Prezes Infogain: proponujemy dziś klientom rozwiązania sztucznej inteligencji, chociaż to kanibalizacja naszej pracy
Software house z Doliny Krzemowej, którego największe europejskie biuro działa w Krakowie, planuje w najbliższych latach nie tylko zwiększyć zatrudnienie w Polsce, ale także wejść na kolejne rynki. Obecnie w Europie firma ma zespoły na Węgrzech i w Ukrainie, a właśnie tworzy oddział w Rumunii.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak radzi sobie Infogain w Polsce i jakie ma plany.
- Jakie usługi chce oferować Infogain.
- Jakie trendy kształtują dziś rynek IT.
Nikt lepiej niż branża IT nie zdaje sobie sprawy z możliwości sztucznej inteligencji i tego, jakie wyzwania ze sobą niesie. Rok temu w Infogain – software housie z Doliny Krzemowej, którego inwestorem jest fundusz private equity – doszło do zmiany na stanowisku prezesa. Ayan Mukerji, po 35 latach pracy w branży IT, przeszedł na emeryturę, a w lutym ubiegłego roku zastąpił go Dinesh Venugopal. Wcześniej był on prezesem firmy PK, przejętej przez Concentrix, a jeszcze wcześniej zarządzał spółką Mphasis, której wartość zwiększył z 300 mln do 1 mld dolarów. Co ciekawe, jego kariera w Dolinie Krzemowej zaczęła się w tym samym budynku w Los Gatos, w którym dziś mieści się siedziba Infogain.
Dwa razy więcej
– Dinesh Venugopal zaprezentował nową strategię, która pozwoli nam wrócić na ścieżkę wzrostu. W trzy lata liczba pracowników zwiększy się z 6 do 12 tys. W naszym krakowskim oddziale również planujemy co najmniej dwukrotny wzrost zatrudnienia. Przewidujemy, że Infogain Poland na koniec 2025 r. będzie liczył około pół tysiąca osób – mówi Krystian Sperka, szef Infogain w Polsce.
Z ostatniego raportu MOTIFE – krakowskiej firmy rekrutacyjnej i konsultingowej wspierającej zagraniczne firmy technologiczne w budowaniu hubów IT w Polsce – wynika, że Infogain zatrudnia obecnie ok. 250 osób. Rok finansowy od 1 kwietnia 2023 r. do 21 marca 2024 r. firma zakończyła z przychodami na poziomie 48,2 mln zł oraz zyskiem netto w wysokości 2,8 mln zł, co wynika ze sprawozdania spółki. Sabre, jeden z kluczowych klientów polskiego oddziału, przeprowadził w tym czasie restrukturyzację, która zmniejszyła zatrudnienie w Infogain o kilkadziesiąt osób.
Już nie tylko outsourcing IT
Strategia Infogain zakłada rozwój w obszarach wykraczających poza te, które dotychczas dominowały w działalności spółki. Do tej pory firma koncentrowała się głównie na klasycznej inżynierii oprogramowania i outsourcingu IT.
– Te usługi nie są już tak atrakcyjne, a badania rynkowe pokazują, że prawdopodobnie będą się kurczyć, ponieważ wiele obszarów zastąpi sztuczna inteligencja. Produkcja oprogramowania będzie szybsza, a może także tańsza. Jest jednak kilka segmentów, w których możemy rosnąć dalej. Do 2028 r. nawet 40 proc. klasycznych zadań inżynierii oprogramowania zostanie zautomatyzowanych dzięki AI, a firmy, które nie wdrożą sztucznej inteligencji do działalności podstawowej, znikną z rynku usług outsourcingu IT – podkreśla Krystian Sperka.
Już dziś co piąty projekt realizowany przez Infogain w Polsce opiera się na sztucznej inteligencji. Spółka zamierza rozwijać się przede wszystkim w obszarze inżynierii danych i AI, a także w sektorze platform ecommerce oraz poprzez ścisłą współpracę z partnerami strategicznymi – m.in. Google.
– Proponujemy dziś klientom rozwiązania sztucznej inteligencji, chociaż to kanibalizacja naszej pracy. Zarabiamy na tym, ale jednocześnie zmniejszamy zapotrzebowanie na nasze dotychczasowe usługi. Dlatego tak dużo inwestujemy w rozwój kompetencji z zakresu inżynierii danych oraz AI & ML. AI to przyszłość, bez której firmy nie będą w stanie funkcjonować i zwiększać zysków. Chcemy się specjalizować w modelowaniu danych potrzebnych dla sztucznej inteligencji, aby nasza spółka mogła działać sprawniej i wydajniej – dodaje Krystian Sperka.
