Polscy inżynierowie pracują nad robotaxi Waymo. Warszawskie centrum firmy z grupy Alphabet podwoi zatrudnienie
Waymo, spółka mająca tego samego właściciela, co Google, której samochody bez kierowców jeżdżą już w kilku amerykańskich miastach, otworzyła w Polsce centrum inżynieryjne. Zatrudnia kilkadziesiąt osób, a wkrótce będzie dwa razy więcej.
Z tego artykułu dowiesz się…
- Czym zajmuje się centrum inżynieryjne Waymo w Warszawie i jakie ma plany.
- Gdzie już jeżdżą robotaxi Waymo, a gdzie się wkrótce pojawią.
- Dlaczego firma wybrała Warszawę.
Gdy w 2009 r. Google uruchomił projekt autonomicznych samochodów, zapowiadał, że będą jeździć po drogach już za kila lat. Plany okazały się jednak nieco zbyt optymistyczne, ale od 2024 r. Waymo, spółka wydzielona z Google’a w 2016 r., zaczęła oferować płatne przewozy bez kierowcówm tzw, robotaksówkami.
Dziś w czterech amerykańskich metropoliach: San Francisco, Los Angeles, Phoenix i Austin co tydzień autonomiczne auta Waymo realizują 250 tys. przewozów, To pięciokrotnie więcej niż rok temu. W trzech pierwszych klienci wykorzystują aplikację firmy Waymo One.
– Dzięki partnerstwu z Uberem weszliśmy do Austin i przygotowujemy się do wejścia do Atlanty latem tego roku. Ostatnio ogłosiliśmy, że następnymi miastami, w których zaoferujemy usługi przewozowe, będą Waszyngton i Miami w 2026 r. – powiedział Sundar Pichai, prezes Google’a i Alphabetu podczas konferencji wynikowej za I kw. 2025 r.
Pierwszym miastem poza USA, do którego wejdzie Waymo, będzie Tokio. Ruszyły tam już testy autonomicznych aut, które prowadzą kierowcy. To etap testów poprzedzający w pełni autonomiczną jazdę.
Szybciej tylko w USA
Od kilku miesięcy te kosmiczne technologie powstają także w Warszawie.
– Waymo jest w czołówce firm oferujących całkowicie autonomiczną jazdę. Nasz rosnący warszawski zespół odegra ważną rolę w kształtowaniu tej bezpieczniejszej przyszłości transportu. Polska jest europejskim liderem z dużymi zasobami utalentowanych pracowników i liczymy, że ich ściągniemy do naszej firmy – mówi Kacper Reutt, dyrektor działu inżynieryjnego i szef warszawskiego biura Waymo.
Waymo Poland rozpoczęło budowanie zespołu w Warszawie w 2024 r. Dziś pracuje tu kilkadziesiąt osób.
– Polska jest drugim centrum inżynieryjnym pod względem tempa rekrutacji, po amerykańskim. Będziemy nadal aktywnie zatrudniać. Obecnie mamy otwartą rekrutację na kilkanaście różnych stanowisk inżynieryjnych – informuje biuro prasowe Waymo.
Na część stanowisk firma może zatrudnić po kilka osób. Oznacza to, że planuje zatrudnić w Warszawie kilkudziesięciu inżynierów, czyli podwoi zatrudnienie do blisko stu osób.
– Rosnący zespół inżynieryjny w Warszawie pracuje nad rozwojem software’u i hardware’u, operacji flotowych, utrzymania i produkcji, wspierając usługi przewozów taksówkowych Waymo One – mówi Kacper Reutt.
Amerykanie są w tym najlepsi
Miniwywiad
Warto im kibicować
Czy autonomiczne auta to przyszłość?
Tomasz Szpikowski, prezes firmy inżynieryjnej Bergman Engineering: Zdecydowanie tak – to pojazdy, na które wszyscy czekamy. Już dziś jeżdżą bardzo bezpiecznie; wypadki z ich udziałem wynikały najczęściej z błędów innych uczestników ruchu drogowego. Koncerny międzynarodowe, takie jak Volkswagen, posiadają dziś technologię umożliwiającą osiągnięcie piątego poziomu autonomii – czyli całkowicie samodzielnego poruszania się pojazdu bez udziału kierowcy w każdych warunkach drogowych. Największą barierą pozostają obecnie regulacje prawne, które w Europie nie pozwalają jeszcze na pełne wykorzystanie tych rozwiązań.
Jaka firma jest najbardziej zaawansowana w tej technologii?
