Orlen otworzył pierwszy hub szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Znamy już też kolejne lokalizacje

Pierwszy hub szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych sieci Orlen Charge został uruchomiony przy trasie S7 na MOP Olsztynek Południe – informuje Orlen. Dzięki niemu ładowanie samochodu do optymalnego poziomu będzie aż trzykrotnie krótsze niż dotychczas i potrwa około 20 minut. Do końca roku koncern otworzy jeszcze kilkanaście takich hubów, a w perspektywie dwóch lat – ponad 50.

Hub na stacji MOP Olsztynek Południe działa przez całą dobę. Kierowcy mogą skorzystać z intuicyjnych ekranów dotykowych, płatności zbliżeniowych, a dzięki aplikacji Orlen Charge śledzić proces ładowania pojazdu.

Jak czytamy w komunikacie, Hub został wyposażony w nowoczesny system podziału mocy, który dostosowuje poziom ładowania do potrzeb silnika, oferując maksymalną moc 400 kW na stanowisku.

Nowy hub Orlen Charge umożliwia ładowanie ośmiu pojazdów jednocześnie i wyposażony jest w system dynamicznego podziału mocy, gwarantujący optymalny czas i moc ładowania na każdym stanowisku. Zainstalowane urządzenia zapewniają moc od 200 kW przy pełnym obłożeniu do 400 kW na pojedynczym stanowisku i są dostosowane do indywidualnych wymagań technicznych auta.

W perspektywie dwóch lat Orlen chce uruchomić ponad 50 takich hubów

Do końca roku koncern otworzy jeszcze kilkanaście takich hubów przy autostradach i drogach szybkiego ruchu.

W pierwszej kolejności uruchomione zostaną ośmiostanowiskowe huby w Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, Zgorzelcu, Nowym Dworze Gdańskim oraz na MOP-ach: Barnisław Północ, Barnisław Południe, Gruczno Zachód, Morzęcino Zachód, Brzegi, Szumowo.

– Długi czas ładowania baterii to jedna z barier rozwoju elektromobilności. Nowy hub Orlen Charge w znacznym stopniu niweluje tę niedogodność, oferując czas ładowania zbliżony do tego, jaki średnio spędzają na stacji kierowcy tradycyjnych pojazdów. W perspektywie dwóch lat zamierzamy uruchomić ponad 50 takich hubów wzdłuż głównych tras przejazdowych. W ten sposób Orlen dąży nie tylko do zapewnienia swoim klientom najwyższego poziomu obsługi, ale realizuje również strategiczne aspiracje związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu i transformacją energetyczną kraju i regionu – powiedział Marek Balawejder, członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej Orlen.

Jak informuje spółka, zinstalowany na MOP w Olsztynku dynamiczny system podziału mocy automatycznie rozdziela energię pomiędzy ładowane pojazdy, dzięki czemu każdy samochód korzysta z optymalnej mocy ładowania. Dlatego niezależnie od liczby aut czas ładowania pozostaje krótki, a ładowanie jest efektywne i dostosowane do potrzeb najnowocześniejszych pojazdów elektrycznych.

Wedle deklaracji Orlenu, nowa infrastruktura Orlen Charge zabezpieczy szczytowe zapotrzebowanie na energię elektryczną każdego dostępnego na rynku auta elektrycznego. Wszystkie huby będą wyposażone w od sześciu do dwunastu punktów ładowania z inteligentnym systemem podziału mocy.

Przy takiej wydajności ładowarek powoli zaciera się różnica pomiędzy pojazdami elektrycznymi i spalinowymi. Bez względu na to, jakim pojazdem podróżujemy, dla bezpieczeństwa naszego i pozostałych podróżnych powinniśmy robić 15-minutowe przerwy co 2 godziny jazdy. Infrastruktura taka jak ta w Olsztynku pozwala w tym czasie uzupełnić baterie na kolejny odcinek bezpiecznej trasy – mówi Piotr Suchodolski, dyrektor wykonawczy ds. marketingu komercyjnego Orlen.

Jak zauważa spółka, nowa infrastruktura ładowania Orlen zapewnia komfort i elastyczność podróżowania na długich trasach, umożliwiając zarówno przejazd z jednym postojem na ładowanie, jak i z kilkoma krótkimi przerwami połączonymi z odpoczynkiem w strefach convenience. Przykładowo trasę z Białegostoku do Krakowa (500 km) można pokonać, korzystając z ładowania na MOP Szumowo oraz MOP Brzegi, lub alternatywnie – z trzema krótkimi postojami na nowoczesnych stacjach w Szumowie, Warszawie i Brzegach, dostosowując plan podróży do indywidualnych preferencji.

Inwestycja w huby do ładowania jest częścią projektu „Perun E-mobility”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF Transport AFIF.

Czytaj także: Orlen VC zainwestował w Energy Impact Partners

Orlen Charge posiada obecnie ponad 1,2 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych w całej Polsce. Sieć dynamicznie się rozwija i obejmuje zarówno stacje własne Orlen, jak i stacje Energi z Grupy Orlen. Zgodnie ze strategią Grupy do 2035 r. sieć Orlen Charge zamierza osiągnąć wiodącą pozycję na rynku ogólnodostępnego ładowania EV w Polsce. Punkty ładowania powstawać będą także na pozostałych europejskich rynkach, na których Orlen jest obecny.