Pilne
Sprawdź relację:
Dzieje się!
Lifestyle

Ponadczasowa klasyka vs. awangarda z charakterem. Zobacz, jakie trendy dominują w świecie sneakersów

Loafersy, mule, modele niskoprofilowe, retro i trekkingowe – wybór sneakersów chyba jeszcze nigdy nie był tak szeroki jak dziś. Sprawdzamy, które fasony są obecnie najmodniejsze i które zyskają popularność w kolejnym sezonie.

sneakersy
Sneakersy o charakterze trekkingowych i biegowym mają mocną pozycję w obecnych trendach. Fot. Getty Images

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jakie trendy dominują obecnie w świecie sneakersów.
  2. Które rodzaje obuwia promują poszczególne marki – zarówno luksusowe, jak i mainstreamowe.
  3. Jakie kształty, kolory i wzory sportowych butów są teraz na topie.

Mule to nie tylko owoce morza, ale także rodzaj butów, które cieszą się ogromną popularnością już drugi rok z rzędu. To modele z odkrytą piętą, przypominające klapki, dostępne zarówno w ofercie marek premium, jak i popularnych brandów. Najczęściej spotykane na co dzień są Birkenstocki, które można łączyć z krótkimi spodenkami, jeansami czy sukienkami. Mule doskonale wpisują się w większość letnich stylizacji.

Drugim typem obuwia, który nie schodzi z listy trendów, są loafersy. Choć jeszcze do niedawna kojarzone głównie z klasyką i stylem casualowym, dziś sięgają po nie również marki specjalizujące się w sneakersach, jak np. New Balance.

– Najgorętszymi butami tego roku są loafersy i mule. Ciepłe dni sprawiają, że ludzie chętniej wybierają takie modele. Podobnie dzieje się z Crocsami, które coraz częściej pojawiają się w różnych kolaboracjach, a dodatkowo zyskują personalizacje w postaci pinów – mówi Kamil Baks, sneakerhead i influencer znany jako Instabaks.

moda uliczna
Mule to jedne z najpopularniejszych modeli butów tego lata. Fot. Getty Images

Ponadczasowa klasyka

Co ciekawe, sneakersy sprzedają się świetnie nie tylko wiosną, kiedy zmieniamy buty zimowe na letnie, ale także pod koniec wakacji, gdy szukamy przejściowych modeli na końcówkę lata i jesień. Marki sportowe z każdym sezonem wprowadzają nowatorskie rozwiązania, ale jednocześnie chętnie sięgają do przeszłości. Przykładem jest Adidas, który w ramach kolekcji Originals w ostatnich latach promował takie modele jak Gazelle i Samba, a pod koniec tego lata proponuje odświeżony model Superstar. W najnowszej kampanii promuje go hollywoodzka gwiazda Samuel L. Jackson.

– Adidas ponownie stara się lansować model Superstar. Mocno promowane są też Samba i Gazelle. Coraz częściej na ulicach pojawiają się jednak klasyczne New Balance OPG 530 oraz 240L, które stały się bazą wielu kooperacji. Myślę, że wszystkie niskoprofilowe modele sneakersów w kolejnym sezonie będą jeszcze bardziej popularne – przyznaje Kamil Baks.

Samuel L. Jackson w kampanii Adidas
Samuel L. Jackson w kampanii reklamowej promującej sneakersy Superstar. Fot. Materiały prasowe Adidas

Modele retro z archiwalnych kolekcji

Mówiąc o modowych podróżach do przeszłości, jedną z ostatnich Adidas odbył do początku lat dwutysięcznych. Obok promowanych Superstarów marka proponuje obecnie także model Taekwondo, przypominający kultowe „Goodyeary” sprzed 20 lat.

– Adidas stale przeszukuje swoje archiwa. Model Taekwondo wywodzi się z lat dwutysięcznych i w pewnym sensie zastępuje Sambę. Najczęściej pojawia się w monochromatycznych odcieniach na osobach, które wcześniej wybierały właśnie Sambę. W kategorii lo-pro, czyli sneakersów o niskim profilu, Adidas proponuje również minimalistyczne sylwetki Tokyo i Japan – kolejne retro z kolekcji archiwalnej – podkreśla Karolina Marzec, manager marketingu w PRM.

Jak dodaje, również takie marki jak Asics (modele GT-2160, Gel-1130, Gel-Kinetic Fluent) czy New Balance 740 zdobywają dziś popularność dzięki odświeżonym, klasycznym fasonom.

Sneakeriny, czyli Puma chce być bliżej kobiet

Odwieczny rywal Adidasa – marka Puma – również postawił na modowe powroty do przeszłości, odświeżając m.in. model Speedcat z początku lat 2000., który tej wiosny i lata chętnie nosiły takie gwiazdy jak Dua Lipa czy Emily Ratajkowski.

