Biznes Newsy

Aluprof zdobył kontrakt w Nowym Jorku. Drzwi do USA zostały otwarte

Firma z Grupy Kęty chwali się, że w Polsce nie ma konkurencji, a teraz chce powalczyć o rynek francuski. W USA wygrała kontrakt przy rewitalizacji zabytkowego budynku, pokonując pięć firm.

Największe bezpośrednie rynki sprzedaży dla Aluprofu to Czechy, Niemcy, Wielka Brytania, kraje Beneluksu i Bałkany, do której zaliczamy też Rumunię. Nie sprzedajemy dużo we Francji, a to drugi co do wielkości rynek w Europie. Takie kraje jak Niemcy, Belgia czy Francja wymagają dodatkowych certyfikatów, nie wystarczają im powszechnie uznawane CE. To sposób na ochronę własnych producentów, przez lata przeciąganie procedur zniechęcało producentów, ale nasz cel na najbliższe lata to właśnie zdobycie francuskiego rynku – zapowiada Tomasz Grela, prezes Aluprofu.

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jak plasuje się Polska na europejskim rynku stolarki okiennej i drzwiowej
  2. Jakie wyniki osiągnął Aluprof i jakie ma plany
  3. Jaki kontrakt realizuje w USA

Rynek stolarki otworowej w Europie był w 2023 r. wart 64,4 mld euro, a w pierwszej połowie 2024 r. – 27-28 mld euro. Polska jest na piątym miejscu wśród największych producentów okien i drzwi w Europie, wyprzedza m.in. Hiszpanię, Austrię i Belgię. W 2023 r. polscy producenci wyeksportowali towary za 3,88 mld euro, to 12 razy więcej niż 20 lat wcześniej.

 To jedna z nielicznych branż, której udało się osiągnąć sukces. Gdy 20 lat temu przyszedłem do firmy, miała 300 mln zł przychodów, teraz jest osiem razy więcej. EBITDA i zysk rosły w ostatnich latach co roku  mówi Tomasz Grela, prezes Aluplastu, dostawcy systemów do okien i drzwi (80 proc.), a także fasad (20 proc.).

Rynek podbity

W ubiegłym roku firma uzyskała prawie 2,4 mld zł sprzedaży, 411,2 mln zł zysku EBITDA i 265,6 mln zł zysku netto. W trzech kwartałach tego roku szacuje, że wyniki sprzedaży poprawi o 3 proc., EBITDA o 21 proc., a zysku netto o 28 proc.

Firma szacuje, że opanowała 70 proc. polskiego rynku, eksportuje 40 proc. produkcji. Jej polscy klienci, czyli np. Eko-Okna, Drutex, Oknoplast czy Wiśniowski również sprzedają towary za granicę, firma szacuje więc, że z Polski wyjeżdża 80 proc. jej wyrobów. Jest dostawcą rozwiązań dla wielu budynków, 75 proc. budowanych w Polsce obiektów stosuje jej rozwiązania (Sky Tower we Wrocławiu, Lotnisko Chopina, Mennica Tower). W organizowanym przez Aluprof konkursie Obiekt Roku w ciągu pięciu edycji zgłoszono ponad tysiąc obiektów z całego świata.

Aluprof na Broadwayu

 Informację o wygranej dostaliśmy dwa miesiące temu, ale nie mogliśmy jej ujawniać do momentu uzyskania badań na amerykańskim rynku. Chodzi o renowację Flatiron, charakterystycznego wąskiego budynku na przecięciu Piątej Alei i Broadwayu w Nowym Jorku. Zostaliśmy zaproszeni do przetargu jako jedna z sześciu firm. Wysłaliśmy zgłoszenie, choć na początku dawaliśmy sobie 15 proc. szans na wygraną. Udało się jednak pokonać konkurencję, czyli dwie firmy z USA, austriacką, włoską i szwajcarską. Dostarczymy na wymianę 1100 okien. Dopiero nasza 12 propozycja została zaakceptowana przez inwestora i konserwatora zabytków. Oczekiwał, że okno co do milimetra będzie wyglądało tak, jak poprzednie. Obecne otwierają się góra-dół, my zrobiliśmy po europejsku, czyli otwarcie na oścież i uchylnie. Wartość dostawy wynosi 5 mln dolarów, rozpoczniemy ją na początku stycznia i zrealizujemy w 4-5 miesięcy.  mówi Tomasz Grela.

Budynek Flatiron w Nowym Jorku został wybudowany na początku XX w. Obecnie z biurowca zostanie przekształcony w apartamentowiec.

Główne wnioski

  1. Aluprof z Grupy Kęty jest największym dostawcą rozwiązań dla producentów okien i drzwi i ma 70 proc. polskiego rynku
  2. Bezpośredni eksport za granicę to 40 proc., ale wraz z produktami klientów, 80 proc. wyrobów spółki wyjeżdża z Polski
  3. Kontrakt przy wymianie okien w budynku Flatiron w Nowym Jorku otwiera firmie drzwi na amerykańskim rynku