Sprawdź relację:
Dzieje się!
Biznes

Danone chce, by Polska w większym stopniu wpływała na przyszłość całej grupy

Polska ma dla grupy Danone ogromne znaczenie, dlatego koncern planuje tu wielomilionowe inwestycje. Wydał 230 mln zł na rozbudowę zakładów Nutricia w Opolu i w tym roku ruszy tam nowy wydział, w którym będą powstawać specjalistyczne produkty do żywienia dojelitowego. W 2024 r. firma wyłożyła ponad 100 mln zł na nowoczesną technologię wykorzystaną w Danone Planning Center Katowice, które będzie obsługiwać jej 26 europejskich fabryk.

Perspektywy wzrostu wszystkich kategorii, w których działamy, są obiecujące. Nasze produkty mocno wpisują się w aktualne trendy i oczekiwania. Rozwijamy ofertę produktów funkcjonalnych, pochodzenia roślinnego, a także kategorię wody i napojów. Konsumenci poszukują dzisiaj „produktów mlecznych 2.0” – produkty wysokobiałkowe oraz ich roślinne warianty doskonale odpowiadają na te potrzeby – mówi Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone i Żywiec-Zdrój.

Z tego artykułu dowiesz się…

  1. Jakie znaczenie dla koncernu Danone ma Polska.
  2. Jakie plany inwestycyjne Danone ma w naszym kraju.
  3. Jaką strategię rozwoju ma Danone w Polsce dla wszystkich obecnych tutaj marek.

Danone, francuski koncern spożywczy o globalnych przychodach na poziomie ok. 28 mld euro, intensywnie inwestuje w Polsce, która generuje ok. 4 mld zł przychodów rocznie.

– Zależy nam na tym, aby inwestycje w Polsce obejmowały nie tylko budowę kolejnych zakładów produkcyjnych, ale również rozwój know-how. Chcemy, by Polska miała większy wpływ na kształtowanie przyszłości grupy – podkreśla Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone i Żywiec-Zdrój.

Dane o firmie

Danone Polska to świeże produkty mleczne, woda i napoje oraz żywność specjalistyczna

Grupa spółek Danone w Polsce to:

  • Danone – firma odpowiedzialna za produkcję świeżych produktów mlecznych
    i dystrybucję produktów pochodzenia roślinnego. W 2023 r. wypracowała 1,96 mld zł przychodów ze sprzedaży, co stanowiło 2-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk netto wzrósł o 80 proc. i wyniósł 90,5 mln zł.
  • Żywiec-Zdrój – zajmuje się produkcją wody butelkowanej oraz napojów. W 2023 r. odnotował 960 mln zł przychodów ze sprzedaży, co stanowiło 26-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk netto wzrósł o 130 proc. i wyniósł 166,6 mln zł.
  • Nutricia Polska – produkuje żywność specjalistyczną, obejmującą żywność dla niemowląt i małych dzieci oraz żywność specjalnego przeznaczenia medycznego. W 2023 r. osiągnęła przychody w wysokości 1,13 mld zł, co stanowiło 7-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk netto wzrósł o 19 proc. i wyniósł 300 mln zł.

Inwestycje grupy Danone w Polsce

Zakłady produkcyjne Nutricia w Opolu stanowią strategiczną fabrykę grupy Danone w Europie. Obecnie produkowanych jest tam 1,5 tys. produktów dla niemowląt i małych dzieci, które są eksportowane do 100 krajów świata.

– W czerwcu 2025 r. zakończymy kolejną istotną inwestycję w Opolu o wartości 230 mln zł. Rozbudowujemy zakłady o fabrykę produkującą specjalistyczne produkty z segmentu żywienia dojelitowego, które dotychczas były sprowadzane do Polski. Produkty te będą eksportowane również do blisko 50 innych krajów, z czego ponad 80 proc. na rynki europejskie – dodaje Marek Sumiła.

Pod koniec 2024 r. Danone otworzył w Katowicach nowoczesne Centrum Planistyczne – Danone Planning Center, które odgrywa kluczową rolę w planowaniu łańcucha dostaw produktów mlecznych, roślinnych oraz żywności specjalistycznej, w tym żywności dla niemowląt, małych dzieci oraz żywienia medycznego.