– Puma bardzo aktywnie działa na rynku, można powiedzieć, że bliżej kobiet, co potwierdzają wszystkie baleriny czy powracające Speedcaty w zamszowych odsłonach. Ostatnio można bardzo dużo spotkać ich na ulicach i w internecie, co potwierdza, że te modele butów są bardzo hot – zaznacza Kamil Baks.

Emily Ratajkowski
Modelka Emily Ratajkowski postawiła na czerwone sneakersy Puma Speedcat. Fot. Getty Images

W tym roku marka poszła o krok dalej i na bazie Speedcatów stworzyła baleriny. Buty będące połączeniem klasycznej baletowej sylwetki ze sportową konstrukcją zostały nazwane „sneakerinami”.

– Bella Hadid jest ikoną tego trendu, a marki takie jak Puma czy Miu Miu konsekwentnie umacniają jego pozycję. Podobne modele można znaleźć również w ofercie Adidasa – wylicza Karolina Marzec.

Z górskiego szlaku na wybieg

Sneakersy uwielbiamy nie tylko za design, ale także za wygodę i komfort. Dlatego kolejnym nurtem lansowanym przez marki są buty, które jeszcze niedawno kojarzyły się wyłącznie z górskimi wędrówkami lub treningiem biegowym.

– Retro runnery i sneakersy w stylu gorpcore są obecnie na topie. Model Salomon XT-6, najczęściej widoczny podczas ostatniego Paris Fashion Week, pozostaje modny zarówno ze względu na funkcjonalność, jak i estetykę. Vogue podkreśla rosnącą siłę gorpcore, czyli outdoorowego stylu, reprezentowanego m.in. przez markę Salomon oraz HOKA – tłumaczy Karolina Marzec.

Kooperacje, m.in. Asics z Cecilie Bahnsen czy wcześniej Salomona z Maison Margiela, sprawiły, że buty biegowe i outdoorowe stały się elementem codziennej garderoby. Można je łączyć z jeansami, sukienkami i innymi casualowymi stylizacjami – zarówno do pracy, jak i na spotkania z przyjaciółmi.

– Sneakersy o charakterze trekkingowym i biegowym mają dziś mocną pozycję w trendach. Coraz częściej widuje się je w zestawieniach lifestyle’owych – dodaje Kamil Baks.

Moda uliczna podczas tygodnia mody w Mediolanie
Sneakersy w stylu gorpcore, czyli trekkingowe wpisują się w obecne trendy i możemy je nosić na co dzień na wiele sposobów. Fot. Getty Images

Złoto, srebro i odcienie brązu Mocca Mousse

Poza odpowiednim kształtem, ogromne znaczenie ma także kolorystyka sneakersów oraz detale, które nadają im charakter.

– Każdy, kto śledzi trendy, nie może przeoczyć jednego koloru: Mocca Mousse. To kolor roku według Pantone, dominujący również w świecie sneakersów. Sylwetki w ziemistych, kawowych tonach pojawiają się wszędzie, szczególnie w modelu Puma Speedcat. Także New Balance, Adidas czy francuska VEJA stawiają na paletę mocca, wykorzystując różne materiały – od skóry, przez zamsz, po mesh – wylicza Karolina Marzec.

W trendach są obecnie także złoto, srebro, odcienie zieleni oraz zwierzęce wzory.

– Chromowane srebro i metaliczne wykończenia to jeden z najmocniejszych trendów wśród sneakersów – zarówno w segmencie luksusowym, jak i casualowym. Modowym hitem tego roku są retro modele Asics z serii Gel Kinetic Fluent, szczególnie te ze srebrnymi i złotymi akcentami. Popularnością cieszą się także zwierzęce printy, jak zebra czy cow print, które nadają sneakersom drapieżnego charakteru – dodaje nasza rozmówczyni.

Sneakersy marki Converse
Zwierzęce wzory na sneakersach to jeden z mocnych tegorocznych trendów. Fot. Nozwmodzie.com.pl

Główne wnioski

  1. Od loafersów i kobiecych sneakerinów po outdoorowe modele – oferta marek, nie tylko sportowych, jest dziś wyjątkowo szeroka. Coraz częściej także luksusowe brandy włączają do swoich kolekcji różnorodne modele sneakersów.
  2. Moda coraz śmielej czerpie z przeszłości, o czym świadczą powroty Adidasa, New Balance czy Pumy do archiwalnych fasonów. Sneakersy sprzed 20, 30, a nawet 50 lat wciąż pozostają modne i chętnie sięgają po nie kolejne pokolenia miłośników klasyki.
  3. Obok kształtu butów istotną rolę odgrywa kolorystyka. W tym roku dominują odcienie ziemiste, metaliczne srebro i złoto oraz wyraziste printy zwierzęce.