o wycofaniu Carrefoura z Polski, napędzane przez stopniowe zamykanie placówek i spadek przychodów. Tymczasem globalne wyniki Carrefoura za 2024 r. wyniosły 94,6 mld euro – co oznacza wzrost o +9,9 proc. r/r. W Polsce przychody spadły o 3 proc., do poziomu 2,4 mld euro.
– Miniony rok zakończyliśmy poniżej oczekiwań – zarówno naszych, jak i naszych akcjonariuszy.
Rok 2025 ma być przełomowy. Naszym celem jest wzrost i umocnienie pozycji Carrefoura w Polsce – deklaruje Tomasz Waligórski, prezes Carrefour Polska.
Podkreśla, że wyniki za 2024 r. odzwierciedlają wpływ inflacji na cały rynek handlowy:
– Efekty inflacji widoczne są nie tylko w naszych obrotach, ale też u innych graczy – także w segmencie dyskontowym. W pierwszym kwartale 2025 r. widzimy już pierwsze pozytywne efekty wdrażanej strategii, choć wyniki zniekształca tzw. efekt techniczny – w 2024 r. Wielkanoc wypadała w marcu, a w 2025 r. – dopiero w drugiej połowie kwietnia. Poprawę naszych wyników obserwowaliśmy już w czwartym kwartale 2024 r., a w pierwszym kwartale 2025 została ona potwierdzona. Jesteśmy na dobrej drodze – zapewnia prezes.
Nowa jakość?
Po kilku słabszych latach Carrefour wraca z planem naprawczym oraz nowym menedżerem – wcześniej związanym m.in. z Eurocashem i Biedronką – który obiecuje poprawę i nową jakość działania sieci w Polsce.
Miniony rok zakończyliśmy poniżej oczekiwań – zarówno naszych, jak i naszych akcjonariuszy. Rok 2025 ma być przełomowy. Naszym celem jest wzrost i umocnienie pozycji Carrefoura w Polsce.
– Rok 2025 traktujemy jako moment gruntownej rewizji naszych dotychczasowych polityk i strategii. To czas pełnego resetu. Carrefour Polska w 2024 r. powołał nowy zarząd, którego zadaniem jest przygotowanie sieci do kolejnego etapu rozwoju. Mamy plan i od marca 2025 r. zaczęliśmy jego wdrażanie. Przedstawiliśmy go wszystkim pracownikom – od najniższego do najwyższego szczebla – aby każdy wiedział, w jakim kierunku zmierzamy. Nowa strategia zakłada wzmocnienie pozycji Carrefoura na polskim rynku – zapewnia prezes Tomasz Waligórski.
Zdaniem eksperta
Hipermarkety odchodzą. Sentyment nie wystarczy
Subiektywnie: dyskonty zdecydowanie wygrywają walkę o konsumentów. Otwierają nowe sklepy, budują centra dystrybucyjne, przyciągają innowacyjnych dostawców. Są elastyczne, modne i umieją się dostosować – szczególnie w kluczowych kategoriach takich jak owoce, warzywa, pieczywo czy napoje. To właśnie one dziś trenują „ekwilibrystykę spożywczą”.
Tymczasem hipermarkety nie otwierają nowych placówek, nie zapraszają nowych dostawców, opierają się na przestarzałych umowach z producentami, którzy nie wnoszą innowacji. W efekcie ich oferta staje się nieatrakcyjna i nieodpowiednia do realiów rynku. Moim zdaniem hipermarkety muszą odejść. Sentymentalnie być może będziemy za nimi tęsknić, ale ekonomicznie – absolutnie nie.
Carrefour szuka recept
Nowy zarząd Carrefour Polska rozpoczął pracę od diagnozy potrzeb i oczekiwań współczesnego klienta.
– Zbadaliśmy, co możemy zaoferować klientom lepszego niż dyskonty i jak poprawić naszą ofertę.
Pierwszym krokiem była analiza cenowa, która pokazała konieczność zmiany dotychczasowej polityki cenowej. Od września 2024 r. rozpoczęliśmy wdrażanie zmian, dzięki którym dziś nasze ceny są porównywalne z tymi w dyskontach. Co więcej, ceny 500 podstawowych produktów spożywczych w Carrefourze są obecnie bardzo konkurencyjne na tle całego rynku. Kolejnym obszarem zmian były promocje. Polski rynek jest dziś silnie skoncentrowany na promocjach, a Carrefour do niedawna nie prowadził intensywnej polityki w tym zakresie. Od października 2024 r. to się diametralnie zmieniło – tłumaczy prezes.