– Otwarcie centrum w Katowicach pozwoli stworzyć około 250 nowych miejsc pracy i umocni pozycję Polski w Europie. To ważny krok w kierunku elastycznej, zintegrowanej organizacji opartej na analizie danych i nowoczesnych systemach technologicznych – mówi Marek Sumiła.

Danone w Polsce prowadzi już inne specjalistyczne centra, takie jak Centrum Usług Biznesowych w Warszawie, które obsługuje procesy operacyjne dla krajów Europy Środkowej, Północnej, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Dodatkowo warszawski IT&Data Hub odpowiada za analizę danych
i rozwój technologii.

To nie koniec inwestycji firmy w naszym kraju.

W 2024 r. firma musiała zainwestować w spółce Żywiec-Zdrój w dostosowanie linii produkcyjnych w czterech zakładach, aby sprostać przepisom dotyczącym obowiązkowego przytwierdzenia nakrętek do opakowań.

– W tym roku czekają nas kolejne wyzwania związane z systemem kaucyjnym, którego start zaplanowany jest na 1 października 2025 r. – podkreśla Marek Sumiła.

Żywiec-Zdrój, wraz z dziesięcioma innymi dużymi firmami, powołał spółkę Kaucja.pl.

– Jesteśmy częścią koalicji 11 firm, które odpowiadają za ponad 50 proc. rynku napojów bezalkoholowych w Polsce. Zawiązaliśmy sojusz, aby jak najlepiej przygotować się do wdrożenia systemu kaucyjnego. Korzystamy z doświadczeń wielu europejskich rynków, współpracując
z zewnętrznymi konsultantami i zatrudniając specjalistów, których wiedza i doświadczenie gwarantują optymalne przygotowanie na tym etapie. Aby wszystkie produkty Żywiec-Zdrój były zgodne z wymogami systemu kaucyjnego, konieczne jest podjęcie szeregu działań. To długi
i kosztowny proces, obejmujący m.in. wymianę etykiet na wszystkich opakowaniach objętych systemem – podkreśla Marek Sumiła.

Danone planuje również inwestycje w program DAN-Agri, w ramach którego do końca 2025 r. przeznaczy ponad 10 mln zł na wsparcie swoich dostawców mleka w redukcji emisyjności gospodarstw. Program obejmie m.in. dofinansowanie i wsparcie merytoryczne w budowie biogazowni rolniczych, działania wspierające wdrażanie praktyk rolnictwa regeneratywnego, które przyczyniają się do poprawy jakości gleby i zwiększają odporność gospodarstw na zmiany klimatu czy rozpoczęcie współpracy z interesariuszami na rzecz retencji wody na Kujawach.

Wszystkie kategorie w Polsce rosną

Danone w Polsce działa w prozdrowotnych i perspektywicznych kategoriach, które odnotowują dynamiczny rozwój.

– Potencjał wzrostu wszystkich kategorii, w których działamy, jest obiecujący, a nasze produkty wpisują się w aktualne trendy rynkowe. Większość naszego portfolio to produkty wspierające zrównoważoną dietę. Rozwijamy ofertę produktów funkcjonalnych, pochodzenia roślinnego,
a także kategorię wody i napojów. Konsumenci poszukują dziś „produktów mlecznych 2.0”
– wysokobiałkowych oraz ich roślinnych wariantów, które doskonale odpowiadają na te potrzeby
– zapewnia Marek Sumiła.

Podkreśla, że rok 2024 był bardzo udany dla grupy Danone w Polsce.

– W kategorii wód butelkowanych zwiększyliśmy udział wolumenowy z 20 do blisko 22 proc. Wartość sprzedaży całej kategorii wyniosła 7,6 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 11 proc. w porównaniu do 2023 r. – zauważa menedżer.

W 2025 r. firma prognozuje dla kategorii wód stabilny, jednocyfrowy wzrost, choć istotny wpływ będzie miała implementacja systemu kaucyjnego.

