BYD chce produkować auta elektryczne dla Europy lokalnie. Do 2028 r.
Chiński koncern motoryzacyjny BYD zapowiedział, że w ciągu trzech lat wszystkie samochody elektryczne sprzedawane na rynku europejskim będą produkowane lokalnie. Decyzja ma pomóc firmie uniknąć unijnych ceł i zwiększyć konkurencyjność w Europie.
BYD, największy producent samochodów w Chinach, rozpoczął już inwestycje w Europie. Fabryka na Węgrzech ma ruszyć z produkcją jeszcze w 2025 r., a kolejny zakład zostanie uruchomiony w Turcji w 2026 r.
Stella Li, wiceprezes BYD i druga osoba w firmie, poinformowała podczas targów IAA Mobility w Monachium, że celem koncernu jest pełna lokalizacja produkcji na kontynencie do 2028 r. – Dajcie nam dwa do trzech lat – mówi, odnosząc się do harmonogramu dostosowania się do europejskiego popytu.
Unia Europejska wprowadziła w 2023 r. cła na chińskie samochody elektryczne, uzasadniając to wsparciem tamtejszych producentów przez rządowe subsydia. Produkcja w Europie pozwoli BYD ominąć te restrykcje.
Hybrydy w natarciu
Do niedawna firma sprzedawała na Starym Kontynencie wyłącznie samochody elektryczne. Pod koniec 2024 r. ogłosiła jednak rozszerzenie oferty o hybrydy plug-in. Modele te szybko zdobyły popularność – w Wielkiej Brytanii najlepiej sprzedającym się autem BYD jest właśnie hybryda.
W ciągu najbliższych sześciu miesięcy producent wprowadzi na rynek trzy do czterech nowych modeli PHEV. Według Li, w ciągu roku lub dwóch sprzedaż hybryd przewyższy zainteresowanie autami elektrycznymi w Europie.
W 2027 r. BYD planuje wprowadzenie na europejski rynek marki luksusowej – Yangwang. Ma to być element budowania wizerunku firmy nie tylko jako masowego producenta, ale także dostawcy samochodów premium.
Wyniki sprzedaży i plany rozwoju
W 2024 r. globalna sprzedaż BYD sięgnęła 4,2 mln samochodów, co oznacza dziesięciokrotny wzrost w porównaniu z 2019 r. Ostatnie miesiące przyniosły jednak spadki sprzedaży i produkcji w Chinach, co Li określiła jako naturalne po długim okresie dynamicznego rozwoju.
Pomimo tego firma utrzymuje w Chinach pozycję lidera i notuje dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w 2025 r. Zdaniem wiceprezes, to właśnie rynki zagraniczne, w tym Europa, będą głównym źródłem dalszego rozwoju. Przyszłość BYD wiąże się także z nadchodzącymi zmianami personalnymi.
Zgodnie z nowymi regulacjami w Chinach, prezes firmy Wang Chuanfu, obecnie 59-letni, będzie musiał przejść na emeryturę na początku 2027 r. Stella Li nie zdradziła, kto może być jego następcą.
Źródło: Reuters