Jego zdaniem Polacy robią zakupy znacznie częściej niż mieszkańcy wielu krajów europejskich, dlatego zapotrzebowanie na promocje jest u nas wyższe. Trzecim elementem zmian będzie asortyment.
– Obecnie dostosowujemy ofertę do różnych formatów sklepów, ponieważ Carrefour działa w modelu wielokanałowym. Wcześniej podchodziliśmy do kwestii asortymentu schematycznie, dziś w supermarketach o powierzchni poniżej 2 tys. m kw. dodajemy produkty, które wcześniej nie były dostępne w tym formacie – mówi Tomasz Waligórski.
Rok 2025 traktujemy jako moment gruntownej rewizji naszych dotychczasowych polityk i strategii. To czas pełnego resetu.
Prezes Tomasz Waligórski podkreśla, że po latach sukcesywnego ograniczania oferty produktowej, Carrefour ponownie rozbudowuje swój asortyment.
– Chcemy oferować klientom kompleksowy wybór. Na przykład w segmencie makaronów dostępne są u nas wszystkie rodzaje – w pełnym przekroju cenowym: od produktów ekonomicznych po premium. Pierwsze efekty już widać – w segmencie supermarketów sprzedaż rośnie od kilku miesięcy. Inaczej wygląda sytuacja w hipermarketach. Polacy coraz częściej wybierają zakupy blisko miejsca zamieszkania, dlatego duże sklepy tracą na znaczeniu. Obecnie dominują zakupy mniejsze, ale robione częściej – dodaje prezes Carrefour Polska.

Carrefour stawia na konsolidację rynku
Polska jest jednym z mniejszych rynków operacyjnych Carrefoura, ale ma ogromny potencjał.
– To już piąty co do wielkości rynek spożywczy w całej Unii Europejskiej. Dystans dzielący nas od rynku hiszpańskiego systematycznie się zmniejsza, a wartość rynku w Polsce nadal rośnie. To sprawia, że z perspektywy Carrefoura Polska jest rynkiem bardzo atrakcyjnym – mówi prezes sieci sklepów.
Zwraca też uwagę, że rosnąca siła nabywcza Polaków będzie napędzać konsumpcję, a to stwarza pole do dalszej ekspansji.
– To atrakcyjna przestrzeń dla sieci z aspiracjami konsolidacyjnymi. Choć synergie z konsolidacji są dziś mniejsze – ze względu na spadające marże – Carrefour planuje być aktywnym graczem w tym procesie. W nowym planie rozwoju podkreślamy, że konsolidacja musi być elementem naszej długofalowej strategii zwiększania udziałów w polskim rynku – zaznacza Tomasz Waligórski.
Specyfika Polski
Zdaniem prezesa Carrefoura, Polska jest specyficznym rynkiem na tle Europy pod względem struktury handlu detalicznego.
– W Polsce mamy bardzo wysokie nasycenie sklepami – ich liczba w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców jest kilka razy większa niż w krajach zachodnich. To powoduje, że konkurencja cenowa jest wyjątkowo silna. Jednak, jak pokazują najnowsze badania, klienci są coraz bardziej zmęczeni agresywnymi komunikatami cenowymi ze strony dyskontów. Często nie są już w stanie określić, ile kosztują poszczególne produkty, a sama komunikacja promocyjna staje się przytłaczająca. Coraz więcej konsumentów poszukuje miejsca, w którym mogą zrobić zakupy wygodnie i bez stresu. Właśnie w tym widzę szansę dla Carrefoura. Dyskonty oferują ograniczony asortyment – w porównaniu z nami nawet dziesięciokrotnie mniejszy. Dlatego chcemy jasno komunikować klientom, że Carrefour to nie tylko atrakcyjne ceny, ale też znacznie szerszy wybór produktów. Taka jest nasza polityka handlowa. Jeśli chodzi o lokalizacje, koncentrujemy się na dużych miastach. Nie konkurujemy bezpośrednio z sieciami takimi jak Dino, które rozwijają się w mniejszych miastach i miejscowościach – zaznacza Tomasz Waligórski.
Coraz więcej konsumentów poszukuje miejsca, w którym mogą zrobić zakupy wygodnie i bez stresu. Właśnie w tym widzę szansę dla Carrefoura.
Rośnie znaczenie e-commerce w strategii Carrefour Polska.
– Dzięki naszej obecności w dużych miastach mamy realną szansę, by sprzedaż online stała się istotnym elementem naszego modelu biznesowego. Kończymy prace nad nową platformą zakupową oraz wdrożeniem aplikacji, która połączy program lojalnościowy z e-zakupami. Planujemy jej uruchomienie pod koniec roku – zapowiada prezes Tomasz Waligórski.
