Majówka 2025. Polacy zaciskają pasa – wydamy mniej niż przed rokiem, choć produkty na grilla podrożały
W tym roku na przyjemności związane z Majówką planujemy wydać średnio ok. 1024,80 zł, czyli o 249 zł mniej niż w ubiegłym roku – wynika z Barometru Providenta. Z kolei z badania ekspertów aplikacji PanParagon wynika, że za koszyk zakupów spożywczych zapłacimy ok. 8 proc. więcej niż w 2023 r., a królową podwyżek została cukinia.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Ile Polacy wydadzą na Majówkę 2025.
- Jakie są najczęstsze plany na długi weekend majowy – gdzie i czy wyjeżdżamy, jak spędzamy czas.
- Ile zapłacimy za podstawowe produkty na grilla oraz jak zmieniały się ceny żywności w ciągu dwóch ostatnich lat.
Dla Polaków Majówka oznacza jedno – grillowanie, nasz sport narodowy. Niezależnie od tego, czy wyjeżdżamy, czy zostajemy w domu, wspólna biesiada przy ruszcie to niemal obowiązkowy punkt programu.
Jak w 2025 r. kształtują się ceny najpopularniejszych produktów na grilla? Eksperci z aplikacji PanParagon porównali mediany cen regularnych z okresu 1–22 kwietnia w latach 2023, 2024 i 2025 dla takich produktów jak:
cukinia, piwo jasne, pieczarki, ser camembert, kiełbasa śląska, brykiet, filet z piersi kurczaka, bagietka czosnkowa, ketchup i karkówka wieprzowa.
Za co zapłacimy więcej, a co będzie tańsze niż przed rokiem i dwoma laty?

Cukinia nową królową podwyżek
Z badania PanParagon wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat najbardziej podrożała cukinia – spośród dziesięciu produktów objętych analizą. W kwietniu 2023 r. mediana ceny za 1 kg tego warzywa wynosiła 5,99 zł, natomiast w analogicznym okresie 2025 r. już 9,99 zł. To oznacza wzrost o ok. 67 proc.
W ciągu dwóch ostatnich lat zauważalnie podrożało także piwo jasne znanej marki – butelka 0,5 l kosztowała 3,45 zł w 2023 r., a w 2025 r. już 3,99 zł, co oznacza wzrost o 16 proc.
Na trzecim miejscu pod względem wzrostu cen uplasowały się pieczarki. Opakowanie 500 g podrożało o 14 proc. – z 6,99 zł do 7,99 zł.
O 12 proc. wzrosła również cena sera camembert popularnej marki. W kwietniu 2023 r. opakowanie 120 g kosztowało 6,49 zł, podczas gdy w tym roku mediana cen wynosi już 7,29 zł.
Kiełbasa śląska podrożała o ok. 9 proc. – dwa lata temu za opakowanie 600 g płaciliśmy 15,90 zł, obecnie jest to już 17,25 zł.
Droższy jest także brykiet. Opakowanie 2,5 kg kosztowało 13,99 zł w 2023 r., dziś – 14,99 zł, co oznacza wzrost o 7 proc.
O 5 proc. wzrosła cena fileta z piersi kurczaka – z 23,90 zł/kg do 24,99 zł/kg, a o 2 proc. podrożała bagietka czosnkowa – z 2,94 zł do 2,99 zł za sztukę.

Grillowy klasyk tańszy niż przed laty
Badanie PanParagon przynosi również pozytywne informacje.
– Za karkówkę na grilla zapłacimy w tym roku mniej – o ok. 4 proc. Jeszcze dwa lata temu za ten grillowy klasyk płaciliśmy ok. 25,99 zł/kg. Tegoroczna mediana cen wskazuje już na 24,99 zł. Z kolei cena ketchupu ujętego w badaniu nie zmieniła się względem 2023 r. – mówi Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Sumując cały analizowany koszyk zakupowy, w 2025 r. zapłacimy za niego ok. 8 proc. więcej niż w 2023 r. Mimo ogólnego wzrostu cen, rozsądne decyzje zakupowe pozwalają ograniczyć wydatki związane z grillowaniem.
– Warto śledzić promocje i planować zakupy z wyprzedzeniem, by majówkowe świętowanie było bardziej ekonomiczne – dodaje Grzelak.
