Kraków Airport będzie mieć nowy plan generalny. Jest przetarg
Krakowski port lotniczy będzie mieć nowy plan generalny rozwoju lotniska. Przetarg na opracowanie dokumentu został właśnie ogłoszony na platformie z zamówieniami. Wszystko z powodu liczby pasażerów, która przerosła pierwotne oczekiwania.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Dlaczego Kraków Airport musi zaktualizować swój plan generalny.
- Jakie rekordy pasażerskie osiągnęło lotnisko w ostatnich latach.
- Jakie inwestycje są planowane, aby sprostać rosnącemu popytowi na podróże lotnicze.
Rok 2024 był rekordowy dla polskich portów regionalnych. Lotniska obsłużyły wówczas 59,5 mln pasażerów. Stopniowo rośnie przy tym udział regionalnych portów lotniczych w obsłudze ruchu lotniczego. W 2019 r. ostatnim przed pandemią, obsługiwały one 60 proc. wszystkich pasażerów. W roku ubiegłym ten udział wzrósł do 64 proc.
Poprzedni rok był również rekordowy dla krakowskiego lotniska w Balicach. Obecnie to najbardziej dynamicznie rozwijający się port regionalny w kraju i zarazem drugi największy po Lotnisku Chopina.
W 2024 r. Kraków Airport obsłużył ponad 11 mln pasażerów, czyli o prawie jedną piątą (18 proc.) więcej wobec roku 2023. Wynik ten był jednocześnie rekordem w historii lotniska w Balicach. Kraków Airport był również jedynym lotniskiem regionalnym w Polsce, które obsłużyło więcej niż 10 mln podróżnych w ciągu roku.
Warto wiedzieć
Kraków Airport rośnie najszybciej w Europie
Podkrakowskie lotnisko po raz kolejny utrzymało pozycję lidera rankingu ACI EUROPE (ang. Airport Council International Europe, Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych) jako najszybciej rozwijającego się dużego lotniska w Europie (w przedziale od 10 do 25 mln pasażerów rocznie). Dane te obejmują pierwsze półrocze 2025 r.
Kraków Airport urosło w tym czasie o 18,7 proc. Drugie w kolejności, lotnisko w Budapeszcie, zanotowało wynik na poziomie 15 proc. Na kolejnych miejscach pod względem wzrostu liczby pasażerów znalazły się lotniska w Warszawie i Walencji. Z danych ACI EUROPE wynika, że cały segment dużych portów lotniczych odnotował wówczas wzrost o niewiele ponad 5 proc.
Plan generalny do zmiany
Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło również w 2018 r. plan generalny dla podkrakowskiego lotniska na 20 lat. Wartość planowanych inwestycji miałaby przekroczyć miliard złotych. To m.in. projekty, mające zwiększyć przepustowość lotniska, jak budowa nowego pasa startowego o długości 2800 m czy rozbudowa terminala pasażerskiego.
Ten okazał się jednak niewystarczający. Powód? Dynamiczny wzrost popytu na podróże lotnicze z Kraków Airport.
"Pierwotne plany zakładały, że w 2031 r. powstanie terminal na 12 mln pasażerów. Oczywiście, że deklarowana przepustowość na 12 mln nie byłaby finalna. Przecież obecny terminal zaprojektowany jest na 8 mln pasażerów, a w zeszłym roku obsłużył ponad 11 mln podróżnych" – mówił, cytowany przez portal Rynek Lotniczy, Łukasz Strutyński, prezes Kraków Airport.
Spółka lotniskowa ogłosiła więc 8 września (poniedziałek) przetarg na opracowanie nowego Planu Generalnego na okres nie krótszy niż 20 lat. Jak czytamy, zwycięzca ma „określić wizję rozwoju lotniska”. Następnie zostanie ona zatwierdzona przez ministra infrastruktury.
Termin wykonania zamówienia wynosi 1305 dni od dnia podpisania umowy. Jak czytamy w opisie zamówienia, w postępowaniu mogą uczestniczyć wyłącznie wykonawcy, których siedzibą jest państwo będące członkiem Unii Europejskiej, należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. A także państwo-strona Porozumienia w sprawie zamówień rządowych (GPA), zawartego w ramach Światowej Organizacji Handlu, albo państwo-strona umowy z Unią Europejską, zapewniającej wzajemny dostęp do zamówień publicznych.
Potencjalny wykonawca jest zobowiązany do wpłacenia wadium w wysokości 80 tys. zł. Przy wyborze wykonawcy zamawiający weźmie pod uwagę kryterium ceny brutto za całość zamówienia. Termin składania ofert upływa 16 października tego roku.
Główne wnioski
- Lotnisko w Balicach obsłużyło w 2024 r. ponad 11 mln podróżnych, znacznie przekraczając przepustowość obecnego terminala. To pokazuje, że pierwotne założenia planu generalnego z 2018 r. okazały się niewystarczające wobec rosnącego popytu na podróże lotnicze.
- Regionalne porty lotnicze w Polsce odgrywają coraz większą rolę w obsłudze ruchu pasażerskiego. W 2024 r. odpowiadały one już za 64 proc. wszystkich pasażerów w kraju, a Kraków Airport był jedynym lotniskiem regionalnym, które przekroczyło granicę 10 mln podróżnych rocznie. To potwierdza, że rola portów poza Warszawą systematycznie rośnie.
- Przyszły rozwój lotniska w Krakowie będzie wymagał dużych inwestycji i długoterminowego planowania. Planowana budowa nowego pasa startowego oraz rozbudowa terminala mają zwiększyć przepustowość portu. Nowy plan generalny, przygotowywany na co najmniej 20 lat, ma zapewnić odpowiednie warunki do dalszego rozwoju i utrzymania pozycji Kraków Airport jako drugiego najważniejszego lotniska w Polsce.