Holendrzy zbudują „serce lotniska CPK”. Pierwsza umowa wykonawcza na system obsługi bagażu podpisana
Centralny Port Komunikacyjny i holenderskie konsorcjum Vanderlande Logistics podpisały umowę na budowę systemu obsługi bagażu na lotnisku CPK. To pierwsza umowa na budowę podpisana przez spółkę CPK. Cała inwestycja wraz z serwisowaniem opiewa na niemal 900 mln zł brutto.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Na czym polega system obsługi bagażu (BHS) dla nowego lotniska CPK.
- Kto będzie odpowiedzialny za budowę i utrzymanie systemu.
- Jakie kolejne przetargi planuje spółka CPK w najbliższym czasie.
System obsługi bagażu to inwestycja, która przybliża budowę nowego lotniska. Holenderskie konsorcjum firm Vanderlande Logistics GmbH, Vanderlande Logistics oraz Unipessoal Lda będzie odpowiedzialne za dostawę i montaż systemu, a także jego utrzymanie, konserwację i obsługę. CPK i konsorcjum Vanderlande Logistics podpisały umowę w czwartek 30 października. Cała inwestycja ma wartość prawie 900 mln zł brutto.
– Dzisiaj robimy kolejny krok milowy. Podpisujemy pierwszą umowę wykonawczą na budowę nowego lotniska. Jest nią umowa na zaprojektowanie i budowę systemu obsługi bagażu, tzw. BHS (Baggage Handling System). To jeden z najnowocześniejszych i najbardziej niezawodnych systemów dostępnych na rynku – mówił podczas konferencji prasowej Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik ds. budowy CPK.
Najnowocześniejsze serce lotniska
Jak mówił Filip Czernicki, prezes CPK, sprawny system bagażowy to coś, czego oczekują pasażerowie. Spółka zdecydowała się na wybór „jednego z globalnych liderów w tej branży”. Obecnie technologii BHS nie realizuje żadna polska firma.
– Podpisanie umowy jest kluczowe z tego powodu, że system bagażowy to serce lotniska, nie da się inaczej tego nazwać. Najbardziej kluczowy moment to ten, w którym pasażer widzi, jak jego walizka wjeżdża w głąb systemu – mówił Dariusz Kuś, członek zarządu CPK.
System bagażowy to serce lotniska, nie da się inaczej tego nazwać.
System obsługi bagażu będzie zajmował w budynku terminala CPK powierzchnię ok. 80 tys. m kw. Szacowana długość taśmociągów służących do transportu bagażu to ponad 13 km. BHS dla lotniska CPK będzie bazował na technologii ICS (Individual Carrier System). Polega ona na transportowaniu bagażu w pojemnikach (na tackach). Pozwala to na łatwą, modułową rozbudowę w zależności od tempa wzrostu ruchu lotniczego i potrzeb rozwijającego się terminala.
– Istnieją dwa typowe systemy dostarczania bagażu. Jednym z nich jest system taśmowy, z którym mamy do czynienia na Lotnisku Chopina. ICS to system bardziej nowoczesny dla dużych lotnisk. Zapewnia, że bagaże bardziej celowo docierają do miejsca, do którego są przeznaczone – tłumaczył Maciej Lasek.
Przetargi na 30 mld zł tylko do końca roku
Spółka CPK do końca tego roku uruchomi przetargi na łączną sumę 30 mld zł. W przyszłym roku kwota postępowań będzie jeszcze większa, i będzie wynosić 40 mld zł.
W tym tygodniu został ogłoszony przetarg na wybór firmy, która wybuduje tunel i stację kolejową wraz z halą peronową pod lotniskiem CPK. To zlecenie o wartości ponad 5 mld zł. Zawarcie umowy na tę inwestycję jest planowane na pierwszy kwartał 2027 r.
Do końca tego roku CPK planuje ogłosić dwa postępowania na wykonawców pierwszych odcinków linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) z Warszawy do lotniska CPK. Władze spółki nie wykluczają, że do końca 2025 r. złożą również pierwsze wnioski o pozwolenie na budowę.
Główne wnioski
- Podpisanie umowy na system obsługi bagażu (BHS) to pierwszy wykonawczy krok w budowie lotniska CPK. Inwestycja ta stanowi symboliczny i techniczny początek realizacji całego projektu.
- Technologia ICS (Individual Carrier System) zastosowana w CPK pozwala na indywidualny transport każdej sztuki bagażu w osobnym pojemniku. Zwiększa to dokładność, bezpieczeństwo i możliwość rozbudowy systemu. W porównaniu z tradycyjnymi taśmociągami, które znajdują się np. na Lotnisku Chopina, rozwiązanie to jest bardziej efektywne. Spełnia wymagania dużych, międzynarodowych portów lotniczych.
- Budowa CPK nabiera tempa. Spółka planuje liczne przetargi o wartości dziesiątek miliardów złotych, obejmujące m.in. tunel, stację kolejową oraz pierwsze odcinki Kolei Dużych Prędkości.