Kategorie artykułu: Biznes Newsy

CPK wybrał brokerów do ubezpieczenia terminala i pasa startowego. To konsorcjum MAK i Howden

Centralny Port Komunikacyjny zakończył zamknięte postępowanie na wybór brokerów, którzy ubezpieczą zasadniczą cześć inwestycji. „Obie firmy mają bardzo mocną pozycję na rynku krajowym i międzynarodowym w zakresie ubezpieczania i likwidacji szkód dużych projektów inwestycyjnych” – wskazuje spółka w odpowiedzi na pytania XYZ. To już kolejny duży przetarg w tym roku, wcześniej w postępowaniu otwartym brokerów wybrały Polskie Elektrownie Jądrowe.

Na zdjęciu wizualizacja CPK z lotu ptaka
Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę na budowę tunelu KDP. Fot. materiały prasowe CPK

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jakie doświadczenie w dużych projektach mają zwycięzcy przetargu.
  2. Które części inwestycji obejmie umowa z brokerami.
  3. Jakie były kryteria wyboru przy innym dużym postępowaniu na wybór brokera.
Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Za kilka, maksymalnie kilkanaście miesięcy powinna ruszyć budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), z którego sześć lat później wylecą pierwsze samoloty. Tylko w 2026 r. spółka ogłosi przetargi o łącznej wartości nawet 40 mld zł. Obejmą one m.in. budowę terminala, czy odcinków Kolei Dużych Prędkości (KDP). Zanim jednak to nastąpi, konieczne było rozstrzygnięcie innego ważnego postępowania. Chodzi o wybór brokerów, którzy pomogą ubezpieczyć potencjalne ryzyka przy jednej z największych publicznych inwestycji ostatnich lat.

MAK i Howden wygrywają przetarg na obsługę CPK

Pierwszy o rozstrzygnięciu przetargu pisał na koniec listopada "Dziennik Ubezpieczeniowy". Nam udało się poznać nieco więcej szczegółów na ten temat. Jak poinformowało nas biuro prasowe CPK, postępowanie miało charakter zamknięty. Było skierowane do największych brokerów ubezpieczeniowych działających na polskim rynku. Jak się dowiadujemy, na rynku swoje oferty złożyło łącznie pięciu oferentów, w tym, co najmniej jedno konsorcjum.

W dwuetapowym konkursie wybór padł ostatecznie właśnie na nie. To konsorcjum firm MAK Ubezpieczenia oraz Howden Polska. Jak wynika z rankingu brokerów przygotowywanego przez "Dziennik Ubezpieczeniowy", są to odpowiednio trzeci i dwunasty gracz na rynku brokerów w Polsce, licząc według ich przychodów w 2024 r. Pod względem zebranej składki ubezpieczeniowej grupy, do których należą te firmy brokerskie, plasują się na trzecim i 16 miejscu.

Firmy mają doświadczenie w dużych projektach

"Obie firmy mają bardzo mocną pozycję tak na rynku krajowym, jak i międzynarodowym w zakresie ubezpieczania i likwidacji szkód dużych projektów inwestycyjnych" – wskazuje biuro prasowe CPK w odpowiedzi na nasze pytania.

Brytyjska grupa Howden, do której należy polska jednostka, brała udział w ubezpieczaniu m.in. rozbudowa lotniska La Guardia w Nowym Jorku i Pearson w Toronto. MAK ma na koncie z kolei np. obsługę brokerską przy ubezpieczaniu pierwszych odcinków autostrady A4.

– Jesteśmy już przygotowani do tworzenia schematów, programów ubezpieczeniowych i ich plasowania za granicą, a przez to do obsługi praktycznie każdej inwestycji. W razie potrzeby chętnie łączymy siły z krajowymi lub międzynarodowymi brokerami – mówił we wrześniu na łamach XYZ Andrzej Wasilewski, prezes i założyciel MAK Ubezpieczenia.

Do ubezpieczenia m.in. terminal i pas startowy

Brokerzy obsłużą główną część inwestycji CPK. Chodzi o budowę terminala mierzącego prawie 400 tys. m kw. i lotniskowego komponentu kolejowego w postaci dworca kolejowego i tunelu, a także pasów startowych i hangarów lotniskowych.

Jak wskazuje nam CPK, spółka pracuje obecnie nad strukturą polisy parasolowej. Chodzi o pokrycie pełnego zakresu ryzyk związanych z tą częścią inwestycji. Jeden z menedżerów branży ubezpieczeniowej wskazuje nam, że to najlepsza praktyka przy tego typu inwestycjach. Dzięki temu unika się luk w pokryciu poszczególnymi ubezpieczeniami oraz braku spójności w ich zakresach. W takim scenariuszu to inwestor ubezpiecza wykonawcę, alternatywą byłoby akceptowanie polis indywidualnie zawieranych przez wykonawców.