Najbardziej zaawansowane są firmy ze Stanów Zjednoczonych. To tam systemy autonomiczne funkcjonują już w praktyce – pojazdy wożą pasażerów, zbierają ogromne ilości danych i na ich podstawie rozwijają swoje algorytmy w oparciu o big data. Taki dostęp do rzeczywistych warunków drogowych daje im znaczną przewagę – z każdym dniem zdobywają bezcenne doświadczenie.
Waymo ma centrum inżynieryjne w Warszawie – czy nie obawia się pan, że pańscy pracownicy będą chcieli się tam przenieść?
Nie mam takich obaw, ponieważ tego typu centra już od lat funkcjonują w Polsce – mają je IAV, Aptiv czy Volvo – i nie zauważyliśmy efektu „drenażu” inżynierów czy masowej migracji między miastami. Wręcz przeciwnie – to wzmacnia cały rynek.
Czyli może to szansa dla Bergman Engineering na ciekawy kontrakt?
Zdecydowanie tak. Pojawienie się takich centrów w Polsce to szansa nie tylko dla firm takich jak nasza, ale też dla inżynierów, którzy zdobywając doświadczenie w dużych korporacjach, z czasem zakładają własne startupy. Zwykle właśnie tak to wygląda – po kilku latach intensywnej pracy eksperci podejmują nowe wyzwania i tworzą innowacyjne projekty. Warto im kibicować!
Google miało dobre doświadczenia
Wybór stolicy Polski był dla firmy dość oczywisty.
– Polska była na szczycie listy, bo znajduje się tu największe i najszybciej rosnące centrum inżynieryjne Google’a w UE. Nasza siostrzana firma ma tu świetne doświadczenia, a ponieważ ma tu własny biurowiec, Warszawa była naturalnym wyborem – informuje biuro prasowe Waymo.
Firma ma też zespół inżynieryjny w Londynie. Z informacji XYZ wynika, że jest mniejszy niż warszawski. Na świecie Waymo ma też centra w Indiach i Tajwanie.
Budynek The Warsaw Hub (część biurową, handlową, pasaż usługowy i część podziemną) przy Rondzie Daszyńskiego w Warszawie Google kupił w 2022 r. za 700 mln dolarów. Część biurowa to 20 tys. m kw., które wykorzystują Google i Waymo, ale także wielu zewnętrznych najemców.
– Waymo będzie zwiększać powierzchnię biurową wraz z rosnącymi potrzebami – informuje biuro prasowe spółki.
Trzy centra inżynieryjne plus kampus dla startupów
Centrum inżynieryjne Google’a w Warszawie zatrudnia ponad 2 tys. osób, czyli najwięcej ze wszystkich takich ośrodków amerykańskiej firmy w UE. W trzy lata podwoiło zespół i w tej chwili prowadzi rekrutację na 150 różnych stanowisk. Zajmuje się m.in. technologiami chmurowymi i rozwiązaniami AI.
Amerykańska spółka ma też biura w Krakowie i Wrocławiu. Kraków był pierwszym miastem, w którym Google otworzył centrum inżynieryjne. Biuro zniknęło na jakiś czas, a jego ponowne otwarcie nastąpiło w 2022 r. Dziś w biurze zlokalizowanym w XIV-wiecznej kamienicy przy Rynku Głównym pracuje tam ok. 250 osób, głównie inżynierów, zajmujących się przede wszystkim Google Cloud i ChromeOS. To m.in. Content Delivery Network, pozwalająca przesyłać do internautów na całym świecie dane, multimedia oraz transmisja strumieniowa. To także system Borg – zarządzający pracą centrów danych Google'a. Są to również usługi, takie jak BigQuery, która jest wykorzystywana przez największe światowe firmy do analizy posiadanych przez nie danych.
We Wrocławiu pracuje ok. 150 osób. Zajmują się technologiami wykorzystywanymi m.in. w reklamach Google’a, a także wdrażaniem technologii chmury obliczeniowej i AI oraz doradztwem strategicznym dla partnerów i klientów.
W Warszawie w kompleksie Koneser od 10 lat funkcjonuje Campus Google for Startups. To dział, który wspiera startupy – prowadzi programy akceleracyjne i współpracuje z mentorami, inwestorami i społecznościami przedsiębiorców i przedsiębiorczyń. Od uruchomienia kampus gościł 6880 firm. Startupy biorące udział w programach stworzyły 6,5 tys. miejsc pracy i zdobyły ponad 730 mln dolarów finansowania od inwestorów. W wydarzeniach organizowanych w kampusie wzięło udział ponad 169 tys. osób. Obecnie działa tu kilkadziesiąt startupów, m.in. Mindgram, HearMe, Authologic, Sagenso i Space to Grow, które poza wykorzystaniem przestrzeni dostają opiekę mentorską i finansowanie usług chmurowych Google Cloud.