Zdaniem eksperta
Majówka 2025 to dla hotelarzy mieszanka nadziei, niepewności i... zmian w oczekiwaniach
Majówka 2025 to mieszanka nadziei, niepewności i zmieniających się oczekiwań. Obserwujemy powolny powrót do dłuższych pobytów, jednak branża hotelarska musi być dziś elastyczna, zwinna i gotowa na dynamiczne reakcje rynku. Turyści są coraz bardziej świadomi, wymagający i emocjonalnie związani z decyzją zakupową – dlatego warto inwestować nie tylko w infrastrukturę, lecz także w narrację, autentyczność i indywidualne podejście do gościa.
Tegoroczna Majówka pokazuje, że mimo szerokiej oferty wyjazdów zagranicznych wielu Polaków nadal chętnie wybiera wyjazdy krajowe. Popularność pakietów pobytowych rośnie, a wraz z nią oczekiwania gości dotyczące jakości, atrakcyjności i oryginalności oferty.
Hotelarze muszą dziś oferować więcej niż tylko nocleg – liczy się pomysł oraz dopracowana koncepcja pobytu.
Majówka 2025 – wydamy mniej niż przed rokiem
Mimo że na podstawowe produkty na grilla zapłacimy więcej niż w poprzednich latach, to jednak na całą Majówkę planujemy wydać mniej niż rok temu. Według najnowszej edycji Barometru Providenta, długi weekend majowy to wydatek rzędu średnio 1024,80 zł, co oznacza, że wydamy o 249 zł mniej niż w 2024 r.
Polacy odpowiedzialnie podchodzą do planowania budżetu, zwłaszcza że Majówka rozpoczyna sezon wiosenno-letnich wyjazdów oraz wydatków okolicznościowych, takich jak komunie czy śluby.
– Polacy odpowiedzialnie podchodzą do planowania budżetu, zwłaszcza że Majówka rozpoczyna sezon wiosenno-letnich wyjazdów oraz wydatków okolicznościowych, takich jak komunie czy śluby – zauważa Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.
W przeciwieństwie do 2024 r., wyższy średni budżet na Majówkę deklarują mężczyźni – 1164,20 zł wobec 885,30 zł w przypadku kobiet.
– Aż 70 proc. ankietowanych sfinansuje pierwsze dni maja z bieżących dochodów, a 36 proc. sięgnie po oszczędności. Tylko 3,4 proc. pożyczy pieniądze na ten cel – 2 proc. od rodziny lub przyjaciół, a 1,4 proc. z banku lub firmy pożyczkowej – dodaje Łuczak.
Warto wiedzieć
Piwo najpopularniejszym alkoholem przed majówką
Przed Majówką użytkownicy aplikacji do planowania zakupów Listonic częściej niż zwykle dodają do list: sosy (głównie ketchup, majonez i musztardę), piwo (wzrost o 60 proc. względem typowego zainteresowania w sobotę), mięso (zwłaszcza kiełbasę, karkówkę i kaszankę) oraz węgiel. W ciągu pięciu dni – od 29 kwietnia do 3 maja 2024 r. – liczba dodań węgla do list zakupów osiągnęła 67 proc. kwietniowej normy.
Największy wzrost liczby dodań do list zakupów przypada bezpośrednio przed Majówką – 30 kwietnia. Zakupy w jej trakcie (2 maja) są już o ok. 10–20 proc. mniejsze. W 2023 r. tylko piwo częściej trafiało na listy zakupów w trakcie Majówki niż przed nią, ale różnica była symboliczna – zaledwie 1,5 proc.
Już od początku majówkowego tygodnia w gazetkach promocyjnych pojawia się co najmniej kilkanaście ofert na mięso, sosy i akcesoria grillowe. By skorzystać z większości z nich, trzeba jednak kupić dwie lub więcej sztuk produktu.
Podobnie jak przed rokiem, trzon promocji grillowo-majówkowych stanowi piwo, które – jak wynika z danych Listonica – jest najpopularniejszym alkoholem kupowanym przed Majówką.
Promocje typu 6+6 gratis czy 12+12 gratis to stały element nie tylko majówkowej oferty, ale całego sezonu wiosenno-letniego, szczególnie w gazetkach weekendowych.
Prawdziwą zmianę w cenach możemy jednak odczuć dopiero podczas Majówki 2026 – jeśli wejdzie w życie ustawa zakazująca organizowania promocji na piwo.
Dokąd na Majówkę?
Majówka idealna to dla większości badanych ta spędzona w oswojonym, domowym zaciszu.
