Škoda po wycofaniu z Rosji i Chin stawia na Bliski Wschód
Czeski producent samochodów – po opuszczeniu Rosji i redukcji sprzedaży w Chinach – szuka nowych pozaeuropejskich rynków. Nadzieję pokłada w Bliskim Wschodzie, gdzie planuje sprzedawać 10 tys. aut rocznie. Bramą do regionu ma być Oman, w którego stolicy, Maskacie, Škoda właśnie uruchomiła nowy showroom.


Z tego artykułu dowiesz się…
- Dlaczego Škoda Auto zdecydowała się uruchomić pierwszy oddział w Omanie.
- Jakie nadzieje czeski producent aut wiąże z bliskowschodnim rynkiem.
- Jakie są powody, dla których stawia właśnie na ten region.
Czeska Škoda Auto, należąca do koncernu Volkswagen, oficjalnie wkroczyła na rynek Omanu. Wspólnie ze swoim strategicznym partnerem, firmą Premium Motors z grupy Alfardan, otworzyła nowoczesny salon wystawowy w Maskacie. To kluczowy element strategii ekspansji na Bliski Wschód, gdzie w najbliższych miesiącach Škoda planuje wprowadzić pełną gamę modeli spalinowych, obejmującą zarówno auta osobowe, jak i SUV-y.
Škoda zamierza wykorzystać swoje zakłady produkcyjne w Indiach, zlokalizowane w Puné i Aurangabadzie, jako bazę eksportową na Bliski Wschód. Stamtąd będą dostarczane m.in. kompaktowy Kushaq, siedmiomiejscowy Kodiaq z napędem na cztery koła oraz najnowsza Octavia RS.
Škoda wjeżdża do Omanu
„To ważny moment dla marki Škoda, ponieważ wzmocni naszą pozycję poza Europą. Z niecierpliwością czekamy na możliwości, jakie zaoferuje omański rynek” – podkreślił Martin Jahn, członek zarządu Škody ds. sprzedaży i marketingu.
Nowo otwarty salon w Maskacie to początek długoterminowej obecności marki w regionie. W ciągu najbliższych czterech lat firma planuje uruchomić co najmniej trzy kolejne salony i centra serwisowe.
Škoda chce wykorzystać rosnący popyt na europejskie samochody, licząc na sprzedaż 10 tys. aut rocznie w regionie. Oman, liczący 4,5 mln mieszkańców, charakteryzuje się dynamicznie rozwijającym się rynkiem motoryzacyjnym – obecnie przypada tam około 300 samochodów na 1 tys. mieszkańców, co czyni go piątym pod względem wielkości rynkiem motoryzacyjnym na Bliskim Wschodzie. Wraz z rozwojem gospodarczym można spodziewać się dalszego wzrostu zapotrzebowania na nowoczesne samochody.
Škoda i nagły odwrót z Rosji
Bliski Wschód ma przynajmniej częściowo zrekompensować Škodzie utratę rynku rosyjskiego, który opuściła po wybuchu wojny w Ukrainie w 2022 r. oraz stopniowy spadek sprzedaży w Chinach.
Jeszcze kilka lat temu Rosja była drugim co do wielkości rynkiem dla czeskiego producenta. Z każdym rokiem rosła sprzedaż – w 2020 r. osiągnęła rekordowy poziom niemal 95 tys. sztuk.
Już w marcu 2022 r. Škoda Auto, podążając za decyzją swojego macierzystego koncernu Volkswagen, wstrzymała produkcję w swoich rosyjskich fabrykach. Posiadała dwa zakłady – w Niżnym Nowogrodzie i Kałudze. Jednocześnie zatrzymała eksport samochodów z Czech (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) oraz Słowacji (Bratysława). W 2022 r. sprzedaż Škody w Rosji spadła do 18,3 tys. aut, a w kolejnych latach wyniosła już zero.
Škoda i stopniowe wycofanie z Chin
W Chinach czeska marka świętowała rekord w 2018 r., kiedy sprzedała ponad 340 tys. samochodów. Potem nastąpił stopniowy spadek, który gwałtownie przyspieszył po wybuchu pandemii COVID-19. W ostatnich latach sprzedaż malała nawet o 50 proc. rok do roku. W 2024 r. chińscy klienci kupili zaledwie 17,5 tys. Škód – czyli jedną dziesiątą tego, co cztery lata wcześniej.
Problem Škody i całej grupy Volkswagen wynika ze spadku popytu na auta spalinowe w Chinach, gdzie rozwija się rodzima elektromobilność. W odpowiedzi niemiecki koncern zapowiedział zamknięcie fabryki w Nankinie w 2024 r.. Zakład, prowadzony wspólnie z SAIC, ma zdolność produkcyjną 360 tys. aut rocznie, a do tej pory montowano tam m.in. Škodę Superb, Kamiq, Kamiq GT oraz Volkswagena Passata.
Warto wiedzieć
Mała podwyżka, duża premia
W 2024 r. płace pracowników Škody Auto wzrosną o 3 proc., co jest efektem porozumienia zarządu spółki ze związkami zawodowymi. To mniej niż rok wcześniej, gdy podwyżki sięgnęły 5 proc.. Mimo to załoga czeskiego producenta może być zadowolona – oprócz wzrostu wynagrodzeń pracownicy otrzymają nadzwyczajną jednorazową premię w wysokości 130 tys. koron (ok. 21,5 tys. zł), która zostanie wypłacona w maju.

Główne wnioski
- Ekspansja Škody na Bliskim Wschodzie - po wycofaniu się z Rosji i spadającej sprzedaży w Chinach, Škoda Auto intensyfikuje działania na Bliskim Wschodzie. Pierwszym krokiem jest Oman, gdzie właśnie otwarto pierwszy oddział. Marka planuje sprzedaż na poziomie 10 tys. aut rocznie.
- Wykorzystanie produkcji w Indiach - Škoda chce wykorzystać swoje zakłady w Indiach do dostarczania pojazdów na Bliski Wschód, co jest strategicznie korzystne ze względu na bliskość geograficzną. Do klientów w Omanie trafią m.in. produkowane w Indiach modele: Kushaq, Kodiaq i Octavia RS.
- Spadek sprzedaży w Rosji i Chinach - Po wybuchu wojny w Ukrainie Škoda zakończyła działalność w Rosji, która wcześniej była jednym z jej kluczowych rynków. W 2020 r. sprzedaż tam sięgnęła 95 tys. aut, ale po 2022 r. spadła do zera. W Chinach marka przeżywa długotrwały kryzys – po rekordowym 2018 r. z wynikiem 340 tys. sprzedanych aut, sprzedaż sukcesywnie spada. W 2024 r. osiągnęła zaledwie kilkanaście tysięcy sztuk.