Zdaniem eksperta
Dyskonty i hipermarkety z lekką zadyszką
W pozostałych formatach zanotowano spadki:
– w supermarketach – o 5 proc.,
– hipermarkety – o 3,2 proc.,
– dyskonty – o 3,1 proc.
Podobnie wygląda sytuacja, jeśli chodzi o liczbę unikalnych klientów (unique shoppers):
– wzrost r/r tylko w sklepach convenience – o 0,8 proc.,
– spadki r/r w hipermarketach – o 7,1 proc.,
– w supermarketach – o 3,6 proc.,
– w dyskontach – o 0,8 proc.
Wzrost znaczenia sklepów convenience może być efektem ekspansji sieci tego formatu oraz rosnącej spontaniczności zakupowej.
Z kolei spadki w innych formatach mogą być wynikiem przejęcia części klientów przez sklepy convenience i e-commerce, szczególnie w przypadku hipermarketów i supermarketów. Zakupy online stają się alternatywą dla dużych, planowanych zakupów – oferując wygodę i oszczędność czasu. Dodatkowo wpływ na zmianę zachowań konsumenckich mogą mieć: rosnąca popularność dostaw z restauracji oraz szybkie tempo życia, które sprzyja częstym, drobnym zakupom w formatach convenience i dyskontach.
Carrefour szuka oszczędności
Nowy zarząd traktuje 2025 r. jako nowy początek – moment budowania rentownego modelu handlowego w każdym segmencie działalności.
– W centrum naszej uwagi są dziś relacje z dostawcami. Do tej pory były one głównie transakcyjne – oparte na zasadzie kupno–sprzedaż. Teraz chcemy budować relacje strategiczne, bo wiemy, że wspólne działania z partnerami handlowymi mogą przynieść korzyści wszystkim stronom – zarówno nam, jak i dostawcom, a przede wszystkim klientom. Dzięki temu możemy zaoferować lepiej dobrany asortyment, skuteczniejsze promocje i atrakcyjniejsze ceny. To z kolei przełoży się na rentowność – zarówno dla Carrefoura, jak i naszych partnerów – zapowiada prezes Carrefour Polska.
Drugim kluczowym obszarem działań zarządu jest restrykcyjna kontrola kosztów.
– Stosujemy zasadę „zero budgeting” – każdy koszt jest przez nas kwestionowany. Zadajemy sobie pytanie: jak firma funkcjonowałaby, gdyby tego kosztu w ogóle nie było? Potrzebujemy resetu również w strukturze kosztowej. W 2024 r. plan optymalizacji kosztowej przyniósł 250 mln zł oszczędności. Na 2025 r. zakładamy podobny efekt – mówi Tomasz Waligórski.
Czas zwolnień
Carrefour kontynuuje także restrukturyzację sieci poprzez likwidację nierentownych placówek i redukcję zatrudnienia. W 2024 r. zwolniono 300 pracowników, a w tym roku proces obejmie kolejne 200 osób. Obecnie Carrefour Polska zatrudnia około 9 tys. pracowników.
Stosujemy zasadę „zero budgeting” – każdy koszt jest przez nas kwestionowany. Zadajemy sobie pytanie: jak firma funkcjonowałaby, gdyby tego kosztu w ogóle nie było? Potrzebujemy resetu również w strukturze kosztowej.
– W Carrefourze historycznie mieliśmy do czynienia z nadwyżką zatrudnienia – głównie ze względu na zbyt duże powierzchnie sklepów. Dziś, w odpowiedzi na zmieniające się zwyczaje konsumentów i silną presję konkurencji, przebudowujemy sklepy, zmniejszamy ich powierzchnię i dostosowujemy do niej poziom zatrudnienia. Rynek jest bardzo wymagający. Inwestujemy również w fotowoltaikę, aby ograniczyć koszty energii – jedne z najwyższych w Europie. Mogę to powiedzieć z pełnym przekonaniem, bo widzę, po jakich stawkach kupują energię inne oddziały Carrefoura. We Francji czy Hiszpanii koszty są nawet o połowę niższe niż w Polsce. W 2025 r. uruchomimy 54 instalacje fotowoltaiczne, a w kolejnym roku planujemy drugie tyle. Naszym celem jest, aby co najmniej 90 proc. sklepów Carrefour było wyposażonych w instalacje fotowoltaiczne.
Analogiczny projekt realizujemy w naszych magazynach, gdzie zużycie energii również jest bardzo wysokie – wylicza Tomasz Waligórski.