W stronę AI
Drugi obiecujący obszar to platformy do sprzedaży w internecie (tzw. e-commerce).
– Tak jak platformą do obsługi przedsiębiorstwa są systemy SAP, tak dla e-commerce są to platformy np. Salesforce i Adobe Commerce. Początkowo wydawało nam się, że możemy działać samodzielnie. Teraz jednak umacniamy partnerstwa z takimi firmami, jak Adobe i Salesforce, które wytwarzają platformy klasy Enterprise. Chcemy, aby platformy biznesowe były dla naszych klientów naturalnym wyborem. Najważniejszym obszarem jest jednak współpraca ze sztuczną inteligencją – podkreśla szef Infogain w Polsce.
Zmiany już widać na rynku.
– W ostatnim półroczu obserwujemy wyraźny wzrost zatrudnienia na stanowiskach związanych z projektami dotyczącymi AI. Przekwalifikowujemy nasze zespoły wewnętrzne w zakresie prompt engineeringu [sztuka formułowania poleceń i pytań do modeli AI w taki sposób, aby uzyskać najlepsze odpowiedzi – red.], a także w zakresie podejścia agentowego [tworzenie systemów AI zdolnych do samodzielnego podejmowania działań, korzystania z narzędzi i realizacji zadań, a nie tylko reagowania na pojedyncze pytania – red.]. Rozwijamy również kompetencje związane z SDLC opartym na AI, gdzie wykorzystujemy sztuczną inteligencję w całym cyklu życia oprogramowania – od analizy wymagań, przez pisanie kodu i testowanie, aż po utrzymanie – mówi Krystian Sperka.
Zdaniem eksperta
Człowiek i długo, długo nic
Nowe umiejętności
Informatycy muszą współpracować z inteligentnymi agentami, którzy potrafią interpretować potrzeby, pisać kod, wprowadzać automatyczne testy. Dlatego Infogain zatrudnia specjalistów zdolnych do projektowania, zarządzania i nadzorowania pracy agentów AI. To takie zawody, jak: inżynier promptów (prompt engineer), vibe coder (osoba tłumacząca ludzkie emocje lub kontekst na użyteczne dane dla promptów), integratorzy AI czy architekci wielosystemowi. Do ich wykonywania potrzebna jest wiedza z zakresu inżynierii oprogramowania, AI, ML, nauk behawioralnych oraz inżynierii danych.
Warto wiedzieć
Tych zawodów by nie było, gdyby nie sztuczna inteligencja:
- Prompt engineer – specjalista od tworzenia skutecznych poleceń i pytań do modeli AI, aby uzyskać najlepsze możliwe odpowiedzi.
- Vibe coder – tłumaczy emocje, nastrój i kontekst kulturowy na język zrozumiały dla sztucznej inteligencji.
- AI integrator – łączy różne systemy i narzędzia AI z procesami biznesowymi firmy.
- Architekt wielosystemowy – projektuje i nadzoruje złożone środowiska IT, w których współpracuje wiele systemów opartych na AI.
– Zmieniamy software house w partnera strategicznego. Wiemy, że część konkurencji jest przed nami, szczególnie ta, która dokonała dużych inwestycji już na początku 2023 r. Spora jednak część firm uważa, że wciąż ma czas. Liczymy, że z tą częścią wygramy. Wierzę, że dziś nie wystarczy tylko utrzymywać bieżące oprogramowanie – trzeba patrzeć dalej. Kiedy klienci mają wybór między firmą, która będzie jedynie utrzymywała istniejące systemy, a partnerem, który je przebuduje lub stworzy nowe, decyzja staje się prosta – przekonuje Krystian Sperka.
Polscy informatycy z Infogain zrealizowali m.in. projekt wirtualnego asystenta, na tyle inteligentnego, że nie wymaga częstego wsparcia ze strony człowieka. Dla innego klienta firma przeprowadziła migrację ze starych środowisk analizy danych do nowoczesnych rozwiązań w chmurze.
Własny klient
Dotychczas większość projektów krakowskiego biura – w tym dla Mety czy Google’a – trafiała do niego z centrali w USA.
Nie pytajmy, czy AI zmieni outsourcing IT. Pytajmy raczej, kto na tym zyska, a kto zostanie w tyle.
– Dziś robimy krok dalej. Aktywnie szukamy lokalnych klientów, z którymi możemy budować realne, partnerskie relacje. Chcemy rozwijać nowy strumień przychodów, niezależny od projektów z centrali w Stanach Zjednoczonych, oferując rozwiązania dopasowane do specyfiki lokalnego rynku. Nie pytajmy, czy AI zmieni outsourcing IT. Pytajmy raczej, kto na tym zyska, a kto zostanie w tyle – mówi Krystian Sperka.