– Spodziewam się, że wprowadzenie systemu kaucyjnego, które spowoduje wzrost cen na półkach, może przyczynić się do spadku sprzedaży w 2026 r. Dodatkowym wyzwaniem pozostaje wysoka stawka VAT utrzymująca się na poziomie 23 proc. – dodaje Marek Sumiła.

Zarząd Danone w Polsce szacuje, że kategoria świeżych produktów mlecznych, która w 2024 r. osiągnęła wartość 7,4 mld zł, wzrośnie w 2025 r. o kolejne 5 proc.

– W kategorii świeżych produktów mlecznych odbudowaliśmy i utrzymujemy udziały rynkowe na poziomie 18 proc. Musimy jednak liczyć się z dalszym wzrostem kosztów produkcji, surowców
i energii. Producenci nie są w stanie w pełni absorbować tych rosnących kosztów, dlatego ostatecznie konsumenci zapłacą więcej. Skup mleka w Polsce wzrósł w 2024 r. wolumenowo o 3,8 pp., podczas gdy w UE wzrost wyniósł jedynie 0,5 pp. Polska jest jednym z kluczowych i najszybciej rozwijających się rynków w zakresie skupu i produkcji mleka. Perspektywy na 2025 r. przewidują stabilny wzrost w Polsce oraz stabilizację lub spadki na wielu innych rynkach europejskich. Ceny mleka w 2025 r. mają wzrosnąć o kolejne 2-4 proc., po wzroście o 6 proc. w 2024 r. – dodaje Marek Sumiła.

Fabryka Danone w Bieruniu, w której produkowane są świeże produkty mleczne wyłącznie
z lokalnego polskiego mleka, ma strategiczne znaczenie dla koncernu. Od 40 do 60 proc. produktów wytworzonych w Bieruniu trafia na inne europejskie rynki.

W Polsce zatrudniamy blisko 3,5 tys. osób i prowadzimy działalność w siedmiu zakładach produkcyjnych, które są silnie związane z lokalnymi społecznościami. Współpracujemy z około 200 dostawcami, z większością z nich od ponad 20 lat. Mimo że Danone jest globalnym koncernem, stawiamy na lokalne współprace i relacje, które procentują i nadają firmie lokalnego charakteru. Znamy się z rolnikami od lat, a relacje budujemy także poprzez regularne spotkania
z ich rodzinami – podkreśla Marek Sumiła.

Zdaniem eksperta

Danone w Polsce ma lokalny charakter

Jako Związek Polskich Przetwórców Mleka mamy wieloletnie doświadczenie we współpracy z firmą Danone, a bez niej polski sektor mleczarski z pewnością wyglądałby inaczej.

Danone, wchodząc na polski rynek i inwestując w przetwórstwo mleka, wniósł ze sobą bogate know-how, które okazało się niezwykle cenne również dla polskich spółdzielni
i zakładów przetwórczych. Jego przykład stał się wzorem do naśladowania dla wielu podmiotów w branży. Szczególnie doceniam bliską współpracę firmyz rolnikami
– dostawcami mleka, która wykracza poza standardowe warunki umowne. Warto również podkreślić zaangażowanie pracowników firmy w przekazywanie rolnikom wiedzy, m.in. na temat rolnictwa regeneratywnego.

Specjalne programy dla rolników w tym zakresie zachęcają ich do wdrażania nowoczesnych i zrównoważonych metod gospodarowania, pokazując zarówno ich opłacalność, jak i korzyści dla środowiska oraz samych gospodarstw. Można śmiało powiedzieć, że Danone, mimo swojej międzynarodowej skali, zachowuje wyraźny lokalny charakter, co zasługuje na szczególne uznanie.

Roślinne zamienniki nabiału stanowią obecnie ponad połowę rynku produktów roślinnych
w Polsce, który w 2023 r. osiągnął wartość 1,08 mld zł – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Wśród najpopularniejszych produktów w tej kategorii dominują napoje roślinne oraz alternatywy dla jogurtów. Jeszcze cztery lata temu rynek roślinnych alternatyw dla nabiału był niszą, dziś jest to jedna z najdynamiczniej rozwijających się kategorii
w Polsce.

W 2024 r. Danone Polska wzmocnił udziały w segmencie napojów roślinnych oraz alternatyw dla jogurtów, osiągając ok. 35 proc. udziałów wartościowych w tej kategorii.