Po wybuchu wojny w Ukrainie Google rozpoczął w warszawskim kampusie wspieranie ukraińskich firm. Dwie edycje Ukraine Support Fund o wartości łącznie 15 mln dolarów wsparły ponad 120 ukraińskich firm.
Zdaniem eksperta
Rynek dojrzewa
16 lat do nr 1 na liście
Waymo został nr 1 na liście najbardziej innowacyjnych firm świata 2025 r. przygotowanej przez amerykański miesięcznik Fast Company (wydawany online i w papierze).
Firma pierwsze jazdy autonomicznymi autami rozpoczęła w 2020 r. Do końca 2023 r. skorzystało z nich 1 mln osób. W 2024 r. z Waymo One, aplikacji do zamawiania przejazdów, skorzystały 4 mln. Obecnie spółka ma we flocie 1500 autonomicznych aut.
5 maja br. firma zapowiedziała inwestycję w produkcję modelu Jaguar I-PACE. Fabryka o powierzchni 22 tys. m kw. to „wielomilionowa” inwestycja, która stworzyła „setki miejsc pracy” w mieście Mesa w Arizonie. Innym partnerem Waymo jest też Magna. W tym roku firma otrzymała już dostawę z Jaguara, a do końca przyszłego roku zbuduje ponad 2 tys. autonomicznych I-PACE.
Spółką zarządza dwoje współprezesów. Jednym z nich jest Dmitri Dolgov. Został mianowany w 2021 r. i odpowiada za strategię. Wcześniej był członkiem zespołu inżynierów pracujących nad autonomicznym samochodem. Drugą osobą jest Tekedra Mawakana, wcześniej dyrektor operacyjna (COO) w Waymo. Dołączyła do firmy w 2017 r. Odpowiada za komercjalizację.
W październiku 2024 r. firma poinformowała, że zdobyła 5,6 mld dolarów finansowania z Alphabetu. Pozostali uczestnicy rundy to obecni inwestorzy i fundusze PE: Andreessen Horowitz, Fidelity, Perry Creek, Silver Lake, Tiger Global i T. Rowe Price.
W pierwszej rundzie zewnętrznego finansowania w marcu 2020 r. Waymo uzyskał 2,25 mld dolarów, a w czerwcu 2021 r. 2,5 mld dolarów.
Zdaniem eksperta
Krok ku autonomicznej mobilności
Główne wnioski
- Waymo, firma z grupy Alphabet, do której należy m.in. Google, otworzyła w Warszawie centrum inżynieryjne. Pracuje w nim kilkadziesiąt osób, trwa rekrutacja na kilkanaście ról, co oznacza, że wkrótce liczba pracowników może się podwoić. Znajduje się w The Warsaw Hub, czyli biurowcu, który Google kupiło w 2022 r. za 700 mln dolarów. Dziś działa tu biuro inżynieryjne Google'a zatrudniające ponad 2 tys. osób, oraz wielu innych najemców. Waymo zapowiada, że wraz ze wzrostem będzie zwiększać powierzchnię biurową.
- Robotaxi Waymo jeżdżą dziś w czterech amerykańskich metropoliach: San Francisco, Los Angeles, Phoenix i Austin. Realizują 250 tys. przewozów tygodniowo, czyli pięciokrotnie więcej niż rok temu. W Austin firma działa w partnerstwie z Uberem. Następnymi miastami, w których zaoferuje usługi przewozowe, będą Waszyngton i Miami w 2026 r. Pierwszym miastem poza USA, do którego wejdzie Waymo, będzie Tokio. Ruszyły tam już testy autonomicznych aut, które prowadzą kierowcy. To etap testów poprzedzający w pełni autonomiczną jazdę.
- Waymo zdecydowało się na otwarcie centrum inżynieryjnego w Warszawie ze względu na dobre doświadczenia Google'a. Google ma w stolicy Polski największe w UE centrum inżynieryjne. Działa też w Krakowie (250 osób) i Wrocławiu (150). Od 10 lat w warszawskim kompleksie Koneser prowadzi też Google Campus for Startups, z którego pomocy (mentoringowej i finansowej) skorzystało prawie 7 tys. firm, w tym kilkadziesiąt ukraińskich.