Ostatni odcinek polskiej części trasy Via Baltica otwarty. Łomża ma nową obwodnicę
13-kilometrowa obwodnica Łomży jest już otwarta. To był ostatni odcinek polskiej części Via Baltica. Trasa Via Baltica łączy Finlandię i kraje bałtyckie z Polską.
13-kilometrowy odcinek od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno kosztował 713 mln zł. Zbudowano nie tylko trzy węzły (Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ), ale także most nad Narwią o długości 1,2 km. Budowę pokryły fundusze europejskie — 440,4 mln zł z programu Infrastruktura i Środowisko, a 245,9 mln zł z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027).
W ramach tej inwestycji, jak tłumaczy GDDKiA, powstaje też nowy odcinek drogi krajowej 64, który w przyszłym roku połączy węzeł Łomża Północ z Marianowem i Elżbiecinem.
Budowa trwała trzy lata i nie obyło się bez problemów. Trasę kończyła firma Intercor, która przejęła plac budowy po koncernie Toto. Włoska firma wygrała pierwszy przetarg w 2020 r. i wykonała wprawdzie prace projektowe, ale nie rozpoczęła robót budowlanych. Dlatego w maju 2021 r. GDDKiA zerwała z nią umowę. Następny przetarg wygrało konsorcjum NDI, ale nie udowodniło wymaganego doświadczenia przy robotach drogowych. W 2022 ogłoszono więc kolejny przetarg, który wygrał Intercor z Zawiercia.
Czym jest Via Baltica?
Rok temu udostępniono jedną nitkę obwodnicy, a teraz otwarto drugą jezdnię w stronę Suwałk. W ten sposób zakończono budowę całej Via Baltica w Polsce. Trasa biegnie od Warszawy do Budziska na granicy z Litwą. Polski odcinek ma 310 km i składa się z dwóch dróg ekspresowych — S8 w rejonie Ostrowi Mazowieckiej przechodzi w S61. Budowa całej trasy kosztowała 11 mld zł, z czego 6 mld zł przekazała Unia Europejska. Pierwszym oddanym odcinkiem była w 2013 r. jednojezdniowa obwodnica Stawisk (w 2021 r. rozbudowana do drogi ekspresowej).
– W tych czasach, w których żyjemy, w czasach niebezpiecznych, trudnych, ważne jest, aby takie strategiczne drogi powstawały, aby było również poczucie bezpieczeństwa dla wszystkich mieszkańców – powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Z kolei Przemysław Kalinka z Przedstawicielstwa KE w Polsce dodał, że Polska to pierwszy kraj, który ukończył swój odcinek Via Baltica.
Via Baltica łączy Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. To najważniejsze połączenie drogowe krajów bałtyckich z Europą Zachodnią. Trasa ta jest też elementem dwóch korytarzy europejskiej sieci transportowej TEN-T: łączącego Morze Północne z Morzem Bałtyckim oraz korytarza łączącego Bałtyk z Morzem Egejskim.