– Co czwarta osoba planuje odpoczywać sama lub z domownikami, niemal co piąta (18 proc.) odwiedzi rodzinę lub znajomych, a 13,2 proc. zaprosi ich do siebie. Relaks we własnym domu – samodzielnie lub w towarzystwie bliskich – to najczęstszy sposób spędzania długiego weekendu wśród osób w wieku 18-24 lata, wskazany przez 58,5 proc. z nich – mówi Karolina Łuczak.
Jeśli planujemy podróże, to raczej po Polsce – najczęściej w góry, na Mazury lub nad morze. Taką formę wypoczynku wybiera niecałe 15 proc. ogółu badanych oraz 21,4 proc. osób w wieku 35-44 lata. Z kolei 8 proc. respondentów planuje spędzić Majówkę na własnej działce – szczególnie dotyczy to osób w wieku 45-54 lata.
Co ciekawe, wyjazdy zagraniczne nie cieszą się w tym roku dużą popularnością – planuje je jedynie 5 proc. ankietowanych. Tę formę wypoczynku częściej wybierają mężczyźni (6,6 proc.) niż kobiety (3,8 proc.).
Grill i spacery
Z danych Barometru Providenta wynika, że 63 proc. Polaków deklaruje chęć spędzenia długiego weekendu na świeżym powietrzu. To forma odpoczynku preferowana we wszystkich grupach wiekowych, ale szczególnie przez osoby w wieku 45-54 lata – wskazało ją 70,4 proc. z nich.
Grillowanie – majowa tradycja – to obowiązkowy punkt programu dla 44 proc. badanych. Częściej deklarują to mężczyźni (48,8 proc.) niż kobiety (40,1 proc.). Najwięcej entuzjastów grillowania znajdziemy w województwie lubuskim (61,3 proc.), a najmniej w łódzkim (29,5 proc.).
Warto wiedzieć
Majówka 2025 – ile kosztują noclegi
Właściciele kwater i pensjonatów przygotowują się na majowe oblężenie, a turyści liczą wydatki na noclegi. Według danych OLX, w najpopularniejszych miejscowościach koszt ten wynosi od 200 do 300 zł za dobę.
Choć majowy weekend jest stałym elementem kalendarza dni wolnych, to jego planowanie często zostawiamy na ostatnią chwilę. Być może dlatego, że większość z nas i tak zamierza spędzić go w kraju.
A jeśli w Polsce, to – jak wynika z danych OLX – najchętniej nad morzem lub w górach. Niezmiennie o miano majówkowej stolicy Polski rywalizują Zakopane, Wrocław, Warszawa, Gdańsk i Kołobrzeg.
Tuż za nimi, w wyścigu o najwyższe miejsce w rankingu lokalizacji idealnych do wypoczynku, znajdują się: Okuninka, Skorzęcin i Giżycko.
Jak informuje Karolina Łuczak, przyjemność sprawia nam także spacerowanie – to wybór aż 43,9 proc. respondentów. W tej aktywności dominują kobiety (47,3 proc. wobec 39,9 proc. mężczyzn) – to one w Majówkę zrobią więcej kroków. Co trzeci ankietowany planuje integrację z bliskimi, a 21,6 proc. chce wykorzystać wolne dni na nadrabianie zaległości kulturalnych, takich jak czytanie książek czy oglądanie filmów. Niewiele mniej osób (21,2 proc.) planuje zwiedzanie miejscowości, w której będą przebywać, a co szósty badany spędzi ten czas aktywnie – np. uprawiając ulubione sporty.
W 2025 r. 1 maja wypada w czwartek, a 3 maja – w sobotę. Aby wydłużyć wypoczynek, co szósty respondent deklaruje chęć wzięcia urlopu w piątek, 2 maja. Z kolei 13,3 proc. badanych nie musi brać urlopu tego dnia, ponieważ pracodawca oddaje im dzień wolny za sobotę.
Główne wnioski
- Na Majówkę 2025 wydamy średnio 1024,80 zł, czyli o 249 zł mniej niż w zeszłym roku.
- Z kolei koszyk podstawowych produktów na grilla – takich jak cukinia, piwo jasne, pieczarki, ser camembert, kiełbasa śląska, brykiet, filet z piersi kurczaka, bagietka czosnkowa, ketchup i karkówka wieprzowa – jest droższy niż w 2023 r. o 8 proc.
- Jaka jest dla Polek i Polaków Majówka idealna? To ta spędzona w oswojonym, domowym zaciszu. Jeśli planujemy podróże, to raczej w Polsce – w góry, na Mazury lub nad morze. Wyjazdy zagraniczne nie cieszą się w tym roku dużą popularnością.