Teraz zadaniem brokerów będzie przygotowanie programu ubezpieczeniowego, który potrwa do czasu zakończenia inwestycji. Zdaniem naszych rozmówców, trudno jeszcze wskazać dokładne wysokości składki, ponieważ wymagałoby to dostępu do dokumentacji niezbędnej do szacowania ryzyka. Ze względu na skalę inwestycji można jednak założyć, że jest to jeden z większych przetargów publicznych na wybór brokera przynajmniej w 2025 r.

Local content z międzynarodowym doświadczeniem

– Tak duży projekt ubezpieczeniowy jak CPK wymaga połączenia lokalnego zrozumienia rynku z doświadczeniem zdobytym przy realizacji największych inwestycji na świecie. W Polsce nie ma jeszcze podmiotów, które miałyby praktykę w ubezpieczaniu megaprojektów lotniskowych o takiej złożoności. Kompetencje naszej grupy zostały zatem szczególnie docenione. Local content jest ważny i wzmacnia polskie firmy, ale pełna ochrona przy tego typu inwestycjach wymaga dostępu do globalnych standardów, międzynarodowej pojemności ubezpieczeniowej i sprawdzonych rozwiązań reasekuracyjnych – wskazuje Dominik Stachiewicz, wiceprezes Howden Polska.

– Local content jest dziś jasno wskazywany przez państwo jako priorytet — i słusznie. Przy ubezpieczaniu wszystkich polskich firm, szczególnie z sektora publicznego, strategicznie powinny być zaangażowane firmy z wyłącznie polskim kapitałem. W przypadku projektu CPK żadna firma w Polsce nie miała wcześniej doświadczenia w ubezpieczaniu budowy ultranowoczesnego, wielkiego lotniska z ogromnym komponentem kolejowym. Naturalne wydaje się więc połączenie kompetencji. My wnosimy dogłębną znajomość lokalnego rynku, otoczenia regulacyjnego i specyfiki inwestycji publicznych. Howden natomiast wnosi wieloletnią praktykę przy największych projektach infrastrukturalnych, m.in lotniskowych, na świecie – dodaje Andrzej Wasilewski.

Wcześniej przetarg na obsługę rozstrzygnął PEJ

To już kolejny konkurs mający na celu wybór brokerów do obsługi dużej inwestycji publicznej. W maju Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) wybrały w konkursie cztery firmy brokerskie i zawarły z nimi umowy ramowe dotyczące zakupu ubezpieczeń na potrzeby pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Konkurs wygrały wtedy Aon, GrECo i Marsh. Czwartym wybranym podmiotem był broker reasekuracyjny SmarttRe z grupy MJM.

Postępowanie w PEJ, inaczej niż te w CPK, miało charakter publiczny i otwarty. Ofertę mógł więc złożyć każdy, kto spełniał kryteria z regulaminu postępowania. Postępowanie trwało od października 2024 r. do początku maja 2025 r.

"Warunkiem udziału było m.in. zezwolenie właściwego organu nadzoru na prowadzenie działalności brokerskiej. Niezbędne było też posiadanie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej brokera ubezpieczeniowego i prowadzenie działalności na terenie Polski nieprzerwanie od co najmniej 10 lat. Ocenie podlegało także doświadczenie potencjału kadrowego w zawieraniu określonych umów ubezpieczenia lub reasekuracji oraz w likwidacji szkód. Ponadto badano doświadczenie brokera we współpracy z towarzystwami ubezpieczeń wzajemnych i znajomość specyfiki ubezpieczeń jądrowych" – wskazało biuro prasowe PEJ.

Tekst został zaktualizowany 4 grudnia

Główne wnioski

  1. W listopadzie CPK zakończyło postępowanie na wybór brokera do zasadniczej części budowy portu lotniczego. Do konkursu zgłosiło się pięciu oferentów, a ostatecznie wygrało go konsorcjum MAK Ubezpieczenia i Howden Polska.
  2. Wybrani brokerzy będą odpowiadać za znalezienie ubezpieczeń pokrywających ryzyka przy budowie terminala, pasa startowego czy komponentu kolejowego, włącznie z dworcem. Program ubezpieczeniowy planowany jest na lata.
  3. W innym niedawnym postępowaniu na obsługę budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej wybrano łącznie aż czterech brokerów. Warunkiem koniecznym do udziału w postępowaniu było m.in. prowadzenie działalności w Polsce nieprzerwanie od co najmniej 10 lat.