Telewizja zmienia swoje oblicze. Nastał czas hybryd, za rogiem – 5G Broadcast
Sposób, w jaki konsumujemy telewizję zmienia się dynamicznie. Jej przyszłość należy do rozwiązań, które łączą tradycyjne, liniowe nadawanie z funkcjonalnościami internetu. Widzowie stają się bowiem coraz bardziej wymagający. Chcą kontrolować co, gdzie i jak oglądają, bez względu na to czy w pobliżu jest telewizor czy go nie ma.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak technologia hybrydowa w nadawaniu telewizji odpowiada na oczekiwania widzów.
- Jakie nowe funkcjonalności dla użytkowników oferuje telewizja hybrydowa.
- Jakie możliwości oferować będzie 5G Broadcast i kiedy można spodziewać się upowszechnienia tej technologii.
Tradycyjny ekosystem telewizyjny przez lata opierał się na trzech technologiach: naziemnej, kablowej i satelitarnej. Wszystko było poukładane, ramówki układane przez redakcje decydowały o tym, co i kiedy oglądamy. Jednak pojawienie się internetu i platform streamingowych całkowicie zmieniło sposób konsumpcji treści.
– Dziś widz chce oglądać to, co chce, kiedy chce i na dowolnym urządzeniu. To otworzyło drzwi do TV Everywhere i wymusiło na nadawcach podążanie za widzem – mówi w rozmowie z XYZ Urszula Marzec, Business Unit Manager w firmie Emitel, która od lat śledzi zmiany na rynku medialnym.
Hybrydowa telewizja: odpowiedź na zmęczenie subskrypcjami
Wraz z rozwojem rynku pojawił się nowy problem: nadmiar wyboru i rosnące koszty subskrypcji.
– Żeby oglądać to, co naprawdę chcesz, musisz mieć trzy albo cztery subskrypcje. Gospodarstwa domowe zaczynają więc rezygnować z pojedynczych subskrypcji, bo jest to po prostu za dużo dla domowego budżetu – zauważa Urszula Marzec.
Zjawisko to zdążyło się już dorobić branżowego określenia subscription fatigue (ang. zmęczenie subskrypcyjne). Technologia hybrydowej telewizji, która łączy tradycyjne nadawanie z funkcjonalnościami internetowymi odpowiada częściowo na ten problem.
– Technologia ta umożliwia zatrzymanie programu, cofnięcie się do materiału sprzed kilku dni, skorzystanie z biblioteki VOD bez dodatkowych aplikacji czy dekoderów. To koło ratunkowe dla telewizji naziemnej, która zyskuje nowe możliwości – podkreśla Urszula Marzec.
Już teraz telewizja hybrydowa (określana w branży skrótowcem HbbTV) dostępna jest dla każdego widza telewizji naziemnej, natomiast wciąż niewielu jej użytkowników korzysta z pełnego spektrum jej funkcjonalności. A te sprawiają, że hybryda z powodzeniem konkuruję o uwagę widza z platformami streamingowymi.
Adresowalność i personalizacja: przyszłość telewizji
Technologia hybrydowa otwiera też drogę do reklamy i treści adresowalnych.
Targetowanie przekazu reklamowego, dzielenie go terytorialnie, a nawet dopasowanie do zainteresowań domowników. To już nie jest pieśń przyszłości, to się dzieje tu i teraz
– Chodzi o targetowanie przekazu reklamowego, dzielenie go terytorialnie, a nawet dopasowanie do zainteresowań domowników. To już nie jest pieśń przyszłości, to się dzieje tu i teraz – mówi Marzec.
Nadawcy coraz chętniej wdrażają też rozwiązania pozwalające na komunikację dwukierunkową z widzem.
– Można organizować quizy, ankiety, aktywizować użytkownika, który zostaje dłużej na kanale. To korzyść zarówno dla widza, jak i dla nadawców – dodaje ekspertka firmy Emitel.
Duży ekran kontra smartfon: komplementarne światy
Choć treści na smartfonach konsumujemy coraz więcej, Marzec podkreśla, że duży ekran pozostaje niezastąpiony.
– Na telefonach oglądamy głównie krótkie formy, rolki, newsy, coś, co można przyjąć w biegu. Ale dobry film czy mecz wciąż najlepiej ogląda się wspólnie, na dużym ekranie – zauważa.
Nie zmienia to faktu, że ekosystem telewizyjny jest dziś komplementarny i wielokanałowy.
– Możesz zacząć oglądać na telewizorze, przenieść się na komórkę, a potem wrócić do dużego ekranu. Te kanały ze sobą nie konkurują, tylko uzupełniają, budując pełne spektrum możliwości dla użytkownika – tłumaczy Urszula Marzec.
5G Broadcast: telewizja bez granic
Najświeższym trendem jest telewizja 5G Broadcast. Mimo że w nazwie posiada znane z sieci telefonii komórkowej skrót, jest to zupełnie inny standard. Sygnał telewizyjny trafia przy jego zastosowaniu bezpośrednio do urządzeń mobilnych.
5G Broadcast (...) może być nieoceniony w sytuacjach kryzysowych, pozwalając na szybkie powiadomienia bezpośrednio na ekrany użytkowników
– To technologia łącząca nadawanie tradycyjne z telewizją mobilną. Sygnał trafia na telefon bez zużywania pakietów danych, więc można oglądać telewizję w metrze, na lotnisku, czy nawet w lesie. To szczególnie ważne przy dużych wydarzeniach, gdy sieci są przeciążone. 5G Broadcast omija ten problem, a dodatkowo może być nieoceniony w sytuacjach kryzysowych, pozwalając na szybkie powiadomienia bezpośrednio na ekrany użytkowników – dodaje Urszula Marzec.
Technologia telewizji 5G Broadcast, choć działa, wymaga jeszcze regulacji i dostępności odpowiednich urządzeń. Emitel w tym roku rozpoczął testy tej technologii, ale na jej pełne wdrożenie do codziennego użytku trzeba będzie poczekać jeszcze kilka lat.
Główne wnioski
- Przyszłość telewizji to rozwiązania hybrydowe, które pozwalają widzom oglądać co chcą, kiedy chcą i na dowolnym urządzeniu, łącząc wygodę internetu z zaletami tradycyjnego nadawania.
- Hybrydowa telewizja otwiera nowe możliwości dla nadawców i reklamodawców – od personalizacji treści po interaktywność i lepsze dotarcie do widza.
- Duży ekran pozostaje ważny dla wspólnego oglądania, ale ekosystem telewizyjny staje się wielokanałowy i komplementarny, a rozwój technologii 5G może zrewolucjonizować dostępność i funkcjonalność telewizji w Polsce.
Artykuł powstał na zlecenie firmy Emitel.