– Jeszcze kilka lat temu polski rynek był w tyle za resztą Europy. Postawiliśmy sobie za cel podwoić jego wielkość w ciągu kilku lat. Wspólnie z sieciami handlowymi i dystrybutorami udało nam się zbudować tę kategorię, notując wysokie dwucyfrowe wzrosty. W 2024 r. rynek urósł wolumenowo o 11 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Na 2025 r. zakładamy dalszy dwucyfrowy wzrost na poziomie ok. 10 proc. Szacuje się, że już 1/3 polskich gospodarstw domowych korzysta z roślinnych alternatyw dla produktów mlecznych, co otwiera kolejne perspektywy wzrostu. Barierami dla dalszego rozwoju kategorii pozostają przede wszystkim smak oraz cena. Dlatego zdecydowaliśmy się na obniżenie objętości opakowań napojów roślinnych z 1 litra do 0,75 l, co pozwoliło nam obniżyć cenę rekomendowaną do 9,99 zł. Dzięki temu konsumenci mogą sobie pozwolić na zakup naszego produktu i jego wypróbowanie – podkreśla Marek Sumiła.

Ciekawostki rynkowe

Grupa spółek Danone w Polsce ma siedem zakładów produkcyjnych

Zakład Nutricia  w Krotoszynie: powstają tu cztery marki produktów dla niemowląt i małych dzieci, a produkty trafiają do sześciu krajów w Europie.

Fabryka jogurtów i serków Danone w Bieruniu: powstaje tu ponad 300 wariantów produktów mlecznych, w tym kultowy serek Danio oraz jogurty i serki w saszetkach. Wszystkie produkty wytwarzane są w 100 proc. z polskiego mleka i trafiają zarówno na polskie stoły, jak i na rynki zagraniczne. Świeże produkty mleczne z Bierunia eksportowane są do ponad 20 krajów w Europie.

Zakład Żywiec-Zdrój w gminie Radziechowy-Wieprz: najnowsza fabryka Żywiec Zdrój (działa od 2016 r.). Dzięki aseptycznej linii produkcyjnej powstają tu warianty Żywiec Zdrój z nutą owoców. Produkowany jest tu również Żywiec Zdrój Naturals oraz woda niegazowana

Zakład Żywiec-Zdrój w Rzeniszowie: powstają tu gazowane warianty wody Żywiec Zdrój

Zakład Żywiec-Zdrój w Mirosławcu: na dwóch liniach produkcyjnych powstają tu woda oraz napoje gazowane Żywiec Zdrój

Zakład Żywiec-Zdrój w Jeleśni: na pięciu liniach butelkowana jest woda niegazowana i gazowana Żywiec Zdrój

Zakłady produkcyjne Nutricia  w Opolu: to jedna z największych i najbardziej kompleksowych fabryk DANONE w Europie. Powstaje tu 1,5 tys. rodzajów produktów dla niemowląt i małych dzieci, które trafiają do ponad 100 krajów na wszystkich kontynentach. W 2022 roku nagrodzona prestiżowym odznaczeniem Lighthouse Award za wdrożenie nowoczesnych rozwiązań, które pozwoliły na pełną synergię pracy ludzi i maszyn oraz ograniczenie emisji CO2 niemal o 80 proc. W 2023 r. rozpoczęła się warta 230 mln zł rozbudowa zakładu, dzięki której już w 2025 r. powstanie nowy wydział – produktów do żywienia dojelitowego.

Wyzwania w Polsce

To, co obecnie spędza sen z powiek przedsiębiorcom z sektora spożywczego, to częste i zbyt duże zmiany przepisów, które znacząco utrudniają prowadzenie biznesu.

– Apelujemy do rządzących o większą przewidywalność i zmniejszenie obciążeń dla przedsiębiorców, ponieważ tylko to może zapewnić stabilny rozwój – podkreśla Marek Sumiła.

Na liście wyzwań stojących przed firmą w Polsce znajdują się również rosnące koszty produkcji, w tym surowców i energii. Polska obecnie odnotowuje jedne z najwyższych kosztów energii w Europie.