Koniec ery hipermarketów
Dzisiaj Carrefour ma ok. 800 sklepów w Polsce w trzech różnych formatach: hipermarkety (ok. 100), supermarkety (150) i mniejsze sklepy convenience (ponad 650). W ramach restrukturyzacji w ostatnim roku zamknięto ok. 90 placówek, głównie sklepów franczyzowych w najmniejszym formacie convenience [sklep convenience to niewielka, łatwo dostępna placówka handlowa oferująca ograniczony asortyment produktów codziennego użytku, przeznaczona do szybkich i częstych zakupów blisko domu lub pracy – przyp. red.].
– Zamykanie sklepów to naturalny element naszej działalności. Tak jak eliminujemy produkty, które nie spełniają oczekiwań klientów, tak samo rezygnujemy z placówek, które nie mają szans na odzyskanie rentowności. W ich miejsce otwieramy nowe sklepy – w lokalizacjach, gdzie potencjał sprzedaży jest większy. Obecnie mamy blisko 100 hipermarketów i jesteśmy silnym graczem w tym segmencie, a naszą przewagą są bardzo dobre lokalizacje, często zlokalizowane w centrach dużych miast. Jednak segment hipermarketów nie jest już rozwojowy, dlatego nie przewiduję otwierania nowych sklepów w tym formacie. Planujemy natomiast zmniejszać powierzchnię największych sklepów, ponieważ są one zbyt kosztowne w utrzymaniu względem osiąganych obrotów – mówi Tomasz Waligórski.
W 2024 r. Carrefour zmniejszył powierzchnię w siedmiu hipermarketach – średnio o ok. 35 proc. każdy.
– Plan na ten rok jest podobny i dotyczy kompaktyzacji kolejnych siedmiu hipermarketów. Będziemy dostosowywać powierzchnię do modelu ekonomicznego, który jest rentowny – dodaje prezes.
Carrefour ma również 150 sklepów typu supermarket.
– To segment, w którym widzimy największe szanse na wzrost i poprawę pozycji Carrefoura w Polsce – zapewnia prezes Tomasz Waligórski.
Sieć posiada także ok. 650 sklepów typu convenience pod markami Carrefour Express oraz Globi. Jak radzi sobie w tym formacie w dobie „żabkowej” konkurencji, która ma już ponad 10 tys. lokali?
– Żabka ma specyficzny model asortymentowy, a my – w przeciwieństwie do niej – nie jesteśmy siecią bistro. Nie opieramy się na fast foodzie ani daniach gotowych. Jesteśmy siecią małych sklepów spożywczych, a nasz asortyment – w porównaniu do Żabki – jest znacznie szerszy. To segment, w którym nadal będziemy się rozwijać. Widzę w nim szansę na rozwój, szczególnie w miastach powyżej 100–150 tys. mieszkańców – zapewnia Tomasz Waligórski.
W tym roku Carrefour planuje otworzyć ok. 60 sklepów convenience i kilka supermarketów.
Stacje paliw Carrefour zostają
Carrefour posiada również 39 stacji paliw działających pod własnym logo, zlokalizowanych przy hipermarketach sieci.
– Stacje są rentowne. Udało nam się poprawić warunki zakupu paliwa od dostawców już w ubiegłym roku, a w tym roku kontynuujemy działania zwiększające ich rentowność. Stacje są częścią naszego ekosystemu – odpowiadają na potrzeby klientów, którzy chcą zrealizować jak najwięcej misji zakupowych w jednym miejscu – przyznaje prezes Tomasz Waligórski.
W ubiegłym roku huczało od plotek na temat potencjalnej sprzedaży biznesu związanego ze stacjami paliw.
– Proces rozważania sprzedaży został zakończony. Stacje pozostają w strukturze Carrefour, choć na razie nie planujemy inwestycji w ich rozwój, ponieważ wymagałoby to znacznych nakładów kapitałowych. Naszym priorytetem pozostaje rentowność oraz rozwój sieci sklepów, nie rozbudowa infrastruktury paliwowej – dodaje prezes.
Główne wnioski
- Carrefour Polska ma nowy zarząd, nową strategię i plan rozwoju. Ogłasza „nowe rozdanie”, traktując 2025 r. jako czas pełnej rewizji dotychczasowych polityk. W planach: dalsza redukcja etatów, zmiana polityki cenowej, intensywne poszukiwanie oszczędności. Ambitny plan optymalizacji kosztowej przyniósł w 2024 r. 250 mln zł oszczędności – w 2025 r. spodziewany jest podobny wynik.
- Zdaniem prezesa Carrefour Polska, nasz kraj to atrakcyjny rynek dla sieci z aspiracjami konsolidacyjnymi, mimo że synergie z przejęć są dziś mniejsze z uwagi na coraz niższe marże.
- Carrefour planuje jednak pozostać aktywnym graczem w tym obszarze.