Krakowskie biuro, największy w Europie oddział Infogain, realizuje też coraz więcej zadań w Rumunii.
– Działa tam jeden z naszych dużych klientów. Wygraliśmy przetarg konsolidacyjny. Klient zrezygnował z wielu małych dostawców, a ich pracę przejęliśmy my. Rozważamy otwarcie oddziału w Rumunii. Wszystko jest na dobrej drodze, aby zrobić to jeszcze w tym roku. Nie chcemy, by uciekła nam szansa zdobycia tego rynku – dodaje Krystian Sperka.
Jego zdaniem Polska ma szansę stać się europejskim hubem inżynierii AI.
– Za pięć lat Infogain Poland będzie największym centrum AI w regionie. Wierzę w to, bo wiemy, co robimy. Kiedy klienci mają wybór między firmą, która tylko utrzymuje stare oprogramowanie, a partnerem, który projektuje nowe – wybór jest prosty. Chcemy być właśnie tym partnerem. Nie chcemy jedynie utrzymywać oprogramowania. Chcemy być tymi, którzy je zbudują od nowa – podkreśla szef Infogain w Polsce.
Za pięć lat Infogain Poland będzie największym centrum AI w regionie. Wierzę w to, bo wiemy, co robimy.
6 trendów na rynku IT
Według Experis, marki ManpowerGroup specjalizującej się w rekrutacji IT, dziś na rynku informatycznym kluczowe jest sześć trendów:
- Brak wykwalifikowanych pracowników.
2. Cyberbezpieczeństwo pozostaje priorytetem – tak uważa 41 proc. dyrektorów IT na świecie. Straty wynikające z cyberprzestępczości mogą sięgnąć 10,5 bln dolarów, a średni koszt pojedynczego naruszenia danych to już 4,88 mln dolarów. W Polsce wynagrodzenia w cyberbezpieczeństwie wzrosły w ubiegłym roku o ponad 12 proc., więcej niż średnia dla całej branży IT.
3. AI Change Agents. W Polsce rośnie zapotrzebowanie zarówno na awanse wewnętrzne (np. do ról AI Change Agent czy AI Transformation Manager), jak i na rekrutacje z rynku, szczególnie przy dużych projektach międzynarodowych. Liderzy AI muszą znać nie tylko narzędzia i algorytmy, ale także pomagać firmom w budowaniu nowych modeli biznesowych, zarządzać zmianą kulturową, szkolić zespoły, dbać o transparentność i integralność danych oraz inicjować współpracę między różnymi działami.
4. Wyzwania związane z wdrożeniem technologii.
5. Popyt na centra danych przewyższa podaż.
6. Low-code i no-code. Firmy masowo wdrażają rozwiązania low-code/no-code, co zmienia zapotrzebowanie na programistów. Prognozy wskazują, że aż 70 proc. nowych aplikacji w 2025 r. powstanie w oparciu o tę technologię – to trzykrotnie więcej niż w 2021 r. Choć AI jest coraz szerzej stosowana, 84 proc. liderów technologicznych uważa, że nie zastąpi ona low-code/no-code. Z kolei 76 proc. twierdzi, że sztuczna inteligencja uczyni te narzędzia jeszcze bardziej efektywnymi.
Główne wnioski
- Infogain, software house z Doliny Krzemowej, realizuje nową strategię, która zakłada podwojenie liczby pracowników do 12 tys. w ciągu trzech lat. W Polsce tempo rozwoju ma być szybsze – krakowski oddział planuje wzrost zatrudnienia z ok. 250 osób do co najmniej 500 na koniec 2025 r.
- Dziś firma koncentruje się na klasycznej inżynierii oprogramowania i outsourcingu IT. Jednak według prognoz, do 2028 r. nawet 40 proc. zadań inżynierii oprogramowania zostanie zautomatyzowanych dzięki AI. Firmy, które nie wdrożą sztucznej inteligencji do podstawowej działalności, znikną z rynku – ocenia Krystian Sperka. Już dziś co piąty projekt Infogain w Polsce opiera się na AI. Spółka zamierza rozwijać usługi z zakresu inżynierii danych i sztucznej inteligencji, platform ecommerce oraz ścisłej współpracy z partnerami strategicznymi, m.in. Google. Jej ambicją jest specjalizacja w modelowaniu danych dla AI.
- Ważnymi trendami na rynku IT są m.in. cyberbezpieczeństwo, którego koszty zaniedbań liczone są w bilionach dolarów, oraz rozwój technologii low-code/no-code, która już wkrótce stanie się podstawą tworzenia większości nowych aplikacji.