Dyrektor zarządzający Danone zwraca także uwagę na rosnące znaczenie zmian klimatycznych, które mają bezpośredni wpływ na działalność grupy:

– Susze i nieprzewidywalne zjawiska pogodowe mogą zakłócić produkcję mleka oraz zwiększyć koszty ponoszone przez rolników. To wymaga inwestycji w zrównoważone praktyki, takie jak ochrona wody i rolnictwo regeneratywne, aby zapewnić długoterminową rentowność branży. Danone promuje rolnictwo regeneratywne wśród swoich dostawców, widząc w nim drogę do bardziej zrównoważonego i odpornego przemysłu mleczarskiego. Jednak brak ustandaryzowanych przepisów i certyfikacji dla tej metody stwarza wyzwania. Trudno jest komunikować konsumentom korzyści wynikające z rolnictwa regeneratywnego, co jednocześnie utrudnia budowanie przewagi konkurencyjnej polskiego rolnictwa opartego na zrównoważonych praktykach – dodaje Marek Sumiła.

Danone postrzega rolnictwo regeneratywne jako potencjalną drogę do bardziej zrównoważonego i odpornego przemysłu mleczarskiego, zarówno pod względem środowiskowym, jak i ekonomicznym.

– Wdrażając praktyki, które poprawiają żyzność gleby, zmniejszają zależność od syntetycznych środków produkcji i zwiększają ochronę wody, rolnicy mogą liczyć na niższe koszty produkcji, większe plony i lepszą jakość gleby – wylicza Marek Sumiła.

Fabryka Danone w Bieruniu, gdzie powstają świeże produkty mleczne w 100 proc. z mleka pozyskiwanego lokalnie w Polsce, ma strategiczne znaczenie dla koncernu. Produkty wytworzone w Bieruniu są eksportowane w 40-60 proc. na inne europejskie rynki.

AI w grupie spółek Danone w Polsce

Grupa spółek Danone’a w Polsce chce być w czołówce zmian technologicznych.

Naszym celem jest budowanie przewag konkurencyjnych dzięki nowoczesnym technologiom, i to w różnych obszarach, nie tylko w produkcji. W magazynach wykorzystujemy zaawansowane rozwiązania technologiczne z autonomicznymi pojazdami, które zarządzają gospodarką magazynową i przemieszczaniem towarów. Przedstawiciele handlowi Danone korzystają z innowacyjnych narzędzi do raportowania oraz zarządzania półką sklepową. Sztuczna inteligencja (AI) generuje dla nich rekomendacje dotyczące rozwoju biznesu w poszczególnych sklepach, bazując na priorytetach biznesowych oraz specyfice konkretnej lokalizacji. Dzisiaj pytanie nie brzmi, czy korzystamy z AI, ale jak często wykorzystujemy to narzędzie do rozwijania biznesu i przyspieszania procesów, takich jak zdobywanie wiedzy. Nasza ostatnia inwestycja w Katowicach – Danone Planning Center – wyznacza kierunek naszych zmian. Specjaliści tam pracujący są szkoleni tak, aby ich rola ewoluowała, a dzięki zaawansowanym danym generowanym przez AI mogli koncentrować się na wyciąganiu wniosków i formułowaniu rekomendacji – wyjaśnia Marek Sumiła.

Wdrożenie nowoczesnej technologii w Danone Planning Center Katowice, która umożliwi zarządzanie pracą 26 zakładów koncernu na dziewięciu europejskich rynkach, pochłonęło 100 mln zł.

Główne wnioski

  1. Danone mocno stawia na Polskę, która generuje ok. 4 mld zł przychodów rocznie. Zarządowi w Polsce zależy nam na tym, żeby pojawiały się tutaj miejsce inwestycje nie tylko związane z budową kolejnych zakładów produkcyjnych, ale też z know-how.
  2. Danone w Polsce zatrudnia blisko 3,5 tys. osób, ma siedem zakładów produkcyjnych. Współpracuje z ok. 200 dostawcami, z większością od ponad 20 lat.
  3. Polska ma dla grupy Danone duże znaczenie. Koncern planuje wielomilionowe inwestycje w naszym kraju.